Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (619)

Vierailija
501/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

velojen vihaajat varmaan samaa porukkaa kuin homofoobikot. vihaavat kaikkea normista poikkeavaa. ei saa tehdä toisin kuin minä koska MINÄ EN YMMÄRRÄ

Kai vapaaehtoisesti lapsettomuus on nykyään normaalimpaa kuin se että on lapsia? Korjaa jos olen väärässä. Ainakin siis jos suomalaisista puhutaan.

Vierailija
502/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

velojen vihaajat varmaan samaa porukkaa kuin homofoobikot. vihaavat kaikkea normista poikkeavaa. ei saa tehdä toisin kuin minä koska MINÄ EN YMMÄRRÄ

Kai vapaaehtoisesti lapsettomuus on nykyään normaalimpaa kuin se että on lapsia? Korjaa jos olen väärässä. Ainakin siis jos suomalaisista puhutaan.

AI:lta kysyin ja kyllä suurimmalla osalla edelleen on lapsia, jos katsotaan sellaista ikäryhmää missä lapset on yleensä jo saatu jos on saadakseen. Yllättävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää vain se, että vapaaehtoisesti lapsettomat tekevät itsestään numeron. Itse asia ei kiinnosta.

Vierailija
504/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mistä tämä ajatus tulee, että jonkun lapsettomuus aiheuttaisi jotain vihareaktioita. Minulla on lapsia ja ystäväpiirissä sekä lapsellisia että lapsettomia, eikä tästä aiheesta ole koskaan saatu aikaiseksi edes keskustelua. Ketään ei kiinnosta vääntää tämmöistä, jokainen elää rauhassa omaa elämäänsä ja keskustelut on ihan muista aiheista. 

Vanhempi sukupolvi nyt on eri mieltä monestakin asiasta, ne taas voi päästää samantien toisesta korvasta ulos. Jos asia on itselle selvä, ei toisten sanomisista tai reaktioista tarvitse ottaa mitään ongelmaa itselle. Maailmaan mahtuu puhetta.

Vierailija
505/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä he säälittävät. Eivät saa myöskään lapsenlapsia. Eivät tiedä mistä jäävät paitsi, mutta vanhemmiten se alkaa selvitä.

Vierailija
506/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kukaan 16-vuotias jättäisi kaikkia välilyöntejä voi, turha provokaatio, vasemmistolaista yllyttämistä itsekkääseen elämäntapaan. Mikähän se sairaus sitten olisi, joka 100 % periytyisi, joka olisi niin kamala, ettei halua sitä lapselleen? Kun kirjoittaa nimettömänä, voisi saman tien hyvin sen kertoa.

Vierailija
507/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas jopa tällä palstalla asiaan suhtaudutaan neutraalisti tai jopa positiivisesti. Tietysti muutama ilkeä vastaus tulee ketjuun kuin ketjuun, mutta jos aloittaa ketjun kertomalla neutraalisti, että ei aio koskaan hankkia lapsia, niin valtaosa vastauksista on tyyliä "aha, ok" tai "hieno juttu". Missä olet kohdannut tätä vihaa?

Tietysti jos itse haukkuu lapsia tai vanhempia, niin voi saada jotain ikäviä vastauksia, mutta jos on itse asiallinen niin harvemmin.

Lapsettomuus on jokaisen oma valinta, ja on todella hienoa, että se on nykyään aito valinta.

Yleensä se on selittelyä sitten kun ei onnistu saamaan lapsia tai spermaa haluamaltaan mieheltä tai sitä haluamaansa miestä, niin se vain menee, turha muuta selitellä.

Vierailija
508/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarpeeksi pitkään odottaa, hedelmällisyys laskee, jos kyse on naisesta. Kysehän voisi myös olla miehestä, joka ei halua lapsia.

Vierailija
509/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoja selityksiä. Ei 16-vuotiaana tarvitsekaan tai kuulukaan vielä tuntea hoivaviettiä. Jos jossain ala/kulttuureissa pakotetaan hankkimaan lapsia niin nuorena, tai jopa 18-vuotiaana, se ei kuulu enää länsimaiseen maailmankuvaan ja suomalaisuuteen.

Vierailija
510/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Ei liity vähääkään akateemisuuteen tai useamman vuoden yliopistokoulutukseen. Se vain siirtää lapsien hankkimista turhaan, vuosia eteenpäin.

Vierailija
511/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Pidän erittäin hyvänä sitä, että nuori ihminen ei halua lapsia. Mieli muuttuu, jos on muuttuakseen.

Olen tehnyt pitkään vapaaehtoistöitä nuorten parissa, ja alle parikymppisten vauvakuumeisten tyttöjen toppuutteleminen käy työstä. Koulut kesken, ei tulevaisuudensuunnitelmia, mutta hirveä halu tehdä oma vauva kenen tahansa miespuolisen kanssa, joka ei heti älyä juosta pakoon. Voihan olla, että siitä sukeutuu hyvä ja onnellinen perhe, mutta olen nähnyt riittämiin esimerkkejä muusta.

On kyllä erikoistapaus, jos tyttö haluaa nykyaikana lapsia nuorena. Jos oma äiti on ollut nuori, voi tavoite tulla sitä kautta. Aikaisemmin vain opiskeluajatkin olivat lyhyemmät, hyvinkin voi olla ylioppilaspohjalta jo 20-vuotiaana ammatti ja jos on itseään vanhempi mies, on samalla se elättäjäkin... .

Vierailija
512/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan 16-vuotias jättäisi kaikkia välilyöntejä voi, turha provokaatio, vasemmistolaista yllyttämistä itsekkääseen elämäntapaan. Mikähän se sairaus sitten olisi, joka 100 % periytyisi, joka olisi niin kamala, ettei halua sitä lapselleen? Kun kirjoittaa nimettömänä, voisi saman tien hyvin sen kertoa.

Varmaan 1-tyypin diabetes, tai kuulovamma, tai näkökykyä rappeuttava sairaus? 

Vierailija
513/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalimpia ovat työopaikalla isoäidit, jotka haluvat näyttää rumista pallinaamalapsenlapsistaan valokuvia, jos niistä ei mitenkään pysty sanomaan, että onpa kauniita lapsia, elleivät ole, tai ovatpa söpöjä, elleivät ole, vaikka miten pitäisi lapsista, muttei toisen lapsenlapset kiinnosta sitten niin pätkääkään tai omia lapsenlapsia ei vielä ole ja pelkkä, että ellei tulisikaan, kun se on nykyaikana niin haasteellista se lisääntymishaluisen aviopuolison löytäminen.

Vierailija
514/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kerran kokenut "vihaa" tästä syystä. Miespuolinen kaveri joka sai tietää kun olin n.35v etten halua lapsia suuttui tästä ja kovaan ääneen valitti että mitä hel, sehän on naisen tarkoitus tässä maailmassa tuoda lapsia elämään ja mitään muuta tarkoitusta minulla tai kellään naisella ei lopulta ole. Olin aika järkyttynyt. Yleisesti ottaen nuoremmat vielä lapsettomat naiset olivat ihmeissään etten halua ja nyt vanhempana lapselliset naiset sanovat että todella hyvä päätös. Lapsiettomien kanssa tästä ei edes jutella itse asiassa. Lähinnä se oli miehet jotka eivät tykänneet päätöksestäni, mutta ainoastaan yksi suuttumiseen asti.

Käsittämätöntä että nuorten miesten mielestä naiset ovat edelleenkin vain lapsentekokoneita 😒

Eivät he niin ajattele. Mistä moinen.

Vierailija
515/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti, tosi karua, tulee olemaan tosi yksinäinen vanhuus. Kaverit eivät ole koskaan sama asia kuin oma perhe ja suku, niin se kerta kaikkiaan on. Ei se mitään vapaaehtoista ole käytännössä, vaan ei vain ole löytänyt ketään, joka suostuisi naimisiin ja tekemään lapsia yhdessä.

Vierailija
516/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarpeeksi pitkään odottaa, hedelmällisyys laskee, jos kyse on naisesta. Kysehän voisi myös olla miehestä, joka ei halua lapsia.

Miehellä hedelmällisyys laskee jyrkästi 34 ikävuoden jälkeen. Lisäksi liian vanhan isän lapset syntyvät usein vammaisina ja/ tai värisokeina, sekä sairastuvat autoimmuunisairauksiin kuten lasten reumaan, tai leukemiaan. 

Vierailija
517/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyn lapsettomuuden täysin, eikä se aiheuta minussa tunnereaktioita suuntaan tai toiseen. Silti tiedän myös, että 16-vuotias on aivan kesken kasvussaan, eikä todellakaan tiedä, miten hahmottaa asiat vaikka +30 tai +40 -ikäisenä. Joku inttää tällaiseen vastaan aina ja tavallaanhan tämä on tabu-asia. Olisi se kuitenkin jo karmivaa, jos mitkään ajatukset ja elämäntavat eivät muuttuisi rajustikin. Ihan ensimmäiseksi itsensä elättäminen ja omillaan asuminen muuttavat ihmistä (vaikka olisi jo 16-v. tehnyt monenlaisiakin töitä...). Ja huom: en väitä, etteikö monen mielipide lapsiasiasta voisi säilyä läpi elämän. Siihen ei kuitenkaan kannata tuudittautua. 

Valitettavasti väitteesi eivät perustu faktaan, vaan mielipiteisiin. Velat tietävät velaudestaan pääsääntöisesti jo nuorena. Tutkimukset osoittavat, että vapaaehtoisesti lapsettomista yli 40% on tehnyt lopullisen päätöksen lapsettomuudesta 18v ikään mennessä.

Älä kirjoittele asiasta mistä et tiedä.

Valheilla on lyhyet jäljet. Suurin osa lapsettomista ei ole sitä vapaaehtoisesti ja katuu mahdollista valintaansa viimeistään kun on jo naisille liian myöhäistä (toivottavasti, ettei hankita lapsia liian vanhoinakaan).

Vierailija
518/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalimpia ovat työopaikalla isoäidit, jotka haluvat näyttää rumista pallinaamalapsenlapsistaan valokuvia, jos niistä ei mitenkään pysty sanomaan, että onpa kauniita lapsia, elleivät ole, tai ovatpa söpöjä, elleivät ole, vaikka miten pitäisi lapsista, muttei toisen lapsenlapset kiinnosta sitten niin pätkääkään tai omia lapsenlapsia ei vielä ole ja pelkkä, että ellei tulisikaan, kun se on nykyaikana niin haasteellista se lisääntymishaluisen aviopuolison löytäminen.

Nimenomaan tästä tyylistä en pidä velojen käytöksessä: nimitellään ja solvataan muiden lapsia, siis ihan törkeästi. 

Vierailija
519/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä hedelmällisyys laskee jyrkästi 34 ikävuoden jälkeen. Lisäksi liian vanhan isän lapset syntyvät usein vammaisina ja/ tai värisokeina, sekä sairastuvat autoimmuunisairauksiin kuten lasten reumaan, tai leukemiaan. 

Taidat sotkea naisiin. Trisomia-21 -riski kasvaa rajusti naisen 35 ikävuoden jälkeen, vaikka voidaan nykyisin seuloa. Se asia kerta kaikkiaan ei muuksi muutu. Endometrioosi kasvaa vähitellen ja salakavalasti. Jopa kuolemanvaara kasvaa, toki suurin osa säilyy hengissä, jos haluaa elää niin, että saa lapsensa täysi-ikäiseksi, sitäkin sietää ajatella, ettei hanki liian vanhana lapsia, miehetkään.

Vierailija
520/619 |
26.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat yrittävät aivopestä muita olemaan hankkimatta lapsia, eri syistä.