Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?

Vierailija
16.10.2017 |

Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.

Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!

Kommentit (345)

Vierailija
81/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla äidilläni oli loistava asenne "Itse pääs kannat" ja "Itse vaattes kannat", nyt sovellan samaa omiin tyttäriin . Maantienharmaat hiukset omaavana  kalpeanaamana ymmärrän hyvin saman värityksen omaavan  tyttöjen halun kaunistautua ja erottua!  

17v on meikkannut 6-vuotiaasta lähtien. alkoi kynsilakalla ja 10-vuotiaana halusi ja sai sitten huulikiillon diskoon. 12-vuotiaana meikkasi päivittäin ja mielestäni liikaa , mutta pidin äitini asenteen ja ajattelin että kyseessä on vain meikki, tyttö ei sentään lintsaillut koulusta ja hillunut öitä kartsalla! Hiukset värjäsi ensimmäisen kerran, salaa, 11-vuotiaana samanikäisen kaverin kanssa .

15v ei lapsena ollut kiinnostunut meikeistä ja teini-ikäisenäkin innostus heräsi laiskasti, tytölle riittivät pitkään peitepuikko  ja ripsiväri.  Meikkaa hyvin kevysti siskoonsa verrattuna! Hiukset värjäsi, luvallani, ensimmäisen kerran 13-vuotiaana ja  hiuksissa rakastaakin sitten räväköitä, näkyviä sävyjä :)  

Vierailija
82/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita mitään rajoja sen kummemmin, mutta ei nyt välttämättä ihan kauheen nuorena ainakaan mitään kotivärjäystä tujuilla aineilla. Oon ite meikkaillu toisinaan jo ala-asteella ja 5 luokalta lähtien on aina ollu vähintään jotain huulikiiltoa ja ripsaria. Seiskalla oli päivittäin jo kajalit yms mukana. Ala-asteella sain ekan kerran raitoja tukkaan, permadentin jo sitä ennen joskus kolmosella kun itse maksoin synttärirahoistani.

Mun 4 ja 6 vuotiaat meikkaa välillä lasten meikeillä, niil on sellanen trollisetti ja frozen luomiväri. "huulipunaa" käyttivät jo pari vuotta sitten, eli huulirasvaa mikä oli vaaleenpunanen tai punanen. Meikkaan itse usein, niin tytötkin on halunnut. Ne on saanut ihan pienestä jo leikkiä mun puhtailla meikkisuteillakin. Kehun kyllä usein lapsiani sanoen, etteivät ne mitään meikkiä tarvitse kun on niin nättejä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika kusipäistä vanhemmilta jos eivät anna lapsen meikata piiloon esim. finnejä tai puuteroida kevyesti rasvoittuvaa ihoa.

Vierailija
84/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kusette vaan omaan nilkkaan tuolla natsiäitiydellä. Nauran partaani kun teidän kultamussukkanne täyttävät 18 ja maalaavat naamaan kostoksi sellaisen sotamaalauksen että oksat pois. Rajat on toki rakkautta, mutta niissäkin voi mennä yli. Mitä nyt olen muita nuoria katsellut, niin ne joilla on kotona vapaampi meininki meikkaavat paljon siistimmin ja hillitymmin. Ja sama pätee mun kohdalla. Multa ei kielletty meikkaamista, joten en kokenut mitään tarvetta kapinoida siltä osalta

N18

Jep. Luoja että olisin ollut surullinen ja vihainen jos en yläasteella olisi saanut käyttää meikkiä.. Iho huonossa kunnossa ja muutenkin paljon paremman näköinen kun vähän meikkiä. Olisin meikannut salaa.

Meikki saa ne finnit kasvamaan entistä kiivaammin.

No juu ei pidä paikkaansa.

uskottelin itselleni vuosia että ei kasat meikkiä mitään finnejä aiheita, ostin lisää meikkejä, puhdistin meikkaustarvikkeet kunnolla ja yritin etsiä hyviä meikinpoistoaineita. 15+v jatkunut akne loppui kuin seinään meikkauksen lopettamisen johdosta.

Yllätys Sinulle:

minä ja tyttäreni meikkaamme joka päivä, mutta emme pakkeloi koko kasvojen ihoa päivävoiteilla, värivoiteilla, puutereilla ja poskipunilla.

Meille meikkaus on pelkkää kajalia, huulikynää ja ripsiväriä. Finnejä on noin 2 vuodessa, eiköhän näppylätaipumus kulje geeneissä.

Akne johtuu tietääkseni hormoneista?

Tietysti jos sivelee puolen sentin paksuisen sirkuspelle-maskin naamalle joka aamu, saattaa ihokin siitä vähän kärsiä.

Vierailija
85/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolesta saa käyttää esim. 11-vuotiaana satunnaisesti luomiväriä tai ripsaria. Yläasteella sitten säännöllisemmin jos tykkää. Autan mielelläni sopivien tuotteiden etsimisessä ja meikkauksen opettelussa. Meikkivoidetta ja puuteria ei tarvitse jos iho on hyvä, joten niihin saa koskea vasta kun on oikeasti tarvetta. pieniä näppyjä voi peittää paikallisesti peitevoiteella. Itse en saanut teininä peittää hirveää akneani mitenkään, ja meikkaaminen ylipäätään oli hirveä paha. en todellakaan aijo olla yhtä tiukkis. tämäkin on taas yksi asia millä lytätä ja vähätellä naiseutta. meikkaavat tytöt ja naiset leimataan typeriksi bimboiksi. 

Vierailija
86/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveitä natsiäitejä linjoilla :D yläasteella saa aloittaa päivittäisen meikkauksen jos haluaa. Hiuksia mielestäni ei kannata säännöllisesti värjätä kenenkään ikinä, hiukset vaan tuhoutuu. Sävyttää saa sitten kun haluaa.

Mitä natsia on siinä, että toivoo ettei oma lapsi käytä rahaa ja aikaa kalliiseen kasvomaaliin? Aloitin itse meikkaamisen todella nuorena kun koin että olin epämuodostuneen ruma. Käytin vuosia päivittäin meikkiä, ja en voinut edes mennä ostamaan ruokaa lähikaupasta ilman peitevoidetta, meikkivoidetta, puuteria, kulmakynää, mascaraa ja eyelineria. Lopetin meikkaamisen kokonaan n. vuosi sitten, ja nyt vaan järkyttää ja hävettää se rahan määrä minkä tuhlasin meikkeihin vuosien vartella.

Se on natsia jos kielletään, kun muut kuitenkin meikkaavat ja lapsi haluaisi. Mieti kun äitisi olisi kieltänyt sinulta teininä meikit? Olisit arvostanut sitä ja yhtäkkiä pitävänytkin itseäsi tosi kauniina ilman meikkiä? Epäilen.

En olisi halunnut olla kaunis, pelkkä ok:n näköinenkin olisi riittänyt. Kauneudesta viis, haluan tulevaisuuden, jossa tulevien sukupolvien tytöt ja naiset voisivat vihdoin elää yhteiskunnassa jossa saa olla normaalin näköinen tai jopa ruma nainen.

Juu no oman lapsen itsetunto onkin hyvä uhrata sillä alttarilla :,D

Mikä tuossa on itsetunnon uhraamista?

No mieti sitä kun sanot teini ikäiselle tytöllesi "sirkku kuule, tiedän että kaverisi meikkaavat ja ovat näin kauniimpia kuin sinä, mutta me halutaan elää maailmassa jossa nainenkin voi olla ruma! Se olet sinä sirkku, edelläkävijä!"

En tarkoittanut tuota. Eivätkä kaikki yläasteaikaiset kaverini meikkanneet, eikä monikaan meikkaa vielä tänäkään päivänä. Ei meillä ole ikinä ollut mitään kauneuskilpailua keskenään. Toivon ettei lapseni koe että tämän täytyy muokata ulkonäköään maalaamalla, nyppimällä ja värjäämällä vain mahtuakseen johonkin muottiin. Nykyinen kauneusihanne on niin kaukana ihmisten normaalista luonnontilasta, että surettaa.

Niin, Muttakun sinä et sitä päätä miten lapsesi näkee itsensä ja miten kokee olevansa kaunis, eli hirveää kieltää häneltä asia mikä hänestä tekee hänestä kauniin ja nostaa itsetuntoa.

Eli se että normaalin näköinen lapsi kokee olevansa ruma ilman extrahärpäkkeitä on ok? Miksei saa kyseenalaistaa sitä MIKSI joku kokee olevansa ruma ilman maalia? Miksi tietynlainen ulkonäkö on mielestäsi ainoa asia josta saa hyvän itsetunnon?

Hän on hän ja sinä olet sinä. Jos hän kokee olevansa kaunis meikeissä, se on niin. Alkaisitko sinä pukeutua mielestäsi rumiin vaatteisiin koska joku muu sanoo "näissä olet kaunis" vaikka mielestäsi et? Niin. Hän voi kokea olevansa kauniimpi meikattuna eli mikä oikeus sinulla on se kieltää ja pakottaa omaan muottiisi?

Olen joutunut pukeutumaan koko ikäni vaatteisiin ja asioihin joista en oikeasti pidä, mm. korkokengät, mekot, huulipunat... tottakai jokainen nainen pitää itseään kauniimpana meikillä tässä yhteiskunnassa, näemme photoshopattuja ja täydessä tällingissä olevia kuvia taaperosta hautaan saakka. Pointti onkin se, että ymmärtäisi ettei TARVITSE aina pyrkiä mahtumaan siihen ahtaaseen kauneuden muottiin, nainen näyttää luonnontilassa ihan tarpeeksi normaalilta. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei ole sen vaikeampi konsepti kuin se, ettei lehtien kansiin itseään vertaava teini ole läski vaikka tuntisikin itsensä lihavaksi niihin kuviin verrattuna.

Hienoa jos on ITSE sitä mieltä ettei tarvitse meikkiä, mutta ei ole sinun asiasi sitä PÄÄTTÄÄ. Ymmärrätkö?

Vierailija
87/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun tyttö muuttui lapsesta teiniksi eli 12-13v. Mutta ei mitään pellenaamiota ja hiuksiinkin laitettiin vain raitoja. Meikki oli aluksi vain ripsaria ja värillinen huulikiilto.

Vasta nyt parikymppisenä on ekat tekoripset mutta ei ole mitkään överit vieläkään.

Oih, vasta parikymppisenä ekat tekoripset!

Vierailija
88/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kauheaa kun kemikaaleilla kyllästäminen aloitetaan jo lapsena! Hiusvärit ovat täynnä vaarallisia aineita eikä niiden käyttöä voi suositella kenellekään. Joku täällä ehdotti, että vaalennukset olisivat pahasta ja tummat värit ok. Todellisuudessahan vetyperoksidi on kyllä ihoa ärsyttävää myrkkyä, mutta tummat hiusvärit ovat monta kertaa pahempia sisältäen syöpää aiheuttavia aineita. Sinänsä sillä, mitä hiuksiin laitetaan ei ole väliä terveyden kannalta, hiuksethan ovat kuollutta tavaraa. Olennaisempaa on, mikä on kosketuksissa päänahan ja ylipäätään ihon kanssa. Iho kun on puoliläpäisevä kalvo, ja osa iholla olevista aineista imeytyy verenkiertoon.

Monet meikit taas sisältävät hormonihäiritsijöitä, herkistäviä ja ihoärsytystä aiheuttavia aineita yms. ihmiselle epäystävällisiä kemikaaleja. Parabeeneja, akrylaatteja, silikoneja ja edtaa näin muutamia mainitakseni.

Muutenkin lähtisin siitä, että lapsen ja nuoren itsetuntoa on pyrittävä vahvistamaan ja kannustettava hyväksymään itsensä juuri sellaisena kuin on. Laittautumista vastaan sinänsä minulla ei ole mitään, ja harrastan sitä itsekin. Pitäisi vaan hyvin tarkkaan miettiä, mitä iholle laitetaan, etenkin nuorelle sellaiselle.

Itselläni on 11, 14 ja 17 -vuotiaat tytöt. Meikkaaminen ja hiustenvärjäys on alkanut kiinnostaa siinä yläasteella vanhempia tyttöjäni, ja mielestäni se on ihan ok. aika aloittaa jos nuori itse niin haluaa. Tuotteet ostetaan yhdessä ja ne ovat luonnonkosmetiikkaa. Ollaan puhuttu paljon asioista ja harjoiteltu meikkaamista yhdessä niin, että meikistä tulee kaunis, luonnollinen ja parhaita piirteitä korostava, ei sotamaalaus. Kemikaalihiusvärit meillä on ehdottomasti kielletty täysi-ikäisyyteen asti, ja toivon etteivät koske niihin senkään jälkeen. Tytöt ovat itsekin perillä asioista, ja ainakin toistaiseksi sanovat etteivät halua koskaan niitä kokeillakaan.

Vierailija
89/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Lapsi halusi 3-vuotiaana värjätä hiuksensa, ja silloin kielsin. Nyt 13-vuotias ei ole kiinnostunut hiusväreistä eikä meikeistä, eikä ole ollut mitään tarvetta keksiä ikärajaa näille. Minun puolestani saisi tehdä halutessaan molempia, mutta opettelisimme yhdessä miten meikataan siististi (eikä niin, että teini-iän jälkeen joutuisi kärsitään häpeästä aina nähdessään vanhoja valokuvia pellemeikeistä). Hiusvärienkin kanssa olisi syytä miettiä kuinka usein hiuksia pitäisi värjätä, tulisiko rumaa juurikasvua ja olisiko sävyte kuitenkin parempi vaihtoehto.

Vierailija
90/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika, mitä ongelmaa siinä on, jos teinityttö haluaa meikeillä leikkiä. Kyllä on pienet teini-iän ongelmat, jos tuosta näkee vaivaa. Itse olen meikannut seiskan syksystä, vaikka vanhemmat oli opettajia. Käytin aluksi turkoosia rajauskynää, ripsaria, meikkivoidetta ja vaaleaa huulipunaa sen ajan muodin mukaan. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Ja hups, hiusväriä laitti äiti ekaa kertaa päähän seiskalla, kasista lähtien lensi Poly Coloria ja Melodya kuparina säännöllisesti. Tosin noiden värien vaaroista ei silloin vielä puhuttu.

Oma tyttöni on nyt seiskalla ja alkanut meikata. Mikäs se minä olen estämään, kun seison putkilot kädessä itsekin aamulla peilin edessä. En tosiaan ole mikään "meikkipää", mutta perusmeikin teen joka aamu. Tyttö lainaili eka mun meikkejä, mutta nyt on ostettu oma BB-voide, peitekynä muutaman näppylän peittoon ja ripsiväri. Hän kertoo itse, mitä tarvitsee ja minä ostan kyllä. Lisäksi lainailee minun kasvonaamioitani. Anti mennä vaan, oppiipa hoitamaan ulkonäköä ja sillä pääsee elämässä pitkälle... :) Joka päivä ei meikkaa kouluun, mutta välillä. Onhan se vähän sotkuistakin jälkeä ripsien kanssa joskus, mutta oppia ikä kaikki ja se kuuluu noiden teinien kokeiluihin, ettei ne meikit ole aina niin siististi. Väriä suostuin kesällä laittamaan muutaman raidan (jotka tuskin näkyy), muuten en anna ja ei haluakaan enää raitoja. Pidetään ikärajoista kiinni muuten.

Vierailija
91/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa vaan tytöt pitämään ulkonäöstään huolta. kauniit meikit, kampaukset, ihonhoito jne. Aivan turha idealisoida ja natseilla. Ulkonäöllä täällä pärjätään. Saa parhaat työt, saa kaiken anteeksi työssä, koulussa, ihmissuhteissa, saa varakkaimmat miehet elättäjikseen yms. Ei kannata opettaa arvottamaan itseään ulkonäön kautta, mutta ulkonäön kohtuullinen vaalinta on viisasta -> saat paljon enemmän elämässä etuja ja pääset helpommalla!

Vierailija
92/345 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aika kusipäistä vanhemmilta jos eivät anna lapsen meikata piiloon esim. finnejä tai puuteroida kevyesti rasvoittuvaa ihoa.

Komppi tälle.

Mulla alkoi hormonaalinen akne oireilla jo kymmenen ikävuoden kieppeillä. Yläasteiässä iho olikin sitten tosi pahana, huolellisesta puhdistuksesta ja muusta säännöllisestä hoidosta huolimatta. Jos multa olisi tuolloin viety pois tai piilotettu meikkivoide, peitepuikko ja puuteri (muuta meikkiä en ennen ysiluokkaa käyttänytkään kuin erityistilaisuuksissa), olisin yksinkertaisesti kieltäytynyt menemästä kouluun. Ja olin sentään ns. kympin tyttö, eli viihdyin siellä koulussa kuitenkin.

Vierailija
93/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme niuhoja ämmiä äiteinä. Kasarilla kaikki meikkasivat viimeistään yläasteella.

Minä olen käynyt kouluni kasarilla. Silloin ehkä 10 % meikkasi sentin pakkeleilla, 40 % käytti ripsaria, loput eivät mitään.

Vierailija
94/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia on ideologia mammat. "sinun ei tarvitse meikata! Meillä ei osteta mitään merkkivaatteita! Shampoo on myrkkyä ja turhuutta!" jättäkää ne teinit oikeasti rauhaan..

Vierailija
95/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hyvät ihmiset antako liian nuorien värjätä hiuksia. Ei kesto- eikä kevytväreillä! Ylä-asteikäisen nuoren päänahka on vielä ohuempi kuin aikuisen, kaikki kemikaalit mitkä väreissä ja hapetteessa on siis imeytyvät paljon ärhäkämmin kuin aikuisella. Näin ollen mitä nuorempana aloittaa hiustenvärjäyksen, sitä nopeammin voi allergisoitua ja saada erilaisia oireita. Raidat on ok, koska raitamassaa ei laiteta päänahkaan asti. Tietenkin siinäkin voi hajut ärsyttää.

Vierailija
96/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaaminenhan on ihana asia! Mielestäni hassua, jos itse meikkaa mutta sitten pitää tiukkaa linjaa meikissä. Antaa viestiä siitä, ettei se nyt oikeasti niin hyvä juttu olekaan, mutta silti monet naiset sitä tekevät kun eivät muuten kelpaa.

Itse antaisin lapselleni positiivisen kuvan. Olet ihana meikillä tai ilman. Ja meikki on ihana naisellinen asia, josta saa täysin rinnoin nauttia. Nuoruuteen kuuluu myös hassut ylilyönnit näissä jutuissa, antaa nuoren rauhassa kokeilla ja toteuttaa itseään! Tai olla meikkaamatta jos ei meikit kiinnosta!

Vierailija
97/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain alkaa värjätä hiuksia 5 lk ja meikkasin vähän jo 7 lk mutta kunnolla aloin vasta meikkaamaan 15 vuotiaana

Vierailija
98/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meikkaaminenhan on ihana asia! Mielestäni hassua, jos itse meikkaa mutta sitten pitää tiukkaa linjaa meikissä. Antaa viestiä siitä, ettei se nyt oikeasti niin hyvä juttu olekaan, mutta silti monet naiset sitä tekevät kun eivät muuten kelpaa.

Itse antaisin lapselleni positiivisen kuvan. Olet ihana meikillä tai ilman. Ja meikki on ihana naisellinen asia, josta saa täysin rinnoin nauttia. Nuoruuteen kuuluu myös hassut ylilyönnit näissä jutuissa, antaa nuoren rauhassa kokeilla ja toteuttaa itseään! Tai olla meikkaamatta jos ei meikit kiinnosta!

Ei meikkaus ole naisellinen asia. Se sopii myös miehille.

Vierailija
99/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meikkaus ole naisellinen asia. Se sopii myös miehille.

No voi nyt helvetti. Ootko provo?

Vierailija
100/345 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opettaa vaan tytöt pitämään ulkonäöstään huolta. kauniit meikit, kampaukset, ihonhoito jne. Aivan turha idealisoida ja natseilla. Ulkonäöllä täällä pärjätään. Saa parhaat työt, saa kaiken anteeksi työssä, koulussa, ihmissuhteissa, saa varakkaimmat miehet elättäjikseen yms. Ei kannata opettaa arvottamaan itseään ulkonäön kautta, mutta ulkonäön kohtuullinen vaalinta on viisasta -> saat paljon enemmän elämässä etuja ja pääset helpommalla!

Kyllä mä ennemmin kannustan tyttöä opiskelemaan niin että voi tienata ihan omat rahansa ja muutenkin pyrin vahvistamaan hänen itsetuntoaan. Maailma on täynnä toinen toistaan kauniimpia naisia, joilla on heikko itsetunto. Todellakin säälittää tällaiset tapaukset enkä halua tyttärelleni sellaista elämää, että kerjää toisten huomiota ulkonäöllään. Enkä myöskään halua vävyä, joka on liian ulkonäkökeskeinen, silikonien ja tekoripsien perään. 

Minusta on hienoa, että tyttö uskaltaa olla oma itsensä. Hiukset on aina pidetty siistinä, mutta niidenkin suhteen tyttö on irtaantunut tästä pitkähiuksisten massasta ja pitää hiukset lyhyinä. Samaten vaatteet on siistit ja asialliset. Ja sen pitäisi riittää kyllä ihan työelämässäkin. Älykkäiden ihmisten töissä ei mitään sotamaaleja tarvita.

Oman tytön lukiossa ei kukaan muukaan tyttö meikkaa kouluun. Meikkaavat tanssiaisiin ja juhliin kyllä. Tässä ehkä on jotain massaan mukautumista, koska kyllä jotkut ovat meikanneet ennen lukiota mutta lopettavat sitten, kun siellä ei ole tapana. Ja minusta on hyvä, että koulussa ollaan sellaisessa opiskelu- ja työmoodissa eikä missään meikeissä ja väkerretä hiusten kanssa joka aamu. Eikä tuo meikittömyys silti ole ollut seurustelusuhteiden esteenä.