Joudun keskeyttämään sairaanhoitajaopintoni lääkelaskujen takia
En ymmärrä, miten edes pääsin opiskelemaan kun en tehnyt pääsykokeissa ainoatkaan laskua (Sotelissa eli esivalinnassa tein n. kaksi oikein...). En vaan osaa laskea laskuja paperilla, verrantoja jne, olen jo 40 v ja muissa töissä käytän ja olen käyttänyt laskinta. Toki ymmärrän suhde- erot milligrammassa ja grammassa ihan arkijärjellä, mutta en en vaan osaa perinteistä matikkaa en ole koskaan osannut, vaikka olen toki lukion käynyt. Voiko matikassa olla joku lukihäiriö?
No, koulussani vaaditaan lääkelaskutentin suorittamaista virheettömästi ennen harjoitteluun menoa, enkä ole läpäissyt tenttejä, enkä pääse harjoitteluihin. Opiskelen te toimiston omaehtoisen tuen avulla (on kaksi lasta ja olen yh) joten ei ole varaa opiskella kun en saa tarvittavia pisteitä kasaan jotka te toimisto vaatii, kun en pääse harjoitteluun lääkelaskujen takia. Kaiken muun olen suorittanut vähintään hyvin arvosanoin.
Koulussani on lääkelaskutentit ennen jokaista harjoittelua joten en pääse etenemään tulevaisuudessakaan. Jää tutkinto kesken, enkä pääse enää helposti opiskelemaan kun on jo tämä paikka vastaanotettu.
Jos olisin tiennyt että matikka on näin tärkeää, ja täytyy osata verrannot jne laskea en olisi edes hakenut opiskelmaan sairaanhoitajaksi. Miksi sitä matematiikan osaamisen vaatimuksesta ei kerrota esim. haastattelussa ja painoteta enemmän jos se kerran on näin tärkeää?
Lukiosta on aikaa kulunut jo se yli 20 vuotta ja tässä välissä en ole tarvinnut matikkaa yhtään mihinkään, vaikka olen ollut töissä taloushallinnossa jne, ohjelmilla ja laskimella me laskut laskimme.
Älytön stressi asiasta ja huoli taloudesta jos ja kun te toimisto jäädyttää tukeni ja tulee karenssi. Kyllä kaduttaa koko opintojen aloitus! Ymmärrän kyllä että on hyvä että tyhmyyteni tulee ilmi nyt etten vaaranna potilasturvallisuutta kun en osaa verrantoja ja x-y lausekkeita, mutta toistan etten ole olisi mennyt ko kouluun jos olisin tämän tiennyt!
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Äh, meikätyötön taas niin mielellään työskentelisi matematiikan erityisopetuksen parissa, siis yksityisopetusta niille joilla on vaikeuksia. Pitäisikö perustaa firma josta sitä voi ostaa?
Minulla on opettajankoulutuskin, osana opintojani seurasin lääkelaskujen tukiopetus-oppituntia. Ihmettelin kyllä, miksi kaikki ne pitää laskea niin kankean kaavamaisesti, itse olisin laskenut hieman toisin (toki oikeaan tulokseen silti päästen). Ehkä en sitten kumminkaan uskalla opettaa lääkelaskuja, kun ne ei menisi oikean protokollan mukaan?
Pitäisi!
Tiedän satavarmasti kaksi henkilöä, jotka aikoinaan lopettivat laborantti/bioanalyytikko-opiskelunsa kesken lääkelaskujen takia! Siis olivat liehuvin lipuin päässet pääsykokeista opiskelemaan ja pärjäsivät muissa aineissa esim näytteenotto ja muut , mutta sitten nuo lääkelaskut ja goodbye. Ottaen huomioon että siellä opiskeli ihmisiä jotka suorittavat lääkelaskut mutta suurinpiirtein pyörtyivät verikokeenotossa.
Hakeuduit alalle josta et tiennyt mitään? Jep jep...
Eivätkä ne laskut todellakaan vaadi mitään erityistä matemaattista lahjakkuutta. Ainoastaan sen että ne viitsii opetella. Peruskouluosaamisella selviää. Matemaattisesti lahjakkaat menevät ihan muille aloille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh, meikätyötön taas niin mielellään työskentelisi matematiikan erityisopetuksen parissa, siis yksityisopetusta niille joilla on vaikeuksia. Pitäisikö perustaa firma josta sitä voi ostaa?
Minulla on opettajankoulutuskin, osana opintojani seurasin lääkelaskujen tukiopetus-oppituntia. Ihmettelin kyllä, miksi kaikki ne pitää laskea niin kankean kaavamaisesti, itse olisin laskenut hieman toisin (toki oikeaan tulokseen silti päästen). Ehkä en sitten kumminkaan uskalla opettaa lääkelaskuja, kun ne ei menisi oikean protokollan mukaan?
Todellakin! Mutta tarjoa opetusta ryhmälle, jotta saat hinnan kohtuulliseksi. Mullakin pelkästään on jo 4 opintoihin palannutta aikuista ystävää, jotka tarvitsisivat kertausta matematiikassa opintoja varten. Ei siis pelkästään sh-opintoihin kohdentuen vaan yleensäkin matematiikassa.
Minusta taas se yksityisopetus olisi juuri minun juttuni. En usko, että oppimista tapahtuu niin että opettaja selittää selittämästä päästyään, vaan tärkeää on opettajan kuunnella, miten oppilas asiaa hahmottaa, jolloin huomaa missä kohti se ongelma on. Ja tämä onnistuu paremmin yksityisopetuksena.
Voisikohan työtön jotenkin ryhtyä osapäiväyrittäjäksi? En nimittäin usko, että yrittäjänä tuo duuni kuitenkaan löisi leiville - etenkin kun haluan tehdä sen hyvin enkä huitaisemalla - mutta onhan tässä selvästi sekä tekijäänsä ilman oleva työ että halukas ja ehkä osaavakin tekijä. Miten homman saisi sumplittua niin ettei se olisi taloudellinen katastrofi minulle? Tehdä pimeästi, vaikka en oikeastaan sitä haluaisi?
Itse olen yh ja ainoa tulo te toimiston tuki ja toimeentulotuki joten ei ole varaa yksityisopetukseen.
Ap
Juuri tämän vuoksi suosittelinkin sitä ryhmäopetusmuotoa, ei opiskelijoilla ole varaa maksaa niin paljon yksityisopetuksesta että monikaan opettaja sitä suostuisi tekemään, mutta ryhmän opetuksesta saisi jo sopivasti rahaa. Ja ryhmä voi olla pienryhmä, ei mikään 25 henkilön.
Vierailija kirjoitti:
Turhaan sälytät vastuuta osaamattomudestasi pääsykokeiden piikkiin. Ihan varmasti opintokuvauksissa on mainittu että lääkelaskenta on hallittava. Ja se pitäisi muutenkin tietää jokaisen alalle aikovan jos on yhtään viitsinyt ottaa selvää alasta ja sen vaatimuksista.
Esim. Tamk: "Ammattitaitoosi sisältyy myös, että osaat käyttää turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön menetelmiä ja osaat lääkehoitoa ja hallitset lääkelaskut."
Kävin Laureassa pääsykokeissa ja pääsin Metropoliaan. Ei ole mainittu kummankaan koulun sivuilla.
Kerros, mitä olisin ottanut asiasta selvää? Luulin että sh on vain ammatti muiden joukossa ei mitään salatiedettä mikä on tiedettävä ennenkuin voi hakea opiskelemaan. En surffailut kaikkien koulujen sivuilla, vain noiden kahden.
Muutenkin lääkelaskut voivat olla monenlaisia, lh taustaiset kertoivat laskujen olevan yhteen ja vähennytlaskuja ja nämä amk laskut ovat heillekin vaikeita.
Lisäksi tosiaan luulin että lääkäri ne lääkkeet määrää ja laskee.
Olen yrittänyt opetella mutta en vain opin joten pieni paniikki päällä toimeentulosta. Miksi en hakenut sos. puolelle? Kyllä kaduttaa taas työttömäksi jääminen. Ja en, en tosiaan haluaisi edes harjoitteluun kun en matikkaa osaa,kuten sanoin ymmärrän täysin etten pääse. Eikö mielestäsi ole outoa että jos matikka on näin tärkeää, voi sisään päästä joku joka ei osaa ainotakaan laskua? Kyllä tämä on sekä minun, te toimiston että koulun ajan ja rahan haaskausta.
Ap
Kaikki te, jotka kaipaatte matematiikassa "tukiopetusta" tai kertausta, niin laittakaa paikalliselle kansalaisopistolle palautteena toive tuollaisen kurssin opetuksesta!
Olen itse laittanut jo muutaman kerran, mutta ilmeisesti olen ainoa joka tuollaista oli toivonut jolloin kurssia ei koskaan toteuteta. Ja siis erityisesti aikuisille suunnattu matematiikan kertauskurssi. :)
"En usko, että oppimista tapahtuu niin että opettaja selittää selittämästä päästyään, vaan tärkeää on opettajan kuunnella, miten oppilas asiaa hahmottaa, jolloin huomaa missä kohti se ongelma on. "
Täysin samaa mieltä. Yhtäaikainen opetus ja yhtäaikainen oppiminen on merkillinen oppimiskäistys , mihin kuitenkin nykyopetus näyttää perustuvan itseohjautuvine verkko-oppimisisympäristöineen joiden jalkoihin jää todellisia lahjakkuuksia kun ei pysy tahdissa tai sisäistä asioita modernissa oppimisympäristössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi!
Tiedän satavarmasti kaksi henkilöä, jotka aikoinaan lopettivat laborantti/bioanalyytikko-opiskelunsa kesken lääkelaskujen takia! Siis olivat liehuvin lipuin päässet pääsykokeista opiskelemaan ja pärjäsivät muissa aineissa esim näytteenotto ja muut , mutta sitten nuo lääkelaskut ja goodbye. Ottaen huomioon että siellä opiskeli ihmisiä jotka suorittavat lääkelaskut mutta suurinpiirtein pyörtyivät verikokeenotossa.
Ensinnäkin, laborantti ei ole sama kuin bioanalyytikko. Toiseksi, bioanalyytikoilta ei vaadita samanlaista lääkelaskentaa kuin sairaanhoitajilta. Laimennus- ym. laskuja kyllä, mutta niistä takuulla selviää normaalijärjellä. Jo opintoihin hakiessa matematiikkaa painotettiin esim valintapisteissä ja pääsykokeissakin piti myös matikan osiosta saada vähimmäispistemäärä. Joten ei luulisi tulee yllätyksenä opinnoissakaan.
Jotenkin vaikea uskoa, että jonkun opinnot olisivat siitä jääneet kiinni. Syy lienee oikeasti jokin muu ja sitten tuo vain se mikä kyselijöille sanotaan.
Hoh, sen verran kai voit nyt käyttää rahaa, vaikka se tiukilla onkin? Hetken aikaa tiukilla vs. seuraavat kymmenen vuotta työtön yh? Mene vaikka sossusta pyytämään harkinnanvaraista.
Tätä minä olen ennenkin ihmetellyt kun sairaanhoitaja-opiskelijat on valitelleet miten vaikeita on lääkelaskut.
Mutta eihän ne mitään vaikeita ole, yläasteen kertausta. Itse kun olen opiskellut aikanaan insinööriksi, niin kyllä siellä mennään aika monta dekadia hankalammissa laskuissa ja silti aika vähän opiskelijat niistä laskuista valittaa.
Olet ne asiat ennenkin oppinut, joten voit oppia ne uudelleenkin, vaikka siitä nyt on 20 vuotta.
Sama psykologian opiskelussa.
Mitä ihmettä tilastomatematiikan hallinta tekee psykologian opinnoissa?
Se karsii loistavia ihmisiä ulos alalta ja jäljelle jää paljon matemaattisesti ĺogiikalla ratkovia yksisilmäisiä henkisten asioiden selittäjiä?
Työskennellessään esim. sairaalaassa, sairaanhoitajan tulee uusia lääkelaskutentit aina viiden vuoden välein. Tarvittaessa ja perustellusta syystä niiden uusimista voi esimies vaatia jo aikaisemminkin.
Vierailija kirjoitti:
MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?
Olen sairaanhoitaja ja opiskelen myös HY:ssä alaa, jolle on tosi vaikea päästä sisään. En ole siis millään lailla yksinkertainen, mutta sen voin todeta, että sairaanhoitajien lääkelaskut eivät ole mitään ihan helppoja. Siellä on pitoisuuslaskuja ym., varsin vaikeitakin. Vaikeus syntyy myös siitä, että tentissä on 20-40 laskua, jotka kaikki vaativat useampien matemaattisten lausekkeiden ylös kirjoittamista, ja yksikään lause tai vastaus ei saa olla väärin. Ei pilkkuvirheitä, ei laskuvirheitä. Oletko itse koskaan koittanut läpäisetkö yhdeksän peräkkäistä lääkelaskutenttiä ilman yhtäkään virhettä? Oletko itse aina saanut lukion matikasta 100% oikein?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin et tiennyt että matikkaa vaaditaan noin paljon? Alvariinsahan mediassa on siitä miten vaikeaa lääkelaskut on hoitsuille. Ja siitä, että niiden osaamista testataan työpaikoilla vuosittain.
Matikan lisäksi aikasi seuraaminen ja yleissivistys ei taida olla sinun juttujasi.
Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa? Sehän opetetaan yläasteella, kuten kaikki muukin lääkelaskuissa tarvittava matematiikka.
Kynällä ja ruutupaperillako vieläkin lääkkeet laskemalla annostellaan potilaille?
Että noin monta milligrammaa tippaan.......oota mä minustan.
Vierailija kirjoitti:
Sama psykologian opiskelussa.
Mitä ihmettä tilastomatematiikan hallinta tekee psykologian opinnoissa?
Se karsii loistavia ihmisiä ulos alalta ja jäljelle jää paljon matemaattisesti ĺogiikalla ratkovia yksisilmäisiä henkisten asioiden selittäjiä?
Veikkaisin, että psykologian tutkimuksessa käytetään tilastomenetelmiä ja ne olisi tutkijan ja tutkimustuloksia hyödyntävän henkilön hyvä hallita.
Vierailija kirjoitti:
Hakeuduit alalle josta et tiennyt mitään? Jep jep...
Eivätkä ne laskut todellakaan vaadi mitään erityistä matemaattista lahjakkuutta. Ainoastaan sen että ne viitsii opetella. Peruskouluosaamisella selviää. Matemaattisesti lahjakkaat menevät ihan muille aloille.
Tiedän sh työstä sen mitä julkisuudessa ja koulun sivuilla on, en muuta. Mitä siitä pitäisi tietää erityosesti? Kiinnosti ihmisten hoitaminen,ihmisläheisyys ja hyvä työllisyystilanne työttömänä yh:na, Mitä sinä tiedät esim arkkitehdin tai vaikkapa ohjelmoijan työstä? Olen yrittänyt opiskella laskuja mutta en osaa soveltaa kaavoja ja tietoja ollenkaan. Kaksi kertaa jo hylätty suoritus, nyt viivästyy opinnot niin paljon ettei ole enää taloudellisen tilanteen takia varaa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?
Olen sairaanhoitaja ja opiskelen myös HY:ssä alaa, jolle on tosi vaikea päästä sisään. En ole siis millään lailla yksinkertainen, mutta sen voin todeta, että sairaanhoitajien lääkelaskut eivät ole mitään ihan helppoja. Siellä on pitoisuuslaskuja ym., varsin vaikeitakin. Vaikeus syntyy myös siitä, että tentissä on 20-40 laskua, jotka kaikki vaativat useampien matemaattisten lausekkeiden ylös kirjoittamista, ja yksikään lause tai vastaus ei saa olla väärin. Ei pilkkuvirheitä, ei laskuvirheitä. Oletko itse koskaan koittanut läpäisetkö yhdeksän peräkkäistä lääkelaskutenttiä ilman yhtäkään virhettä? Oletko itse aina saanut lukion matikasta 100% oikein?
Niin, ja laskintahan ei saa ikinä käyttää. Kaikki lasketaan paperille, ihan desimaalilukujen muutokset ja kertomiset ja jakamisetkin. Kyllä siinä helposti virheitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
"En usko, että oppimista tapahtuu niin että opettaja selittää selittämästä päästyään, vaan tärkeää on opettajan kuunnella, miten oppilas asiaa hahmottaa, jolloin huomaa missä kohti se ongelma on. "
Täysin samaa mieltä. Yhtäaikainen opetus ja yhtäaikainen oppiminen on merkillinen oppimiskäistys , mihin kuitenkin nykyopetus näyttää perustuvan itseohjautuvine verkko-oppimisisympäristöineen joiden jalkoihin jää todellisia lahjakkuuksia kun ei pysy tahdissa tai sisäistä asioita modernissa oppimisympäristössä.
Tämä johtuu siitä että toteutus ontuu, ei siitä että opetusmuoto olisi huono. Muutama tuollaiseen opetusmuotoon perustuva tutkinto jo suoritettuna ja jopa opiskelijana harmitti hassatut mahdollisuudet, opettajat eivät osaa käyttää ja hyödyntää tuota muotoa, eli eivät osaa opettaa tuota hyödyntäen. Itseohjautuva ja itsenäinen opiskelu tarkoittaa liian usein sitä että oppilas jätetään yksin oman onnensa nojaan.
Esimies kirjoitti:
Työskennellessään esim. sairaalaassa, sairaanhoitajan tulee uusia lääkelaskutentit aina viiden vuoden välein. Tarvittaessa ja perustellusta syystä niiden uusimista voi esimies vaatia jo aikaisemminkin.
Laittakaas tähän muutama lääkelasku/pitoisuuslasku, niin ratkotaan yhdessä.
Itse olen yh ja ainoa tulo te toimiston tuki ja toimeentulotuki joten ei ole varaa yksityisopetukseen.
Ap