Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ainakin ihan sama hankkiiko muut lapsia vai ei. Jokainen valitkoon itse. Eikä siitä omasta valinnastaan tarvi huuudella ympäriinsä, eikä kuvitella sen olevan se ainoa oikea.
Siis tarkoitat jos se valinta on lapsettomuus, niin siitä ei tarvi huudella ympäriinsä? Lapselliset (etenkin naiset) eivät muuta teekään kuin huutelee siitä valinnastaan ympäriinsä. Kun tapaa naisen, niin 5 minuutissa tietää onko sillä lapsia vai ei: jos se ei mainitse niitä, niin tietää ei ole. Jos on, niin tossa ajassa se ehtii jo kertoa niiden iät ja sukupuolet ja syntymäpainot ja, jos kersa on niin pieni että uutuudenviehätystä vielä löytyy, niin viimeisimmän pottakäynnin tuotoksen värit :D
Vierailija kirjoitti:
Minä en vihastu, jos joku on valinnut vapaaehtoisen lapsettomuuden. Joskus olen esittänyt vasta-argumentteja, miksi lasten hankkiminen kuitenkin on palkitsevaa. Tällainen suositteluni on kyllä herättänyt hyvinkin vihaisia reaktioita. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole ollut paha.
Vihastutko jos lapsettomuus ei ole vapaaehtoista?
Kokemusta erilaisista työpaikoista: yhdessä lapset tuntui olevan työyhteisön ainoita yhteisiä puheenaiheita, joka ei herättänyt työyhteisössä närää. Muita sallittuja puheenaiheita olivat reseptit ja käsityöt. Muutoin ilmapiiri oli karsea. Suhtautuivat velaan kuin ulkoavaruuden olioon tai johonkin epäihmiseen/reppanaan. No eipä mullakaan ollut heidän kanssa muuta yhteistä, kuin se työ. Jotenkin tuossa työyhteisössä repesi oikein se kuilu parempienlapsellisten ja lapsettomien välillä. En jäänyt kaipaamaan.
Kokemusta myös työyhteisöstä, jossa paljon vanhempia, mutta heillä riitti muitakin puheenaiheita ja kiinnostuksenkohteita, kuin ne omat piltit. Suhtautumistapakin näkyi suvaitsevaisuutena
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta erilaisista työpaikoista: yhdessä lapset tuntui olevan työyhteisön ainoita yhteisiä puheenaiheita, joka ei herättänyt työyhteisössä närää. Muita sallittuja puheenaiheita olivat reseptit ja käsityöt. Muutoin ilmapiiri oli karsea. Suhtautuivat velaan kuin ulkoavaruuden olioon tai johonkin epäihmiseen/reppanaan. No eipä mullakaan ollut heidän kanssa muuta yhteistä, kuin se työ. Jotenkin tuossa työyhteisössä repesi oikein se kuilu parempienlapsellisten ja lapsettomien välillä. En jäänyt kaipaamaan.
Kokemusta myös työyhteisöstä, jossa paljon vanhempia, mutta heillä riitti muitakin puheenaiheita ja kiinnostuksenkohteita, kuin ne omat piltit. Suhtautumistapakin näkyi suvaitsevaisuutena
En siis mitenkään tuonut erityisesti esiin sitä, että olen vela, mutta lapsettomuuteni tuli väkisinkin esiin, kun ensimmäisenä työmaalla haluttiin tietää uusien tulijoiden lapsiluku
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tahallinen lapsettomuus on äärimmäisen itsekäs valinta. Heittäytyvät vanhana muiden lapsien hoidettavaksi. Käsittämätöntä tunteettomuutta ja vain oman hedonisminsa takia.
Porsiminen jo ennestään ylikansoitetulle planeetalle ilmastokriisin keskelle se vasta onkin itsekkäintä mitä voi tehdä. Sun kaltaiset idiootit pitäisi suolistaa elävältä.
Ajatteletko samaa lemmikkejä pitävistä? Esimerkiksi koira on katumaasturia suurempi ympäristökuormittaja. Kun katsoo ympärilleen, voi todeta että jokainen laji pyrkii jatkamaan sukuaan, elämä on taistelua olemassaolosta. Miksi ihmisen pitäisi olla ainoa laji, jolla ei ole oikeutta jatkaa sukuaan? Noin itsetuhoisesti en ajattele.
Mitäs jos tekisitte laajennetun itsemurhan?
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos tekisitte laajennetun itsemurhan?
Ihan mielenkiinnosta. Mitä puoluetta kannatat? Onko se kenties RKP? Arvasinko oikein?
Mä voin tunnustaa, että mua vähän ärsyttää velat, joiden syy lapsettomuuteen on se, että he haluavat toteuttaa itseään tai eivät jaksa lapsiperhearkea. Sitten he kuitenkin odottavat, että meidän muiden synnyttämät ja kasvattamat lapset maksavat heidän eläkkeensä, hoitavat heitä vanhana jne.
Mä olen osan elämääni asunut maassa, jossa vanhuuden toimentulo oli pitkälti kiinni omista tai sukulaislapsista ja se on kirkastanut näkemystäni yhteiskunnan toimimisesta. Suomessa ajatellaan, että yhteiskunta hoitaa, muttei yhteiskuntakaan toimi, jos kovin moni jättäytyy sen ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin tunnustaa, että mua vähän ärsyttää velat, joiden syy lapsettomuuteen on se, että he haluavat toteuttaa itseään tai eivät jaksa lapsiperhearkea. Sitten he kuitenkin odottavat, että meidän muiden synnyttämät ja kasvattamat lapset maksavat heidän eläkkeensä, hoitavat heitä vanhana jne.
Mä olen osan elämääni asunut maassa, jossa vanhuuden toimentulo oli pitkälti kiinni omista tai sukulaislapsista ja se on kirkastanut näkemystäni yhteiskunnan toimimisesta. Suomessa ajatellaan, että yhteiskunta hoitaa, muttei yhteiskuntakaan toimi, jos kovin moni jättäytyy sen ulkopuolelle.
Nyt voisit lopettaa valheiden levittämisen, jooko?
Velat maksavat työstään veroja ja omat eläkkeensä kuten kaikki muutkin.
Jos lapset ovat sotealalla töissä niin tietysti he hoitavat myös velat, koska se kuuluu heidän työhön ja siitä heidän palkka maksetaan. Ei ihmisiä aleta erotella ihonvärin, lapsiluvun, mielipiteiden, harrastusten tms. perusteella että annetaanko hoitoa vai. Vai oletko sitä mieltä, että pitäisi alkaa erotella hoidettaviin ja ei-hoidettaviin? Sinäkö päätät kuka saa elää?
Lapsien tekeminen siksi, että he maksaisivat omat eläkkeet on hyvin itsekästä. Sehän on juuri sitä minä-minä -ajattelua. Ei lapsia tehdä oman taloudellisen edun pönkittämiseksi.
Velaus ei ole yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytymistä. Vela vastaa työelämässään omista eläkesäästöistä sekä kerryttää elämänsä aikana ihmissuhteita joihin tukeutuu vanhana: puoliso, ystävät, sukulaiset. Lisäksi moni vela osallistuu omien läheisten hoivaan sekä vapaaehtoistyöhön (koska heillä ei ole lapsia esteenä) ja siksi heidän yhteiskunnallinen panoksensa on merkittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt voisit lopettaa valheiden levittämisen, jooko?
Velat maksavat työstään veroja ja omat eläkkeensä kuten kaikki muutkin.
Jos lapset ovat sotealalla töissä niin tietysti he hoitavat myös velat, koska se kuuluu heidän työhön ja siitä heidän palkka maksetaan. Ei ih
Hyvin sanottu, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn lapsettomuuden täysin, eikä se aiheuta minussa tunnereaktioita suuntaan tai toiseen. Silti tiedän myös, että 16-vuotias on aivan kesken kasvussaan, eikä todellakaan tiedä, miten hahmottaa asiat vaikka +30 tai +40 -ikäisenä. Joku inttää tällaiseen vastaan aina ja tavallaanhan tämä on tabu-asia. Olisi se kuitenkin jo karmivaa, jos mitkään ajatukset ja elämäntavat eivät muuttuisi rajustikin. Ihan ensimmäiseksi itsensä elättäminen ja omillaan asuminen muuttavat ihmistä (vaikka olisi jo 16-v. tehnyt monenlaisiakin töitä...). Ja huom: en väitä, etteikö monen mielipide lapsiasiasta voisi säilyä läpi elämän. Siihen ei kuitenkaan kannata tuudittautua.
Valitettavasti väitteesi eivät perustu faktaan, vaan mielipiteisiin. Velat tietävät velaudestaan pääsääntöisesti jo nuorena. Tutkimukset osoittavat, että vapaaehtoisesti lapsettomista yli 40% on tehnyt lopullisen päätöksen lapsettomuudesta 18v ikään mennessä.
Älä kirjoittele asiasta mistä et tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten hankintaa on nykyään sosiaalisesti jopa vaikeampi perustella kuin lapsettomuutta.
Ei ole järkisyitä tarjolla liiemmin.
Mutta rohkeita silti ne jotka tekevät jos Haluavat
Ei mun ole tarvinnut kenellekään perustella mun päätöstä hankkia lapsia.
Ei minunkaan. Livenä
Tää tulee lähinnä eteen internetissä ja mieleen kun lukee esim tätäkin ketjua.
Ja yhä harvempi Velakaan tohon käytökseen livenä törmää. Mikä on hyvä juttu. Kyllä me pärjäillään vaikka kaikki ei kulje samoja polkuja.
Olen sun kanssa eri mieltä. Mä olen tiennyt ihan lapsesta asti, etten halua lapsia. Olen nyt 42-vuotias ja yhä samaa mieltä. Olen tyytyväinen päätökseeni.
Vierailija kirjoitti:
Minä en vihastu, jos joku on valinnut vapaaehtoisen lapsettomuuden. Joskus olen esittänyt vasta-argumentteja, miksi lasten hankkiminen kuitenkin on palkitsevaa. Tällainen suositteluni on kyllä herättänyt hyvinkin vihaisia reaktioita. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole ollut paha.
Juu. Tuohon keskusteluun on parempi olla lähtemättä ollenkaan. Ja nauttia kukin omista valinnoistaan toisia kunnioittaen.
Joskus sitä tekisi mieli sanoittaa sitä miksi lapset ovat itselle ollut sopiva ja haluttu valinta. Mutta tarkkana saa olla että ei lähde vahingossa markkinoimaan lasten tekoa Veloille. Menee herkästi ihon alle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat epäempaattisia, varsinkin nettikeskusteluissa. Tätä on ihan tutkittukin.
Jos vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa hyökkäyksiä muissa, niin voin kertoa että kyllä sitä aiheuttaa myös tahaton lapsettomuus, vanhemmuus, nuori ikä, vanha ikä, keski-ikä, jopa syöpä (siis oikeasti olen omin silmin lukenut senkin, kuinka musertuneelle syöpäsairaalle toivotaan kuolemaa) ja oikeastaan mitä nyt ikinä keksiikään.
Siis oikeasti, monet suomalaiset ovat netissä aivan hirviöitä. En tiedä, mistä se voisi johtua.
Olisko kateus.. olet vapaa menemään ja tulemaan ilman sitä "häntää: mikä on lapsissa. Siis se kaikki aika mitä työpäivän jälkeen on vain minun. Eikä ole äitiristiä kaulassa.
Kun ihmiset näkevät vapaita, meneviä, nuorekkaina säilyneitä veloja, se voi herättää kateutta ja kyseenalaistaa omat valinnat ja miksi tuli tehtyä lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Tuohon keskusteluun on parempi olla lähtemättä ollenkaan. Ja nauttia kukin omista valinnoistaan toisia kunnioittaen.
Joskus sitä tekisi mieli sanoittaa sitä miksi lapset ovat itselle ollut sopiva ja haluttu valinta. Mutta tarkkana saa olla että ei lähde vahingossa markkinoimaan lasten tekoa Veloille. Menee herkästi ihon alle.
Jos sinullekin tultaisiin kyselemään että "joko olet alkanut katua lapsiasi" tai "oletko jo miettinyt aborttia?", kyllä sinäkin varmaan suuttuisit että miten joku kehtaa kyseenalaistaa omia valintoja. Jostain syystä se on joillekin hyväksytympää udella typeriä kysymyksiä veloilta, mikä puolestaan kertoo että monilla ihmisillä on edelleen takapajuiset junttiasenteet.
Tahallisesti lapsettomat perustelevat valintaansa jokseenkin poikkeuksetta mukavuussyillä. Ei kannattaisi sitten ihmetellä, jos lintsaa velvollisuuksistaan ja valistee makean elämän, että hiukan katsotaan pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ainakin ihan sama hankkiiko muut lapsia vai ei. Jokainen valitkoon itse. Eikä siitä omasta valinnastaan tarvi huuudella ympäriinsä, eikä kuvitella sen olevan se ainoa oikea.
Velat saa huudella velaonnestaan niin paljon kuin haluaa. Ihmiset haluaa jakaa elämänsä onnellisuuden lähteitä, kuten naimisiinmeno, lomat yms. Velaus on yksi onnen lähde, kuten joillekin on lasten hankinta.
Päinvastoin, median moniäänisyyden kannalta olisi tärkeää saada enemmän velaihmisiä ääneen koska he edustavat kuitenkin noin 15-20% väestöstä. Nuorissa jopa yli 25%.