Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (465)
Siksi se aiheuttaa vihaa, kun kaikki vastuunkanto yhteiskunnasta jätetään "jollekin muulle".
Vapaaehtoinen lapsettomuus närästää heitä, jotka tekevät elämässään valinnat sosiaalisen paineen ajamina. Se, että voi ja osaa toimia myös toisin, aiheuttaa näissä lampaissa tuon reaktion. Ei se lapsiperhe-elämä ollutkaan mitään unelmaa, moni huomaa.
Ja olen itsekin perheellinen.
Jos vaan lopetat siitä lapsettomuudesta puhumisen, niin ei tule ihmettelyjä tai kommenttejakaan?
Itse tulin äidiksi 32v, mutta enpä muista kenenkään sitä ennen kyselleen vanhemmuusaikomuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siksi että olette yhteiskunnan vapaamatkustajia
Naurettava ajatusmalli. Ihan niin kuin tekemällä lapsia jotenkin takaisi, että heistä tulisi yhteiskunnan tuottavia jäseniä.
T: Työtön, kroonisesti sairas jolla on yksi erityislapsi
Vierailija kirjoitti:
Siksi se aiheuttaa vihaa, kun kaikki vastuunkanto yhteiskunnasta jätetään "jollekin muulle".
Ai jaa jaa. En usko että kukaan on siksi tehnyt lapsia että yhteiskunta hyötyisi siitä. Varsinkin kun siitä ei ole mitään takeita.
En jaksa lukea koko ketjua, mutta olisipa kiva tietää, onko ap edelleen samaa mieltä. Hänhän on nyt 25-vuotias.
Mulla on yksi kaveri, joka oli tiukasti sitä mietlä, että ei missään tapauksessa lapsia ikinä, pitää olla vapaa matkustamaan, harrastamaan ja vaikka mitä. Mutta kuinka ollakaan, noin nelikymppisenä mieli muuttui ja tuli kaksi lasta parin vuoden välein. Ja molemmat puolisot ovat olleet äärimmäisen tyytyväisiä, että ymmärsivät lopulta lapsia hankkia.
Mua ei kenenkään vapaaehtoinen lapsettomuus häiritse, sehän on jokaisen oma asia. Mutta siinä kohtaa, kun joku uhoaa tekevänsä sen ympäristön takia ja olevansa vastuullinen, niin tuosta idiotismista on kyllä vaikea olla hiljaa. Ärtymys ei siis kohdistu lapsettomuuteen, vaan täysin typerään ja kestämättömään perusteluun.
Joku vasemmalle kallellaan oleva pullasorsa istuu kotona ja keksii erilaisia keinoja sabotoida toisten elämää, saada ne pyytämään anteeksi, kerätä irtopisteet runkkuringistä. Se motivoi monia ensisijaisesti. Nettiaktivismi on harrastus siinä missä kaikenlaisen pellemaailma-aktivismin etsiminen ruotiminen täälläkin.
Osa porukasta yrittää rakentaa itselleen uraa woken varjolla. Suomessa on useita ruskeita naisia ja jokunen mieskin, jotka ovat saaneet asemansa erilaisuutensa vuoksi ja valittavat jatkuvasti rasismista ja kaikesta muustakin. Sukupuolentutkijoillekaan ei taida ihan hirveästi olla töitä vapailla markkinoilla huippuosaamisesta huolimatta.
Kun seuraa vihervassareiden elämää niin ei synny suuremmin vaikutelmaa, että heitä loppujen lopuksi ympäristö ja vähäosaiset suuremmin kiinnostavat, julistukset riittävät. Enemmän tulee mieleen narsistinen psykopaatti, joka on keksinyt yhden uuden keinon itsensä suitsuttamiseksi.
Hyviä aiheita ovat sellaiset jotka ovat selvästi irti meistä, kuten Palestiina-öyhötys, sekä sellaiset joita ei voida täällä mitenkään ratkaista, kuten ilmastonmuutos. Niistä saa loputtomasti mölinää eikä tarvitse sitoa itseään juuri mihinkään konkreettisiin toimiin.
Ihan sama porsiiko joku vai ei.
Ei kiinnosta luettelemasi syyt.
Olen 43-vuotias vapaaehtoisesti lapseton nainen eikä ketään, siis oikeasti ketään, ole kiinnostanut se, onko minulla lapsia vai ei. Joku sitä joskus kysyy small talk -tyyppisenä hommana, mutta en ole huomannut paheksuntaa kui nettipalstoilla.
Kysyppäs vihervassareilta tuota, kerro sitten meille muille myös mitä vastaavat.
Maapallon suurin kuormittaja on....ullatuus: liikaa ihmisiä!
Ja jos joku ei halua lapsia tuoda tähän maailmaan kun kaikki on kääntynyt päin peetä, niin ihan ymmärrettävää.
Niin miksi syntyvyyden lasku hetättää huota jopa päättäjissä asti?
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kenenkään vapaaehtoinen lapsettomuus häiritse, sehän on jokaisen oma asia. Mutta siinä kohtaa, kun joku uhoaa tekevänsä sen ympäristön takia ja olevansa vastuullinen, niin tuosta idiotismista on kyllä vaikea olla hiljaa. Ärtymys ei siis kohdistu lapsettomuuteen, vaan täysin typerään ja kestämättömään perusteluun.
Vapaaehtoinen lapsettomuus on tutkimusten mukaan suurin ekoteko mitä yksilö voi koko elämässään tehdä. Autottomuus tai lentokoneettomuus ovat marginaalista lapsettomuuden ympäristövaikutukseen verrattuna.
Haluatko siis perustella mihin tutkimukseen väitteesi perustuu? Jos olet ehdottamassa "miksi et deletoi itseäsi" tasoisia aivopieruja, jätäthän kommentoimatta.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että se on hyväksyttävää jos joku sanoo 16-vuotiaana haluavansa 10 vuoden päästä lapsia, mutta missään nimessä ei voi sanoa ettei halua. Täytyy varmaan niillekin ruveta jankkaamaan että et voi tietää ja kyllä sä mieles vielä muutat!!1
No mutta ihan hyvin voi sanoa! Ite halusin 16-vuotiaana neljä lasta. Parikymppisenä en halunnut yhtään lasta ikinä milloinkaan. Kolmekymppisenä halusin lapsen ja sain lapsen. Halusin toisenkin lapsen, mutta kumppani ei halunnut. Nyt nelikymppisenä olen onnellinen, että kumppani ei halunnut koska en sittenkään itsekään olisi halunnut. Hyvä kun yhtä lasta jaksan.
Ihmisen mieli voi muuttua elämän aikana eri asioista moneen kertaan. Ei sen toteamisesta kannata loukkaantua. Tulevaisuutta ei voi kukaan ennalta tietää.
-Eri
Tuossa iässä mitään ei ole vielä kiveenhakattu, vaikka itsekin päätin niin nuorena ja olen nyt 65 laosettomana. En tosin ole kokenut vihaa tästä syystä ?! M🐜S
Vierailija kirjoitti:
Olen 43-vuotias vapaaehtoisesti lapseton nainen eikä ketään, siis oikeasti ketään, ole kiinnostanut se, onko minulla lapsia vai ei. Joku sitä joskus kysyy small talk -tyyppisenä hommana, mutta en ole huomannut paheksuntaa kui nettipalstoilla.
Sulla on käynyt tuuri jos ei ole omalle kohdalle osunut. Joissain suvuissa ja työpaikoilla voi olla todella sairaalloisen uteliaita ja moukkamaisia ihmisiä, jotka eivät tunne rajoja. Miten ehkäisyasiat kuuluu mullle, no eipä mitenkään, mutta synnytyspakottajat kokevat että heillä on oikeus tietää onko toisella mitkä pillerit/kierukka/sterilisaatio ja miten aktia suoritetaan. 🤮🤮 ällöä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan perheestä ja sen hetkisestä tilanteesta, millaista siellä on. En ole havainnut hirveää tai pysyvää sotkua tai huutamista näinä vajaina 27 vuotena, kun minulla on ollut perhettä. Omaa rauhaa ja hiljaisuutta on myös riittänyt.
Joskus tuntuu kuin lapsettomat tekisivät elämäntavastaan ison ja negatiivisen numeron. Minusta on oma asia hankkiiko lapsia vai ei.
Mun kotona oli jatkuva sotku kun mulla ei ollut lapsia ja jatkuva sotku kun on lapsi. 😆
Koska ne jotka ovat tehneet lapsia ovat kateellisia niille jotka ovat päättäneet olla tekemättä. Kateellisia siitä kuinka vapaaehtoisesti lapseton on vapaa tekemään elämällään ihan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 42v velanainen ja kyllä multa on tivattu ja on suututtu, jos olen kertonut etten ole lasta halunnut.
Nyt uudessa työpaikassa ja annoin porukan jäädä siihen uskoon etten ole lasta saanut ja kas; minut hyväksytään porukkaan eikä kukaan ole vihainen.
Ikinä en ole muuta kuin kysyttäessä vastannut ja kysytty on usein.
Nyt puijaan, koska ihmiset tykkää siitä.
Jos he ovat sosiaali- ja terveysalalla töissä, saattavat hoitaakin. He saavat siitä myös palkkaa, koska se on heidän työtä.
Mitä siis haluat sanoa tällä?
Velat maksavat veronsa siinä missä muutkin. Lapsen synnyttäminen ei ole nykyään todellakaan tae, että lapsesta tulisi nettoveronmaksaja. Katso työttömyystilastoja vaikkapa, ja kuinka suuret tulot pitää olla että "pääsee" nettoveronmaksajaksi.