Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?

Miro 2000
16.10.2017 |

En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet

Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin

Kommentit (465)

Vierailija
321/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jotta lapselliset voisi nyt kritisoida, niin tässä lista miksi en halua lapsia:

- menee rahaa hitosti

- kaikki se sotku, ei kiitos

- jatkuva huutaminen, en introverttina kestäisi hetkeäkään

- lapset tulee yksinkertaisesti kalliiksi

- ei voi muuttaa tuosta noin vain toiselle paikkakunnalle vaikka töiden perässä

- pitäisi olla jollain elämää pidemmällä raskausvapaalla, eikä voi tehdä töitä

- rajoittaa matkustelemista

- pitäisi olla paljon kotona, leikkiä kotista

- jos perheonni rakoilisi, niin sitten se kulissi olisi kamalaa

- ja taas menee lisää rahaa

- mahdolliset erot ja tappelut elatusmaksuista

- ei olisi niin paljon omaa aikaa jota tarvitsen

- olen todella itsenäinen, enkä kestä jos jatkuvasti joku roikkuu lahkeessa

- jos jää työttömäksi, niin millä elätät sen lapsen, nykyään tukia leikattu rankasti jolla elättää juuri itsensä

- elämän realiteetit

- elämä on muutenkin välillä raskasta

- rajoittaa liikaa elämää ylipäätänsä

- en yksinkertaisesti välitä lapsista, enkä perhe elämästä

- jatkuvasti ravata jossain anoppilassa

- lässyttäminen lapsille ja katsoa jotain tylsää hiekkalaatikkoleikkiä

- en ole hoiva ihminen luonteeltani

- nykyään elämä epävarmaa, ei ole pysyviä töitä

- elämässä on niin paljon pahoja asioita, sotaa, kipua ja surua, joten miksi tehdä lapsia tällaiseen maailmaan

-lista loputon

Vierailija
322/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Kyllä osa tietää jo todella nuorina ettei lapsia tule hankkimaan - samalla logiikalla voisit mennä sanomaan jollekin 16-vuotiaalle että et sä tuossa iässä vielä tiedä haluatko oikeasti koskaan lapsia. Joillakin on unelmia perheestä jo ala-asteikäisinä, toisilla ei koskaan.

Meikäläinen kuunteli 5-vuotiaana, kun äiti keskusteli vieraan tädin kanssa synnytyksestä. Siitä hetkestä asti minulle oli ilmiselvää, että en tule koskaan synnyttämään. Enkä ole synnyttänyt. Eikä kaduta. Olen vierestä seurannut montakin lapsiperheihanuutta. Lapsista sinänsä ajattelen vuosikymmenien työkokemuksella, että jotkut ovat miellyttäviä ja jotkut eivät, ihan niin kuin aikuisetkin. Tietysti on suotavaa, että jotkut sentään suostuvat synnyttämään ja sen jälkeiseen sirkukseen, kaikki kunnia heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vihaiset reaktiot mitä minä olen asiasta saanut, ovat aina johtuneet joko siitä, että vihastujan mielestä elän elämäni väärin ( kiihkouskovaisia ihmisiä näistä jokainen), tai siitä, että vihastujan oma elämä meni lapsien takia pilalle ja nyt sitten purkaa huonoa oloaan meihin joilla menee mukavasti. 

Vierailija
324/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- naisen r aiskaaminen raskauden aikana

- nosebo ja negatiivinen käytös naista kohtaan raskauden aikana

- synnytysr aiskaus

- lapsen pahoinpitely sairaalassa

- lapsen omitajuus siirtyy käytännössä valtiolle (eri viranomaistahot) ja miehelle (siittäjälle)

Lapset tulevat tähän maailmaan naisten kautta ja tällä hetkellä suurin osa naisista katsoo, että tämä maailma ei ole hyvä äideille ja lapsille. Siksi niitä ei tehdä. Suuri osa naisista ei ole myöskään "parisuhteessa", koska nekään eivät ole naisille hyviä.

Ihminen on nisäkäs ja nainen on emo. Valtio järjestäkööt asian niin, että emoilla on hyvä olla ja poikaset sekä emot saavat elää lajityypillisesti, niin voi olla että niitä alkaa syntymään. Nyt kun tie lapsiin on joko ryhtyä lääketeollisesti r aiskattavaksi (keinohedelmöitys) tai vaihtoehtoisesti miehen s eksiorjaksi, ja mies varastaa lasten omistajuuden, niin hiljaista pitelee. Maailmanlaajuisesti. Ja tulee pitelemään vielä pitkään.

Vierailija
325/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne vihaiset reaktiot mitä minä olen asiasta saanut, ovat aina johtuneet joko siitä, että vihastujan mielestä elän elämäni väärin ( kiihkouskovaisia ihmisiä näistä jokainen), tai siitä, että vihastujan oma elämä meni lapsien takia pilalle ja nyt sitten purkaa huonoa oloaan meihin joilla menee mukavasti. 

Tosiaan aika moni on pakotettu tai painostettu tuusaamaan pillunsa ja elämänsä jonkun random kylän miehen siitoskoneena. Se on surullista ja väärin. Mutta ratkaisu tähän ei ole tuusata toisten naisten pilluja kostoksi, vaan korvata vääryys ja antaa kakille takaisin se vapaus, jonka he ovat menettäneet. Erityisesti naisille, jotka on alistettu patriarkaatin r aiskattavaksi. Ja lapsille tietysti äitinsä - ei kenenkään pidä joutua elämään missään helvetin laitoksessa mahojen kanssa.

Vierailija
326/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.

Kyllä osa tietää jo todella nuorina ettei lapsia tule hankkimaan - samalla logiikalla voisit mennä sanomaan jollekin 16-vuotiaalle että et sä tuossa iässä vielä tiedä haluatko oikeasti koskaan lapsia. Joillakin on unelmia perheestä jo ala-asteikäisinä, toisilla ei koskaan.

Meikäläinen kuunteli 5-vuotiaana, kun äiti keskusteli vieraan tädin kanssa synnytyksestä. Siitä hetkestä asti minulle oli ilmiselvää, että en tule koskaan synnyttämään. Enkä ole synnyttänyt. Eikä kaduta. Olen vierestä seurannut montakin

Synnyttäminen on luonnollinen prosessi ja eläimet luonnossa selviytyvät siitä ihan ilman ongelmia. Länsimaalainen synnytyskulttuuri on erittäin sairas, misogyninen ja seksuaaliväkivaltanien. Se on aivan eri, kuin se miten eläimet synnyttävät. Käytännössä gore-r aiskaus.

Vierailija
327/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jotta lapselliset voisi nyt kritisoida, niin tässä lista miksi en halua lapsia:

- menee rahaa hitosti

- kaikki se sotku, ei kiitos

- jatkuva huutaminen, en introverttina kestäisi hetkeäkään

- lapset tulee yksinkertaisesti kalliiksi

- ei voi muuttaa tuosta noin vain toiselle paikkakunnalle vaikka töiden perässä

- pitäisi olla jollain elämää pidemmällä raskausvapaalla, eikä voi tehdä töitä

- rajoittaa matkustelemista

- pitäisi olla paljon kotona, leikkiä kotista

- jos perheonni rakoilisi, niin sitten se kulissi olisi kamalaa

- ja taas menee lisää rahaa

- mahdolliset erot ja tappelut elatusmaksuista

- ei olisi niin paljon omaa aikaa jota tarvitsen

- olen todella itsenäinen, enkä kestä jos jatkuvasti joku roikkuu lahkeessa

- jos jää työttömäksi, niin millä elätät sen lapsen, nykyään tukia leikattu rankasti jol

Ihan kuin mun tyttären listaa:) Ei ole mikään pakko lapsia tehdä. Älä siitä stressaa etkä taida stressatakkaan. Älä välitä muiden mielipiteistä, kulje vaan omaa tietäsi. Näin olen sanonut tyttärellenikin. Hän tosin mietti joskus murehdinko, jos ei minusta mummoa tule. No hui hai. Ei haittaa. En ole ollenkaan mummotyyppi joten molemmille tämä on ihan ok. Pääasia on kuitenkin se, että tytär on onnellinen elämässään. Mukavaa kesää sinulle.

Vierailija
328/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkee miten maailma on internetin ja somen avulla mennyt hulluksi. Tämä palsta on tarkoitettu perheellisille aikuisille ihmisille ja täällä on nykyään kaikkia muita; teinityttöjä ja mopopoikia.

Eikö teille todellakaan ole netissä oman ikäisille tarkoitettuja sivustoja jo aivan tarpeeksi?

P.s. murehdi maailman asioita sitten, kun ne ovat kohdallasi ajankohtaisia.

Ylimielinen vastauksesi kertoo kaiken olennaisen sinusta. Monet tietävät jo alle 10 veenä, etteivät halua koskaan lapsia. Ja päätös pysyy. Katkeruutesi veloja kohtaan kuuluu kauas.

Ei vaan, kyse oli varmastikin siitä, että te roikutte palstoilla jotka on tarkoitettu aikuisille ihmisille ja aikuisten asioille. Lapsentekoon liittyvät asiat eivät kuulu alle kymmenvuotiaille. 

Vierailija
329/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä näkee miten maailma on internetin ja somen avulla mennyt hulluksi. Tämä palsta on tarkoitettu perheellisille aikuisille ihmisille ja täällä on nykyään kaikkia muita; teinityttöjä ja mopopoikia.

Eikö teille todellakaan ole netissä oman ikäisille tarkoitettuja sivustoja jo aivan tarpeeksi?

Ylimielinen vastauksesi kertoo kaiken olennaisen sinusta. Monet tietävät jo alle 10 veenä, etteivät halua koskaan lapsia. Ja päätös pysyy. Katkeruutesi veloja kohtaan kuuluu kauas.

Ei vaan, kyse oli varmastikin siitä, että te roikutte palstoilla jotka on tarkoitettu aikuisille ihmisille ja aikuisten asioille. Lapsentekoon liittyvät asiat eivät kuulu alle kymmenvuotiaille. 

Yhdenkään teinin mielipiteet ja ajatukset eivät kiinnosta pennin vertaa. Internetin inhottavin piirre on pikkulasten leikkiminen aikuista aikuisten seassa.

Vierailija
330/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kokeneet ettei se lapsiperhearki ollutkaan niin kivaa ja ovat salaa kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille jotka olivat fiksumpia ja tekivät oikean valinnan. Siksi suorastaan kannustavat hankkimaan lapsia että toinen olisi yhtä kusessa kuin itsekin ja on edes vähän parempi mieli omista huonoista valinnoista.

Vierailija
331/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kokeneet ettei se lapsiperhearki ollutkaan niin kivaa ja ovat salaa kateellisia vapaaehtoisesti lapsettomille jotka olivat fiksumpia ja tekivät oikean valinnan. Siksi suorastaan kannustavat hankkimaan lapsia että toinen olisi yhtä kusessa kuin itsekin ja on edes vähän parempi mieli omista huonoista valinnoista.

Harmi

Vierailija
332/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne, jotka eivät koskaan halua lapsia, sanovat myöhemmin tienneensä sen jo 16-vuotiaana. Sitten taas ne, jotka keksivät jossain vaiheessa, että tottakai haluavat lapsia, eivät muista jälkikäteen mitään vapaaehtoista lapsettomuutta julistaneensakaan.

Olen siis samaa mieltä kanssasi, ettei vielä voi tietää varmasti, haluaako henkilö joskus lapsia. Monella mieli muuttuu, muttei kaikilla.

Vierailija
333/465 |
05.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meikäläinen kuunteli 5-vuotiaana, kun äiti keskusteli vieraan tädin kanssa synnytyksestä. Siitä hetkestä asti minulle oli ilmiselvää, että en tule koskaan synnyttämään. Enkä ole synnyttä

Synnyttäminen on luonnollinen prosessi ja eläimet luonnossa selviytyvät siitä ihan ilman ongelmia. Länsimaalainen synnytyskulttuuri on erittäin sairas, misogyninen ja seksuaaliväkivaltanien. Se on aivan eri, kuin se miten eläimet synnyttävät. Käytännössä gore-r aiskaus.

Suurin osa nisäkkäistä ei kävele kahdella jalalla, joten synnyttäminen on anatomisesti aivan eri asia kuin ihmisellä, jolla lantio on pystykävelyn takia ahdas. Aiemmin, ennen modernia lääketiedettä, suuri osa naisista kuoli synnytykseen tai sen jälkeiseen kohtutulehdukseen. Jokaisessa metsästäjä-keräilijä -yhteisössä oli näin. Luonnollisuus ei ole tae siitä, että synnytys menee hyvin.

Vierailija
334/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas jopa tällä palstalla asiaan suhtaudutaan neutraalisti tai jopa positiivisesti. Tietysti muutama ilkeä vastaus tulee ketjuun kuin ketjuun, mutta jos aloittaa ketjun kertomalla neutraalisti, että ei aio koskaan hankkia lapsia, niin valtaosa vastauksista on tyyliä "aha, ok" tai "hieno juttu". Missä olet kohdannut tätä vihaa?

Tietysti jos itse haukkuu lapsia tai vanhempia, niin voi saada jotain ikäviä vastauksia, mutta jos on itse asiallinen niin harvemmin.

Lapsettomuus on jokaisen oma valinta, ja on todella hienoa, että se on nykyään aito valinta.

Ajattelin itse aivan samoin 16 vuotiaana, ajatus vanhemmuudesta tuossa iässä on hyvin kehittymätön, ja perustuu vain asian kielteisille puolille, mikä on luonnollista! Myöhemmin itse opin pitämään lapsista suuresti, ja kun sain omia, koin hyvin vieraana nuo kielteiset lapsi kokemukset! Pikemminkin paljon ha

Minulle oli itsestään selvää, että haluan lapsia. Miehelleni oli itsestään selvää, ettei halua. Erottiin. Hän ehti tapailla muita eron aikana, mutta päätyi lopulta siihen, että hyväksyy lapset, kunhan saa olla minun kanssa. Lapset saatiin, eikä hän ole heitä katunut. 

En sano, että näin pitäisi kaikkien velojen tehdä. Se vaan, et elämä ei aina mene, kuten ajattelee. Lasten saaminenkaan ei ole itsestäänselvyys. Mutta jos todellakaan ei lapsia halua, pitää ne valinnat tehdä sen mukaan sitte.

Vierailija
335/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomiin suhtaudutaan hyvin myötämielisesti. Ainakin tällä palstalla. Itse halusin lapsia ja se oli parasta aikaa kun lapset oli ihan lapsia. Nyt vanhempana välillä yksinäistä ja tylsää toisinaan.

En tiedä luemmeko samaa palstaa. Aika paljon täällä on kommentteja lapsettomien "itsekkyydestä" yms

Yhtä paljon lapsellisten itsekkyydestä. Todella omituista haukkua muiden valintoja. Minulle ihan sama jokainen vela tässä maailmassa. Mutta järjetöntä haukkua minua minun päätöksistä.

Vierailija
336/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas jopa tällä palstalla asiaan suhtaudutaan neutraalisti tai jopa positiivisesti. Tietysti muutama ilkeä vastaus tulee ketjuun kuin ketjuun, mutta jos aloittaa ketjun kertomalla neutraalisti, että ei aio koskaan hankkia lapsia, niin valtaosa vastauksista on tyyliä "aha, ok" tai "hieno juttu". Missä olet kohdannut tätä vihaa?

Tietysti jos itse haukkuu lapsia tai vanhempia, niin voi saada jotain ikäviä vastauksia, mutta jos on itse asiallinen niin harvemmin.

Lapsettomuus on jokaisen oma valinta, ja on todella hienoa, että se on nykyään aito valinta.

Ajattelin itse aivan samoin 16 vuotiaana, ajatus vanhemmuudesta tuossa iässä on hyvin kehittymätön, ja perustuu vain asian kielteisille puolille, mikä on luonnollista! Myöhemmin itse opin pitämään lapsista suuresti, ja kun sain omia, koin hyvin vieraana nu

"Olisipa edes 1 järkevä vanhempi, joka osaisi kirjoittaa oikein "lapsiarki", "lapsikokemukset" ja tajuaisi myös _lapsen arjen_ ja _lapsen kokemusten_ päälle.

Lisäksi kun vielä kehittyisi ja kasvaisi samalla itsekin, nauttisi omasta onnestaan ja antaisi samalla muiden ihmisten, lapsettomienkin, elää rauhassa (piinatta)"

Onneks kaikki(?) velat tässäkin ketjussa ovat suvaitsevaisia ja ymmärtäviä ihmisiä. Ei yhtään ivallisia tai tuomitsevia. Tämäkään kirjoittaja ei vaikuta yhtään stereotypiseltä...

Vierailija
337/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt samaa.

Nykyään aina, kun joku kyselee lapsista, annan ymmärtää etten voi saada lapsia ja kas, nyt muhun suhtaudutaan myötämielisesti.

Olis pitäny huijata jo aiemmin. Sen verran paljon vihaa olen osakseni saanut, vaikka en itse ole asiaa ikinä toitottanut, vastannut totuudenmukaisesti kysyttäessä.

Sääliminen vähän naurattaa, mutta yritän leikkiä raasua aina kun sääliä kohtaan 😅

Pyörit todella omituisten ihmisten parissa, tai sitten tulkitset muiden reaktiot harhaisesti. Uskon, et joku typerys saattaa typerästi kommentoida, mut tuo "viha" on jo abrurdia. Ehkä toiveajattelua. 

Siskoni on vela. Kukaan ei ole koskaan kysynyt mitään, tai kommentoinut sen kummemmin. Ikää jo riittävästi, et tilaisuuksia olis ollut.

Vierailija
338/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole mitään merkitystä sillä, haluaako joke lapsia vai ei. Ehkä sellainen paatoksellinen todistaminen lapsettomuuden ihanuudesta ja vapaudesta tms. seurassa, jossa on lapsellisia ihmisiä, jotka rakastavat lapsiaan yli kaiken, vaikka toki satunnaisia poikkeuksiakin on, mutta saattavat olla väsyneitä, on hyppysellisen verran tökeröä. Ei se mihinkään raivoon kuitenkaan saa pelkkänä ilmiönä tai mielipiteensä. Jos örsyttävyysastetta lisää sellaisella täysin ymmärtämättömällä höpö-bimboudella ja jollain sinkkuelämää-sarjan tyylisellä pintaliitomentaliteetilla, saattaa olla, että ärsyttää enemmänkin. Ei kuitenkaan edelleenkään se lapsettomuus, vaan se fakta, että osa ihmisistä on iso pettymys, 

Joka toinen avioliitto päätyy Suomessa eroon ja joka kolmas saa avioliitossa turpaansa omalta mieheltään. Hakatun yksinhuoltajan elämä ei houkuta.

Ensimmäisestä avioliitosta 40% eroaa. 

Vierailija
339/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, et saat ikävää kohtelua, kun itse olet noin empaattinen. 

Eri

Vierailija
340/465 |
06.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä30860 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 16 kun tiesin, etten halua lapsia. Nyt olen yli 50, edelleen oon samaa mieltä.

Tiesin 16v. että haluan lapsia ja nyt 60v. olen tyytyväinen, että niitä sain. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan