Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joudun keskeyttämään sairaanhoitajaopintoni lääkelaskujen takia

Vierailija
16.10.2017 |

En ymmärrä, miten edes pääsin opiskelemaan kun en tehnyt pääsykokeissa ainoatkaan laskua (Sotelissa eli esivalinnassa tein n. kaksi oikein...). En vaan osaa laskea laskuja paperilla, verrantoja jne, olen jo 40 v ja muissa töissä käytän ja olen käyttänyt laskinta. Toki ymmärrän suhde- erot milligrammassa ja grammassa ihan arkijärjellä, mutta en en vaan osaa perinteistä matikkaa en ole koskaan osannut, vaikka olen toki lukion käynyt. Voiko matikassa olla joku lukihäiriö?

No, koulussani vaaditaan lääkelaskutentin suorittamaista virheettömästi ennen harjoitteluun menoa, enkä ole läpäissyt tenttejä, enkä pääse harjoitteluihin. Opiskelen te toimiston omaehtoisen tuen avulla (on kaksi lasta ja olen yh) joten ei ole varaa opiskella kun en saa tarvittavia pisteitä kasaan jotka te toimisto vaatii, kun en pääse harjoitteluun lääkelaskujen takia. Kaiken muun olen suorittanut vähintään hyvin arvosanoin.

Koulussani on lääkelaskutentit ennen jokaista harjoittelua joten en pääse etenemään tulevaisuudessakaan. Jää tutkinto kesken, enkä pääse enää helposti opiskelemaan kun on jo tämä paikka vastaanotettu.

Jos olisin tiennyt että matikka on näin tärkeää, ja täytyy osata verrannot jne laskea en olisi edes hakenut opiskelmaan sairaanhoitajaksi. Miksi sitä matematiikan osaamisen vaatimuksesta ei kerrota esim. haastattelussa ja painoteta enemmän jos se kerran on näin tärkeää?

Lukiosta on aikaa kulunut jo se yli 20 vuotta ja tässä välissä en ole tarvinnut matikkaa yhtään mihinkään, vaikka olen ollut töissä taloushallinnossa jne, ohjelmilla ja laskimella me laskut laskimme.

Älytön stressi asiasta ja huoli taloudesta jos ja kun te toimisto jäädyttää tukeni ja tulee karenssi. Kyllä kaduttaa koko opintojen aloitus! Ymmärrän kyllä että on hyvä että tyhmyyteni tulee ilmi nyt etten vaaranna potilasturvallisuutta kun en osaa verrantoja ja x-y lausekkeita, mutta toistan etten ole olisi mennyt ko kouluun jos olisin tämän tiennyt!

Kommentit (295)

Vierailija
41/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin et tiennyt että matikkaa vaaditaan noin paljon? Alvariinsahan mediassa on siitä miten vaikeaa lääkelaskut on hoitsuille. Ja siitä, että niiden osaamista testataan työpaikoilla vuosittain.

Matikan lisäksi aikasi seuraaminen ja yleissivistys ei taida olla sinun juttujasi.

Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa? Sehän opetetaan yläasteella, kuten kaikki muukin lääkelaskuissa tarvittava matematiikka.

Kynällä ja ruutupaperillako vieläkin lääkkeet laskemalla annostellaan potilaille?

Että noin monta milligrammaa tippaan.......oota mä minustan.

Ainakin Naistenklinikalla on hoitajilla laskimet joilla laskevat. Eivät 100% tee mitään verrantoja tai yhtälöitä.

Vierailija
42/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ollut ihan omalla vastuullasi selvittää mitä sairaanhoitajan työhön kuuluu kun siihen hakeuduit. Luit koulun sivut - no se ei vielä oikein riitä. Sitä omatoimisuutta tiedon hakuun tarvitaan ammatissakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En usko, että oppimista tapahtuu niin että opettaja selittää selittämästä päästyään, vaan tärkeää on opettajan kuunnella, miten oppilas asiaa hahmottaa, jolloin huomaa missä kohti se ongelma on. "

Täysin samaa mieltä. Yhtäaikainen opetus ja yhtäaikainen oppiminen  on merkillinen oppimiskäistys , mihin kuitenkin nykyopetus näyttää perustuvan itseohjautuvine verkko-oppimisisympäristöineen joiden jalkoihin  jää todellisia lahjakkuuksia kun ei pysy tahdissa tai sisäistä asioita modernissa oppimisympäristössä.

Tämä johtuu siitä että toteutus ontuu, ei siitä että opetusmuoto olisi huono. Muutama tuollaiseen opetusmuotoon perustuva tutkinto jo suoritettuna ja jopa opiskelijana harmitti hassatut mahdollisuudet, opettajat eivät osaa käyttää ja hyödyntää tuota muotoa, eli eivät osaa opettaa tuota hyödyntäen. Itseohjautuva ja itsenäinen opiskelu tarkoittaa liian usein sitä että oppilas jätetään yksin oman onnensa nojaan.

Nimenomaan. Ja sitten vain "lähetä tehtävän vastaus sähköpostitse opettajalle siihen ja siihen mennessä".

Hylätty tai hyväksytty. Jos hylätty suoritat "kurssin" uudelleen.

Vierailija
44/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin et tiennyt että matikkaa vaaditaan noin paljon? Alvariinsahan mediassa on siitä miten vaikeaa lääkelaskut on hoitsuille. Ja siitä, että niiden osaamista testataan työpaikoilla vuosittain.

Matikan lisäksi aikasi seuraaminen ja yleissivistys ei taida olla sinun juttujasi.

Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa? Sehän opetetaan yläasteella, kuten kaikki muukin lääkelaskuissa tarvittava matematiikka.

Kynällä ja ruutupaperillako vieläkin lääkkeet laskemalla annostellaan potilaille?

Että noin monta milligrammaa tippaan.......oota mä minustan.

Ainakin Naistenklinikalla on hoitajilla laskimet joilla laskevat. Eivät 100% tee mitään verrantoja tai yhtälöitä.

Juuri tätä tarkoitin! Hoitajilla on laskimet!

Vierailija
45/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sairaanhoitajien lääkelaskut eivät todellakaan ole mitään yläaste-juttuja. Ne ovat ihan totista työtä, sillä tosiaan yksikään ei saa mennä väärin. Esim. potilaalla kipupumppu, johon mahtuu 20ml. Potilaan tulee saada vuorokausiannoksena erilaisia opioideja lääke x määrä x, eli esim. 10mg vaikuttavaa ainetta, jota on per 1ml tämän verran, jne. Missä suhteessa sekoitat opioideja ja mikä on valmiin liuoksen lääkeainepitoisuus kunkin lääkeaineen osalta ja kuinka paljon sitä on millilitroissa kipupumpussa? 

Vierailija
46/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?

Olen sairaanhoitaja ja opiskelen myös HY:ssä alaa, jolle on tosi vaikea päästä sisään. En ole siis millään lailla yksinkertainen, mutta sen voin todeta, että sairaanhoitajien lääkelaskut eivät ole mitään ihan helppoja. Siellä on pitoisuuslaskuja ym., varsin vaikeitakin. Vaikeus syntyy myös siitä, että tentissä on 20-40 laskua, jotka kaikki vaativat useampien matemaattisten lausekkeiden ylös kirjoittamista, ja yksikään lause tai vastaus ei saa olla väärin. Ei pilkkuvirheitä, ei laskuvirheitä. Oletko itse koskaan koittanut läpäisetkö yhdeksän peräkkäistä lääkelaskutenttiä ilman yhtäkään virhettä? Oletko itse aina saanut lukion matikasta 100% oikein? 

Eihän nuo nyt mitään differentiaaliyhtäläitä kuitenkaan ole. Yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskua. Saat asian kuulostamaan siltä kuin sairaanhoitajien lääkelaskut olisivat korkeinta mahdollista matematiikkaa.

Vierailija
47/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha tässä on jauhaa pääsykokeista tai 20 vuodn takaisesta lukion matematiikasta. Nyt keskityt vain siihen, miten opit laskut. Eikö tutuissa ole ketään, joka voisi auttaa ilmaiseksi? Jos ei ole, niin sitten alat selvitämään asiaa itse. Älä tuhlaa energiaasi surkutteluun, vaan toimi, jotta pääset kokeesta läpi.

Vierailija
48/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äh, meikätyötön taas niin mielellään työskentelisi matematiikan erityisopetuksen parissa, siis yksityisopetusta niille joilla on vaikeuksia. Pitäisikö perustaa firma josta sitä voi ostaa?

Minulla on opettajankoulutuskin, osana opintojani seurasin lääkelaskujen tukiopetus-oppituntia. Ihmettelin kyllä, miksi kaikki ne pitää laskea niin kankean kaavamaisesti, itse olisin laskenut hieman toisin (toki oikeaan tulokseen silti päästen). Ehkä en sitten kumminkaan uskalla opettaa lääkelaskuja, kun ne ei menisi oikean protokollan mukaan? 

Pitäisi!

Tiedän satavarmasti kaksi henkilöä, jotka aikoinaan lopettivat laborantti/bioanalyytikko-opiskelunsa kesken lääkelaskujen takia! Siis olivat liehuvin lipuin päässet pääsykokeista opiskelemaan ja pärjäsivät muissa aineissa esim näytteenotto ja muut , mutta sitten nuo lääkelaskut ja goodbye. Ottaen huomioon että siellä opiskeli ihmisiä jotka suorittavat lääkelaskut mutta suurinpiirtein pyörtyivät verikokeenotossa.

Ensinnäkin, laborantti ei ole sama kuin bioanalyytikko. Toiseksi, bioanalyytikoilta ei vaadita samanlaista lääkelaskentaa kuin sairaanhoitajilta. Laimennus- ym. laskuja kyllä, mutta niistä takuulla selviää normaalijärjellä. Jo opintoihin hakiessa matematiikkaa painotettiin esim valintapisteissä ja pääsykokeissakin piti myös matikan osiosta saada vähimmäispistemäärä. Joten ei luulisi tulee yllätyksenä opinnoissakaan.

Jotenkin vaikea uskoa, että jonkun opinnot olisivat siitä jääneet kiinni. Syy lienee oikeasti jokin muu ja sitten tuo vain se mikä kyselijöille sanotaan.

Itsellä tämä on ainoa syy, kaikki muut menneet läpi vähintään hyvin. Siksi kai pääsin opiskelemaankin, kun on muita taitoja. Näin se oli lukiossakin itsellä, jotkut olivat kiitettäviä numeroita aina ja matikka hyväksytty alimmilla pisteillä. Käytännön harjoittelutunneilla olen pärjännyt toimenpiteissä jne hyvin, aika helppoa muuten.

Ap

Vierailija
49/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaihtaisit sosionomiksi?

Vierailija
50/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies kirjoitti:

Työskennellessään esim. sairaalaassa, sairaanhoitajan tulee uusia lääkelaskutentit aina viiden vuoden välein. Tarvittaessa ja perustellusta syystä niiden uusimista voi esimies vaatia jo aikaisemminkin.

Psyk avopuolella ei kyllä joudu.... 

Vierailija
51/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIten olet lukion läpäissyt ja ylioppilaaksi kirjoittanut, ellet tuon tasoista matematiikkaa osaa?

Olen sairaanhoitaja ja opiskelen myös HY:ssä alaa, jolle on tosi vaikea päästä sisään. En ole siis millään lailla yksinkertainen, mutta sen voin todeta, että sairaanhoitajien lääkelaskut eivät ole mitään ihan helppoja. Siellä on pitoisuuslaskuja ym., varsin vaikeitakin. Vaikeus syntyy myös siitä, että tentissä on 20-40 laskua, jotka kaikki vaativat useampien matemaattisten lausekkeiden ylös kirjoittamista, ja yksikään lause tai vastaus ei saa olla väärin. Ei pilkkuvirheitä, ei laskuvirheitä. Oletko itse koskaan koittanut läpäisetkö yhdeksän peräkkäistä lääkelaskutenttiä ilman yhtäkään virhettä? Oletko itse aina saanut lukion matikasta 100% oikein? 

Eihän nuo nyt mitään differentiaaliyhtäläitä kuitenkaan ole. Yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskua. Saat asian kuulostamaan siltä kuin sairaanhoitajien lääkelaskut olisivat korkeinta mahdollista matematiikkaa.

No, ne eivät ole mitään yksinkertaisimpia sellaisia. Siitä vain yrittämään, jos rahkeet riittävät. ;) Vastaavat lukion matematiikan kursseja ja tarkoituksena siis on, että 100% on oikein, ei 99%. Ja valtaosa (varmaan noin 90%) saakin ne heti yhdellä yrityksellä oikein. Mutta en lainkaan ihmettele, että osa ei saa. Voit itse yrittää laskea 40 laskua eri matematiikan osa-alueilta ja katsoa, meneekö 100% oikein. Ilman laskinta, jokainen lauseke näkyviin ja oikein.

Vierailija
52/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaan (Kalevin) reseptissä lukee Dalacin 300 mg N:O XXXII yksi tabletti neljästi päivässä.

Kuinka pitkästä lääkekuurista on kysymys?

Sairaanhoitajilta vaaditaan edelleen myös roomalaisten numeroiden täydellistä hallintaa. Sekään ei ole mikään ihan yksinkertainen kaikille, siis muistaa. Mitään lääkelaskujen opetustahan amk:issa ei ole, muuta kuin tukiopetusta. Järjestetään vain tentti ja valtaosa pääsee siitä hyvin läpi, pieni osa ei. Mutta työtä se vaatii, että osaa kaikki osa-alueet siten, että kaikki menee oikein.

Vierailija
53/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis oikeasti... ei tuo ole mitään ydinfysiikkaa. Täysin mahdollista oppia kenen tahansa. Pyydät jonkun nyt selvittämään itsellesi nuo laskut ja ihan vain raakaa työtä siinä vaaditaan että ne oppii.

Sitä paitsi sairaanhoitajan ammatissa täytyy välillä läpäistä lääkelaskutentti, joten kyllä ne nyt on vaan opeteltava.

Lääkelaskujen OPETUS on surkeaa. 

Täytyy itse opetella , opetusta ihmettelen .

Vierailija
54/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama psykologian opiskelussa.

Mitä ihmettä tilastomatematiikan hallinta tekee psykologian opinnoissa?

Se karsii loistavia ihmisiä ulos alalta ja jäljelle jää paljon matemaattisesti ĺogiikalla ratkovia yksisilmäisiä henkisten asioiden selittäjiä?

Veikkaisin, että psykologian tutkimuksessa käytetään tilastomenetelmiä ja ne olisi tutkijan ja tutkimustuloksia hyödyntävän henkilön hyvä hallita.

Tässä mennään Suomessa metsään. Kaikista ei tule eikä pidä tulla tutkijoita, käytännön iihmisiä tarvitaan.  Eikö nuo voisi tulla myöhemmin jos tutkijan ura kiinnostaa? Mielummin haluaisin olla ihmisläheisen psykologin vastaanotolla kuin jonkun tilastotieteilijän.

Sama teknisellä puolella (DI), maisterin tutkinto vastaa monen muun maan tohtorin tutkintoa.

Vierailija
55/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sirkka Syyllistäjä tuli palstalle! Heihei!

Vierailija
56/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama psykologian opiskelussa.

Mitä ihmettä tilastomatematiikan hallinta tekee psykologian opinnoissa?

Se karsii loistavia ihmisiä ulos alalta ja jäljelle jää paljon matemaattisesti ĺogiikalla ratkovia yksisilmäisiä henkisten asioiden selittäjiä?

Veikkaisin, että psykologian tutkimuksessa käytetään tilastomenetelmiä ja ne olisi tutkijan ja tutkimustuloksia hyödyntävän henkilön hyvä hallita.

Tässä mennään Suomessa metsään. Kaikista ei tule eikä pidä tulla tutkijoita, käytännön iihmisiä tarvitaan.  Eikö nuo voisi tulla myöhemmin jos tutkijan ura kiinnostaa? Mielummin haluaisin olla ihmisläheisen psykologin vastaanotolla kuin jonkun tilastotieteilijän.

Sama teknisellä puolella (DI), maisterin tutkinto vastaa monen muun maan tohtorin tutkintoa.

Sataprosenttisesti samaa mieltä, moni muu samoin mutta ensimmäistä kertaa joku aukaisi suunsa (tai siis kommentoi mitä muut sisimmässään hiljaa monesti ajattelevat).

Vierailija
57/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut tukiopetusta?

Saimme kaikki halukkaat 6 tuntia opetusta. Ei siis mitään henkilökohtaista vaan ryhmänä. Ongelma on että vaikka kävin opetuksessa ja opettaja selitti laskut (voin opiskella myös netistä samat jutut) niin en vaan tentissä osaa, tulee melkein paniikki asiasta. Toki osaan perusjutut mutta en vaikeampia juttuja. Matikka on ollut vaikeaa itselle lapsesta asti. Todella ahdistavaa ja tämä asia vie ilon koko opiskelusta. Ymmärrän asian potilasturvallisuuden takia, mutta tunnen oloni huijatuksi kun missään ei mainittu matikan olevan tälläinen kynnys opinnoissa menestymiselle.

Ja eikö noi pääsykokeet ole vääränlaiset kun minunlaiseni on päässyt ilman olemattomia taitoja sisään? En ikimaailmassa hakisi mihinkään luonnontieteelliselle alalle kun tiedän että matikka tärkeää, eikä se kiinnosta ollnkaan. Olen empaattinen hoitaja/kasvattajatyyppi, en yhtään luonnontieteistä tai matikasta kiinnostunut. Ja tiedän ettei voi verrata lääkiksen tms matikkaan mutten ikimaailmassa lääkäriksi edes hakisi tai haluaisi.

Tätini opiskeli Helsingissä sairaanhoitajaksi 20 vuotta sitten ja sanoi etteivät lääkelaskut olleet este harjoitteluun pääsylle, ja laskut olivat nykyistä lähihoitajatasoa (meillä lähihoitajia koulutuksessa ja ovat kertoneet että lh laskut ovat yksinkertaisempia).

ap

Ihan joka paikassa kerrotaan siitä miten tärkeitä nuo lääkelaskut ovat nykyään. Itse et vaan ole viitsinyt ottaa selvää kun olet koulutukseen hakenut. Aikuinen ihminen ei voi vedota siihen että "missään ei kerrottu" kun kerran asia on mediassa esillä tämän tuosta. Ei sinua ole huijattu, itse et ole viitsinyt itseäsi informoida.

Se miten asiat hoidettiin vuonna miekka ja kivi ei vaikuta tähän asiaan mitenkään.

Malliesimerkki siitä millaista jengiä hoitoalalla on ja samalla selitys alan tehottomuudelle. Ei siellä liian pienet resurssit ole vaan liian typerää sakkia töissä.

Vierailija
58/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bioanalyytikoilta ei vaadita samanlaista lääkelaskentaa kuin sairaanhoitajilta. Laimennus- ym. laskuja kyllä, mutta niistä takuulla selviää normaalijärjellä.

Minusta lääkelaskujen yksi ongelma on se, että normaalijärjen käyttö on kielletty. Pitää käyttää kokeessa jotakin opetettua kaavaa, sen sijaan että ajattelisi itse. 

Entä sitten sairaanhoitajan työn organisointi, onko tosiaan niin, että jokaisen pitää osata laskea? Pitääkö niitä laskuja suorittaa joka työvuorossa? Voiko tosiaan käydä niin, että on ainoana hoitaja paikalla ja pitää äkkiä osata laskea jotakin itse? Eikö töitä voi mitenkään organisoida ja jakaa taipumusten mukaan?

Tai, voisiko lääkelaskennan ostaa ulkoistettuna palveluna? Lääkelaskentapäivystys, johon voi ottaa yhteyttä mihin tahansa vuorokaudenaikaan, ja jossa pikapikaa laskettaisiin oikea tulos? Tällöin hoitotyöhön soveliaat ja siitä muutoin kiinnostuneet ihmiset pääsisivät unelma-ammattiinsa ilman että homma jäisi kiinni puuttuvista matemaattisista valmiuksista.

Vierailija
59/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siis oikeasti... ei tuo ole mitään ydinfysiikkaa. Täysin mahdollista oppia kenen tahansa. Pyydät jonkun nyt selvittämään itsellesi nuo laskut ja ihan vain raakaa työtä siinä vaaditaan että ne oppii.

Sitä paitsi sairaanhoitajan ammatissa täytyy välillä läpäistä lääkelaskutentti, joten kyllä ne nyt on vaan opeteltava.

Lääkelaskujen OPETUS on surkeaa. 

Täytyy itse opetella , opetusta ihmettelen .

Kaikki matematiikan opetus on AMK:ssa on olematonta ja surkeaa. Mikä on kurjaa siksi että sinne on hakukelpoiset myös amistutkinnon suorittaneet. Vaikka olisit kokenut minkälaista menestystä amiksessa matematiikassa ja saanut parhaat arvosanat kursseista, et osaa matematiikkaa välttämättä ollenkaan koska amismatikka nyt on noh, heikkotasoista.

Ja AMKissa ei opeteta enää matikkaa, sillä mennään mitä osaat ja loput on sitä "itsenäistä opiskelua." Jos et pärjää niin se on sitten se kuuluisa henkilökohtainen voivoi.

Vierailija
60/295 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, on lukihäiriön muoto joka vaikeuttaa numeroiden lukemista. Onko sinulla mahdollista käydä esim. opintokuraattorin tai -psykologin luona? Voisit ehkä saada oikeuden lisätukiopetukseen.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet ylipäänsä päässyt lukiosta läpi jos verranto on sinulle vaikeaa?

No, mulla on pitkän matikan kymppi ja ällä lukiosta, enkä tiedä, mikä tai mitä on verranto... sattuuhan sitä.

(ja en tietenkään ole ap)

Et ole tosissasi. Onko tuttuja ilmaisut kääntäen verrannollinen ja suoraan verrannollinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi