Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (619)

Vierailija
521/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä he säälittävät. Eivät saa myöskään lapsenlapsia. Eivät tiedä mistä jäävät paitsi, mutta vanhemmiten se alkaa selvitä.

Eihän lapsellinenkaan välttämättä saa lapsenlapsia.

Vierailija
522/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mielestäni VELAt ovat yhteiskunnan pettureita. Simple as that.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

velojen vihaajat varmaan samaa porukkaa kuin homofoobikot. vihaavat kaikkea normista poikkeavaa. ei saa tehdä toisin kuin minä koska MINÄ EN YMMÄRRÄ

Kai vapaaehtoisesti lapsettomuus on nykyään normaalimpaa kuin se että on lapsia? Korjaa jos olen väärässä. Ainakin siis jos suomalaisista puhutaan.

Valitettavasti, tosi karua, tulee olemaan tosi yksinäinen vanhuus. Kaverit eivät ole koskaan sama asia kuin oma perhe ja suku, niin se kerta kaikkiaan on. Ei se mitään vapaaehtoista ole käytännössä, vaan ei vain ole löytänyt ketään, joka suostuisi naimisiin ja tekemään lapsia yhdessä.

Ei ne lapset välttämättä ole mukana äitinsä elämässä kuolemaan saakka. Välit voi mennä poikki tai lapset muuttaa vaikka ulkomaille tai ei muuten vain kiinnosta olla hoitamassa seniiliä äitimuoria, kun on muutakin tekemistä.

Vierailija
524/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viher-vasemmisto yllyttää muita olemaan hankkimatta lapsia ja itse lisääntyy raivoisasti ja yrittää siten mielipiteensä maailmanvalloitusta. Että vain samanhenkiset lisääntyisivät. Ikävää aivopesua, tässäkin ketjussa. Eivät äidit yritä saada muita hankkimaan lapsia, mutta lapsettomat yrittävät saada muutkin olemaan hankkimatta lapsia, kateudesta esimerkiksi.

Vierailija
525/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viher-vasemmisto yllyttää muita olemaan hankkimatta lapsia ja itse lisääntyy raivoisasti ja yrittää siten mielipiteensä maailmanvalloitusta. Että vain samanhenkiset lisääntyisivät. Ikävää aivopesua, tässäkin ketjussa. Eivät äidit yritä saada muita hankkimaan lapsia, mutta lapsettomat yrittävät saada muutkin olemaan hankkimatta lapsia, kateudesta esimerkiksi.

Eronneet yllyttävät muitakin eroamaan, kateudesta tai katkeruudesta yleensä, ei hyväntahtoisuuttaan. Sitä samaa: lapsettomat eivät soisi lapsia muillekaan, jos oma maailmankatsomus on lapsia vastaan.

Vierailija
526/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

velojen vihaajat varmaan samaa porukkaa kuin homofoobikot. vihaavat kaikkea normista poikkeavaa. ei saa tehdä toisin kuin minä koska MINÄ EN YMMÄRRÄ

Kai vapaaehtoisesti lapsettomuus on nykyään normaalimpaa kuin se että on lapsia? Korjaa jos olen väärässä. Ainakin siis jos suomalaisista puhutaan.

Valitettavasti, tosi karua, tulee olemaan tosi yksinäinen vanhuus. Kaverit eivät ole koskaan sama asia kuin oma perhe ja suku, niin se kerta kaikkiaan on. Ei se mitään vapaaehtoista ole käytännössä, vaan ei vain ole löytänyt ketään, joka suostuisi naimisiin ja tekemään lapsia yhdessä.

Ei ne lapset välttämättä ole mukana äitinsä elämässä kuolemaan saakka. Välit voi mennä poikki tai lapset muuttaa vaikka ulkomaille tai ei muuten vain kiinnosta olla hoitamassa seniiliä äitimuoria, kun on muutakin tekemistä.

Jos on huono perhemalli, se ei ole syy olla toivomatta parasta.

Vierailija
527/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonoja selityksiä. Ei 16-vuotiaana tarvitsekaan tai kuulukaan vielä tuntea hoivaviettiä. Jos jossain ala/kulttuureissa pakotetaan hankkimaan lapsia niin nuorena, tai jopa 18-vuotiaana, se ei kuulu enää länsimaiseen maailmankuvaan ja suomalaisuuteen.

Oikein hyviä ajatuksia 16 vuotiaalta minun mielestäni. Tämä 16 vuotias on oikein tervetullut meidän vapaaehtoisesti lapsettomien porukkaan juuri tämänhetkisine ajatuksineen: Ei ole kiellettyä niitä muuttaa, mutta se on ihan hänen oma päätöksensä jos niin joskus tulevaisuudessa päättää tehdä. Nyt on suunnitelmissa vapaaehtoinen lapsettomuus ja se on oikein hyvä tämän hetken päätös.

Vierailija
528/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä tiedä enkä ole kuullut. Jokaisen oma asia.

Vierailija
529/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on huono perhemalli, se ei ole syy olla toivomatta parasta.

Kaikki varmasti toivoo parasta ja pelkää pahinta, kyllä vaan. Eikä tuo nyt mistään perhemallista ole kiinni: Ne lapset vain on vanhemmistaan erillisiä olentoja jotka tekevät omia päätöksiään, aikuisten lasten elämää ei enää vanhemmat kontrolloi.

Vierailija
530/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eronneet yllyttävät muitakin eroamaan, kateudesta tai katkeruudesta yleensä, ei hyväntahtoisuuttaan. Sitä samaa: lapsettomat eivät soisi lapsia muillekaan, jos oma maailmankatsomus on lapsia vastaan.

Höpöhöpö.

Vierailija
531/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIssä kohdin yrittää saada muita olemaan hankkimatta lapsia?

Vierailija
532/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kognitiivinen dissonanssi kun toinen ihminen tekee erilaisia valintoja mitä itse ja sitten miettii oman valintansa vaikutuksia. 

Vierailija
533/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska mielestäni VELAt ovat yhteiskunnan pettureita. Simple as that.

Korjaan sun ajatuksenkulkua "stupid as that".

Vierailija
534/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kognitiivinen dissonanssi kun toinen ihminen tekee erilaisia valintoja mitä itse ja sitten miettii oman valintansa vaikutuksia. 

Tämähän se on. Osa naisista on hankkinut lapsia vain siksi, ettei heillä ole muuta elämää ja he tekevät lapsista koko persoonallisuutensa. Sääli lapsia, joiden elämään äiti sekaantuu jatkuvasti ja yrittää sekaantua vielä lapsen aikuistuttuakin. Nimenomaan tämäntyyppiset naiset ovat niitä, jotka arvostelevat veloja, koska velojen elämäntyyli kyseenalaistaa heidän omat valintansa. 

Vierailija
535/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin vain, että niinhän myös lasten hankkiminen herättää vihaa. Äitiviha / vanhempien vihaaminen, on vahvaa Suomessa. Ja jos jossain on haasteita, sanotaan että mitäs menit lapsia tekemään. Eli kyllä se on vihan paikka jos hankit lapsia tai et hanki. 

Vierailija
536/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Miten *itussa toi akateemisuus tähän liittyy? Jos viittaat jotenkin siihen että viisaammat jättävät hankkimatta niin se on juuri toisin päin eli pitkälle kouluttautuneilla on enemmän lapsia kuin ei kouluttautuneilla.

Vierailija
537/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hankinta se vasta vihaisia reaktioita aiheuttaa. Itsepä olet vääntänyt tähän maailmaan, sanotaan. Haukutaan ja syytellään. Jotkut on kateellisia lapsilisistäkin. Jos jää hoitamaan kotiin sairasta lasta, lapsettomat vetää herneet nenään. Jos tass et jää vaan mummi kutsutaan hoitajaksi, leimataan mummin hyväksikäyttäjäksi. Lapsia ei saisi viedä minnekään. Kun otat jälkikasvun mukaan ravintolaan, se on joillekin kauhistus. 

Vierailija
538/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jos mikä on naisen oma valinta, toinen äärivaihtoehto on että jokainen nainen velvoitetaan synnyttämään, se olisi outoa. 

Vierailija
539/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistuttaisin vain, että niinhän myös lasten hankkiminen herättää vihaa. Äitiviha / vanhempien vihaaminen, on vahvaa Suomessa. Ja jos jossain on haasteita, sanotaan että mitäs menit lapsia tekemään. Eli kyllä se on vihan paikka jos hankit lapsia tai et hanki. 

Ihme porukoissa pyörit. En ole itse koskaan kuullut tai kokenut samaa, aivan päinvastoin. 

Vierailija
540/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen hankinta se vasta vihaisia reaktioita aiheuttaa. Itsepä olet vääntänyt tähän maailmaan, sanotaan. Haukutaan ja syytellään. Jotkut on kateellisia lapsilisistäkin. Jos jää hoitamaan kotiin sairasta lasta, lapsettomat vetää herneet nenään. Jos tass et jää vaan mummi kutsutaan hoitajaksi, leimataan mummin hyväksikäyttäjäksi. Lapsia ei saisi viedä minnekään. Kun otat jälkikasvun mukaan ravintolaan, se on joillekin kauhistus. 

Komppaan tätä. Omakin kokemus on ollut, että jos teet lapsia, teet ne ”muiden riesaksi”, ja vähintään voisit yrittää pitää ne hiljaisina ja jossain muualla, kuin missä olettekaan, missä tahansa kunhan ette näy ettekä kuulu. Usein toistuva ilmaisu on myös ”pysyköön jossain tavallisia ihmisiä häiritsemästä”. On ihmisiä ja sitten on lapsia, siis lapsiperheet eivät ole tavallisia ihmisiä, ei ainakaan ”meitä” vaan ”muita”.