Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (699)

Vierailija
641/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan päivän selvää, että kaikkien elollisten elämän tarkoitus on lisääntyä. Koskee kaikkea elollista. 

Ei pidä paikkaansa. Ei luonnossakaan kaikki eläimet lisäänny. Kaikkien tarkoitus ei todellakaan ole lisääntyä. Itse olen aseksuaali vielä, parisuhde ei kiinnosta eikä luonnollisesti lapsetkaan. Minua ei ole tarkoitettu lisääntymään koska se aiheuttaa kuvotusta ja minua ei vttuakaan kiinnosta!

Vierailija
642/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan päivän selvää, että kaikkien elollisten elämän tarkoitus on lisääntyä. Koskee kaikkea elollista. 

JUUH! Nimenomaan vauvapalstalta tietenkin löytyy se varma tieto elämän tarkoituksesta! Sallikaa mun nauraa :-D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on useita lapsettomia, mutta en tiedä läheskään kaikkien kohdalla, onko kyse vapaaehtoisesta päätöksestä vai onko niin että lasta ei ole vain tullut yrityksistä huolimatta. Enkä tietenkään aio kysyä.

Jokainen tekee omat elämänvalintansa enkä halua heitä tuomita, mutta jossain vaiheessa jonkun pitää maksaa heidänkin eläkkeensä ja he joutuvat hoivapalvelujen armoille. Lisäksi he saattavat joutua holhouksenalaisiksi ja joku täysin ulkopuolinen voidaan nimittää tekemään päätökset heidän puolestaan.

Tunnen miehen joka tyhjentelee kuolinpesiä ostamalla könttäsummalla esimerkiksi vuokra-asuntojen irtaimistoja. Hän näkee tapauksia, joissa kukaan sukulainen ei ole käynty keräämässä talteen henkilön valokuva-albumeita, koruja ja muuta henkilökohtaista omaisuutta. Joskus näkee hyvin vanhojakin esineitä jotka normaalisti säilyvät suvuilla, kuten juuri valokuvia, jolloin jää miettimään että oliko kyseinen henkilö laajan suvun pitkän sukupolvien ketjun viimeinen. Valokuvilla harvoin on myyntiarvoa, joten ne päätyvät roskiin. Elämäntarinat katoavat lopullisesti.

Itselläni on viisi lasta, joista ainakin yksi on ilmoittanut että ei aio hankkia lapsia. En ole yrittänyt muuttaa hänen mieltään. Mutta olen ajatellut että pääasiallinen tapa, jolla aion tukea lapsiani tulevaisuudessa, on rahoittamalla heidän lapsiinsa liittyviä hankintoja.

Miksi se suvun jatkuminen on niin tärkeää? Mitä ja ketä se haittaa, jos kuvat ja tarinat häviävät?

Suvun jatkuminen vain jatkumisen vuoksi?

Niinpä ja häviäähän ne joka tapauksessa.

Vai kuinka moni muistaa tai tietää juuri mitään vaikkapa vanhempiensa isovanhemmista.

Ei kukaan eikä kukaan jaksa sellaista tavaraa säilyttää, kun ei sillä ole enää edes tunnearvoa.

Velat maksaa eläkkeensä ihan itse ja mitä tulee noihin edunvalvonta -asioihin, niin sehän on nimenomaan etu ettei ole kukaan sukulainen tyhjäämässä pankkitiliä. Juttuja on suomi täynnä, kuinka lapset jättivät mummon puille paljaille tyhjäämällä säästöt.

Naiivia kuvitella muuta.

Vierailija
644/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta taantuu. 

Kunnolliset ihmiset eivät lisäänny. Paviaanit vastaavasti lisääntyy.

Jokainen järkevä ihminen käsittää mitä tästä tulevaisuudessa seuraa.

Vierailija
645/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin lapsettomuus on niin raskasta, että mieluummin sanoo joillekin vapaaehtoisesta lapsettomuudesta,kuin oikean syyn,ja saa sääliviä katseita, ja pahimmassa tapauksessa voivottelua,sekä typeriä kommentteja, että kyllä se teilläkin vielä tärppää,kun lakkaat stressaamasta. 

Vierailija
646/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt lapsista, mutta oman lapsen saaminen on tuntunut vieraalta ajatukselta. Minulle tärkein syy vierastaa lapsiajatusta on ollut kasvaminen väkivaltaisessa alkoholistiperheessä. Minulla ei ole lapsuudenperhettä, joka minua elämässä kannattelisi, niin minusta tuntuisi vieraalta saada elämääni pieni ja kasvava ihminen, josta minä olisin vastuussa tuli mitä tuli. 

Joku toinen kokee tämän saman vastuun varmasti kauniiksi, hienoksi ja syvästi merkitykselliseksi asiaksi - perhe- ja sukurakkauden ilmentymäksi, jos sellaista on itse saanut kokea. 

Vaikuttaa muutenkin siltä, että kaikki eivät halua lasta vain itselleen, vaan myös sisaruksilleen, vanhemmilleen ja isovanhemmilleen - koska perheverkostoa "kuuluu" jokaisen laajentaa. Voikin olla sitten suuren surun paikka, jos tätä perustehtävää ei lapsettomuusongelmien vuoksi pysty täyttämään.

Löysin itse 35-40-vuotiaana elämääni sellaisen tasapainon, joka olisi tehnyt hyvän ja vakaan arjen tarjoamisen lapselle mahdolliseksi. Nyt olen 50-vuotias ja henkisesti olisin varmaankin jo valmis ja kypsä vanhemmaksi, mutta nyt on vääjäämättä aikakin jo ajanut biologisen lapsen saamisen mahdollisuuksieni ohi. Ja ajatus lapsesta on silti vieras edelleen.

Vierailija
647/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla joku lapsettomuusvero, jos ei halua osallistua suvun jatkamiseen. Jokaisen pitäisi tehdä osansa, eikä vaan elää itsekkäästi.

jotkut luulevat olevansa niin uskomattomia ja erinomaisia ihmisiä,että heidän täytyy jättää jälkeläisiä tähän maailmaan vaikka väkisin.mun mielestä paljon itsekkäämpää,kuin vastuullinen ihminen joka tarkkaan miettii,onko syytä lapsi tehdä,ja onko tarjota parhaat puitteet,onko itse valmis vanhemmaksi...onko lapsella esim.riski periä joku vaikea sairaus. olen niin paljon nähnyt näitä lisääntymiskoneita,jotka pukkaavat lapsia kuin liukuhihnalta,eivätkä edes kykene huolehtimaan heistä,otetaan yhteiskunnan huostaan,maksaa varmasti rutkasti verorahoja...ja lapsettomienko se pitäisi maksaa??lapsettomat muutenkin käyttävät vähemmän verovaroja,ei käytetä ilmaisia äitiyspakkauksia,päivähoitoja,neuvoloita,esikouluja,kouluja,terveydenhuoltoa samassa määrin kuin monet lapsiperheet..joten mietippä vielä.

Vierailija
648/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että joku sanoo, että työ ja lapsettomuus ovat poissulkevia toisistaan.

Ei ole. Haluan hyvän koulutuksen ja työpaikan.

Olen haaveillut juristin urasta, mutta se ei kerro sitä en halua lapsia.

Naurettava vertaus työ tai lapset.

Vierailija
649/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole rauhassa lapseton, jos siltä vielä myöhemmin tuntuu.

Vierailija
650/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viher-vasemmisto yllyttää muita olemaan hankkimatta lapsia ja itse lisääntyy raivoisasti ja yrittää siten mielipiteensä maailmanvalloitusta. Että vain samanhenkiset lisääntyisivät. Ikävää aivopesua, tässäkin ketjussa. Eivät äidit yritä saada muita hankkimaan lapsia, mutta lapsettomat yrittävät saada muutkin olemaan hankkimatta lapsia, kateudesta esimerkiksi.

MIssä kohdin yrittää saada muita olemaan hankkimatta lapsia?

Vielä mielenkiintoisempaa olisi tietää, miten voivat vakuuttua, että lapsistaan tulee raivokkaasti lisääntyviä vihervasemmistolaisia. On ne kovia nuo vihervassurit, oikein maailmanvaltaan voivat pyrkiä!

Vierailija
651/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on jotain velahulluja. Niistä ei kannata välittää. Itse olen ihan biologisista syistä lapseton ja myös vela toistaiseksi, koska jonkun yh:n deittaileminen vaatisi ajatusta, enkä ehkä varta vasten ryhtyisi adoptoimaan. En sano, ettei yh olisi mahdollinen, mutta mun pitäisi uusioperhehelvetin lapsena olla todella varma siitä, että olisin hyvä isäpuoli ja hyvä kasvattaja. En osaa olla lasten kanssa, joten vaikea sanoa.

Täällähän on usein keskusteluja, joissa velat ja vanhemmat kiistelee siitä, kuka on itsekäs ja kuka ei. Sellainen on typerää, ja menee äkkiä rumaksi. Onneksi ne jutut voi jättää huomioimatta. Nettiinhän pääsee melkein kuka vain. Mä en kuuntele ketä tahansa tosielämässäkään, joten miksi sitten netissä?

Ja se kannattaa muistaa, että ihan sama mitä teet, niin joku on siinä kuitenkin räksyttämässä jostain.

Just noin!Ihan sama mitä kukin sanoo;toisesta korvasta sisään,toisesta ulos.Sanoin jo 50v sitten että mulla on kaksi mahdollisuutta elämässä: joko kuunnella muiden arvostelua ja lopettaa itseni tai sulkea korvat ja jatkaa elämää niillä eväillä jotka olivat jäljellä.Ja valitsin oikein.Jännää että heräsin tänä aamuna tuohon ajatukseen menneisyydestä,

Vierailija
652/699 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä keskustelussa ihmetytti ihmiset, jotka sönkkäsivät, että ei 16 v vielä kannata näitä asioita ajatella. Hyvin monella on siinä vaiheessa jo seksielämä alkamassa, viimeistään. Kyllä muutenkin siinä iässä jo miettii monenlaisia tulevaisuuden kuvioita ja aihetta onkin.

Kummallinen ajatustapa, milloin niitä aikuisten asioita aletaan ajattelemaan, ellei jo aikuistuessa. Ainakin itse muutin parin vuoden päästä omilleni, joten käsitys siitä, mitä esim. lapsien kanssa haluan tehdä oli kyllä ihan selvä.

Vierailija
653/699 |
01.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen tehnyt itseni kanssa sopimuksen että omia lapsia ei tule vaikka joskus mieli muuttuisikin - herkästi ahdistuvana ja paniikkihäiriöstä kärsivänä ihmisenä vauva-aika saattaisi univelkoineen ja stressaamisineen ajaa meikäläisen kirjaimellisesti hulluuden partaalle. Ei huvita kokeilla kuinka pitkälle pää kestää tai on kestämättä, etsin ilon aiheita elämään muista asioista.

Päinvastoin. Ahdistusta ei tule olemaan, koska huomio meneekin lapselle etkä ole enää tarvetta, halua, aikaa itsetutkistella. Paras päätös ikinä.

T. Sen kokenut

Vierailija
654/699 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että olette yhteiskunnan vapaamatkustajia

Me maksamme veromme, ja saamme huomattavasti vähemmän tukia kuin lapsiperheet. Meidän veroäyrejä laitetaan myös teidän lasten koulutukseen ja tukiaisiin, että mietipä uudelleen.

Myös sinun koulutukseesi ja tukiaisiisi on pistetty niitä veroäyrejä, joten mietippä uudelleen ihan itse.

Vanhempien pitäisi maksaa itse lastensa koulutus ja terveydenhuolto. Se olisi oikeudenmukaista.

38 peukkua ajatukselle, että vain varakkaat voivat kouluttautua ja saada terveydenhuoltoa. Maailma on tosiaan muuttunut.

Vierailija
655/699 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella iljettävämpää eläjää kuin viisikymppinen vaihevuosilta haiseva valkoviiniä litkivä lapseton kaupunkilaisnainen. Vielä "viisas" ja akateeminen. Itsekkyys ja ylimielisyys huipussaan.

Ja turhaa on perustella sillä että muukalaiset lisääntyy ja täyttää maan. Heistä ei apua ole. Ei ole kyvykkyyttä tavallisiin suorittaviin töihin. Aikansa lisääntyvät niin kaikkinainen rauhattomuus lisääntyy, voi syttyä jopa sisällissota kun yhteiskuntaan sopimattomien ihmisten määrä lisääntyy.

Se halveksimasi viiskymppinen akateeminen lapseton on luultavasti  aika paljon osallistunut veroäyrien muodossa lapsiperheiden palveluiden kustannuksiin. 

Monet lapselliset on todella itsekeskeisiä, ei nähdä omaa napaa pidemmälle.  Sinäkin taidat vaan olla kateellinen kun muut elää elämää omalla tyylillä. 

Vierailija
656/699 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen tehnyt itseni kanssa sopimuksen että omia lapsia ei tule vaikka joskus mieli muuttuisikin - herkästi ahdistuvana ja paniikkihäiriöstä kärsivänä ihmisenä vauva-aika saattaisi univelkoineen ja stressaamisineen ajaa meikäläisen kirjaimellisesti hulluuden partaalle. Ei huvita kokeilla kuinka pitkälle pää kestää tai on kestämättä, etsin ilon aiheita elämään muista asioista.

Päinvastoin. Ahdistusta ei tule olemaan, koska huomio meneekin lapselle etkä ole enää tarvetta, halua, aikaa itsetutkistella. Paras päätös ikinä.

T. Sen kokenut

Ja oman kokemuksesi perusteella esität väitteen yleispätevänä faktana? Hohhoijaa. Suomi on täynnä huonosti voivia vanhempia ja lapsia. 

Vierailija
657/699 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa olisi, jos 16v haluaisi lapsia.

Noista syistä miksi et halua lapsia, ainostaan perinnöllinen sairaus on mielestäni validi.

Minusta velat voisivat vain sanoa, en halua lapsia. Niinhän mekin sanomme, haluan lapsia. Syystä, että kun lapsia on, velojen selitykset miksi- ei kuulostavat hyvin naiiveilta, varsinkin näin aikuisten lasten vanhemmasta.

Vierailija
658/699 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten tässä keskustelussa ihmetytti ihmiset, jotka sönkkäsivät, että ei 16 v vielä kannata näitä asioita ajatella. Hyvin monella on siinä vaiheessa jo seksielämä alkamassa, viimeistään. Kyllä muutenkin siinä iässä jo miettii monenlaisia tulevaisuuden kuvioita ja aihetta onkin.

Kummallinen ajatustapa, milloin niitä aikuisten asioita aletaan ajattelemaan, ellei jo aikuistuessa. Ainakin itse muutin parin vuoden päästä omilleni, joten käsitys siitä, mitä esim. lapsien kanssa haluan tehdä oli kyllä ihan selvä.

Tuossa on 20v aikaa miettiä aikuistumista ja varsinkin lapsien tekoa. Elää nyt e sin nuoruus ja sitten nuori aikuisuus.

Vierailija
659/699 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa olisi, jos 16v haluaisi lapsia.

Noista syistä miksi et halua lapsia, ainostaan perinnöllinen sairaus on mielestäni validi.

Minusta velat voisivat vain sanoa, en halua lapsia. Niinhän mekin sanomme, haluan lapsia. Syystä, että kun lapsia on, velojen selitykset miksi- ei kuulostavat hyvin naiiveilta, varsinkin näin aikuisten lasten vanhemmasta.

Outoa olisi, jos 16-vuotias haluaisi lapsia sen ikäisenä. Ei ap sitä tarkoittanutkaan, minkä kai itsekin ymmärrät. Minä tiesin 16-vuotiaana, etten halua lapsia, ja kerroin sen vanhemmillenikin. He eivät sanoneet asiaan mitään, eivätkä koskaan ole siihen palanneet. Koskaan minun ei ole tarvinnut päätöstäni kyseenalaistaa, ja nyt olen 43. 

Minulla vapaaehtoinen lapsettomuus on ollut päätös. Joillakin se asia on, että eivät vain voisi kuvitella synnyttävänsä tai huolehtivansa jälkeläisistään. (Tämäkin on ihan OK.) Itse voisin kuvitella olevani raskaana, pyörittäväni perhettä ym. Ajatus on jopa houkutteleva. Kuitenkin, jos mietin mitä kaikke se rajaa pois, valitsen mieluummin lapsettoman elämän. Ajattelen, että kaikkea ei voi saada, joten en yritäkään saada lapsia.

Vierailija
660/699 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on 20v aikaa miettiä aikuistumista ja varsinkin lapsien tekoa. Elää nyt e sin nuoruus ja sitten nuori aikuisuus.

Kyllä. Ja vaikka olisi seksielämää jo 16-vuotiaana, niin kyllä yleisesti oletaan, että he käyttävät ehkäisyä. Sen pois jättämistä mietitään vasta vuosien päästä, ja hyvä niin.