Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
401/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen lapsi ansaitsee syntyä toivottuna. Jos lapsitoive ei ole "totta kai!!!" , oikea vastaus on "ei missään nimessä". Vain 100% halu riittää, koska lapset eivät tarvitse vanhempia jotka haluavat heitä vain osittain.

Tuo on muuten vähän vaarallinenkin asenne mielestäni. Koska jos lähtökohta on että nyt mä olen 100% varma että teen lapsen, niin mahdollisuudet siihen että lapset ovat pettymys ovat mielestäni jopa suuremmat kuin silloin jos lähestymistapa on vähän maan läheisempi. 

Tyyliin halusin niin paljon tätä, mutta tämä onkin aivan perseestä, niin pudotus todellisuuteen voi olla isompi kuin vähän empineellä mielestäni.  

Varmuutta voi hakea monella tavalla:

- menee päiväkotiin/alakouluun töihin kuukausiksi

- menee lapsenvahdiksi kuukausiksi

- lukee vanh

Selvästikin olet lapseton. Muuten tietäisit, että muiden lapsien hoitaminen ei kerro läheskään kaikkea oman lapsen kanssa elämisestä. Juuri ne parhaat asiat jäävät noista kokeiluista puuttumaan.

Vierailija
402/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus on tuhoisaa koko yhteiskunnalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Selvästikin olet lapseton. Muuten tietäisit, että muiden lapsien hoitaminen ei kerro läheskään kaikkea oman lapsen kanssa elämisestä. Juuri ne parhaat asiat jäävät noista kokeiluista puuttumaan."

Nyt oli kyse siitä että lapsi ansaitsee 100% haluavat vanhemmat ja mitä vanhemmiksi haluavat voivat tehdä sen eteen, että katumisen riski on mahdollisimman pieni. Jos rakastaa lastaan, miksi ei panostaisi ennakkovalmistautumiseen kunnolla? Mikä etu on, että hätäilee vauvakuumeessa? Hätäilyn riskinä on, että syntyy fomo-vauvoja. Kenen etu se on?

Vierailija
404/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomuus on tuhoisaa koko yhteiskunnalle. 

Miten?

Vierailija
405/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian suuret tukipaketit.    Saisi pistää lapsiverot niin oppisivat tavoille.

Vierailija
406/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama juttu. Tässä nelisenkymmentä vuotta odottanut sitä vauvakuumetta. Miehen lapsia ja lapsenlapsia katsoessa on yhä varmempi olo, että lapsettomuus on ollut mun elämän paras valinta 😀

t. Pian kuuskymppinen

Vierailija
407/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne jotka ovat tehneet lapsia ovat kateellisia niille jotka ovat päättäneet olla tekemättä. Kateellisia siitä kuinka vapaaehtoisesti lapseton on vapaa tekemään elämällään ihan mitä haluaa.

Höpö höpö. Minulla on kolme lasta. En todellakaan vähääkään kadehdi velojen vapautta tehdä, mitä lystää. Velojen valinta on minulle täysin yhdentekevää.

Vierailija
408/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahallinen lapsettomuus on äärimmäisen itsekäs valinta. Heittäytyvät vanhana muiden lapsien hoidettavaksi. Käsittämätöntä tunteettomuutta ja vain oman hedonisminsa takia.

Vierailija
409/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyn lapsettomuuden täysin, eikä se aiheuta minussa tunnereaktioita suuntaan tai toiseen. Silti tiedän myös, että 16-vuotias on aivan kesken kasvussaan, eikä todellakaan tiedä, miten hahmottaa asiat vaikka +30 tai +40 -ikäisenä. Joku inttää tällaiseen vastaan aina ja tavallaanhan tämä on tabu-asia. Olisi se kuitenkin jo karmivaa, jos mitkään ajatukset ja elämäntavat eivät muuttuisi rajustikin. Ihan ensimmäiseksi itsensä elättäminen ja omillaan asuminen muuttavat ihmistä (vaikka olisi jo 16-v. tehnyt monenlaisiakin töitä...). Ja huom: en väitä, etteikö monen mielipide lapsiasiasta voisi säilyä läpi elämän. Siihen ei kuitenkaan kannata tuudittautua. 

Vierailija
410/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#386: "Sinä et selvästikään hyväksy kansainvälisesti tunnustettuja ihmisoikeksia, joihin lisääntymisoikeudet kuuluvat. Lapsettomuuden valinta on ihmisoikeus. Ihmiset saavat valita sen mistä tahansa perusteesta. Myös ympäristösyistä.

Kukaan ihminen ei ole vastuussa ihmiskunnan väestöpyramidista. Kukaan ei ole velvollinen uhraamaan itseään ihmiskunnan pelastamiseksi. Väestöpyramidi korjaa kyllä itse itsensä jos siinä on ongelmaa. Ihmislaji sopeutuu kuten se on miljoonien vuosien aikana aina sopeutunut."

En ole viestissäni kieltänyt keneltäkään oikeutta lapsettomuuteen millä hyvänsä syyllä. Kritisoin kyllä sitä usein kuultua väitettä, että ympäristön takia lapsettomuuden valinta olisi vastuullista. Sitä se ei ole ja perustelut on aiemmassa viestissäni, jota kommentoit.

Käsityksesi vastuullisuudesta on aika outo, kun sanot "kukaan ihminen ei ole vastuussa ihmiskunnan väestöpyramidista". Ei olekaan, mutta ilmeisesti olet sitä mieltä (tai ainakin moni muu on), että jokaisen ihmisen olisi lapsilukupäätöksissään vastuussa ympäristössä ja pitäisi ratkoa ongelmaa joka on ratkaistu jo, ja vaikutukset alkaa kunnolla näkymään tulevina vuosikymmeninä. Kenenkään ei pitäisi lapsiasioitaan päättää vastuunäkökulmasta, mutta jos sitä näkökulmaa halutaan, vastuullinen ihminen tekee lapsia, ei jätä tekemättä.

Vierailija
411/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tahallinen lapsettomuus on äärimmäisen itsekäs valinta. Heittäytyvät vanhana muiden lapsien hoidettavaksi. Käsittämätöntä tunteettomuutta ja vain oman hedonisminsa takia.

Porsiminen jo ennestään ylikansoitetulle planeetalle ilmastokriisin keskelle se vasta onkin itsekkäintä mitä voi tehdä. Sun kaltaiset idiootit pitäisi suolistaa elävältä.

Vierailija
412/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait sitä nyt muiden lapset tarvi mua hoitaa, paitsi jos ovat palkallisina hoitsuina. Sehän tässä tilanteessa on myös hyvää, että kun ei ole lapsia, hoitoni ei ole kenenkään niskoilla. Olen ihan reilut verot työelämäni aikana maksanut ja maksan muutaman vuoden päästä verot ihan hyvästä eläkkeestänikin mielelläni ja hyvillä mielin siis siirryn hoitolaitokseen, jos niikseen tulee.

So what is the problem?

t. Pian kuuskymppinen

Vierailija
413/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Kyllä osa tietää jo todella nuorina ettei lapsia tule hankkimaan - samalla logiikalla voisit mennä sanomaan jollekin 16-vuotiaalle että et sä tuossa iässä vielä tiedä haluatko oikeasti koskaan lapsia. Joillakin on unelmia perheestä jo ala-asteikäisinä, toisilla ei koskaan.

16- vuotias nyt tietää vaikka mitä. Osa niistä tietämisistä pysyy samoina ja osa muuttuu. Mutta sitähän ei 16-vuotiaana vielä tiedä, mitkä niistä muuttuu ja mitkä ei. On aivan eri asia tietää asioita 36- vuotiaana kuin 16- vuotiaana. 

Vierailija
414/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten hankintaa on nykyään sosiaalisesti jopa vaikeampi perustella kuin lapsettomuutta. 

Ei ole järkisyitä tarjolla liiemmin. 

Mutta rohkeita silti ne jotka tekevät jos Haluavat

Vierailija
415/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten hankintaa on nykyään sosiaalisesti jopa vaikeampi perustella kuin lapsettomuutta. 

Ei ole järkisyitä tarjolla liiemmin. 

Mutta rohkeita silti ne jotka tekevät jos Haluavat

Ei mun ole tarvinnut kenellekään perustella mun päätöstä hankkia lapsia.

Vierailija
416/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa seurata uutisia ja lukea historiaa sekä miettiä, miksi köyhissä maissa perheet hankkivat monta lasta. Kun sosiaaliturva romutetaan, lapsettoman naisen osa on hoitaa vanhempansa, ehkä koko suvun vanhukset ja sairaat. Hän hoitaa ilmaiseksi tai halvalla myös sisarustensa lapset.

Entä kun lapseton nainen itse sairastuu ja vanhenee? Riippuu kertyneestä varallisuudesta. Ja siitä, ovatko suvun nuoremmat suostuvaisia maijoittamaan vanhuksen ja hoitamaan lapsettoman tädin asiat. 

Tällainen oli lapsettoman naisen osa ennen sosiaaliturvaa. Ja ehkä myös tulevaisuudessa. 

Vierailija
417/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Selvästikin olet lapseton. Muuten tietäisit, että muiden lapsien hoitaminen ei kerro läheskään kaikkea oman lapsen kanssa elämisestä. Juuri ne parhaat asiat jäävät noista kokeiluista puuttumaan."

Nyt oli kyse siitä että lapsi ansaitsee 100% haluavat vanhemmat ja mitä vanhemmiksi haluavat voivat tehdä sen eteen, että katumisen riski on mahdollisimman pieni. Jos rakastaa lastaan, miksi ei panostaisi ennakkovalmistautumiseen kunnolla? Mikä etu on, että hätäilee vauvakuumeessa? Hätäilyn riskinä on, että syntyy fomo-vauvoja. Kenen etu se on?

En itse usko että tällainen valmistautuminen olisi valmistanut mua vanhemmuuteen. 

Miksi? No kun en suuremmin pidä lapsista. Paitsi omistani. Joten ehkä olisin jättänyt lapset tekemättä, jolloin  vaikutus olisi ollut kannaltani negatiivinen. 

Enkä mä haluaisi mun työuraa pätkiä kouluttautumalla ja työskentelemällä alalla jolle mulla ei ole mitään intohimoja. 

Jos ihan tosissaan mietit tälläisiä valmentautumisia vanhemmille. Toi vanhemmuuskurssi varmaan on järkevää ja lastenvahtina olo. Suurimmalle osalle ihmisistä noista toimista ei olisi kuin stressiä. 

Vierailija
418/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa olisit jättänyt perustelematta. Siellä oli paljonkin asioita, jotka ei pidä paikkansa. Sä vaan luulet niin, kun olet muutaman muksun lyhyen elämäs aikana tavannut. Tämä ei ole sarkasmia, vaan brutaalia faktaa.

Itsekin olen saanut osani kiukkusista ihmisistä, jotka olivat käsityksessä etten tee lapsia. Ei ne mulla koskaan suunnitelmissa ollut, enkä ollut asiaa miettinyt... sitten vaan tuli eteen mies, jonka kanssa asiat loksahti ja pari muksua tehtiin yli kolmekymppisinä.

Eniten pashaa tuli työkavreilta. Olin ihan hyvä duunissani ja tykkäsin siitä ja hyvä työyhteisöä, ellei noita muutamaa narisijaa ottanut huomioon. Yhdellä naisella varsinkn nousi kiukku aina, kun tuli lapset puheeksi. Mun olisi 26 vuotiaana jo olla parin lapsen äiti. Mä vaan haaskaan aikaani. Jatkuvaa painostusta ja kiukkua aiheesta. Mulla oli hyvä tilanne, kun olin kihloissa, isoa asuntoa maksettin ja uratkin aloitettu. Ei mitään syytä, miksei lapsia saisi jo tulla.

Mä en halua? - silloinsen kihlatun kanssa asia oli pakokauhun paikka. Eipä tullut mieleenkään, että hänen kanssaan perhettä perustaisin. Hän oli ihana, mutta viihtyi myös töissä ja uraansa. Hänelle sopi paremmin semmoinen pullantuoksuinen nainen. En mä, joka halusin myös tehdä uraa. Lapsille pitää antaa aikaa ja mulla oli selkeät mietteet päivähoidosta, lapsia en sinne laittaisi jne. outouksia. (piti paikkansa sitten käytännössäkin)

Me kuitenkin maksettiin niiin paljon veroja ja kulutettiin kotimaista. Reissattiinkin vaan kotimaassa, kun töiltä ei ollut aikaa muualla käydä. Ihan tulla nurisemaan vapaamatkustajista.

Kerran se muikki naamapunasena huusi, että nyt niitä lapsia! Tokihan vanhemmat painosti, mutta se on biologista jne. Ei ollenkaan noin kiukkusesti suhtautuneet ja ymmärsivät munkin vielä olevan nuori. Adoptiokin on keksitty, muistan isäni joskus sanoneen, kun joku puhui biologisen vaginan vanhenemisesta. :D

Vierailija
419/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetpä mitä hyvänsä tai jätätpä tekemättä mitä hyvänsä niin aina kirpoaa negatiivisia kommentteja jostain suunnasta. Jostain syystä suomalaiset ovat tosi kirpeää kansaa, joka ei hyväksy erilaisia tapoja toimia. 

Vierailija
420/465 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Mä aavistelin jo ala-asteella että en halua lapsia. Nyt olen 30v enkä vieläkään halua lapsia. Mutta sinä olet varmaan sitä mieltä että kyllä minä vielä joskus haluan ja sitten kadun kun en hankkinut :) (Sori provokatiivinen vastaus, tämä oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu)

Mulla sama, en halunnut lapsia kun olin 16 enkä halunnut kun olin 30, enkä halua edelleenkään kun olen yli 50. Jos olisin saanut euron joka kerta, kun joku besserwisseri tuli mulle kertomaan että "senjasenikäisenä en minäkään halunnut lapsia, mutta niin vaan niitä lapsia nyt on" niin kyllä niillä rahoilla olisi pari maailmanympärimatkaa tehnyt...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan