Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Ilkeimmät reaktiot tulevat niiltä vanhemmilta joille vanhemmuus oli vikatikki, mutta jotka eivät voi myöntää sitä ja ilkeyttään haluavat pistää vahingon kiertämään. Kateutta, siis.
Jos sellaiseen törmäät, parasta suhtautua ymmärtäväisesti: onhan lapsivapaa elämä todella hienoa.
Itse olen 40, ja kyllä edelleen tulee viikoittain mieleen, että lapsivapaus on loistojuttu.
Siinä vaiheessa, kun pitää vetää esiin kateus kortti, on peli menetetty.
Kukaan ei taatusti ole sinulle kateellinen, ja on todella omituista kuvitella niin.
Jos sinun lapsettomuudestasi ärsyynnytään, syy on siinä, miten tuota asian esille. Olet vain henkilönä ärsyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.
Mä aavistelin jo ala-asteella että en halua lapsia. Nyt olen 30v enkä vieläkään halua lapsia. Mutta sinä olet varmaan sitä mieltä että kyllä minä vielä joskus haluan ja sitten kadun kun en hankkinut :) (Sori provokatiivinen vastaus, tämä oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu)
Elämänkokemus on osoittanut, että se mieli voi muuttua äkisti ja yhtäkkiä vaan haluaakin lapsia. Mitä vähemmäksi hedelmälliset vuodet käyvät, sitä voimakkaammin biologinen kello tikittää.
Vihaan termiä biologinen kello. Tiedän, että sanomani tuntuu typerältä, mutta se on vain toteamus siitä, että niin usein käy. Moni haluaa tai miettii esimerkiksi iltatähteä vielä.
Siksi ihmiset puhuvat, että kyllä se mieli vielä muuttuu. Ja näin keski-ikäisen mielestä 16 vuotias ja jopa 30 vuotias on vielä todella nuori, ja asiat voivat muuttua ihan parissa vuodessa. Vaikkapa rakastumisen myötä
Mutta tietenkään en näin kenellekään sano, koska ymmärrän että se on ärsyttävää. Minuakin ärsyttäisi. Lisäksi minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta, onko jollain lapsia vai ei. Siskoni esimerkiksi ei lapsia halua ja se on hänen asiansa, ei minun. Sisko kyllä kokee että hänen täytyy lisätä vielä että kyllä hän pitää lapsista mutta ei itselle halua. Niin monet lapsettomat tekevät.
En minä mieti hetkeäkään myöskään sitä, pitääkö joku lapsettomuuden valinnut lapsista vai ei. Eikai kukaan automaattisesti pidä kaikista lapsista.
Suuttuminen toisen valinnasta vaikuttaa aika voimakkaalta reaktiolta.
Kuitenkin tunteiden säätely, pitkän aikavälin suunnittelu ja elämänarvojen pohdinta ovat prosesseja, jotka jatkuvat aikuisuuteen saakka (etulohkon kehitys valmistuu vasta noin 25 ikävuoden tienoilla). Tunteiden säätely lapsettomuuden valitsemista tarkastellessa vaikuttaa olevan monilla kesken.
Elämänkokemus muuttaa näkemyksiä.
Moni aikuinenkin on joskus ollut täysin varma jostain asiasta ja myöhemmin muuttanut mieltään. Se on ihan luonnollista. Ihmisellä voi olla elämässä monta vaihetta joskus ajatukset pysyy samoina, joskus ne muuttuu. Molemmat on yhtä sallittuja.
Tässä valinnassa (yrittääkö saada lasta, vai ollakko yrittämättä) moni kokee tietynlaista iän mukanaan tuomaa painetta, koska hedelmällisyys laskee väistämättä jossain kohtaa.
Kyllä sen tosin jotkut vaan tietää. Mullakin yksi sukulainen tiesi jo tosi nuorena ettei aio koskaan yrittää saada lasta, ja tämä päätös hänellä on pysynyt. Hän etsi ja lopulta löysikin puolison, joka oli samaa mieltä tästä aiheesta.
Uskon, että valinta olla yrittämättä hankkia lapsia tulee ajan kuluessa helpommaksi. Monissa länsimaissa syntyvyys laskee jatkuvasti, ja asiasta puhutaan paljon.
Itse neljän lapsen äitinä koen taas aika rasittavana kauhistelun niin monista lapsista. Se on ollut mun oma valinta, jota en kadu koskaan. No, ehkä hetken aikaa silloin kun teinillä flippaa jostain.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kerran kokenut "vihaa" tästä syystä. Miespuolinen kaveri joka sai tietää kun olin n.35v etten halua lapsia suuttui tästä ja kovaan ääneen valitti että mitä hel, sehän on naisen tarkoitus tässä maailmassa tuoda lapsia elämään ja mitään muuta tarkoitusta minulla tai kellään naisella ei lopulta ole. Olin aika järkyttynyt. Yleisesti ottaen nuoremmat vielä lapsettomat naiset olivat ihmeissään etten halua ja nyt vanhempana lapselliset naiset sanovat että todella hyvä päätös. Lapsiettomien kanssa tästä ei edes jutella itse asiassa. Lähinnä se oli miehet jotka eivät tykänneet päätöksestäni, mutta ainoastaan yksi suuttumiseen asti.
Käsittämätöntä että nuorten miesten mielestä naiset ovat edelleenkin vain lapsentekokoneita 😒
Mä olen kerran kokenut "vihaa" tästä syystä. Miespuolinen kaveri joka sai tietää kun olin n.35v etten halua lapsia suuttui tästä ja kovaan ääneen valitti että mitä hel, sehän on naisen tarkoitus tässä maailmassa tuoda lapsia elämään ja mitään muuta tarkoitusta minulla tai kellään naisella ei lopulta ole. Olin aika järkyttynyt. Yleisesti ottaen nuoremmat vielä lapsettomat naiset olivat ihmeissään etten halua ja nyt vanhempana lapselliset naiset sanovat että todella hyvä päätös. Lapsiettomien kanssa tästä ei edes jutella itse asiassa. Lähinnä se oli miehet jotka eivät tykänneet päätöksestäni, mutta ainoastaan yksi suuttumiseen asti.