Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (699)

Vierailija
621/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jostain syystä hedelmätön mies, joten eipä ole lapsia tullut. Aikoinaan entinen vaimoni halusi tehdä kanssani lapsia jo ennen kuin olimme edes naimisissa. Avoparina elettiin monta vuotta. Silloin selvisi, etten tuota siittiöitä, kun asiaa lähdettiin tutkimaan. Sitten meille tuputettiin hedelmällisyyshoitoja, jotka maksoivat siihen aikaan maltaita ja sitten niillä ei voitu edes taata onnistumista, joten en lämmennyt koko ajatukselle lähteä niihin. Ei minua edes kiinnostanut tulla isäksi, koska miksi lähtisin maksamaan sellaisesta jotain aivan älyttömiä summia, jonka pitäisi onnistua ilmaiseksi luonnollisin keinoin? Aivan idioottimaista. Sitten sen päälle lapsen elatuksen kulut. Eihän mulla ollut edes rahaa.

Siinä koko asiassa oli monta monessa ja asiat etenivät kuin etenivät. Se nainenhan sitä lasta halusi, vain jotta saavuttaa jotain ja että elämä menee pilkulleen niin kuin oli hänen äidillään mennyt. Tämä oli hänelle hirveän tärkeää. 

Silloin en todellakaan tiennyt mistään, mitä elämä tuo tullessaan ja eihän tämä elämä sitten mennyt kuten Strömsössä. Ei, se meni niin kuin Lahdessa. On hyvä vaan, ettei sitä lasta ikinä tullut tehtyä. Mitään helppoa kun ei elämä olisi hänelläkään ollut. Tosi paskat lähtökohdat ja sitä rataa. Ihan fiksusti tein, kun en lähtenyt pompoteltavana kalliisiin lapsettomuushoitoihin, vaan pidin pääni.

Vierailija
622/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut vanhaa ketjua, mutta vastaan alkuperäiseen kysymykseen. Raamatussa on monta tarinaa, joissa lapsettomuus oli häpeä yhteiskunnassa, mutta siihen aikaan vapaaehtoisesti lapsettomia ei varmaan edes juuri ollut. Silloinhan lapset oli vanhuuden turva. Lapsettomuus koettiin ehkä Jumalan siunauksen puuttumisena. 
Olen itse vela 43 v, enkä ole kokenut vihaa tms. Olisihan se omituista jos vuonna 2026 joku kohdistaisi vihaa vapaaehtoisesti lapsettomaan kun Jumalaankaan ei enää uskota, homous jne on juhlittuna kadulla ja yhdenvertaisuutta peräänkuulutetaan. Ehkä kysyisin silloin että missä on ne minun ihmisoikeudet?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei ole Ihminen jos ei lisäänny. Ainoa mikä on hyväksyttävää maailmassa on lisääntyminen. Vaikka ei olis rahkeita, ei haluaisi, ei olis varaa, ei olis mielen eikä kehon terveyttä, ainoa oikeus ja velvollisuus on lisääntyminen. 

Vaikka ollaan luomakunnan ja maailmanhistorian tuhoisin, saastuttavin, julmin laji mitä maa päällään kantaa. Silti. Tee lisää KULUTTAJIA, että voidaan seota tekoälyn ja enshittificationin kanssa lopullisesti ja voida aina vain huonommin. Rant over.

Vierailija
624/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap muuten muuttanut jo mielensä 25 veenä?

Vierailija
625/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vapaaehtoisesti lapsettomia. Emme hoida sukulaisten, ystävien, naapureiden lapsia. Olemme siis rikollisia. 

Vierailija
626/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kokenut vihaa siksi, että en halua lapsia. Tietysti on ihmisiä, jotka suuttuvat milloin mistäkin asiasta. Ihmetyttää vähän kuitenkin, että missä ympyröissä tällaista vela-vihaa ilmaistaan? Vaikuttaa vähän sivistymättömältä arvostella toisten ihmisten elämänvalintoja. Lasten hankkimatta jättäminen ei kuitenkaan vahingoita ketään.

Vierailija
627/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa muuten, että onko MIEHILLÄ näitä ajatuksia lapsena, että haluaa/ei halua lapsia? Tuntuu että vain naisille tulee jo lapsena tämä paineistus miettiä.

Vierailija
628/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa muuten, että onko MIEHILLÄ näitä ajatuksia lapsena, että haluaa/ei halua lapsia? Tuntuu että vain naisille tulee jo lapsena tämä paineistus miettiä.

Hyvä pointti. Olisikohan niin, että tytöille puhutaan noista asioista enemmän. Ostetaan vauvanukkeja ja puhutaan tulevista lapsista ja opetetaan hoivaamaan leluja.

Vierailija
629/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni on useita lapsettomia, mutta en tiedä läheskään kaikkien kohdalla, onko kyse vapaaehtoisesta päätöksestä vai onko niin että lasta ei ole vain tullut yrityksistä huolimatta. Enkä tietenkään aio kysyä.

Jokainen tekee omat elämänvalintansa enkä halua heitä tuomita, mutta jossain vaiheessa jonkun pitää maksaa heidänkin eläkkeensä ja he joutuvat hoivapalvelujen armoille. Lisäksi he saattavat joutua holhouksenalaisiksi ja joku täysin ulkopuolinen voidaan nimittää tekemään päätökset heidän puolestaan.

Tunnen miehen joka tyhjentelee kuolinpesiä ostamalla könttäsummalla esimerkiksi vuokra-asuntojen irtaimistoja. Hän näkee tapauksia, joissa kukaan sukulainen ei ole käynty keräämässä talteen henkilön valokuva-albumeita, koruja ja muuta henkilökohtaista omaisuutta. Joskus näkee hyvin vanhojakin esineitä jotka normaalisti säilyvät suvuilla, kuten juuri valokuvia, jolloin jää miettimään että oliko kyseinen henkilö laajan suvun pitkän sukupolvien ketjun viimeinen. Valokuvilla harvoin on myyntiarvoa, joten ne päätyvät roskiin. Elämäntarinat katoavat lopullisesti.

Itselläni on viisi lasta, joista ainakin yksi on ilmoittanut että ei aio hankkia lapsia. En ole yrittänyt muuttaa hänen mieltään. Mutta olen ajatellut että pääasiallinen tapa, jolla aion tukea lapsiani tulevaisuudessa, on rahoittamalla heidän lapsiinsa liittyviä hankintoja.

Vierailija
630/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiirissäni on useita lapsettomia, mutta en tiedä läheskään kaikkien kohdalla, onko kyse vapaaehtoisesta päätöksestä vai onko niin että lasta ei ole vain tullut yrityksistä huolimatta. Enkä tietenkään aio kysyä.

Jokainen tekee omat elämänvalintansa enkä halua heitä tuomita, mutta jossain vaiheessa jonkun pitää maksaa heidänkin eläkkeensä ja he joutuvat hoivapalvelujen armoille. Lisäksi he saattavat joutua holhouksenalaisiksi ja joku täysin ulkopuolinen voidaan nimittää tekemään päätökset heidän puolestaan.

Tunnen miehen joka tyhjentelee kuolinpesiä ostamalla könttäsummalla esimerkiksi vuokra-asuntojen irtaimistoja. Hän näkee tapauksia, joissa kukaan sukulainen ei ole käynty keräämässä talteen henkilön valokuva-albumeita, koruja ja muuta henkilökohtaista omaisuutta. Joskus näkee hyvin vanhojakin esineitä jotka normaalisti säilyvät suvuilla, kuten juuri valokuvia, jolloin jää miettimään että oliko kyseinen henkilö laajan suvun pitkän sukupolvien ketjun viimeinen. Valokuvilla harvoin on myyntiarvoa, joten ne päätyvät roskiin. Elämäntarinat katoavat lopullisesti.

Itselläni on viisi lasta, joista ainakin yksi on ilmoittanut että ei aio hankkia lapsia. En ole yrittänyt muuttaa hänen mieltään. Mutta olen ajatellut että pääasiallinen tapa, jolla aion tukea lapsiani tulevaisuudessa, on rahoittamalla heidän lapsiinsa liittyviä hankintoja.

Vai niin, viisi lasta, he ovat siis tulleet maksamaan 18 vuoden ikään mennessä yhteiskunnalla 5 x 300 000 euroa Ylen taannosen laskurin mukaan, jossa katsottiin ihmisen kulut 18 vuoden ikään asti.

Toivottavasti heistä tulee hyviä veronmaksajia! Tosin ottaen huomioon tuon 300 000 kulun per henki heistä tulee tuottavia vasta n. 45 vuoden iässä, kun 300 000 on kuitattu.

Vastaavia kuluja taas velat eivät tuota yhteiskunnalle. Tämä siis huomiona tuohon kommenttiin eläkkeiden maksajista.

Vierailija
631/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se suvun jatkuminen on niin tärkeää? Mitä ja ketä se haittaa, jos kuvat ja tarinat häviävät?

Suvun jatkuminen vain jatkumisen vuoksi?

Vierailija
632/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan päivän selvää, että kaikkien elollisten elämän tarkoitus on lisääntyä. Koskee kaikkea elollista. 

Vierailija
633/699 |
28.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään ekosysteemi ei kestä yhden lajin yltiöpäistä lisääntymistä,ei kasveissa,ei eläimissä,eikä ihmisissä. maapallo on ylittänyt nyt jo rajan,että se pystyy antamaan elämän tälläiselle ihmismäärälle,ja kun ihmiset vielä ovat pilanneet luonnon ympäriltään,niin täällä ei tule olemaan olosuhteita elää pian kenellekkään.

ja suomalaiset on huolissaan että täällä ei tarpeeksi lisäännytä,niin ei huolta, maailmassa alkaa olla kymmeniä miljoonia ilmastopakolaisia joille pitää löytyä elinkelpoinen ympäristö ihan lähiaikoina,kyllä täällä väkeä tulee riittämään.

Vierailija
634/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella iljettävämpää eläjää kuin viisikymppinen vaihevuosilta haiseva valkoviiniä litkivä lapseton kaupunkilaisnainen. Vielä "viisas" ja akateeminen. Itsekkyys ja ylimielisyys huipussaan.

Ja turhaa on perustella sillä että muukalaiset lisääntyy ja täyttää maan. Heistä ei apua ole. Ei ole kyvykkyyttä tavallisiin suorittaviin töihin. Aikansa lisääntyvät niin kaikkinainen rauhattomuus lisääntyy, voi syttyä jopa sisällissota kun yhteiskuntaan sopimattomien ihmisten määrä lisääntyy.

Vierailija
635/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla joku lapsettomuusvero, jos ei halua osallistua suvun jatkamiseen. Jokaisen pitäisi tehdä osansa, eikä vaan elää itsekkäästi.

Vierailija
636/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Olisikohan niin, että tytöille puhutaan noista asioista enemmän. Ostetaan vauvanukkeja ja puhutaan tulevista lapsista ja opetetaan hoivaamaan leluja.

Tässä yksi Mies joka ei todellakaan halua kuolaavia, rääkyvä pas ka lle haiseva kertoja elämää pilaamaan. Vaimo samaa mieltä ja haluaa myös pitää kroppansa kunnossa. 

Luulen että monilla lapsellisella se katkeruus kun parisuhde ja pilattu ja koko elämä kutistunut niiden ripulikoneiden ympärille johtaa sitten sen jatkruuden projisoimiseen meihin joilla elämä on helppo ja parisuhde kukoistaa :)

Vierailija
637/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella iljettävämpää eläjää kuin viisikymppinen vaihevuosilta haiseva valkoviiniä litkivä lapseton kaupunkilaisnainen. Vielä "viisas" ja akateeminen. Itsekkyys ja ylimielisyys huipussaan.

Ja turhaa on perustella sillä että muukalaiset lisääntyy ja täyttää maan. Heistä ei apua ole. Ei ole kyvykkyyttä tavallisiin suorittaviin töihin. Aikansa lisääntyvät niin kaikkinainen rauhattomuus lisääntyy, voi syttyä jopa sisällissota kun yhteiskuntaan sopimattomien ihmisten määrä lisääntyy.

Sinä olet se iljettävämpi eläjä. Ei ollut vaikeampaa kuvitella :)

Vierailija
638/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että ne, jotka vihastuvat toisen lapsettomuudesta, ovat perheellisiä, jotka eivät kuitenkaan täysin tykkää siitä. Jollain tasolla katuvat perheen perustamista, mikä on surullista, ja sitten jokseenkin kateellisina projisoivat näitä tuntemuksia lapsettomiin. Haluavat muutkin omaan satimeen. Uskon, että tämä on se keskeisin selitys. 

Vierailija
639/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se suvun jatkuminen on niin tärkeää? Mitä ja ketä se haittaa, jos kuvat ja tarinat häviävät?

Suvun jatkuminen vain jatkumisen vuoksi?

Fakta on, että harva nykyään tietää edes isoisovanhempiensa nimet, puhumattakaan näiden vanhemmista. Toki geenit jäävät elämään, mutta onko tuollakaan lopulta niin väliä? Lapsia kannattaa hankkia vain, jos aidosti niitä haluaa. Muu olisi karhunpalvelus itse lapsia kohtaan. 

Vierailija
640/699 |
31.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi helpompi, jos nämä jankkaajat olisikin vihaisina vaatimassa lisääntymään. Tuntuisi paljon helpommalta antaa samalla mitalla takaisin. Mutta kun mun ympärillä on vaan näitä veemäisiä myhäilijöitä, jotka ottaa asian esille joka kerta kun nähdään ja puhuu niin kuin mulla ei olisi mitään sananvaltaa siinä tuleeko niitä lapsia vai ei. Ei vaikka joka kerta sanon että olen vapaaehtoisesti lapseton ja tätä olen sanonut viimeiset 10 vuotta. Kun niin se vaan on että kaikki lopulta haluaa lisääntyä, itsekästä olla tekemättä kun sukuun halutaan lisää lapsia, vauvat on niin ihania hihhihhii. Pitää jaksaa virnuilla takaisin ja muistuttaa että ei, lasta ei ole tulossa.

Onneksi voi halutessaan tulla vauvapalstalle tappelemaan breedereiden kansa. Ei oo mun vika että teillä kaduttaa omat valinnat/uhraukset ja palkaksi saatte lapset jotka ei edes pidä teistä tai halua vapaaehtoisesti olla tekemisissä. Mua ei kukaan saa painostettua mun elämän(laadun) kustannuksella tekemään lisää veronmaksajia teidän hyödyksi ja viihteeksi.