Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (699)

Vierailija
681/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisääntymään käskystä puuttuu kohdat maksa ELATUSMAKSUT ja hoida ne myös . 

Vierailija
682/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiukset opettaa et Mooses käski ja taas et synnyttämällä lihan lapsia nainen pelastuu , vertaa mormonit ne otti monia vaimoja et ne pelastuu ne vaimot.  Hahaha.   Naisia on aina huijattu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on ehkäisy.  

Vierailija
684/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pootinin paja nostattelee viikonlopun iloksi vaihteeksi taas Suomalaiset älkää .

Vierailija
685/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisy vapauttaa !

Vierailija
686/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on useita lapsettomia, mutta en tiedä läheskään kaikkien kohdalla, onko kyse vapaaehtoisesta päätöksestä vai onko niin että lasta ei ole vain tullut yrityksistä huolimatta. Enkä tietenkään aio kysyä.

Jokainen tekee omat elämänvalintansa enkä halua heitä tuomita, mutta jossain vaiheessa jonkun pitää maksaa heidänkin eläkkeensä ja he joutuvat hoivapalvelujen armoille. Lisäksi he saattavat joutua holhouksenalaisiksi ja joku täysin ulkopuolinen voidaan nimittää tekemään päätökset heidän puolestaan.

Tunnen miehen joka tyhjentelee kuolinpesiä ostamalla könttäsummalla esimerkiksi vuokra-asuntojen irtaimistoja. Hän näkee tapauksia, joissa kukaan sukulainen ei ole käynty keräämässä talteen henkilön valokuva-albumeita, koruja ja muuta henkilökohtaista omaisuutta. Joskus näkee hyvin vanhojakin esineitä jotka normaalisti säilyvät suvuilla, kuten juuri valokuvia, jolloin jää miettimään että oliko kyseinen henkilö laajan suvun pitkän sukupolvien ketjun viimeinen. Valokuvilla harvoin on myyntiarvoa, joten ne päätyvät roskiin. Elämäntarinat katoavat lopullisesti.

Itselläni on viisi lasta, joista ainakin yksi on ilmoittanut että ei aio hankkia lapsia. En ole yrittänyt muuttaa hänen mieltään. Mutta olen ajatellut että pääasiallinen tapa, jolla aion tukea lapsiani tulevaisuudessa, on rahoittamalla heidän lapsiinsa liittyviä hankintoja.

Se että mulle pitää joskus maksaa eläkettä ja hoivapalveluita, niin voit syyttää tästä sitten mun äitiäni. Biologinen isä on jo kuollut, että hänen syyttämisensä ei oikein mitään enää hyödytä. Mutta he päätti mut tähän maailmaan tehdä, eikä multa kysytty mitään.

Meinasin sanoa, että teen kyllä ikäni töitä, ainakin toistaiseksi näyttäis siltä, mutta ei mua oikeastaan tämäkään kiinnosta, ei ihmisarvo riipu siitä onko onnistunu saamaan töitä vai eikö, eikä voida ajatella että jokaisella syntyvällä lapsella on jo valmiiksi tehty lista, että "kun nyt synnyit tähän maailmaan, niin nämä asiat sun pitää tehdä, että sut hyväksytään".

Vierailija
687/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiukset ajattelee että vain he saa harrastaa seksiä .  Kyllä kaikki saa .  Vaikka ei ole avioliitossa .  Seksi on seksiä ja lasten teko on kunkin oma asia . 

Vierailija
688/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eläkkeet maksetaan näistä meidän maksamista eläke vakuutus maksuista . Ne on meidän . Ei nuorison joka maksaa ite omansa omasta palkastaan. 

Vierailija
689/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan yhdentekevää, hankkiiko joku toinen lapsia vai ei. Jokaisen oma asia.

Vierailija
690/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että luonto on ohjelmoinut ihmisiin toiminnon joka määrää heidät painostamaan ne jotka ovat menneet väärille raiteille niin sanotus takaisin oikeaan suuntaan. Siksi meillä on myös ollut homous laitonta.

Luonnolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että ihminen on keksinyt ehkäisyn. Se on luonnon kannalta hyvin poikkeuksellinen tilanne. Tosin, ei luonnossa muidenkaan lajien kaikki yksilöt silti lisäänny, se ei ole edes lajin säilymisen kannalta järkevää, useimmille lajeille on kehittynyt järjestelmiä, mitä takaa että mahdollisimman hyvät geenit siirtyy eteenpäin ja sitten ne ei-niin-hyvät taas jää historiaan.

Ihminen on tuossakin poikkeus ja lukuunottamatta älyä onkin lajina jo muokkautuntu aikamoisen heikoksi. Ihmisillä on ihan älyttömästi perinnöllisiä sairauksia ja kaikenlaisia vammoja/vikoja jotka hankalottaisi elämää, jos pitäisi pärjätä villissä luonnossa ilman ihmisen uusimpia keksintöjä. Yksi esimerkki tässä on silmälasien tarve (ja mullakin siis on silmälasit, niin voit ottaa sen herneen pois sieltä nenästäsi), astma, migreenit jne. asiat joiden kanssa olisi aika hankalaa ja ikävää jos ei olisi nykytiedettä auttamassa, mutta jotka kuitenkin on varsin yleisiä vaivoja.

Kaikki vaan lisääntyy ja valtaosa selviää hengissä aikuisuuteen ja lisääntymään, vaikka olisi millaisia komplikaatioita siinä matkalla. Onneksi toistaiseksi lääketiede tukee, sitten jos tulee tilanne että lakkaa tukemasta, niin aika kova karsinta pyyhkäisee ihmiskunnan ylitse (ja itsekkään en siitä karsinnasta tulisi selviämään).

Vierailija
691/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eläkkeet maksetaan näistä meidän maksamista eläke vakuutus maksuista . Ne on meidän . Ei nuorison joka maksaa ite omansa omasta palkastaan. 

Mua ei edes kiinnosta mistä mun eläkkeet maksetaan. Ja koen, että jos joku on oikeasti katkera siitä, että hänen lapset maksaa muiden eläkkeitä, niin itsehhän hän ne lapset tänne teki muiden eläkkeitä makselemaan, ei se nyt mitenkään muiden ongelma/vastuu ole.

Vierailija
692/699 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi miten uskottavaa ap. 16v, joka arvostaa siistiä kotia, tykkäät matkustella ja pelaat pleikkaria. kyllä kyllä, jäät vaan sinne äitin kellariin niin ei ulkomaailma häiritse. 

juuri tällästen ihmisten takia tämä aloitus varmaan tehtiin,olet varmaan itse yksi näistä lapsihelvettiin joutuneista,katkeroituneista ,jumittuneista ,toisten elämäntapaa pilkkaavista luusereista,kun omalla kohdalla asiat on peruuttamattomia,katkeruus nousee pintaan muita kohtaan.jokaisen oma valinta,ei ole muilta pois.

Vierailija
693/699 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Minä tiesin jo koululaisena, etten halua lapsia ja päätös oli oikea, olen edelleen sitä mieltä +65 vuotiaana

Sama, tavallaan. Olen tiennyt ihan pikkalapsesta etten halua lapsia. Sitä vaan ei tietenkään osannut silloin ajatella niin, mutta en koskaan leikkinyt nukeilla. Koin sen outona, en ymmärtänyt yhtään miksi pitäisi jotain nukkea hoivata. Päiväkodissa leikittiin kotileikkejä, en koskaan halunnut olla äiti, se tuntui luonnottomalta. En osannut toimia, en tiennyt yhtään mitä pitäisi tehdä. Eli vaikka en sinänsä ymmärtänyt asiaa sen tarkemmin, kaikenlainen hoivaamisleikki tuntui luonnottomalta. Nyt 44 enkä ole koskaan, hetkeäkään horjunut ajatuksessani etten halua lapsia. Täytyy silti sanoa, että lähipiirin lasten kasvua ja kehitystä on mukava seurata. Varsinkin teinit on ihan mahtavia. Omana en kestäisi hetkeäkään, vieraiden lapsia on kiva sivusta seurata.

Vierailija
694/699 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin ihan kakarasta asti sitä mieltä, ettei minulle lapsia tule. Yäk! Inhottavia, haisevia, huutavia kakaroita.

No, sattuipa niin, että nelikymppisenä sattui vahinko (ehkäisy petti) ja kun se meni kesken, tajusin miten epätoivoisesti halusin äidiksi. Mulle oli vuosi tolkulla sanottu, että kyllä se mieli vielä muuttuu, enkä uskonut. Ärsytti ihan hirveästi.

Vaan kappas. Se mieli sitten muuttuikin, nelikymppisenä.

Minulle kävi vähän samalla tavalla. Aikani kuuntelin sitä lapsettomuuden päivittelyä ja sukulaisten valitusta, kunnes aloin kertomaan että en edes pysty saamaan lapsia kun otti niin paljon päähän kaikki se lapsien tuputtaminen. En edes ole koskaan tykännyt hoitaa lapsia, siis toisten, olivatpa ne miten suloisia tahansa.

No, vuodet kuluu, tilanteet elää ja asioita tapahtu ja nyt minulla on ihana 12-vuotias, joka on tuonut elämääni iloa ja onnellisuutta ja josta tulee isona suurperheen äiti ja arkkitehti. Kiva sitten eläkepäivillä hoidella niitä lapsosia :D

Mutta mulle on kyllä ihan sama onko sulla tai kenelläkään muulla lapsia vai eikö ole. Ei kuulu mulle, eikä minua myöskään kiinnosta .

Vierailija
695/699 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut vihamielistä suhtautumista vain niiltä jotka ovat itse epätyytyväisiä perhe-elämään. Tajusin jo nuorena että he ovat kateellisia ja haluavat muidenkin joutuvan samaan tilanteeseen missä ovat itse. 

Itse olin nuorena sitä mieltä että aika näyttää. Koskaan ei kuitenkaan tullut minkäännäköistä vauvakuumetta tai halua asiaa kohtaan. Mietin kyllä jossain vaiheessa pitäisikö lapsia yrittää saada mutta se mietintö oli aika lyhyt. Totesin ettei perheen perustamisessa ole mitään mikä kiinnostaisi minua tai antaisi minulle mitään. Nyt viisikymppisenä olen enemmän kuin helpottunut siitä etten ryhtynyt siihen. Tunnen jo itseni sen verran hyvin että tiedän ettei se olisi minua varten. 

Vierailija
696/699 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs AP:lle kuuluu? Onko kaikki ok? Sairaus pysyny kuosissa? Melkeen kymmenen vuotta sitten asiaa availit meille. 

Olisi hauska kuulla.  

Lapsettomuus on ihan ok valitna. Ja hyvin hyväksyttyä nykyisin sosiaalisestikkin. Ihan luonnollista sinänsä koska todella paljon helpompaa perustella kuin lasten hankinta... :D 

Vierailija
697/699 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lapsettomuus on kutakuinkin uusi normaali ja lasten  hankkiminen passé monessa syystä,  niin huomaan oudon nuorten naisten vihan lapsia kohtaan kasvaneen.

Esim. tämä Lauttasaaren uimarannan majan rikkojapyöräilijä on tällainen vihainen vela. 

Mikä lie ilmiö..

Vierailija
698/699 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa me maksetaan nykyisten eläkeläisen eläkkeitä ja tulevat veronmaksajan maksavat sitten meidän - jos mitään eläkejärjestelmää on silloin enää olemassakaan. Meidän sukupolvi on se, joka maksaa edellisen huonoista (ja hyvistäkin) päätöksistä. Meidän jälkeen tulevat ne, jotka sitten elättävät ja hoitavat meitä eläkeläisiä. 

Vierailija
699/699 |
04.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään joku kyttää,tekeekö lapsia vai ei? Se on puolisoiden välinen asia,ei kuulu sulle jos et ole rahoittamassa projektia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän