Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
441/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen Vela? Tarkoittaako se, egttä elää velaksi, eikä suostu maksamaan lyhennyksiä, joita lasten kasvattamisen vaiva tarkoittaisi?

Vierailija
442/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vihastu, jos joku on valinnut vapaaehtoisen lapsettomuuden. Joskus olen esittänyt vasta-argumentteja, miksi lasten hankkiminen kuitenkin on palkitsevaa. Tällainen suositteluni on kyllä herättänyt hyvinkin vihaisia reaktioita. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole ollut paha.

Koska sinä yrität käännyttää toista ihmistä ajattelemaan niin kuin sinä itse. Onko ihme jos joku suuttuu sitä. Hän ei ole muuttumassa mihinkään joten miksi saarnata sellaiselle ihmiselle ellei ole taka-ajatuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen Vela? Tarkoittaako se, egttä elää velaksi, eikä suostu maksamaan lyhennyksiä, joita lasten kasvattamisen vaiva tarkoittaisi?

Vela = vapaaehtoisesti lapseton / lapsivapaa / childfree

Ihminen siis valitsee olla hankkimatta lapsia. Ihan kuten joku valitsee hankkia lapset. Valintoja kaikki.

Vierailija
444/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en vihastu, jos joku on valinnut vapaaehtoisen lapsettomuuden. Joskus olen esittänyt vasta-argumentteja, miksi lasten hankkiminen kuitenkin on palkitsevaa. Tällainen suositteluni on kyllä herättänyt hyvinkin vihaisia reaktioita. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole ollut paha.

Koska sinä yrität käännyttää toista ihmistä ajattelemaan niin kuin sinä itse. Onko ihme jos joku suuttuu sitä. Hän ei ole muuttumassa mihinkään joten miksi saarnata sellaiselle ihmiselle ellei ole taka-ajatuksia?

No tää on monisyisempi juttu kuitenkin. Jos vähän yksinkertaistetaan, niin otetaan esimerkki että mulla on auto x. Oon siihen hyvin tyytyväinen. Tulee herra Y ja kertoo syynsä miksi ei itse ole halunnut tai tule koskaan haluamaan autoa X. No eikö silloin ole ihan luontevaa, että mä kerron omat syyni miksi mä olen valinnut auton X? Ja tykännyt siitä. 

Jostain syystä jos auton tilalle vaihdetaan lapsi niin soppa on niin sakiaa, että siitä on parempi pysyä kaukana. :D 

Vierailija
445/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on vaikea ymmärtää, miksi heidän käytös ei ole asiallista, kun he eivät osaa nähdä asiaa toisen näkökulmasta, tämä korostuu erityisesti vapaaehtoisesti lapsettomuudessa. Jos esimerkiksi otetaan uskonto tai ruokavalio niin tällaisten "suositusten" esittäminen osataan nähdä paremmin asiattomana.

Vierailija
446/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin tunnustaa, että mua vähän ärsyttää velat, joiden syy lapsettomuuteen on se, että he haluavat toteuttaa itseään tai eivät jaksa lapsiperhearkea. Sitten he kuitenkin odottavat, että meidän muiden synnyttämät ja kasvattamat lapset maksavat heidän eläkkeensä, hoitavat heitä vanhana jne.

Mä olen osan elämääni asunut maassa, jossa vanhuuden toimentulo oli pitkälti kiinni omista tai sukulaislapsista ja se on kirkastanut näkemystäni yhteiskunnan toimimisesta. Suomessa ajatellaan, että yhteiskunta hoitaa, muttei yhteiskuntakaan toimi, jos kovin moni jättäytyy sen ulkopuolelle.

Ensinnäkin FYI jokainen kerryyttää työnantajansa kanssa sen työeläkkeensä. Se, että se maksetaan eläkkeelle siirtyneelle työntekijälle sillä hetkellä kerätyistä työeläkemaksuista, on vain tekninen seikka. Tämä siksi, että ne eläkevarat ovat tietenkin sijoitettuina teitä nyt töissä olevien eläkkeitä varten. 

Väite, että lapsettomat olisivat jossain yhteiskunnan ulkopuolella mutta yhteiskunta elättäisi heitä, on kertakaikkiaan virheellinen. Itse asiassa suurin osa yhteiskunnan tuista menee lapsiperheille. Ja kukahan ne tuet maksaa? No, aika pitkälle ne lapsettomat veronmaksajat, jotka eivät itse hyödy noista tuista ollenkaan. 

Monet lapsettomat myös kannattelevat työelämässä lapsiperheitä. Koska lasten vanhemmat saavat enemmän vapaita, lähteävät aikaisemmin töistä, ja ovat pois töistä kun lapsi on sairas jne, lisäksi haluavat aina lomat juuri silloin kun koulujen vapaat ovat, jne... Kukahan ne työt ja päivystykset sitten työpaikalla hoitaa ja ottaa lomaa sitten kun lapsiperheet ovat lomansa pitäneet? Aivan niin, ne lapsettomat työntekijät. 

Ja sitten väitit, että sinun lapsesi muka hoitaa lapsettomat hoivakodeissa. Huoh. hoivapaikassa työssäolevat saavat työstään palkkaa ja siellä hoidossa olevat maksavat siitä. Lapsesi eivät tule hoitamaan ketään lapsetonta iäkästä ilmaiseksi hoivakodissa, toisin sinua, koska ilmeisesti vaadit lapsiltasi ilmaista hoitoa, sen perusteella että heidät hankit.

On todella moraalitonta olettaa, että kaikkien pitäisi tehdä lapsia vain siksi, että sitten on ilmainen hoitaja vanhuudessa. Aina on iäkkäitä ihmisiä joilla ei ole lapsia, eikä välttämättä edes omasta halusta, vaan kaikki eivät saa lapsia, toisten lapset kuolevat nuorina, jne... Ja sitten on teitä joilla on lapsia, mutta joiden lapset eivät tule välittämään tippakaan iäkkäistä vanhemmistaan, eivät tule hoitamaan ilmaiseksi, eivät halua uhrautua, eivät käy edes hoivakodissa koskaan katsomassa, muuttavat ulkomaille eivätkä pidä yhteyttä. Sellaista se tosielämä on.

Huvitti sekin, että tuomitset ihmiset, jotka haluavat "toteuttaa itseään". Mikä estää sinua toteuttamasta itseäsi? Älä syytä siitä lapsiasi vaan itseäsi.

Vierailija
447/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Tuohon keskusteluun on parempi olla lähtemättä ollenkaan. Ja nauttia kukin omista valinnoistaan toisia kunnioittaen.

Joskus sitä tekisi mieli sanoittaa sitä miksi lapset ovat itselle ollut sopiva ja haluttu valinta. Mutta tarkkana saa olla että ei lähde vahingossa markkinoimaan lasten tekoa Veloille. Menee herkästi ihon alle. 

Näin on. Kukaan ei pidä tekopyhästä asenteestasi. Eikä kukaan halua, että hänelle "markkinoidaan" elämänvalintaa, jonka sinä olet tehnyt. Anna kaikkien rauhassa elää omaa elämäänsä ja kunnioita heidän valintojaan. 

Vierailija
448/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat epäempaattisia, varsinkin nettikeskusteluissa. Tätä on ihan tutkittukin.

Jos vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa hyökkäyksiä muissa, niin voin kertoa että kyllä sitä aiheuttaa myös tahaton lapsettomuus, vanhemmuus, nuori ikä, vanha ikä, keski-ikä, jopa syöpä (siis oikeasti olen omin silmin lukenut senkin, kuinka musertuneelle syöpäsairaalle toivotaan kuolemaa) ja oikeastaan mitä nyt ikinä keksiikään.

Siis oikeasti, monet suomalaiset ovat netissä aivan hirviöitä. En tiedä, mistä se voisi johtua.

Olisko kateus.. olet vapaa menemään ja tulemaan ilman sitä "häntää: mikä on lapsissa. Siis se kaikki aika mitä työpäivän jälkeen on vain minun. Eikä ole äitiristiä kaulassa.

Niin, en ole huomannut että ketkään Velat yrittäisivät pakottaa muita elämään lapsettomina.

Sen sijaan lapsia tehneet usein yrittävät painostaa muita hankkimaan lapsia. Tulee usein mieleen että onko tässä tilanne, jossa henkilö onkin tajunnut että on menettänyt jotain lapsiperhearjessa ja nyt on katkera koska ei saanut sekä syödä että säilyttää kakkuaan??? Eli yrittää vakuuttaa itselleen että on tehnyt tyytymättömyydestä huolimatta oikean valinnan...

Vierailija
449/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin tunnustaa, että mua vähän ärsyttää velat, joiden syy lapsettomuuteen on se, että he haluavat toteuttaa itseään tai eivät jaksa lapsiperhearkea.  

Minusta olisi enemmänkin pelottavaa, että ihminen joka hyvin tietäisi että ei jaksa lapsia hoitaa hankkisi niitä silti. On suurta viisautta tuntea omat voimavaransa ja se mihin ainutkertaisen elämänsä haluaa käyttää.

Vierailija
450/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä voin tunnustaa, että mua vähän ärsyttää velat, joiden syy lapsettomuuteen on se, että he haluavat toteuttaa itseään tai eivät jaksa lapsiperhearkea. Sitten he kuitenkin odottavat, että meidän muiden synnyttämät ja kasvattamat lapset maksavat heidän eläkkeensä, hoitavat heitä vanhana jne.

Mä olen osan elämääni asunut maassa, jossa vanhuuden toimentulo oli pitkälti kiinni omista tai sukulaislapsista ja se on kirkastanut näkemystäni yhteiskunnan toimimisesta. Suomessa ajatellaan, että yhteiskunta hoitaa, muttei yhteiskuntakaan toimi, jos kovin moni jättäytyy sen ulkopuolelle.

Ensinnäkin FYI jokainen kerryyttää työnantajansa kanssa sen työeläkkeensä. Se, että se maksetaan eläkkeelle siirtyneelle työntekijälle sillä hetkellä kerätyistä työeläkemaksuista, on vain tekninen seikka. Tämä siksi, että ne eläkevarat ovat ti

Tämähän se huvittavin osuus on. Velat/lapsettomat maksaa lapsiperheiden etuuksia mutta eivät ole itse kuormittamassa velkaantunutta järjestelmää omilla lapsillaan. Lapsiperheet hyötyvät lyhyemmistä sotejonoista ja pienemmistä luokkakoosta. Mutta silti ollaan vaatimassa lapsettomilta lisää, vaikka nytkin ovat jo nettomaksajan roolissa. Mikään ei riitä. Itsekkyyden huipentuma. Tästä on tasa-arvo kaukana. Pelletodellisuudessa elämme. 🤡 Mitä jos ihmiset alkaisi joskus maksaa omat harrastukset eikä oltaisi itsekkäästi vaatimassa lapsettomilta lisää rahaa omiin kuluihin?

Vierailija
451/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ihmiset näkevät vapaita, meneviä, nuorekkaina säilyneitä veloja, se voi herättää kateutta ja kyseenalaistaa omat valinnat ja miksi tuli tehtyä lapset.

Niin valitettavasti jotkut tekevät lapsia vain siksi että "niin on tapana" tai ei keksi muutakaan tekemistä elämässä tai hakee jotakin kuviteltua äitiysstatusta. Silloin jää oma elämä elämättä ja voi olla tyytymätön elämäänsä, kun lapset aikuistuvat ja lähtevät omille teilleen. 

Minusta lapsia pitäisi hankkia siksi että kokee voivansa antaa heille rakastavan, lämpimän ja turvallisen lapsuuden, josta he ponnistavat itsenäiseen elämään. Ei siis oman elämänsä tai egonsa puutteita täyttääkseen.

Vierailija
452/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta erilaisista työpaikoista: yhdessä lapset tuntui olevan työyhteisön ainoita yhteisiä puheenaiheita, joka ei herättänyt työyhteisössä närää. Muita sallittuja puheenaiheita olivat reseptit ja käsityöt. Muutoin ilmapiiri oli karsea. Suhtautuivat velaan kuin ulkoavaruuden olioon tai johonkin epäihmiseen/reppanaan. No eipä mullakaan ollut heidän kanssa muuta yhteistä, kuin se työ. Jotenkin tuossa työyhteisössä repesi oikein se kuilu parempienlapsellisten ja lapsettomien välillä. En jäänyt kaipaamaan.

Kokemusta myös työyhteisöstä, jossa paljon vanhempia, mutta heillä riitti muitakin puheenaiheita ja kiinnostuksenkohteita, kuin ne omat piltit. Suhtautumistapakin näkyi suvaitsevaisuutena

Jotenkin vaikuttaa, että olet hyvin lukkiutunut omaan tilanteeseesi. Työpaikoilla nyt yleensä keskustellaan aiheista, jotka ovat paikalla oleville ajankohtaisia, ja kuuluvat senhetkiseen elämäntilanteeseen. Eikä kovin syvällisesti ja intohimoisesti, koska ollaan työpaikalla, eikä jossakin samanmielisten vuosikokouksessa. Puhu sinä velana silloin velojen asioista ja kuuntele ja tutustu toisenlaisten elämään. Äijät puhuu rasvamontuissa omia juttuja ja siinä on naispuolinen rasvari vähemmistönä. Semmoista se on töissä. Omien tapaamisessa puhutaan sitten omien jutut syvällisemmin ja inhotaan vaikka karseita kakaroita ja ällöjä perheellisiä sydämen pohjasta.

Vierailija
453/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on vaikea ymmärtää, miksi heidän käytös ei ole asiallista, kun he eivät osaa nähdä asiaa toisen näkökulmasta, tämä korostuu erityisesti vapaaehtoisesti lapsettomuudessa. Jos esimerkiksi otetaan uskonto tai ruokavalio niin tällaisten "suositusten" esittäminen osataan nähdä paremmin asiattomana.

Niinpä. Ja pitää muistaa, että kaikki lapsettomat eivät ole sitä omasta tahdostaan. Takana voi olla hukkaan menneitä hedelmöityshoitoja tai muita raskaita elämänkokemuksia. 

Vierailija
454/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin FYI jokainen kerryyttää työnantajansa kanssa sen työeläkkeensä. Se, että se maksetaan eläkkeelle siirtyneelle työntekijälle sillä hetkellä kerätyistä työeläkemaksuista, on vain tekninen seikka. Tämä siksi, että ne eläkevarat ovat ti

Sitä paitsi, mistä tietää sairastuuko pahasti tai elääkö vanhaksi. Joku kuolee "saappaat jalassa", tai selviää esim. 90-vuotiaana kotona ilman apua+

Vierailija
455/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin FYI jokainen kerryyttää työnantajansa kanssa sen työeläkkeensä. Se, että se maksetaan eläkkeelle siirtyneelle työntekijälle sillä hetkellä kerätyistä työeläkemaksuista, on vain teknine

Niin, tuo ketjun aloittajahan ihannoi ulkomaita, jossa ei kai ollut yhteiskunnan tukia. 

Mitenkäs olisi valinnut lastenhankinnan, jos olisi pakko itse maksaa synnytyksestä montakymmentä tuhatta euroa, ei olisi neuvolaa, ei edullista kunnallista päivähoitoa, eikä ilmaisia kouluja ja yliopistoja? Ei kodinhoidontukea eikä vanhempien lomia, ei äitiyspakkauksia, eikä mitään muitakaan etuja... ei verovähennystä huollettavista lapsista, ei mitään...

Kuinkahan moni tuossa tilanteessa edes pystyisi Suomessa hankkimaan lapsia?

Vierailija
456/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ja pitää muistaa, että kaikki lapsettomat eivät ole sitä omasta tahdostaan. Takana voi olla hukkaan menneitä hedelmöityshoitoja tai muita raskaita elämänkokemuksia. 

Yritän, etten vähättele vastentahtoisesti lapsettomien kokemuksia, kun sanon tämän: Tuo ongelma on muissakin asioissa kuin lasten hankkimisessa. Henkilöltä siis kysytään tekeekö hän jotain asiaa ja jos ei tee niin miksi. Syyt voivat olla vaikka mitkä eikä niistä halua kertoa. Eräs ystäväni esimerkiksi kerran avautui siitä, ettei oikein voi saunoa ihosairautensa vuoksi. Hän ei myöskään halua näyttää ihoaan muille, joten kimppasaunat ovat pois suljettuja. Kun muut eivät tästä tiedä eikä hän halua kertoa, niin saunomista tarjotaan hänelle vähän väliä.

Vierailija
457/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia kaduttaa kun ikää tulee, niin se vaan on.

Vierailija
458/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monia kaduttaa kun ikää tulee, niin se vaan on.

Mikähän kaduttaisi?

Vierailija
459/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää, että se on hyväksyttävää jos joku sanoo 16-vuotiaana haluavansa 10 vuoden päästä lapsia, mutta missään nimessä ei voi sanoa ettei halua. Täytyy varmaan niillekin ruveta jankkaamaan että et voi tietää ja kyllä sä mieles vielä muutat!!1

No mutta ihan hyvin voi sanoa! Ite halusin 16-vuotiaana neljä lasta. Parikymppisenä en halunnut yhtään lasta ikinä milloinkaan. Kolmekymppisenä halusin lapsen ja sain lapsen. Halusin toisenkin lapsen, mutta kumppani ei halunnut. Nyt nelikymppisenä olen onnellinen, että kumppani ei halunnut koska en sittenkään itsekään olisi halunnut. Hyvä kun yhtä lasta jaksan. 

Ihmisen mieli voi muuttua elämän aikana eri asioista moneen kertaan. Ei sen toteamisesta kannata loukkaantua. Tulevaisuutta ei voi kukaan ennalta tietää. 

-Eri

Sanominen ja jankkaaminen ovat eri asioita.

Vierailija
460/465 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan yhtä turhaa jankkausta kuin joku lihansyöjät vs. vegaanit -vastakkainasettelu. Oma valinta on paras. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi