Minkä ikäisenä teidän tytöt saa värjätä hiuksia ja meikata?
Minun tuttavalla on 13-vuotias, joka menee kouluun täydessä meikissä: irtoripset, luomiväriä, ihan täysi meikki. Näyttää ihan kauhealta, kun vartalo on vielä ihan lapsen.
Ja sama tuttu pitää minua tyrannina, koska meidän tytöt saavat meikata vasta 16-vuotiaina. Sitä ennen vain ripsaria ja huulikiiltoa. Tosiasiassa vasta vanhin meikkaa ja aloitti parikymppisenä. Johtuu varmaan siitä, että lapset ovat luonnonkauniita!
Kommentit (345)
Hiuksia ei saa värjätä ennen kuin se kampaamojen suosittelema 16 tulee täyteen. Ripsari ja kulmakynä ostettiin nyt, kun meni seiskalle. Kulmat käymme nypityttämässä säännöllisesti. Ei tyttö ole vielä edes pyytänyt mitään sen kummempaa.
Tyttö 16, just 17. Kokeili ylä asteella jotain ripsivärihommia, mutta ei tainnut tykätä siitä että ne oli loppupeleissä aina poskilla. Välillä, kun iho on huonommassa kunnossa, niin käyttää meikkivoidetta ajoittain. Hiuksia ei ole koskaan värjännyt. Ei ole kielletty meikkaamasta eikä värjäämästä koskaan. Toisaalta vähän arvelinkin tyttären tuntien, että ei taida alkaa kiinnostaa moinen vaivannäkö ja näperrys. Itse en meikkaa enkä värkkää tukkaani.
No 10v. Seiskaluokalla oleva isosiskonsa menee täysissä maaleissa ja revityissä farkuissa ens viikolla v okkiin tet-jaksolle kaheksi viikoksi.
Se on sitä kylttyyrivaihtoa ku sieltä on nää "17v" pojat samalla ylästeella koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei saa käyttää mitään ennen kuin on 18. Lapsi ei tarvitse meikkiä, ei tosin aikuinenkaan. Tämä on meillä aivan ehdoton, tästä ei keskusteluvaraa ole.
Onko tämä nyt jotain suomineidon saunapuhtauskulttia?
Kiinalainen kun värjäsi itsensä blondiksi, entistä tyhmemmäksi ja entistä vähemmän "kiinnostavammaksi" muuttui. Mutta johtuihan se myös monista muistakin syistä.
Meidän tyttö sai ekat meikit kolmevuotiaana. Tosin hän saa meikata vain saunapäivinä ja juhlapäivinä (kotosalla vaan), melko harvakseltaan siis. Ihmisten ilmoille ei mennä meikeissä. Ehkä voisin ajatella, että yläkoulussa voi laittaa jotain ripsaria ja värjättyä huulikiiltoa tms.
Hiuksiin on samoin jo kolmevuotiaasta lähtien laitettu väriraitoja hiusväriliidulla. Se lähtee parissa pesussa pois. Oikeaa värjäystä ei saa ennen kuin täysi-ikäisenä, paitsi ehkä yläkoulussa jotain kevytväriä satunnaisesti.
Lapsen yläkouluikäiset serkut kulkevat sentin pakkeleissa ja joka kerta tavatessa pää on eri värinen. Sellaista en toivo omalle lapselleni. Heiltä lapsi on kuitenkin varmaan oppinut ylipäänsä kiinnostumaan meikeistä. Itse en ole koskaan meikannut, hiuksia olen kyllä värjännyt mutta vasta aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ja ystäväperheissä tytöt on aloittaneet säännöllisen meikkauksen mennessään yläasteelle.
Kuudennella luokalla saattoivat meikata satunnaisesti.
Minusta tuo on ihan hyvä raja enkä näe mitään syytä siihen miksi 13-vuotias tyttö ei saisi halutessaan meikata.
En minäkään nähnyt ennen mitään syytä, miksi ei saisi meikata. Sitten tutustuin kosmetiikkatutkimuksiin. Ymmärrettyäni, että arkisissakin kauppojen meikkituotteissa on ties mitä luvatonta ja kyseenalaista luvallista kemikaalia, lopetin meikkaamisen kokonaan. En ole katunut. Kadun vain sitä, että nuorena aloitin.
Jaa, itsellä ei koskaan ole ollut mitään sääntöjä meikkaukseen liittyen.
Omat tyttäret eivät kumpikaan olleet lapsina kiinnostuneita meikkauksesta, toinen kokeili ja harjoitteili meikkaamista kotona n. 13-vuotiaana mutta ei koskaan halunnut mennä meikattuna kouluun. Aloitti kunnolla meikkaamisen vasta 16-vuotiaana kun kiinnostusta riitti. En näe syytä miksi lapsi ei saisi meikata jos todella haluaa kokeilla meikkaamista ja omaa hyvän itsetunnon. Pitäisin meikkaamista epäterveenä vasta silloin, jos lapsi/teini kokisi meikin tarpeellisena eikä suostuisi lähtemään ihmisten ilmoille ilman meikkiä.
Hiusvärejä ovat saaneet käyttää luvan kanssa jo ala-asteesta lähtien ja niin ovat tehneetkin. Kevytvärejä ja shokkivärejä jotka kuluvat pois muutaman pesukerran jälkeen mutteivat kuluta hiuslaatua. Teinit ovat myös jo tarpeeksi vanhoja mielestäni kokeilemaan kestovärejäkin jos oma väri ei oikeasti miellytä ja kestovärjäämisen riskit ovat tiedossa.
Meillä hiuksia ei värjätä alle 16v, kampaaja on myös näin sanonut. Kemikaaleja hirveät määrät, toivottavasti ei ikinä.värjäisi kun on niin kauniin väriset hiukset luonnostaan.
Meikkaamisen suhteen en oo niin tiukka, ollaan ostettu ekoja meikkejä (13v) ja puhuttu siitä, miten niitä käytetään Hillitysti. Saa meikata jos haluaa, harvemmin haluaa tai ehtii. Luulen että joss tästä meikkauksesta tekisi jonkun hirveän mörön, niin meikkailis sitten salaa jotkut karseat goottimeikit irtoripsineen. Nyt kun se on sallittua, niin ei ole niin kiehtovaa kuin kielletty asia.
Meikkaan mä itsekin ja parempi opetella tekemään se kauniisti jos joskus haluaa ehostautua.
Sain ensimmäiset meikit ehkä 6 vuotiaana koska isosisko oli pyytänyt tuliaisiksi.5lk värjäsin hennalla punaiset hiukset, koska isosisko oli värjännyt :) Äitini ei meikannut juuri koskaan eikä käyttänyt korkkareita. Nykyään meikkaan aniharvoin enkä tykkää käyttää korkokenkiä. Yläasteella meikkasin n. vuoden, koska muutkin tekivät niin. Koen, että ns. vapaan kasvatuksen tuloksena meikeissä ei ollut minulle mitään ihmeellistä, joten niistä ei tullut itselleni mikään sen kummempi juttu/tabu. Meikkikokeilut on parempi tehdä teininä kuin aikuisena.
Meillä on tyttö aloittanut meikkaamisen nyt seiskaluokalla, mutta ei käytä kuin hieman kulmaväriä ja meikkivoidetta. Ei ole ollut kiinnostusta meikata sen enempää. Hiuksia ei värjätä ennen 16 vuoden ikää.
Hiustenvärjäyksessä olen tiukkis ja noudatan ohjeistusta (=16 v, mm. http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/92483-hiusvareihin-tulee-pakol…), jos jotain hiusmaskaraa tjsp haluaa kokeilla niin sitä sellaiset on ok aiemminkin. Meikkien kanssa en niin, tyttö on nyt kuudennella eikä ole vielä kiinnostunut. Olen sanonut että kertoo kun alkaa kiinnostaa, niin katsotaan yhdessä koska haluan puhua mm. ihonhoidon tärkeydestä, hinta-laatu-suhteesta, eettisyydestä jne. Valinnat sen suhteen mitä käyttää saa tietysti tehdä itse, mutta haluan antaa perustiedot joiden pohjalta voi päättää mitä haluaa tehdä.
Ja jos joku tuota eettisyyttä ihmettelee, niin meillä on kotona keskusteltu mm. syistä miksi hänen kaverinsa halusi alkaa vegaaniksi, ja tytär on hyvin tietoinen ja tiedonhaluinen tämäntyyppisissä asioissa.
Meillä sai aloittaa kun lähtivät kotoa.
Nuorin itkeä tirautti kun olisi halunnut värjätä hiuksensa mutta kielsin. Ei ollut helppoa kieltää mutta en vaan voinut antaa periksi. Asiaista puhuttiin vain yhden kerran.
Likkat eivät ajautuneet huonoon seuraan.
Isä.
Vierailija kirjoitti:
Hiustenvärjäyksessä olen tiukkis ja noudatan ohjeistusta (=16 v, mm. http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/92483-hiusvareihin-tulee-pakol…), jos jotain hiusmaskaraa tjsp haluaa kokeilla niin sitä sellaiset on ok aiemminkin. Meikkien kanssa en niin, tyttö on nyt kuudennella eikä ole vielä kiinnostunut. Olen sanonut että kertoo kun alkaa kiinnostaa, niin katsotaan yhdessä koska haluan puhua mm. ihonhoidon tärkeydestä, hinta-laatu-suhteesta, eettisyydestä jne. Valinnat sen suhteen mitä käyttää saa tietysti tehdä itse, mutta haluan antaa perustiedot joiden pohjalta voi päättää mitä haluaa tehdä.
Ja jos joku tuota eettisyyttä ihmettelee, niin meillä on kotona keskusteltu mm. syistä miksi hänen kaverinsa halusi alkaa vegaaniksi, ja tytär on hyvin tietoinen ja tiedonhaluinen tämäntyyppisissä asioissa.
Oho, pitäisi olla "Meikkien kanssa en ole niin tiukka", kursivoidut jäivät vahingossa pois.
Sallisin meikkaamisen silloin, kun lapsi on siitä itse kiinnostunut. Toki yrittäisin pitää asian hyvän maun rajoissa ja suhteuttaa meikin määrää lapsen ikään. Haluaisin itse antaa lapselle neuvoa meikkausasioissa, jotta hän välttyisi niiltä virheiltä, joita itse tein nuorempana. Itselläni kun ei ollut oikein ketään opettamassa, sillä äitini ja isosiskoni eivät juurikaan meikanneet. Nykyään tosin löytyy todella paljon meikkausvideoita ja -ohjeita esimerkiksi Youtubesta ja blogeista. Niitä ei ollut vielä tarjolla omassa teini-iässä.
Hiusten värjäämisessä noudattaisin sille asetettua yleistä ikärajaa. Itse sain värjätä hiukset ensimmäistä kertaa 14-vuotiaana ja sekin oli oikeastaan ihan turhaa, sillä värjäsin valmiiksi tummanruskeaa tukkaani tummanruskealla värillä. Käytännössä olen siis turhaan lätrännyt kemikaalien kanssa. Nyt aikuisiällä olen lopettanut värjäämisen, mutta sallisin sen silti omalle lapselle.
Hiusten värjäystä en sallisi alle 16-vuotiaalle. Toki en suosittelisi sitä ollenkaan, sillä hiusvärit ovat aikamoisia myrkkyjä ja vahingoksi hiuksille. Mutta tuo 16 nyt ehdoton raja, eihän kampaajakaan saa värjätä sitä nuoremman hiuksia.
Jos ja kun meikkaus alkaisi kiinnostaa, niin voisin 4-luokkalaiselle ostaa jotain vaaleaa huulikiiltoa, jota saisi käyttää juhlissa ym. Kutosluokkalaiselle sallisin jo ripsarin, yläasteella sitten muut meikit. Toki en millään kammottavilla sotamaalauksilla päästäisi lähtemään kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveitä natsiäitejä linjoilla :D yläasteella saa aloittaa päivittäisen meikkauksen jos haluaa. Hiuksia mielestäni ei kannata säännöllisesti värjätä kenenkään ikinä, hiukset vaan tuhoutuu. Sävyttää saa sitten kun haluaa.
Mitä natsia on siinä, että toivoo ettei oma lapsi käytä rahaa ja aikaa kalliiseen kasvomaaliin? Aloitin itse meikkaamisen todella nuorena kun koin että olin epämuodostuneen ruma. Käytin vuosia päivittäin meikkiä, ja en voinut edes mennä ostamaan ruokaa lähikaupasta ilman peitevoidetta, meikkivoidetta, puuteria, kulmakynää, mascaraa ja eyelineria. Lopetin meikkaamisen kokonaan n. vuosi sitten, ja nyt vaan järkyttää ja hävettää se rahan määrä minkä tuhlasin meikkeihin vuosien vartella.
Se on natsia jos kielletään, kun muut kuitenkin meikkaavat ja lapsi haluaisi. Mieti kun äitisi olisi kieltänyt sinulta teininä meikit? Olisit arvostanut sitä ja yhtäkkiä pitävänytkin itseäsi tosi kauniina ilman meikkiä? Epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttö sai ekat meikit kolmevuotiaana. Tosin hän saa meikata vain saunapäivinä ja juhlapäivinä (kotosalla vaan), melko harvakseltaan siis. Ihmisten ilmoille ei mennä meikeissä. Ehkä voisin ajatella, että yläkoulussa voi laittaa jotain ripsaria ja värjättyä huulikiiltoa tms.
Hiuksiin on samoin jo kolmevuotiaasta lähtien laitettu väriraitoja hiusväriliidulla. Se lähtee parissa pesussa pois. Oikeaa värjäystä ei saa ennen kuin täysi-ikäisenä, paitsi ehkä yläkoulussa jotain kevytväriä satunnaisesti.
Lapsen yläkouluikäiset serkut kulkevat sentin pakkeleissa ja joka kerta tavatessa pää on eri värinen. Sellaista en toivo omalle lapselleni. Heiltä lapsi on kuitenkin varmaan oppinut ylipäänsä kiinnostumaan meikeistä. Itse en ole koskaan meikannut, hiuksia olen kyllä värjännyt mutta vasta aikuisena.
Kolmevuotiaana. Siis kolmevuotiaana. Opetat taaperollesi että tämä on ruma, jos hän ei maalaa naamaansa. Olethan provo? Jos olet niin ole niin kiltti ja myönnä, muuten menetän uskoni ihmiskuntaan lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolmevuotiaana. Siis kolmevuotiaana. Opetat taaperollesi että tämä on ruma, jos hän ei maalaa naamaansa. Olethan provo? Jos olet niin ole niin kiltti ja myönnä, muuten menetän uskoni ihmiskuntaan lopullisesti.
Et ole ikinä kuullut kolme vuotiaasta joka haluaa leikkiä mekoilla, korkkareilla ja meikeillä?
En tiedä, asia ei ole vielä ajankohtainen. Mutta ehkä meikkiä saisi käyttää 12–13-vuotiaana ja hiukset saisi värjätä 16-vuotiaana.
Minä itse olisin toivonut ehkä vähän tukea omasta ulkonäöstä huolehtimiseen teininä. Olisikohan tytärtä mahdollista ohjata meikkauksessa, karvanpoistossa ja muussa ilman, että ohjaa lasta ulkonäkökeskeisyyteen? Ihan siis vaikkapa auttaa valitsemaan sopiva shampoo, hyvä höylä, hyvät ja _luonnolliset_ meikit jne. Ettei tulisi ylilyöntejä tai kokisi oloaan hankalaksi.