Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (619)
Lapsettomat on hyödyttömiä paska luusereita jotka ei edistä ihmiskunnan selviytymistä tuleville sukupolville. Ovat luusereita jotka ei ikinä tule oppimaan lapsen saamisen iloa.
Lapsettoman miehen munatkin voisi leikata hyödyttömäthän ne on.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat on hyödyttömiä paska luusereita jotka ei edistä ihmiskunnan selviytymistä tuleville sukupolville. Ovat luusereita jotka ei ikinä tule oppimaan lapsen saamisen iloa.
Onko sulla lapsia? Mietin kun kuulostat niin iloiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sinä saat miettiä ja arvailla lopun ikäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat epäempaattisia, varsinkin nettikeskusteluissa. Tätä on ihan tutkittukin.
Jos vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa hyökkäyksiä muissa, niin voin kertoa että kyllä sitä aiheuttaa myös tahaton lapsettomuus, vanhemmuus, nuori ikä, vanha ikä, keski-ikä, jopa syöpä (siis oikeasti olen omin silmin lukenut senkin, kuinka musertuneelle syöpäsairaalle toivotaan kuolemaa) ja oikeastaan mitä nyt ikinä keksiikään.
Siis oikeasti, monet suomalaiset ovat netissä aivan hirviöitä. En tiedä, mistä se voisi johtua.
Olisko kateus.. olet vapaa menemään ja tulemaan ilman sitä "häntää: mikä on lapsissa. Siis se kaikki aika mitä työpäivän jälkeen on vain minun. Eikä ole äitiristiä kaulassa.
Niin, en ole huomannut että ketkään Velat yrittäisivät pakottaa muita elämään lapsettomina.
Sen sijaan lapsia tehneet usein yrittävät painostaa muita hankkimaan lapsia. Tulee usein mieleen että onko tässä tilanne, jossa henkilö onkin tajunnut että on menettänyt jotain lapsiperhearjessa ja nyt on katkera koska ei saanut sekä syödä että säilyttää kakkuaan??? Eli yrittää vakuuttaa itselleen että on tehnyt tyytymättömyydestä huolimatta oikean valinnan...
Lapsettomat usein yrittävät painostaa vanhempia pitämään lapset pois heidän silmistään, ja ilmoittavat, miten karmeaa olisi jos olisi vastuussa jostain kakaroista. Vanhat kaverit suuttuvat, jos joudun tapaamaan heitä lasteni kanssa, silloin kun en saa mistään hoitajaa.
Vela-pari tuli kerran katsomaan vastasyntynyttä vauvaani. "Onneksi mulla ei oo tollasta! Saa mennä mihin haluaa, mä meen ens viikonloppunaki ravintolaan 2 iltana." ja kieltäytyivät ottamasta lasta syliin. Ihmettelen, että miksi he edes tulivat katsomaan vauvaani, kun käytös oli tuollaista. En nähnyt pariskuntaa yli 10 vuoteen. Muuten he ovat normaaleja, nyt 4-kymppisiä työssäkäyviä ihmisiä, mutta aina jos jossain on lapsi, alkaa kyttääminen ja haukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettoman miehen munatkin voisi leikata hyödyttömäthän ne on.
Minulla on paljonkin käyttöä mieheni munalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä sinä saat miettiä ja arvailla lopun ikäsi.
Ei se ihan niin paljon kiinnosta. Toivon vaan ettet pura tuota pahoinvointiasi niihin, jos niitä on. Lapset ja nuoret voivat niin pahoin nykyään muutenkin.
Ihmisiä on moneen junaan. Itse arvostan päätöstä olla hankkimatta lasta, jos tuntuu siltä ettei sitä halua. Paljon enemmin suon noita vihareaktioita sellaisille, jotka hankkii liudan lapsia, eikä niistä osaa huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on moneen junaan. Itse arvostan päätöstä olla hankkimatta lasta, jos tuntuu siltä ettei sitä halua. Paljon enemmin suon noita vihareaktioita sellaisille, jotka hankkii liudan lapsia, eikä niistä osaa huolehtia.
Tässä on vastaus ap:lle. Velat syytävät "vihareaktioita sellaisille, joilla on liuta lapsia". Eli kyllä se vihamielisyys kumpuaa sieltä velojen taholta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on vastaus ap:lle. Velat syytävät "vihareaktioita sellaisille, joilla on liuta lapsia". Eli kyllä se vihamielisyys kumpuaa sieltä velojen taholta.
Niin, sellaisille jotka tekevät lapsia eivätkä huolehdi niistä. Niille on oma paikkansa helvetissä.
Ohis
Minä taas pidän lapsista ja olenkin päiväkodissa töissä. Mutta omia lapsia en ikinä IKINÄ haluaisi, osittain toki työni takia, kun tiedän millaista se realistisesti voi olla + enpä tiedä miten jaksaisi sitä että sama meno jatkuu kotonakin.
Mutta olen myös introvertti ja tarvitsen omaa tilaa, ahdistaa ajatus että yhtään kukaan olisi jakamassa kotia kanssani (eli juu ei myöskään parisuhde kiinnosta), saati sitten niin tarvitseva olento kuin mitä lapsi on. En näe merkitystä sillä jatkuuko minun geenini ja toisaalta tämäkin on jo hoidettu, kun sisarukset on lisääntyneet: Hehän kantaa samoja geenejä kuin minäkin.
Myöskin tämä maailma alkaa olemaan yhä raadollisempi paikka elää ja olla: Onkohan tuleville sukupolville edes töitä? Lisäksi painaa ilmastonmuutos ja tiedossa on entistäkin enemmän massamuuttoa maista johon ilmastonmuutos tulee iskemään pahimmin: Nyt jo näkyy että kuumista maista tulee aika paljon porukkaa tänne asumaan. Kulttuurien kohtaaminen tuo omia ongelmiaan myös, vaikka on siinä tietenkin hyvätkin puolensa.
Maailma on jo ihan ylikansoitettu, tila alkaa loppumaan kesken ja jos osa maapallosta käy pian elinkelvottomaksi, niin sitä tilaa tulee olemaan entistäkin vähemmän. Samaan aikaan eliitti haluaa rohmuta mahdollisimman paljon resursseista itselleen: Myös tekoäly ja robotiikka vie työpaikkoja kun niille ei tarvitse palkkaa maksaa.
Kun itse täältä kuolen pois aikanaan, niin en usko että jälkeen jää mikään erityisen kiva maailma elää ja olla. Voin ainakin kuolla rauhassa murehtimatta oman jälkikasvun pärjäämisestä.
Minä en oikeastaan ymmärrä, että miksi joku haluaa lapsia. Vähintäänkin täytyy olla hyvin positiivinen kuva tulevaisuudesta tai jokin kieltäymyksen tila, että sellaisen teon voi perustella itselleen. Ellei tietenkin sitten puhuta eliitistä, heillä nyt ei ole mitään syytä olla lisääntymättä, kun myös jälkeläisten tulevaisuus on turvattu valtavan omaisuuden periytymisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat epäempaattisia, varsinkin nettikeskusteluissa. Tätä on ihan tutkittukin.
Jos vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa hyökkäyksiä muissa, niin voin kertoa että kyllä sitä aiheuttaa myös tahaton lapsettomuus, vanhemmuus, nuori ikä, vanha ikä, keski-ikä, jopa syöpä (siis oikeasti olen omin silmin lukenut senkin, kuinka musertuneelle syöpäsairaalle toivotaan kuolemaa) ja oikeastaan mitä nyt ikinä keksiikään.
Siis oikeasti, monet suomalaiset ovat netissä aivan hirviöitä. En tiedä, mistä se voisi johtua.
Olisko kateus.. olet vapaa menemään ja tulemaan ilman sitä "häntää: mikä on lapsissa. Siis se kaikki aika mitä työpäivän jälkeen on vain minun. Eikä ole äitiristiä kaulassa.
Niin, en ole huomannut että ketkään Velat yrittäisivät pakottaa muita elämään lapsettomina.
Sen sijaan lapsia tehneet usein yrittävät painostaa muita hankkimaan lapsia. Tulee usein mieleen että onko tässä tilanne, jossa henkilö onkin tajunnut että on menettänyt jotain lapsiperhearjessa ja nyt on katkera koska ei saanut sekä syödä että säilyttää kakkuaan??? Eli yrittää vakuuttaa itselleen että on tehnyt tyytymättömyydestä huolimatta oikean valinnan...
Lapsettomat usein yrittävät painostaa vanhempia pitämään lapset pois heidän silmistään, ja ilmoittavat, miten karmeaa olisi jos olisi vastuussa jostain kakaroista. Vanhat kaverit suuttuvat, jos joudun tapaamaan heitä lasteni kanssa, silloin kun en saa mistään hoitajaa.
Vela-pari tuli kerran katsomaan vastasyntynyttä vauvaani. "Onneksi mulla ei oo tollasta! Saa mennä mihin haluaa, mä meen ens viikonloppunaki ravintolaan 2 iltana." ja kieltäytyivät ottamasta lasta syliin. Ihmettelen, että miksi he edes tulivat katsomaan vauvaani, kun käytös oli tuollaista. En nähnyt pariskuntaa yli 10 vuoteen. Muuten he ovat normaaleja, nyt 4-kymppisiä työssäkäyviä ihmisiä, mutta aina jos jossain on lapsi, alkaa kyttääminen ja haukkuminen.
Ja sitten velat valittavat suureen ääneen, miten heitä ja heidän lapsettomuuttaan muka kritisoidaan. P*skapuhetta. Olen 2:n lapsen, nyt jo teinin ja aikuisen, äiti enkä ikinä mietiskele lapsettomia tai arvostele heidän päätöksiään siinä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten velat valittavat suureen ääneen, miten heitä ja heidän lapsettomuuttaan muka kritisoidaan. P*skapuhetta. Olen 2:n lapsen, nyt jo teinin ja aikuisen, äiti enkä ikinä mietiskele lapsettomia tai arvostele heidän päätöksiään siinä asiassa.
Et sinä,mutta on kuule niitäkin jotka arvostelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.
Mä aavistelin jo ala-asteella että en halua lapsia. Nyt olen 30v enkä vieläkään halua lapsia. Mutta sinä olet varmaan sitä mieltä että kyllä minä vielä joskus haluan ja sitten kadun kun en hankkinut :) (Sori provokatiivinen vastaus, tämä oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu)
Elämänkokemus on osoittanut, että se mieli voi muuttua äkisti ja yhtäkkiä vaan haluaakin lapsia. Mitä vähemmäksi hedelmälliset vuodet käyvät, sitä voimakkaammin biologinen kello tikittää.
Vihaan termiä biologinen kello. Tiedän, että sanomani tuntuu typerältä, mutta se on vain toteamus siitä, että niin usein käy. Moni haluaa tai miettii esimerkiksi iltatähteä vielä.
Siksi ihmiset puhuvat, että kyllä se mieli vielä muuttuu. Ja näin keski-ikäisen mielestä 16 vuotias ja jopa 30 vuotias on vielä todella nuori, ja asiat voivat muuttua ihan parissa vuodessa. Vaikkapa rakastumisen myötä
Mutta tietenkään en näin kenellekään sano, koska ymmärrän että se on ärsyttävää. Minuakin ärsyttäisi. Lisäksi minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta, onko jollain lapsia vai ei. Siskoni esimerkiksi ei lapsia halua ja se on hänen asiansa, ei minun. Sisko kyllä kokee että hänen täytyy lisätä vielä että kyllä hän pitää lapsista mutta ei itselle halua. Niin monet lapsettomat tekevät.
En minä mieti hetkeäkään myöskään sitä, pitääkö joku lapsettomuuden valinnut lapsista vai ei. Eikai kukaan automaattisesti pidä kaikista lapsista.
Voi myös olla, että luet tämän mun vastauksen jonka jälkeen kompastut, lyöt pääsi ja kuolet. Tai voi olla, että huomenna sataa mansikoita. Tai sitten voi olla ettei mitään näistä tapahdu.
Mitä iloa on siis pohtia sitä, että joku lapseton voi muuttaa mielensä joskus? Voi muuttaa tai sitten voi olla että ei muuta, tässä hetkessä me ei tiedetä, että miten siinä käy.
Ihmisen tämänhetkinen päätös on merkityksellinen, vaikka se voisikin joskus muuttua, ihmiset päättää jatkuvasti asioita näin ja harvemmin kukaan miettii että "kannattaakohan mun nyt päättää, että en osta tätä ruukkukukkaa, koska keski-iässä saatan sittenkin haluta ruukkukukan".
Tuollaisilla mietteillä lapsettomuudesta kertoo siis jonkinlaisesta sisäisestä halusta olla hyväksymättä sitä tosiasiaa, että joku nyt vain ei halua lapsia ja piste.
"Siksi ihmiset puhuvat, että kyllä se mieli vielä muuttuu. Ja näin keski-ikäisen mielestä 16 vuotias ja jopa 30 vuotias on vielä todella nuori, ja asiat voivat muuttua ihan parissa vuodessa. Vaikkapa rakastumisen myötä."
Voihan lasten hankkimistakin katua myöhemmin? Ja se on vielä pahempi tilanne, kun maailmaan on jo saatettu uusi elävä ja ajatteleva ihmisolento, eikä kyse ole enää vain siitä päätöksen tehneestä ihmisestä, vaan myös siitä lapsesta. Pahimmillaan siinä sitten kärsii kaksi aikuista ihmistä ja se lapsi jolla ei ole osaa eikä arpaa siihen että on syntynyt tähän maailmaan.
Että sama ajatus niille jotka hankkii lapsia: saatatkin muuttaa mielesi siitä, että haluat lapsia. Varsinkin jos nuorena hankitaan, kun 30 vuotiaskin on vielä nuori, niin asiat voi muuttua ihan parissa vuodessa tai syntynyt lapsi voi ollakkin erityisen rasittava ihmisyksilö.
Jännä ettei samat ihmiset puhu tästäkin skenaariosta, jos kerran lähdetään kaikenlaisia skenaarioita pyörittelemään ja sanomaan ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin tunnustaa, että mua vähän ärsyttää velat, joiden syy lapsettomuuteen on se, että he haluavat toteuttaa itseään tai eivät jaksa lapsiperhearkea. Sitten he kuitenkin odottavat, että meidän muiden synnyttämät ja kasvattamat lapset maksavat heidän eläkkeensä, hoitavat heitä vanhana jne.
Mä olen osan elämääni asunut maassa, jossa vanhuuden toimentulo oli pitkälti kiinni omista tai sukulaislapsista ja se on kirkastanut näkemystäni yhteiskunnan toimimisesta. Suomessa ajatellaan, että yhteiskunta hoitaa, muttei yhteiskuntakaan toimi, jos kovin moni jättäytyy sen ulkopuolelle.
Eli onko sun ajatus, että koska sinä päätit tehdä lapsia, ilmeisesti velvollisuudentunnosta yhteiskuntaa kohtaan, niin sun lasten täytyy myös tämän vuoksi tehdä lapsia? Lapsihan ei ole päättänyt syntyä tänne, ei kukaan meistä, joten on mielenkiintoista jos jo syntymisestä tehdään velvoittava asia synnyttää lisää lapsia.
Ja lastahan ei vai vain synnytetä, lapsi pitää myös kasvattaa jotta hänestä tulisi veronmaksaja/vanhustenhoitaja, jos joku ihminen kokee ettei jaksa kasvattaa, niin eikö se ole palvelus yhteiskunnalle silloin olla tekemättä lapsia? Jos on riski, että lapsista ja kenties hänestä itsestäänkin tulisi vain menoerä yhteiskunnalle?
Entä jos se sinun lapsi on vaikka jotenkin vammainen, eikä kykene töihin maksaakseen muiden eläkkeitä ja hoitaakseen vanhuksia? Mitä hänelle silloin pitäisi tehdä?
kaikkeenhan sitä ihminen keksii tekosyitä.
esim. sille että hankkii huutavan paskakoneen.
velojen vihaajat varmaan samaa porukkaa kuin homofoobikot. vihaavat kaikkea normista poikkeavaa. ei saa tehdä toisin kuin minä koska MINÄ EN YMMÄRRÄ
Lapsi/ lapsia kannattaa ehdottomasti hankkia,jos resurssit on kunnossa,löytyy samanhenkinen lapsirakas puoliso jne . Jos tuntuu,ettei itsestä ole vanhemmaksi,ei lasta kantsi tehdä. Oma mielipiteeni.