Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
341/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavapiiriini kuuluu monia lapsettomia joiden luulen jääneen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti lapsettomiksi. En tiedä onko vapaaehtoisuutta se että ei esimerkiksi ei ole ollut vakiintunutta parisuhdetta hedelmällisessä iässä. Minua se ei sinänsä haittaa, jokainen tekee toki omat elämänvalintansa itse.

Mutta toisaalta, itselläni on viisi lasta, joiden kasvattamiseen olen käyttänyt ajan ja rakkauden lisäksi rahaa. Lapseni tulevat menemään töihin ja maksamaan veroja sekä eläkemaksuja samaan kassaan josta maksetaan myös lapsettomien eläkkeitä. Oma investointini lapsiini ei tule näkymään eläkkeessäni. Lapsettomilla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia kerryttää varallisuutta, joten heidän pitäisi saada selvästi vähemmän eläkettä.

Päinvastoin. Lapsettomien pitää saada enemmän eläkettä ja esim. lapsettomuuslisää.

Lapsettomat subventoivat la

No on lapsettomatkin saaneet verojen kautta koulutukset, lääkärit ym. Kuinka moni lapseton niitä elämänsä aikana ehtii veroina maksaa takaisin?

Vierailija
342/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Mutta omissa ystävissäni ei ole tuomitsijoita enää. Jokainen hyvänä ystävänä pitämäni henkilö on jättänyt minut saatuaan lapsia. En toitota ja pidän lapsista, mutta näin vaan on käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole moiseen törmännyt. Itselläni on 3 lasta, joista 18-vuotias ja 20-vuotias ovat sanoneet, että eivät aio hankkia omia lapsia. En minä ole kuullut, että he olisivat saaneet mitään negatiivisia kommentteja. Suurin osa heidän ystävistään ei aio hankkia lapsia, joten eikö se ole luontevaakin, että myöskään he eivät aio? 20-vuotias on kertonut, että hän ei aio koskaan ottaa myöskään puolisoa itselleen. Hän on ainakin nyt tuossa elämänvaiheessa sitä mieltä, että puoliso on pelkkä taakka. 18-vuotias ei tuohon asiaan ole kommentoinut ja hän on useamman kerran seurustellutkin, mutta omien lapsien hankinta ei tule kyseeseen, ainakin tällä hetkellä ajattelee niin.

Minusta jokainen tekee ihan itse omat päätöksensä. En minä itsekään halunnut äidiksi, ja olin sitä mieltä, ettei näin pahaan maailmaan pidä lapsia tehdä. Sitten vaan 28-vuotiaana rakastuin tulisesti ja jotkin hormonit siinä ehkä alkoi hyrrätä, näin vauvoista unia ja yhtäkkiä oli kova vauvakuume päällä. Tulin äidiksi 31 v. Sitten kun oli yksi lapsi, se olikin maailman söpöin tyyppi, rakastuin ihan täysin, ja reilun 2 vuoden päästä oli jo toinen vauva. Eikä se siihen loppunut, vaan 4 vuotta toisen lapsen syntymästä tuli vielä kolmas lapsi. Mitään tällaista ei olisi tapahtunut ikimaailmassa, jos ei olisi sattunut tulemaan se suuri rakastuminen, joka heilautti hormonit. Siinä mielessä vaikka itselläni on 3 lasta, olen kokenut myös sen ajatusmaailman, ettei ikimaailmassa lapsia tähän kauheaan maailmaan, jossa on sotaa ja nälänhätää ja tapahtuu pahoja asioita.

Vierailija
344/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska näitä yhteiskunnan vapaamatkustajia on jo muutenkin liikaa. Maksa itse eläkkeesi vela.

Vierailija
345/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin kans nuorena, että en halua lapsia. Nyt olen kohta 40-vuotias eikä edelleenkään kiinnosta lapset ja niiden hankkiminen, en halua, piste. En ole selityksiä velkaa kenellekään miksi en halua, en vain halua ja se on jokaisen oikeus valita. 

Naurattanut jälkeen päin, että silloin, kun olin nuori niin moni jankkasi samaa kuten täälläkin, että kyllä mieli muuttuu ja lässyn lässyn. No, ei ole muuttunut. Eipä enää ole kukaan jankannut, kun ikääkin jo paljon eikä edes miestä ole ollut vuosiin. 

Ne jankkaamiset ovatkin kateellisten, katkerien ihmisten puhetta. Ei voi ymmärtää miten tuntemattomat ihmiset tulevat kommentoimaan toisten ihmisten seksuaaliterveyden asioita, jotka kuuluu vain itselle, puolisolle ja omalle lääkärille.

Missä kohtaatte näitä tuntemattomia kommentoijia? Eiköhän se ole yleensä perhe ja suku, joka kommentoi, jos kommentoi. 

Sinänsä on ymmärrettävää, et kun joku teini-ikäinen varmalla äänellä kertoo, mitä elämältään odottaa, siihen toiset voi suhtautua just noin, et mieli tulee muuttumaan. Fiksua ei tietenkään ole sanoa sitä ääneen. Kuitenkin aika monet asiat muuttuvat ihmisten mielissä matkalla lapsuudesta aikuisuuteen.

Vierailija
346/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoin kans nuorena, että en halua lapsia. Nyt olen kohta 40-vuotias eikä edelleenkään kiinnosta lapset ja niiden hankkiminen, en halua, piste. En ole selityksiä velkaa kenellekään miksi en halua, en vain halua ja se on jokaisen oikeus valita. 

Naurattanut jälkeen päin, että silloin, kun olin nuori niin moni jankkasi samaa kuten täälläkin, että kyllä mieli muuttuu ja lässyn lässyn. No, ei ole muuttunut. Eipä enää ole kukaan jankannut, kun ikääkin jo paljon eikä edes miestä ole ollut vuosiin. 

Ne jankkaamiset ovatkin kateellisten, katkerien ihmisten puhetta. Ei voi ymmärtää miten tuntemattomat ihmiset tulevat kommentoimaan toisten ihmisten seksuaaliterveyden asioita, jotka kuuluu vain itselle, puolisolle ja omalle lääkärille.

Missä kohtaatte näitä tuntemattomia kommentoijia?

Miten se suvullekaan kuuluu, mikä ehkäisy käytössä...

Vierailija
347/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole moiseen törmännyt. Itselläni on 3 lasta, joista 18-vuotias ja 20-vuotias ovat sanoneet, että eivät aio hankkia omia lapsia. En minä ole kuullut, että he olisivat saaneet mitään negatiivisia kommentteja. Suurin osa heidän ystävistään ei aio hankkia lapsia, joten eikö se ole luontevaakin, että myöskään he eivät aio? 20-vuotias on kertonut, että hän ei aio koskaan ottaa myöskään puolisoa itselleen. Hän on ainakin nyt tuossa elämänvaiheessa sitä mieltä, että puoliso on pelkkä taakka. 18-vuotias ei tuohon asiaan ole kommentoinut ja hän on useamman kerran seurustellutkin, mutta omien lapsien hankinta ei tule kyseeseen, ainakin tällä hetkellä ajattelee niin.

Minusta jokainen tekee ihan itse omat päätöksensä. En minä itsekään halunnut äidiksi, ja olin sitä mieltä, ettei näin pahaan maailmaan pidä lapsia tehdä. Sitten vaan 28-vuotiaana rakastuin tulisesti ja jotkin hormonit siinä ehkä alkoi hyrrätä, näin vauvoista unia

Kaikilla on oikeus muuttaa mieltään asioissa missä kokee sen tarpeelliseksi. 

Vierailija
348/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoinen lapsettomuus on vähän samanlainen ongelma kuin vapaaehtoinen työttömyys, josta viime päivinä onkin juttua riittänyt. Ei ongelmia niin kauan kun ilmiö jää marginaaliseksi, mutta tuottaa kansakunnalle valtavasti ongelmia, jos ilmiöstä tulee laajamittainen. Ja lapsettomuus alkaa olla Suomessa ongelma, syntyvyys ei riitä kattamaan tulevaisuuden tarpeita. 

Sinäkin ap tulet tarvitsemaan kuolemaasi asti (ja laskennallisesti sun ikäpolvi elää noin 85-90-vuotiaiksi) yhteiskuntaa ja sen jäseniä. Yksinäsi pystyt kovin vähään. Tarvitset maanviljelijöitä, kauppiaita, bussikuskeja, vaatteiden valmistajia, sairaanhoitajia, sähköyhtiön työntekijöitä, rakennusmiehiä/naisia, tiedemiehiä, puhelimien ja tietokoneiden tekijöitä, kirjailijoita, toimittajia, kielen kääntäjiä jne jne... Tarvitset satoja ja satoja, tuhansia ihmisiä, jotta saat elämäsi ajan ruokaa, lämpöä, kulttuurielämyksiä ja terveydenhoitoa, muun muassa.&n

Harvoin mikään rasittaa niin kun joku ylimielinen tulee kertomaan totuuksiaan massatiedosta. Yksilö voi ajatella omilla aivoillaan silloin kun sen kokee järkeväksi. Kaikki eivät edes osaa ja todella huonoja vanhempia siksi löytyy. Lapsettomuus voi olla hyvin vastuullinen valinta. 

Vierailija
349/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas jopa tällä palstalla asiaan suhtaudutaan neutraalisti tai jopa positiivisesti. Tietysti muutama ilkeä vastaus tulee ketjuun kuin ketjuun, mutta jos aloittaa ketjun kertomalla neutraalisti, että ei aio koskaan hankkia lapsia, niin valtaosa vastauksista on tyyliä "aha, ok" tai "hieno juttu". Missä olet kohdannut tätä vihaa?

Tietysti jos itse haukkuu lapsia tai vanhempia, niin voi saada jotain ikäviä vastauksia, mutta jos on itse asiallinen niin harvemmin.

Lapsettomuus on jokaisen oma valinta, ja on todella hienoa, että se on nykyään aito valinta.

Tällä palstalla en ole huomannut vihaa,muualla netissä taas sitäkin.Osa sukulaisistani ei hyväksy tätä

Minulle ei ole koskaan selvinnyt, miksi joillekin on niin tärkeää, mitä muut ajattelee. Ei kaikkia voi miellyttää ja osa narisee pelkästä kateudesta ja katkeruudesta asiasta kuin asiasta. Jokainen elää omaa elämäänsä ja päättää itse.

Vierailija
350/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska luulee tietävänsä enemmän lasten kasvatuksesta kuin minä, lapsen vanhempi.

Mutes sit vanhana?

Vierailija
351/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan jokaisesta lapsen kasvatuksesta yli satayonnia per lapsi.

Sä et.

Mun lapset hoitaa suakin sitten kun olet vanha.

Vierailija
352/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska luulee tietävänsä enemmän lasten kasvatuksesta kuin minä, lapsen vanhempi.

Mutes sit vanhana?

Sinunkaan lapsesi eivät hoida sinua kun olet vanha. En minäkään ruvennut hoitamaan äitiäni, vaan hän meni ihan suosiolla asumaan palvelutaloon. On nyt ollut siellä yli kymmenen vuotta.

Vierailija
353/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkee miten maailma on internetin ja somen avulla mennyt hulluksi. Tämä palsta on tarkoitettu perheellisille aikuisille ihmisille ja täällä on nykyään kaikkia muita; teinityttöjä ja mopopoikia.

Eikö teille todellakaan ole netissä oman ikäisille tarkoitettuja sivustoja jo aivan tarpeeksi?

P.s. murehdi maailman asioita sitten, kun ne ovat kohdallasi ajankohtaisia.

Ylimielinen vastauksesi kertoo kaiken olennaisen sinusta. Monet tietävät jo alle 10 veenä, etteivät halua koskaan lapsia. Ja päätös pysyy. Katkeruutesi veloja kohtaan kuuluu kauas.

Ei vaan, kyse oli varmastikin siitä, että te roikutte palstoilla jotka on tarkoitettu aikuisille ihmisille ja aikuisten asioille. Lapsentekoon liittyvät asiat eivät kuulu alle kymmenvuotiaille. 

En tiedä, miten surkeaksi suomalainen peruskoulu on mennyt, mutta kyllä meille opetettiin 1980-luvun alussa ihan ihmisen biologia -tunneilla miten ihmisen lisääntyminen eli lapsenteko sujuu, ja olimme 10-11 -vuotiaita. 

Itse muuten tiesin myös jo alle kymmenvuotiaana, etten koskaan halua lapsia. Olen nyt 48 eli "tarpeeksi aikuinen" varmaan sinullekin, enkä edelleenkään halua lapsia. Onneksi menopaussi tuli ja meni pikavauhtia (ilman suurempia vaivoja), joten en enää edes voi pamahtaa paksuksi vahingossakaan. <3 

Vierailija
354/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutes sit vanhana?

Sinunkaan lapsesi eivät hoida sinua kun olet vanha. En minäkään ruvennut hoitamaan äitiäni, vaan hän meni ihan suosiolla asumaan palvelutaloon. On nyt ollut siellä yli kymmenen vuotta.

Ai?

teillä on sillä lailla.

Meillä on toisella lailla.

Me kyllä ollaan hoidettu.

Vierailija
355/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutes sit vanhana?

en kyllä puhunut siitä, että omat lapset hoitavat omat, vaan puhuin siitä yleensä, että kyllähän täytyy olla nuorta porukkaa, että tämä yhteiskunta toimii. Ei täällä pelkästään kaikki vanhuksena porskutella. Tai ehkä sinä olet sellainen Multi.

- ei se palvelut ilman henkilökuntaa toimi. Ja kyllä on kiva, että henkilökunta on sellaista joka osaa tämän meidän kulttuurin ja meidän oman kielen. Vanhuksilla on vähän vaikeaa siellä muuten.

Olet muuten tosi kapeakatseinen. Ihan vaan kuriositeettina huomioin.

Vierailija
356/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää velat sitten ihan vapaasti kehitysmaihin niihin palvelutaloihin, kun ei oma maa kiinnosta. 

Siellä on palvelijoita.

Mä jään mieluummin tänne mun sukulaisten tuottamiin palveluihin ja heidän  työpaikkoihin hoidettavaksi.

Vierailija
357/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen aina. pitänyt lapsettomia. luusereina.

Vierailija
358/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska näitä yhteiskunnan vapaamatkustajia on jo muutenkin liikaa. Maksa itse eläkkeesi vela.

Yhteiskunta tarvitsee ihan kaikkia ihmisiä eikä kukaan ole täällä mikään vapaamatkustaja ja ihmisten nimitteleminen on vajaa älyisyyden osoitus. 

Vierailija
359/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan jokaisesta lapsen kasvatuksesta yli satayonnia per lapsi.

Sä et.

Mun lapset hoitaa suakin sitten kun olet vanha.

Eivät ne ilmatteeksi ketään hoida. Ne tienaavat sillä työllä jos ammatikseen hoitotyön valitsee. 

Vierailija
360/465 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutes sit vanhana?

Voivat hyvinkin hoitaa. Minäkin sisarteni kanssa huolehdimme äidistämme hänen kodissaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi