Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?
Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.
Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!
Kommentit (345)
Minä sain alkaa meikata 16-vuotiaana, mutta vieläkin ahdistaa meikata ja olla meikattuna perheen seurassa, kun muistaa sen taivastelun, siunailun ja paheksunnan, mitä sai kuulla varsinkin silloin alle 16v, jos uskalsikaan meikata. Äidilläni on vihamielinen suhde naisten koristautumiseen, varsinkin kemialliseen sellaiseen, hän itse ei ole meikannut ikinä ja pikkusiskoni seuraa hänen ideologiaansa pässinä narussa. Molemmilla on aina ollut tapana tulla taakseni katsomaan, kun meikkaan ja arvostelemaan, kuinka meikkaan liikaa ja miten kannattaisi meikata (ne kuuluisat ripsari ja huulikiilto)
Yläasteella en saanut meikata edes aknea piiloon, koska "opettelisit mieluummin olemaan ylpeästi sen näköinen, kuin olet" ja "jokaisessa ihmisessä on ulkonäöllisiä virheitä, mutta vain epävarmat piilottavat ne"
Hiuksia tosin saimme alkaa värjätä silloin, kun äidillä alkoi kasvaa harmaita ja hän tajusi, ettei hiusvärit olekaan niin saatanasta. Alunperin se oli kiellettyä "niin kauan, kuin hänen kattonsa alla asuimme"
Hitto vie, mammat: olkaa rauhassa hiirulaisia, mutta antakaa sentään teinienne päättää tyylistään, he eivät välttämättä tahdo olla hiirulaisia, vaikka äitinsä mielellään ovatkin!!
N22
13v.on seiskalla eli yläkoulussa niin voi meikata. Ei ole paha.
Toiset meikkaa ja toiset ei.
Itselläni on vaan poikia.
Se meikki voisi olla sellainen kevyt meikki, ei mikään sotamaalaus.
16 vuotias nyt. Hiuksia ei ole värjätty. Toisaalta oma väri niin hyvä ettei edes värjäyksiä kaipaa.
Ripsiväriä alkoi käyttää 12 v.
Silloin kun haluaa. Saa olla vaikka se gootti tai friikki, jos niin haluaa ilmentää itseään. Myös poika saa halutessaan meikata miten haluaa. Äidin meikit on vapaasti käytettävissä ja hankitaan sitten omat kun rupeaa kiinnostamaan. Tai annan rahat ja ostaa itse.
Hiuksia ei toivottavasti halua koskaan värjätä, on kauniin kastanjanruskeat luonnostaan.
Minun 6v tyttärellä on laaja meikki valikoima.Meikkaa niillä halutessaan.
Kouluun ei meikkaa mutta kotona kyllä.mutta joka paikassa kulkee prinsessa mekoissa kesät talvet.hiuksia joskus värjätään onko ne nyt suoravärejä mitkä
Lähtee noin viikossa pois kun joka päivä pesee hiukset.
Meidän pojat saa laittaa kajaaliä ja hiuslakka 12- vuotiaana koska ovat miehiä, mutta tytöt 18- vuotiaana, koska synti, hyi, paha nainen hora.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä natsiäitejä linjoilla :D yläasteella saa aloittaa päivittäisen meikkauksen jos haluaa. Hiuksia mielestäni ei kannata säännöllisesti värjätä kenenkään ikinä, hiukset vaan tuhoutuu. Sävyttää saa sitten kun haluaa.
Mitä natsia on siinä, että toivoo ettei oma lapsi käytä rahaa ja aikaa kalliiseen kasvomaaliin? Aloitin itse meikkaamisen todella nuorena kun koin että olin epämuodostuneen ruma. Käytin vuosia päivittäin meikkiä, ja en voinut edes mennä ostamaan ruokaa lähikaupasta ilman peitevoidetta, meikkivoidetta, puuteria, kulmakynää, mascaraa ja eyelineria. Lopetin meikkaamisen kokonaan n. vuosi sitten, ja nyt vaan järkyttää ja hävettää se rahan määrä minkä tuhlasin meikkeihin vuosien vartella.
Se on natsia jos kielletään, kun muut kuitenkin meikkaavat ja lapsi haluaisi. Mieti kun äitisi olisi kieltänyt sinulta teininä meikit? Olisit arvostanut sitä ja yhtäkkiä pitävänytkin itseäsi tosi kauniina ilman meikkiä? Epäilen.
En olisi halunnut olla kaunis, pelkkä ok:n näköinenkin olisi riittänyt. Kauneudesta viis, haluan tulevaisuuden, jossa tulevien sukupolvien tytöt ja naiset voisivat vihdoin elää yhteiskunnassa jossa saa olla normaalin näköinen tai jopa ruma nainen.
Juu no oman lapsen itsetunto onkin hyvä uhrata sillä alttarilla :,D
Mikä tuossa on itsetunnon uhraamista?
No mieti sitä kun sanot teini ikäiselle tytöllesi "sirkku kuule, tiedän että kaverisi meikkaavat ja ovat näin kauniimpia kuin sinä, mutta me halutaan elää maailmassa jossa nainenkin voi olla ruma! Se olet sinä sirkku, edelläkävijä!"
En tarkoittanut tuota. Eivätkä kaikki yläasteaikaiset kaverini meikkanneet, eikä monikaan meikkaa vielä tänäkään päivänä. Ei meillä ole ikinä ollut mitään kauneuskilpailua keskenään. Toivon ettei lapseni koe että tämän täytyy muokata ulkonäköään maalaamalla, nyppimällä ja värjäämällä vain mahtuakseen johonkin muottiin. Nykyinen kauneusihanne on niin kaukana ihmisten normaalista luonnontilasta, että surettaa.
Niin, Muttakun sinä et sitä päätä miten lapsesi näkee itsensä ja miten kokee olevansa kaunis, eli hirveää kieltää häneltä asia mikä hänestä tekee hänestä kauniin ja nostaa itsetuntoa.
Eli se että normaalin näköinen lapsi kokee olevansa ruma ilman extrahärpäkkeitä on ok? Miksei saa kyseenalaistaa sitä MIKSI joku kokee olevansa ruma ilman maalia? Miksi tietynlainen ulkonäkö on mielestäsi ainoa asia josta saa hyvän itsetunnon?
Hän on hän ja sinä olet sinä. Jos hän kokee olevansa kaunis meikeissä, se on niin. Alkaisitko sinä pukeutua mielestäsi rumiin vaatteisiin koska joku muu sanoo "näissä olet kaunis" vaikka mielestäsi et? Niin. Hän voi kokea olevansa kauniimpi meikattuna eli mikä oikeus sinulla on se kieltää ja pakottaa omaan muottiisi?
Meillä nyt 13-vuotias on saanut meikata esim. Koulun diskoon yms. 11-vuotiaasta. Olen opettanut meikkaamaan hillitysti. Vähän luomiväriä, poskipunaa, huulikiiltoa ja ripsari.
Normaalina koulupäivänä on alkanut meikkaamaan nyt 7 luokalla, ei tosin läheskään kaikkina koulupäivinä. Koulupäivän meikki on ohut meikki pidetty, puuteria ja ripsiväriä. Uintitreenit on 5 kertaa viikossa, joten niinä päivinä ei yleensä meikkaa laisinkaan.
Tyttö itse karsastaa voimakasta meikkiä, jota muutamat luokkatoveritkin suosii. Lisäksi olen opettanut meikin poiston ja ihon puhdistusta.
Hiuksiin on kotona tehty vähän vaaleita raitoja ja niihin laitettu pinkkiä tai oranssia suoraväriä koulun päättäjäisiin. Raidat on luonnolliset ja uintitreeneistä johtuen suoravärien elinikä on maksimissaan 2 päivää.
Minusta ihan sopivassa iässä aloittanut, tärkeää on opettaa sitä meikkaamista ja ihonhoitoa.
"Muuten ihan turha sössöttää, että "pojatkin tykkäävät luonnollisista tytöistä", nimittäin eivät todellakaan tykkää. Kyllä heitä kiinnostaa ne näkyvät ja kuuluvat tytöt, ei mitkään "luonnolliset" hissukat. Sen tietää jokainen teinityttö. Eri asia tietty jos on pitkät paksut tummat ripest, ja tumma tai vaalea tukka. Me hiirenharmaat tiedetään kyllä mikä on homman nimi."
Pojat ovat ihan yhtä yksilöitä kuin tytötkin. Suuri osa ihastuu persoonaan. Mistään silmätuheroista suurin osa pojista viis veisaa :D
Nyt yläasteella meikkaa kouluun aina kun jaksan, ennen sitä harjoittelin vain kotona ja isosisko opetti. Onneksi en tarvitse meikkiä, kun on tummat kulmat ja ripset ja iho kunnossa, mutta joskus on kiva laittautua. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saa käyttää mitään ennen kuin on 18. Lapsi ei tarvitse meikkiä, ei tosin aikuinenkaan. Tämä on meillä aivan ehdoton, tästä ei keskusteluvaraa ole.
Meikki ei ole pakko käyttää eikä se ole välttämättömyys, mutta se on vapaaehtoista ja jokaisen aikuisen oma asia meikkaako vai ei. Vaikutat aika tiukkisäidiltä.
Vierailija kirjoitti:
Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.
Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!
Jaa tämä olikin uusi määrittely ettei ripsari ja huulikiilto ole meikkiä 😆. Mä kun pidän kyllä niitäkin meikkeinä.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä natsiäitejä linjoilla :D yläasteella saa aloittaa päivittäisen meikkauksen jos haluaa. Hiuksia mielestäni ei kannata säännöllisesti värjätä kenenkään ikinä, hiukset vaan tuhoutuu. Sävyttää saa sitten kun haluaa.
Mitä natsia on siinä, että toivoo ettei oma lapsi käytä rahaa ja aikaa kalliiseen kasvomaaliin? Aloitin itse meikkaamisen todella nuorena kun koin että olin epämuodostuneen ruma. Käytin vuosia päivittäin meikkiä, ja en voinut edes mennä ostamaan ruokaa lähikaupasta ilman peitevoidetta, meikkivoidetta, puuteria, kulmakynää, mascaraa ja eyelineria. Lopetin meikkaamisen kokonaan n. vuosi sitten, ja nyt vaan järkyttää ja hävettää se rahan määrä minkä tuhlasin meikkeihin vuosien vartella.
Se on natsia jos kielletään, kun muut kuitenkin meikkaavat ja lapsi haluaisi. Mieti kun äitisi olisi kieltänyt sinulta teininä meikit? Olisit arvostanut sitä ja yhtäkkiä pitävänytkin itseäsi tosi kauniina ilman meikkiä? Epäilen.
En olisi halunnut olla kaunis, pelkkä ok:n näköinenkin olisi riittänyt. Kauneudesta viis, haluan tulevaisuuden, jossa tulevien sukupolvien tytöt ja naiset voisivat vihdoin elää yhteiskunnassa jossa saa olla normaalin näköinen tai jopa ruma nainen.
Juu no oman lapsen itsetunto onkin hyvä uhrata sillä alttarilla :,D
Mikä tuossa on itsetunnon uhraamista?
No mieti sitä kun sanot teini ikäiselle tytöllesi "sirkku kuule, tiedän että kaverisi meikkaavat ja ovat näin kauniimpia kuin sinä, mutta me halutaan elää maailmassa jossa nainenkin voi olla ruma! Se olet sinä sirkku, edelläkävijä!"
En tarkoittanut tuota. Eivätkä kaikki yläasteaikaiset kaverini meikkanneet, eikä monikaan meikkaa vielä tänäkään päivänä. Ei meillä ole ikinä ollut mitään kauneuskilpailua keskenään. Toivon ettei lapseni koe että tämän täytyy muokata ulkonäköään maalaamalla, nyppimällä ja värjäämällä vain mahtuakseen johonkin muottiin. Nykyinen kauneusihanne on niin kaukana ihmisten normaalista luonnontilasta, että surettaa.
Niin, Muttakun sinä et sitä päätä miten lapsesi näkee itsensä ja miten kokee olevansa kaunis, eli hirveää kieltää häneltä asia mikä hänestä tekee hänestä kauniin ja nostaa itsetuntoa.
Eli se että normaalin näköinen lapsi kokee olevansa ruma ilman extrahärpäkkeitä on ok? Miksei saa kyseenalaistaa sitä MIKSI joku kokee olevansa ruma ilman maalia? Miksi tietynlainen ulkonäkö on mielestäsi ainoa asia josta saa hyvän itsetunnon?
Hän on hän ja sinä olet sinä. Jos hän kokee olevansa kaunis meikeissä, se on niin. Alkaisitko sinä pukeutua mielestäsi rumiin vaatteisiin koska joku muu sanoo "näissä olet kaunis" vaikka mielestäsi et? Niin. Hän voi kokea olevansa kauniimpi meikattuna eli mikä oikeus sinulla on se kieltää ja pakottaa omaan muottiisi?
Olen joutunut pukeutumaan koko ikäni vaatteisiin ja asioihin joista en oikeasti pidä, mm. korkokengät, mekot, huulipunat... tottakai jokainen nainen pitää itseään kauniimpana meikillä tässä yhteiskunnassa, näemme photoshopattuja ja täydessä tällingissä olevia kuvia taaperosta hautaan saakka. Pointti onkin se, että ymmärtäisi ettei TARVITSE aina pyrkiä mahtumaan siihen ahtaaseen kauneuden muottiin, nainen näyttää luonnontilassa ihan tarpeeksi normaalilta. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Ei ole sen vaikeampi konsepti kuin se, ettei lehtien kansiin itseään vertaava teini ole läski vaikka tuntisikin itsensä lihavaksi niihin kuviin verrattuna.
Sitten kun osaa meikata itsensä kauniisti voi kouluun mennä meikeissä.
Meikkaaminen ei ole juurikaan vahingollista, joten mielestäni lapsi saa päättää meikkaamisestaan, jos siihen omat rahat haluaa laittaa. Sen sijaan hiusten ja kulmien värjäykset kieltäisin alle 16veeltä, koska niissä on riskejä (vakavatkin allergiareaktiot, palovammat, voimakas kemikaalialtistus).
Meillä alkoivat meikata ja värjätä hiuksia samoihin aikoihin kun sai ekat mikroshortsit ja korkkarit noin 13 v. Lapset kehittyvät nykyisin aikaisemmin.
9vuotiaana sai punaista väriä latvoihin, koko pään värjäsi 14-vuotiaana. Toivoin, ettei olisi aloittanut mutta eihän tämä maantienväri kaunis ole :/
Meikkaamisen aloitti 12-vuotiaana, meikkivoiteella ja ripsivärillä. En olisi laskenut missään sotamaalauksessa kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Hiustenvärjäyksissä on käsittääkseni ihan kampaamonkin puolesta 16 vuoden ikäraja.
Ei ole.
Minun tyttäreni oli juuri täyttänyt 13 vuotta, kun kävimme kampaamossa laitattamassa hänelle kestovärin, siis poiskasvavan värin hiuksiin.
Kevytvaalennus: tummanvaaleasta valkoiseksi onnistuu tämänikäiselle.
Sitävastoin varsinainen valkaisu ei käy alle 16-vuotiaalle, siten että ruskeahiuksinen/ tummanruskea-/ mustahiuksinen valkaisisi hiuksensa kokonaan ihan kellanvaaleaksi.
Jos alle 16-vuotias haluaa muuttaa hiusten väriä vaaleammaksi, hänelle voi laittaa vaaleat raidat.
Punaiset sävyt ja tummaksi värjääminen on myös sallittu.
Avainasia lienee lasten hiusten käsittelyssä voimakkaiden aineiden, kuten vetyperoksidin välttäminen.
En muista mitä sääntöjä äidillä tässä oli, otin kaikki hänen raivoitkuhuutonsa vastaan tyynen rauhallisesti kun värjäsin tukkani shokkiväreillä ja meikkasin juuri kuten itse halusin. Äitini oli kiltti seurakuntatyttönen joka halusi tulevaisuudeltaan vain päästä hyvään avioliittoon ja olla kiltti perheenäiti, itseäni ei kyökkiorjan rooli kiinnostanut nuorenakaan pätkän vertaa.
Muuten ihan turha sössöttää, että "pojatkin tykkäävät luonnollisista tytöistä", nimittäin eivät todellakaan tykkää. Kyllä heitä kiinnostaa ne näkyvät ja kuuluvat tytöt, ei mitkään "luonnolliset" hissukat. Sen tietää jokainen teinityttö. Eri asia tietty jos on pitkät paksut tummat ripest, ja tumma tai vaalea tukka. Me hiirenharmaat tiedetään kyllä mikä on homman nimi.