Joudun keskeyttämään sairaanhoitajaopintoni lääkelaskujen takia
En ymmärrä, miten edes pääsin opiskelemaan kun en tehnyt pääsykokeissa ainoatkaan laskua (Sotelissa eli esivalinnassa tein n. kaksi oikein...). En vaan osaa laskea laskuja paperilla, verrantoja jne, olen jo 40 v ja muissa töissä käytän ja olen käyttänyt laskinta. Toki ymmärrän suhde- erot milligrammassa ja grammassa ihan arkijärjellä, mutta en en vaan osaa perinteistä matikkaa en ole koskaan osannut, vaikka olen toki lukion käynyt. Voiko matikassa olla joku lukihäiriö?
No, koulussani vaaditaan lääkelaskutentin suorittamaista virheettömästi ennen harjoitteluun menoa, enkä ole läpäissyt tenttejä, enkä pääse harjoitteluihin. Opiskelen te toimiston omaehtoisen tuen avulla (on kaksi lasta ja olen yh) joten ei ole varaa opiskella kun en saa tarvittavia pisteitä kasaan jotka te toimisto vaatii, kun en pääse harjoitteluun lääkelaskujen takia. Kaiken muun olen suorittanut vähintään hyvin arvosanoin.
Koulussani on lääkelaskutentit ennen jokaista harjoittelua joten en pääse etenemään tulevaisuudessakaan. Jää tutkinto kesken, enkä pääse enää helposti opiskelemaan kun on jo tämä paikka vastaanotettu.
Jos olisin tiennyt että matikka on näin tärkeää, ja täytyy osata verrannot jne laskea en olisi edes hakenut opiskelmaan sairaanhoitajaksi. Miksi sitä matematiikan osaamisen vaatimuksesta ei kerrota esim. haastattelussa ja painoteta enemmän jos se kerran on näin tärkeää?
Lukiosta on aikaa kulunut jo se yli 20 vuotta ja tässä välissä en ole tarvinnut matikkaa yhtään mihinkään, vaikka olen ollut töissä taloushallinnossa jne, ohjelmilla ja laskimella me laskut laskimme.
Älytön stressi asiasta ja huoli taloudesta jos ja kun te toimisto jäädyttää tukeni ja tulee karenssi. Kyllä kaduttaa koko opintojen aloitus! Ymmärrän kyllä että on hyvä että tyhmyyteni tulee ilmi nyt etten vaaranna potilasturvallisuutta kun en osaa verrantoja ja x-y lausekkeita, mutta toistan etten ole olisi mennyt ko kouluun jos olisin tämän tiennyt!
Kommentit (295)
En nyt jaksanut lukea koko keskustelua, niin pahoittelut jos toistan jo aiemmin sanottua.
Mutta niin, ei kai voi tulla yllätyksenä, että sh tarvitsee tarkkaa matikkaa? Kyse on kuitenkin potilaiden turvallisuudesta, ettei saa väärää annosta lääkkeitä.
Eli miksi olet edes hakenut, jos matikka eiole koskaan sujunut?
Vierailija kirjoitti:
Lääkelaskuja on nykyään myös sosiaalialla muullakin, esimerkiksi sosionomi opinnoissa. Itse ole aina ollut huono matematiikassa mutta pääsin ko. opintojaksosta läpi ja ihan ok arvosanoin. Töitä se vaan vaatii ja olin myös kaikissa mahdollisissa tukiopetuksissa mukana.
Itselläni ei ole ollut yhtäkään. Valinnaisena voi suorittaa, muttei ei ole pakollisissa.
- pian valmistuva sosionomiopiskelija
Googlasin huvikseni esimerkkejä laskuista, ja päädyin tälle sivulle: http://laakelaskenta.hamk.fi/laakelaskenta/tentti.php
Vastaavatko nuo nyt niitä vaikeita laskuja? Osaamatta termejä tai alaa tippaakaan, sain oikein 9/10 ihan vaan matikan osaamisella. Jos lukisin jostain mitä nuo annosteluun liittyvät termit ja lyhenteet tarkoittavat, uskoisin saavani kaikki oikein, ei nämä nyt niin vaikeita olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama psykologian opiskelussa.
Mitä ihmettä tilastomatematiikan hallinta tekee psykologian opinnoissa?
Se karsii loistavia ihmisiä ulos alalta ja jäljelle jää paljon matemaattisesti ĺogiikalla ratkovia yksisilmäisiä henkisten asioiden selittäjiä?
Veikkaisin, että psykologian tutkimuksessa käytetään tilastomenetelmiä ja ne olisi tutkijan ja tutkimustuloksia hyödyntävän henkilön hyvä hallita.
Tässä mennään Suomessa metsään. Kaikista ei tule eikä pidä tulla tutkijoita, käytännön iihmisiä tarvitaan. Eikö nuo voisi tulla myöhemmin jos tutkijan ura kiinnostaa? Mielummin haluaisin olla ihmisläheisen psykologin vastaanotolla kuin jonkun tilastotieteilijän.
Sama teknisellä puolella (DI), maisterin tutkinto vastaa monen muun maan tohtorin tutkintoa.
Edelleenkin sen ei-tutkijapsykologin tulisi kyetä seuraamaan omaa alaansa ja ymmärtää tutkimustietoa. Ei se tilastomenetelmien alkeet vielä tilastomatematiikan asiantuntijaksi tee, mutta auttaa ymmärtämään, mitä joku toinen on tehnyt.
Anteeksi kuinka?
Muutoinhan ei tosiaan voi asioita sisäistää ja todistettavasti ymmärrystä löydy ellei tilastomatematiikan alkeet ole plakkarissa.
Hah hah ja iso HAH.
Hienoa että tämäkin ääliömäisyys vihdoinkin kyseenalaistetaan kiitos nuoren uuden skarpin sukupolven.
Vaikuttaa siltä, että sinä ITSE et ymmärrä tilastoista mitään ja koska et niitä ymmärrä ei sinulla ole edellytyksiä ymmärtää puutteitasikaan. Olet kuin sokea, joka protestoi että mihin punaista väriä tarvitaan.
Ja sinä puolestasi vailla mitään ymmärrystä ilman tilastoihin tukeutumista.
Sinulla meni näemmä heti tunteisiin, kun tuollaiseen hiekkalaatikkotason huuteluun on pakko turvautua. Koetahan vähän aikuistua. Sinulla ei ole mitään kuvaa siitä mitä osaan tilastojen kanssa ja ilman, joten tiedät itsekin hyvin että olet vain lapsellinen huuteluinesi.
Vierailija kirjoitti:
En nyt jaksanut lukea koko keskustelua, niin pahoittelut jos toistan jo aiemmin sanottua.
Mutta niin, ei kai voi tulla yllätyksenä, että sh tarvitsee tarkkaa matikkaa? Kyse on kuitenkin potilaiden turvallisuudesta, ettei saa väärää annosta lääkkeitä.
Eli miksi olet edes hakenut, jos matikka eiole koskaan sujunut?
Ap on jo vastannut tuohon. Hän kertoi kuvitelleensa, että joku muu laskee laskut ja hän vain jakelee lääkkeet kiposta potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se karsii loistavia ihmisiä ulos alalta ja jäljelle jää paljon matemaattisesti ĺogiikalla ratkovia yksisilmäisiä henkisten asioiden selittäjiä?
Veikkaisin, että psykologian tutkimuksessa käytetään tilastomenetelmiä ja ne olisi tutkijan ja tutkimustuloksia hyödyntävän henkilön hyvä hallita.
Tässä mennään Suomessa metsään. Kaikista ei tule eikä pidä tulla tutkijoita, käytännön iihmisiä tarvitaan. Eikö nuo voisi tulla myöhemmin jos tutkijan ura kiinnostaa? Mielummin haluaisin olla ihmisläheisen psykologin vastaanotolla kuin jonkun tilastotieteilijän.
Sama teknisellä puolella (DI), maisterin tutkinto vastaa monen muun maan tohtorin tutkintoa.
Edelleenkin sen ei-tutkijapsykologin tulisi kyetä seuraamaan omaa alaansa ja ymmärtää tutkimustietoa. Ei se tilastomenetelmien alkeet vielä tilastomatematiikan asiantuntijaksi tee, mutta auttaa ymmärtämään, mitä joku toinen on tehnyt.
Anteeksi kuinka?
Muutoinhan ei tosiaan voi asioita sisäistää ja todistettavasti ymmärrystä löydy ellei tilastomatematiikan alkeet ole plakkarissa.
Hah hah ja iso HAH.
Hienoa että tämäkin ääliömäisyys vihdoinkin kyseenalaistetaan kiitos nuoren uuden skarpin sukupolven.
Vaikuttaa siltä, että sinä ITSE et ymmärrä tilastoista mitään ja koska et niitä ymmärrä ei sinulla ole edellytyksiä ymmärtää puutteitasikaan. Olet kuin sokea, joka protestoi että mihin punaista väriä tarvitaan.
Vaikuttaa?
Et voi mutu-tuntumalla tehdä valideja analyysejä kenestäkään. Vielä nettipalstalta poimitun kommentin perusteella.
Vai perustatko tun tuntumasi tilastoihin.
Toivottavasti ET toimi psykiatrisella alalla missään työnkuvassa.
Juuri sen takia kirjoitinkin "vaikuttaa siltä" enkä "olet". Kannattaa yrittää ymmärtää lukemaansa ennen kuin rupeaa vouhkaamaan mielipiteiden validiudesta.
Voisiko sinulla olla jonkinasteinen dyskalkulia? Epäilen, että itselläni on, koska yksinkertaisetkin laskut ovat vaikeita.
No mihin se hoitaja matikkaa tarvitsee, oikeesti. Käytännön työssä ei mihinkään. Laimennettavat lääkkeet on päivittäin samoja, jo moneen kertaan laskettu ja hyvät ohjeet seinällä. Miksi näistä lääkelaskuista on tehty näin hirveen iso mörkö?
Ihmettelen miksi sairaaloissa kone ei laske lääkeannoksia, ei millään muulla alalla vaadita päässälaskutaitoa vaan taitoa käyttää laskukonetta.
Jäänne on ikivanha ja siitä pitää päästä eroon. Automatiikka lääkelaskuihon kiitos. Jää inhimilliset virheet pois.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin huvikseni esimerkkejä laskuista, ja päädyin tälle sivulle: http://laakelaskenta.hamk.fi/laakelaskenta/tentti.php
Vastaavatko nuo nyt niitä vaikeita laskuja? Osaamatta termejä tai alaa tippaakaan, sain oikein 9/10 ihan vaan matikan osaamisella. Jos lukisin jostain mitä nuo annosteluun liittyvät termit ja lyhenteet tarkoittavat, uskoisin saavani kaikki oikein, ei nämä nyt niin vaikeita olleet.
Lainaan itseäni, se olikin näköjään tuo roomalaisiin numeroihin liittyvä kysymys, joka minulla meni väärin. Myönnän, että en ole niitä koskaan tarvinnut enkä opetellut. Mutta lääkkeisiin liittyvän muun termistön osaaminen ei siis ollut tarpeellista oikeiden vastausten saamiseksi :D Eivätkö nuo roomalaiset numerot niin hankalia ole, etteikö normaalijärjellä varustettu ihminen niitä oppisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?
Olen sairaanhoitaja ja opiskelen myös HY:ssä alaa, jolle on tosi vaikea päästä sisään. En ole siis millään lailla yksinkertainen, mutta sen voin todeta, että sairaanhoitajien lääkelaskut eivät ole mitään ihan helppoja. Siellä on pitoisuuslaskuja ym., varsin vaikeitakin. Vaikeus syntyy myös siitä, että tentissä on 20-40 laskua, jotka kaikki vaativat useampien matemaattisten lausekkeiden ylös kirjoittamista, ja yksikään lause tai vastaus ei saa olla väärin. Ei pilkkuvirheitä, ei laskuvirheitä. Oletko itse koskaan koittanut läpäisetkö yhdeksän peräkkäistä lääkelaskutenttiä ilman yhtäkään virhettä? Oletko itse aina saanut lukion matikasta 100% oikein?
Eihän nuo nyt mitään differentiaaliyhtäläitä kuitenkaan ole. Yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskua. Saat asian kuulostamaan siltä kuin sairaanhoitajien lääkelaskut olisivat korkeinta mahdollista matematiikkaa.
No, ne eivät ole mitään yksinkertaisimpia sellaisia. Siitä vain yrittämään, jos rahkeet riittävät. ;) Vastaavat lukion matematiikan kursseja ja tarkoituksena siis on, että 100% on oikein, ei 99%. Ja valtaosa (varmaan noin 90%) saakin ne heti yhdellä yrityksellä oikein. Mutta en lainkaan ihmettele, että osa ei saa. Voit itse yrittää laskea 40 laskua eri matematiikan osa-alueilta ja katsoa, meneekö 100% oikein. Ilman laskinta, jokainen lauseke näkyviin ja oikein.
Onko ne siis matematiikan eri osa-alueilta? Trigonometriaa, tilastomatikkaa, geometriaa, calculusta, algebraa, finanssimatikkaa? En rehellisesti sanottuna tiennyt, vaikka esim. oma äiti on hoitaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologiksi opiskellaan yliopistossa, on akateeminen tutkinto. Jos ihan kandin- ja maisterintöissä tarivtsee tilastomenetelmiä!
Vierailija kirjoitti:
Äh, meikätyötön taas niin mielellään työskentelisi matematiikan erityisopetuksen parissa, siis yksityisopetusta niille joilla on vaikeuksia. Pitäisikö perustaa firma josta sitä voi ostaa?
Minulla on opettajankoulutuskin, osana opintojani seurasin lääkelaskujen tukiopetus-oppituntia. Ihmettelin kyllä, miksi kaikki ne pitää laskea niin kankean kaavamaisesti, itse olisin laskenut hieman toisin (toki oikeaan tulokseen silti päästen). Ehkä en sitten kumminkaan uskalla opettaa lääkelaskuja, kun ne ei menisi oikean protokollan mukaan?
Ei tartte perustaa omaa yritystä, mene johonkin osuuskuntaan jäseneksi niin voit tehdä tät aina silloin kun kysyntää on ja osuuskunta hoitaa koko paperisodan. Sä vaan määrittelet hinnan.
Kaikki sairaanhoitajan lääkelaskuja väheksyvät tervetuloa lasten leikkuriin töihin. Lääkemäärät mitä annetaan ovat todella pieniä ja lääkkeet annetaan iv-muodossa, jolloin vaikutukset ovat välittömiä ja usein peruuttamattomia. Siinäpä ei ole mokailuun varaa, ihan itse se on osattava lääkärin ohjeiden pohjalta laskea paljonko sitä lääkettä nyt annetaan ja monesti vielä kiiretilanteessa. Virheelle ei todellakaan ole sijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sairaanhoitajien lääkelaskut eivät todellakaan ole mitään yläaste-juttuja. Ne ovat ihan totista työtä, sillä tosiaan yksikään ei saa mennä väärin. Esim. potilaalla kipupumppu, johon mahtuu 20ml. Potilaan tulee saada vuorokausiannoksena erilaisia opioideja lääke x määrä x, eli esim. 10mg vaikuttavaa ainetta, jota on per 1ml tämän verran, jne. Missä suhteessa sekoitat opioideja ja mikä on valmiin liuoksen lääkeainepitoisuus kunkin lääkeaineen osalta ja kuinka paljon sitä on millilitroissa kipupumpussa?
Oi miksi, miksi, tätä lääkkeenjakoasiaa ei korosteta enemmän? Olenko muka ainoa joka luuli lääkärin laskevan annokset valmiiksi ja että sh vain tekee mitä lääkäri määrää?
Toki tiedän että lääkärin työhön vaaditaan matikkaa.
No itsellä meni tämä nyt näin, onneksi en opiskellut kuin vähän yli puoli vuotta. Kyllä noi niin vaikeita itselle on etten pysty stressaamaan toimeentuloa ja edistymistä jatkuvasti niiden vuoksi. Ala on itselle väärä.
Ja te jotka ivaatte miksi en osaa, niin olen aivan varma että ainakaan 50% olemassaolvista työtehtävissä olevista eivät laske tai osaisi laskea noita laskuja, esim. kirjastonhoitaja, kaupan kassa, lastenhoitaja, nuorisotyöntekijä tms. Itsekin olen selvinnyt tähän asti ilman matikkaa.
Onko muita aloja kuin sh ja lääkärit joiden täytyy päästä läpi 100% oikein jostain tentistä että pääsee harjoitteluun? Esim miten on kasvatusalalla? Ajattelen lähinnä että jos ei ole niin miten voi olla niin eri vaatimustason opintoja amk:ssa, ja palkkaus sama? Vertaan nyt esim sosionomeja ja sh koulutusta, vai onko sosionomeilla tai vaikka tradenomeilla joku mikä pitää suorittaa 100% oikein ennen harjoitteluita?
Tajuat varmaan itsekin että jos virhe voi maksaa potilaan hengen, niitä ei kerta kaikkiaan VOI tulla yhtään? Muilla aloilla virheet yleensä ei merkitse juuri mitään, paitsi palkanlaskennassa -ja sielläkään ei niitä virheitä juurikaan sallita.
Oikeasti jos seuraisit aikaasi olisit tiennyt että lääkelaskut ovat hoitsuille murheenkryyni. Koska siitä ihan oikeasti on mediassa tämän tuosta. Itse en edes hoitoalalla ole mutta kyllähän nuo otsikot hyppää silmille kun tuntuu niin koomiselta että roomalaisten numeroiden opettelu tai peruslaskutoimitukset voi olla niin vaikeita jollekulle.
En kyllä muuten käsitä miten et ole 20 vuoteen tarvinnut arjessasi matikkaa. Etkö muka seuraa tulojasi ja menojasi?
Ai muilla aloilla ei virheet merkitse juuri mitään?
Vaikka teknisellä alalla? Rakentamisessa, kuljetustekniikassa, hissien mitoituksissa, sädehoitolaitteen suunnittelussa ja testauksessa, matkapuhelin- tai viranomaisverkoissa? Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairaanhoitajien lääkelaskuissa on paljon muistettavaa. Ihan näin alkajalle roomalaisten numeroidan osaaminen (siis numerot eivät riitä vaan myös laskusäännöt) opettelu on vaikeaa, sitten pitoisuuslaskut ym. Lukiossa on usein tottunut laskemaan laskimella, kokeissa ei sitä sallita. Kaikki pitää olla oikein. Sitten pikkujutut; sairaanhoitajille esim. 1 x 4 on aivan eri asia kuin 4 x 1. 1 x 4 tarkoittaa yksi tabletti neljästi vrk ja 4 x 1 neljä tablettia kerran vrk. Tällaisia.. ja kaikki oikein. Usein on jonkinlaisia kompia tenteissä.
Ala-asteella opetettu tuo tulon vaihdannaisuus! Eihän se kenellekään ole sama, vain numeerinen lopputulos on sama. Käsittämätöntä, mitä pidetään korkeampana matematiikkana! Tai roomalaiset numerot? Nekin opetettiin ala-asteella.
Mulla on 3 ällää ylioppilastodistuksessa ja matikkaa en kirjoittanut kun lukion matikankurssit menivät vuorotellen 5-4-5-4... Matikkaa ei tarvitse kirjoittaa abissa,ei ainakaan tarvinnut 80-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sairaanhoitajien lääkelaskut eivät todellakaan ole mitään yläaste-juttuja. Ne ovat ihan totista työtä, sillä tosiaan yksikään ei saa mennä väärin. Esim. potilaalla kipupumppu, johon mahtuu 20ml. Potilaan tulee saada vuorokausiannoksena erilaisia opioideja lääke x määrä x, eli esim. 10mg vaikuttavaa ainetta, jota on per 1ml tämän verran, jne. Missä suhteessa sekoitat opioideja ja mikä on valmiin liuoksen lääkeainepitoisuus kunkin lääkeaineen osalta ja kuinka paljon sitä on millilitroissa kipupumpussa?
Oi miksi, miksi, tätä lääkkeenjakoasiaa ei korosteta enemmän? Olenko muka ainoa joka luuli lääkärin laskevan annokset valmiiksi ja että sh vain tekee mitä lääkäri määrää?
Toki tiedän että lääkärin työhön vaaditaan matikkaa.
No itsellä meni tämä nyt näin, onneksi en opiskellut kuin vähän yli puoli vuotta. Kyllä noi niin vaikeita itselle on etten pysty stressaamaan toimeentuloa ja edistymistä jatkuvasti niiden vuoksi. Ala on itselle väärä.
Ja te jotka ivaatte miksi en osaa, niin olen aivan varma että ainakaan 50% olemassaolvista työtehtävissä olevista eivät laske tai osaisi laskea noita laskuja, esim. kirjastonhoitaja, kaupan kassa, lastenhoitaja, nuorisotyöntekijä tms. Itsekin olen selvinnyt tähän asti ilman matikkaa.
Onko muita aloja kuin sh ja lääkärit joiden täytyy päästä läpi 100% oikein jostain tentistä että pääsee harjoitteluun? Esim miten on kasvatusalalla? Ajattelen lähinnä että jos ei ole niin miten voi olla niin eri vaatimustason opintoja amk:ssa, ja palkkaus sama? Vertaan nyt esim sosionomeja ja sh koulutusta, vai onko sosionomeilla tai vaikka tradenomeilla joku mikä pitää suorittaa 100% oikein ennen harjoitteluita?
Tajuat varmaan itsekin että jos virhe voi maksaa potilaan hengen, niitä ei kerta kaikkiaan VOI tulla yhtään? Muilla aloilla virheet yleensä ei merkitse juuri mitään, paitsi palkanlaskennassa -ja sielläkään ei niitä virheitä juurikaan sallita.
Oikeasti jos seuraisit aikaasi olisit tiennyt että lääkelaskut ovat hoitsuille murheenkryyni. Koska siitä ihan oikeasti on mediassa tämän tuosta. Itse en edes hoitoalalla ole mutta kyllähän nuo otsikot hyppää silmille kun tuntuu niin koomiselta että roomalaisten numeroiden opettelu tai peruslaskutoimitukset voi olla niin vaikeita jollekulle.
En kyllä muuten käsitä miten et ole 20 vuoteen tarvinnut arjessasi matikkaa. Etkö muka seuraa tulojasi ja menojasi?
Ai muilla aloilla ei virheet merkitse juuri mitään?
Vaikka teknisellä alalla? Rakentamisessa, kuljetustekniikassa, hissien mitoituksissa, sädehoitolaitteen suunnittelussa ja testauksessa, matkapuhelin- tai viranomaisverkoissa? Huhhuh.
Palataan tähän kommenttiisi, kun sinulta on lapsi kuollut hoitajan laskuvirheen seurauksena ja talosi kuistissa on virhe rakennusmestarin laskuvirheen vuoksi. Katsotaan sitten onko mielestäsi vertauksessasi mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkelaskuja on nykyään myös sosiaalialla muullakin, esimerkiksi sosionomi opinnoissa. Itse ole aina ollut huono matematiikassa mutta pääsin ko. opintojaksosta läpi ja ihan ok arvosanoin. Töitä se vaan vaatii ja olin myös kaikissa mahdollisissa tukiopetuksissa mukana.
Itselläni ei ole ollut yhtäkään. Valinnaisena voi suorittaa, muttei ei ole pakollisissa.
- pian valmistuva sosionomiopiskelija
Minulla sosionomi-opinnoissa oli pakollisia lääkelaskuja.
Jos ap aikoo vaihtaa sosionomiksi, kannattaa varmaan selvittää onko ko. koulussa pakollisia lääkelaskuja vai ei. Toki suosittelen mielummin ihan vain niiden lääkelaskujen opettelemista.
- sosionomiopiskelija
Haluan terveydenhoitajaksi. Kannattaisiko minun pyrkiä ensin aikuislukioon? Peruskoulussa mulla oli mukautettu matikka, samoin ammattikoulussa.