Miksi vapaaehtoinen lapsettomuus aiheuttaa jopa vihaisia reaktioita?
En ole ikinä ymmärtänyt ihmisiä,joiden on hankala hyväksyä toisten vapaaehtoista lapsettomuutta.Syynä voi olla esim.
- Ei koe lapsiperhearjen sopivan itselleen
-Haluaa keskittyä työhön tai matkailuun tms
- Ei koe hoivaviettiä lapsia kohtaan
-Ei tykkää lapsista
-Perinnölliset sairaudet
Itse olen vasta 16-vuotias,mutta tiedän jo nyt että en halua lapsia.Minulla syyt ovat lapsiperhearki,se ei sovi minulle.Koti on kokoajan hujan hajan,lapset kiljuu ja vaatii jotain koko ajan,omaa aika ei jää yhtään.Haluan että kotini on järjestyksessä ja tarvitsen omaa aikaa.Arvostan Hiljaisuutta ja Rauhaa.Tykkään matkustella ja pelaan.Lisäksi minulla on sairaus,jonka en halua periytyvän.Elämää on ilman lapsiakin
Kommentit (465)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole mitään merkitystä sillä, haluaako joke lapsia vai ei. Ehkä sellainen paatoksellinen todistaminen lapsettomuuden ihanuudesta ja vapaudesta tms. seurassa, jossa on lapsellisia ihmisiä, jotka rakastavat lapsiaan yli kaiken, vaikka toki satunnaisia poikkeuksiakin on, mutta saattavat olla väsyneitä, on hyppysellisen verran tökeröä. Ei se mihinkään raivoon kuitenkaan saa pelkkänä ilmiönä tai mielipiteensä. Jos örsyttävyysastetta lisää sellaisella täysin ymmärtämättömällä höpö-bimboudella ja jollain sinkkuelämää-sarjan tyylisellä pintaliitomentaliteetilla, saattaa olla, että ärsyttää enemmänkin. Ei kuitenkaan edelleenkään se lapsettomuus, vaan se fakta, että osa ihmisistä on iso pettymys,
Joka toinen avioliitto päätyy Suomessa eroon ja joka kolmas saa avioliitossa turpaansa omalta mieheltään. Hakatun yksinhuoltajan elämä ei houkuta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkee miten maailma on internetin ja somen avulla mennyt hulluksi. Tämä palsta on tarkoitettu perheellisille aikuisille ihmisille ja täällä on nykyään kaikkia muita; teinityttöjä ja mopopoikia.
Eikö teille todellakaan ole netissä oman ikäisille tarkoitettuja sivustoja jo aivan tarpeeksi?
P.s. murehdi maailman asioita sitten, kun ne ovat kohdallasi ajankohtaisia.
Ylimielinen vastauksesi kertoo kaiken olennaisen sinusta. Monet tietävät jo alle 10 veenä, etteivät halua koskaan lapsia. Ja päätös pysyy. Katkeruutesi veloja kohtaan kuuluu kauas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.
Mä aavistelin jo ala-asteella että en halua lapsia. Nyt olen 30v enkä vieläkään halua lapsia. Mutta sinä olet varmaan sitä mieltä että kyllä minä vielä joskus haluan ja sitten kadun kun en hankkinut :) (Sori provokatiivinen vastaus, tämä oli pilke silmäkulmassa kirjoitettu)
Minä tiesin aina sinne 29. ikävuoteen asti etten halua lapsia enkä parisuhdetta. Nyt on kaksi lasta ja onnellinen suhde. Menee se joskus näinkin päin.
Itse aloitukseen sanoisin, että jotkut velat hierovat valintaansa
Tiedän useammankin tapauksen jossa lapsenkieltäjä hankkii perheen! On vaan tullut oikea mies kuvioihin oikeaan aikaan!
Tuttavapiiriini kuuluu monia lapsettomia joiden luulen jääneen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti lapsettomiksi. En tiedä onko vapaaehtoisuutta se että ei esimerkiksi ei ole ollut vakiintunutta parisuhdetta hedelmällisessä iässä. Minua se ei sinänsä haittaa, jokainen tekee toki omat elämänvalintansa itse.
Mutta toisaalta, itselläni on viisi lasta, joiden kasvattamiseen olen käyttänyt ajan ja rakkauden lisäksi rahaa. Lapseni tulevat menemään töihin ja maksamaan veroja sekä eläkemaksuja samaan kassaan josta maksetaan myös lapsettomien eläkkeitä. Oma investointini lapsiini ei tule näkymään eläkkeessäni. Lapsettomilla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia kerryttää varallisuutta, joten heidän pitäisi saada selvästi vähemmän eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Et sä voi tuon ikäsenä tietää haluatko lapsia. Minäkin "tiesin" tuossa iässä etten halua ja niin vaan on lapsi silti. Mutta joo, en ole huomannut vihamielistä suhtautumista, enemmän omissa piireissä lapsettomuus on normi ja lastenhankinta outoa. Varmaan meillä akateemisilla enemmän näin.
Olin 16 kun tiesin, etten halua lapsia. Nyt olen yli 50, edelleen oon samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiiriini kuuluu monia lapsettomia joiden luulen jääneen enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti lapsettomiksi. En tiedä onko vapaaehtoisuutta se että ei esimerkiksi ei ole ollut vakiintunutta parisuhdetta hedelmällisessä iässä. Minua se ei sinänsä haittaa, jokainen tekee toki omat elämänvalintansa itse.
Mutta toisaalta, itselläni on viisi lasta, joiden kasvattamiseen olen käyttänyt ajan ja rakkauden lisäksi rahaa. Lapseni tulevat menemään töihin ja maksamaan veroja sekä eläkemaksuja samaan kassaan josta maksetaan myös lapsettomien eläkkeitä. Oma investointini lapsiini ei tule näkymään eläkkeessäni. Lapsettomilla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia kerryttää varallisuutta, joten heidän pitäisi saada selvästi vähemmän eläkettä.
Päinvastoin. Lapsettomien pitää saada enemmän eläkettä ja esim. lapsettomuuslisää.
Lapsettomat subventoivat lapsiperheille lapsilisät, koulut, neuvolat, äitiyspakkaukset, lastensuojelun yms palvelut veroissa. Näiden kustannukset lienevät miljardeja. Lapsettomat eivät silti itse kuormita systeemiä omilla lapsilla eivätkä itse ole lunastamassa rahallisia lapsiperheiden tukia. Suomi muutenkin ylläpitää näitä velkarahalla. Sitten siihen päälle se että monet lapsettomat/lapsivapaat osallistuvat vapaaehtoistyöhön, hoitavat läheisiään ja lahjoittavat hyväntekeväisyyteen, joihin kaikilla vanhemmilla ei ole aikaa/varaa lapsista johtuen. Kaikista lapsettomien tekemistä uhrauksista pitäisi pikemminkin kiittää, palkita ja maksaa korvaus: lapsettomuuslisä, lapsettomuusvähennys tms selkeä kiitoksenosoitus arjen sankareille. Voisi aloittaa edes kiitoksella.
Vierailija kirjoitti:
Eka kappale oli hyvä, mutta toinen ihan skeidaa. Tottakai olet käyttänyt aikaa ja rahaa sellaiseen, jonka olet itse halunnut. Käytänhän minäkin sitä esim. harrastuksiini. Sitä ei voi tietää, maksavatko lapsesi tulevaisuudessa veroja tai edes millainen vero- ja eläkesysteemi on vuosikymmenien päästä. Nyt kuitenkin tiedetään sen, että lapsettomat verorahoistaan maksavat perheellisten elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Lapsettomien pitää saada enemmän eläkettä ja esim. lapsettomuuslisää.
Lapsettomat subventoivat la
Mites luulet että Suomen valtion käy jos lapsettomuutta annetaan palkita, kun ei nykyiselläkään menolla riitä tulevia eläkkeen maksajia? Jos itse maksat menosi vanhana etkä tarvitse eläkettä, niin siinä tapauksessa se on ihan ok miettiä vain itseään
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt samaa.
Nykyään aina, kun joku kyselee lapsista, annan ymmärtää etten voi saada lapsia ja kas, nyt muhun suhtaudutaan myötämielisesti.
Olis pitäny huijata jo aiemmin. Sen verran paljon vihaa olen osakseni saanut, vaikka en itse ole asiaa ikinä toitottanut, vastannut totuudenmukaisesti kysyttäessä.
Sääliminen vähän naurattaa, mutta yritän leikkiä raasua aina kun sääliä kohtaan 😅
Älkää valehdelko. Jos riittävän moni sanoo suoraan, ettei halua lapsia, sitä aletaan pitää normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole mitään merkitystä sillä, haluaako joke lapsia vai ei. Ehkä sellainen paatoksellinen todistaminen lapsettomuuden ihanuudesta ja vapaudesta tms. seurassa, jossa on lapsellisia ihmisiä, jotka rakastavat lapsiaan yli kaiken, vaikka toki satunnaisia poikkeuksiakin on, mutta saattavat olla väsyneitä, on hyppysellisen verran tökeröä. Ei se mihinkään raivoon kuitenkaan saa pelkkänä ilmiönä tai mielipiteensä. Jos örsyttävyysastetta lisää sellaisella täysin ymmärtämättömällä höpö-bimboudella ja jollain sinkkuelämää-sarjan tyylisellä pintaliitomentaliteetilla, saattaa olla, että ärsyttää enemmänkin. Ei kuitenkaan edelleenkään se lapsettomuus, vaan se fakta, että osa ihmisistä on iso pettymys,
Joka toinen avioliitto päätyy Suomessa eroon ja joka kolmas saa avioliitossa turpaansa omalta mieheltään. Hakatun yksinhuoltajan elämä ei houkuta.
Mä olen yksinhuoltajana paljon onnellisempi kuin monet velat. Sentään elämässä on jotain merkitystä, ei tarvitse katkeroitua.
"Mites luulet että Suomen valtion käy jos lapsettomuutta annetaan palkita, kun ei nykyiselläkään menolla riitä tulevia eläkkeen maksajia? Jos itse maksat menosi vanhana etkä tarvitse eläkettä, niin siinä tapauksessa se on ihan ok miettiä vain itseään"
Mitä sinä teet jos huomaat että laskuja on iso pino pöydällä mutta lompakossa on vähän rahaa? Jatkatko samalla menolla vai leikkaatko kuluja jotta sinulla on taas varaa asioihin?
Lähtökohtaisesti jokainen vastaa itsestään. Ajatus siitä että toiset ihmiset ovat toisten ihmisten palvelijoita jo syntymästään, on ihmisarvoa alentavaa koska siinä ihmisten arvo erotellaan lapsiluvun mukaan. Se on tasa-arvon vastaista. Kaikkien pitää olla saman arvoisia eikä etuoikeuksia voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt samaa.
Nykyään aina, kun joku kyselee lapsista, annan ymmärtää etten voi saada lapsia ja kas, nyt muhun suhtaudutaan myötämielisesti.
Olis pitäny huijata jo aiemmin. Sen verran paljon vihaa olen osakseni saanut, vaikka en itse ole asiaa ikinä toitottanut, vastannut totuudenmukaisesti kysyttäessä.
Sääliminen vähän naurattaa, mutta yritän leikkiä raasua aina kun sääliä kohtaan 😅
Älkää valehdelko. Jos riittävän moni sanoo suoraan, ettei halua lapsia, sitä aletaan pitää normaalina.
Valehtelu kostautuu koska joutuu kantaa taakkaa asiasta eikä voi olla oma itsensä. Jos muut ihmiset eivät hyväksy sellaisena kuin on, ne ihmiset eivät kuulu omaan lähipiiriin. Työpaikalla yksityisasioista ei kannata puhua ollenkaan ja mikäli asia nousee esille, heti ilmoitus HR:lle seksuaalisesta häirinnästä jos kysellään suojaamattomaan yhdyntään liittyvistä asioista.
jonuorenatiesin kirjoitti:
Olin 16-vuotias kun sanoin etten halua lapsia. Eikä koskaan ole ollut mitään vauvakuumetta, mutta toki asiaa on pyöritellyt mielessään että millainen äiti olisi mahdollisesti ollut jne. Oma elämä ollut aina vähän 'kiikkulaudalla' ja sellaista taistelua niin ajattelin etten halua kasvattaa lapsia sellaisissa olosuhteissa mitkä ei ole ollut aikanaan pysyvät ja vakaat. Aikanaan meitä oli iso naispiiri sattumalta jossa tajusin että yhdistävä tekijä oli se että kaikilla alkoi olla ikää muttei kellään lapsia, harvalla pysyvää parisuhdettakaan. Itsellä on pitkä suhde jossa elän mutta kumppanikaan ei ole ollut koskaan lapsista kiinnostunut. Ymmärrän niin lapsettomia kuin heitä joilla on lapsia. Mielestäni jokaisen ihmisen oma ja henkilökohtainen asia.
Kuinka usein jo teini-ikäisille tuputetaan ajatusta että äitiys/isyys on jokaisen kohtalo? Monet sitä ovat saaneet kuulla. Se on jotenkin pervoa edes ehdotella tuollaisia toisille ihmisille koska miten toisen kohtu tai kivekset kuuluu naapureille/sukulaisille?? Lisääntyminen on jokaisen oma asia, vapaa valinta, onneksi.
Luultavasti kyse on epävarmuudesta ja katkeruudesta, kun ei uskallettu aikoinaan kulkea omaa polkua.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska sinä et olisi elossa alunperinkään jos vanhempasi olisivat ollut näitä veloja. Yhteiskunta ja kaikki loppuisi heti jos kaikki ryhtyisivät veloiksi. Täysin elämän vastaista touhua.
Tapa itsesi niin sitten saat ehkä hieman kunnioitusta.
Miksi vastustat ihmisten oikeutta päättää omasta kehostaan? Kuulostat katkeralta.
Minä sanoin kans nuorena, että en halua lapsia. Nyt olen kohta 40-vuotias eikä edelleenkään kiinnosta lapset ja niiden hankkiminen, en halua, piste. En ole selityksiä velkaa kenellekään miksi en halua, en vain halua ja se on jokaisen oikeus valita.
Naurattanut jälkeen päin, että silloin, kun olin nuori niin moni jankkasi samaa kuten täälläkin, että kyllä mieli muuttuu ja lässyn lässyn. No, ei ole muuttunut. Eipä enää ole kukaan jankannut, kun ikääkin jo paljon eikä edes miestä ole ollut vuosiin.
Ei kiinnosta hankkia rasitteita elämään, kun se on muutenkin välillä hankalaa. Olen tällä hetkellä työtön, jäin keväällä. Joten miksi hankkisin lisä rasitteita ja nippa nappa pystyn työttömänä elättämään itseni.
Itseäni ei oikesataan kiinnostaa jos joku vihais mua lapsettomuuden takia. Ei se kerro kun siitä vihaajasta itsestään että voi aika huonosti
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin kans nuorena, että en halua lapsia. Nyt olen kohta 40-vuotias eikä edelleenkään kiinnosta lapset ja niiden hankkiminen, en halua, piste. En ole selityksiä velkaa kenellekään miksi en halua, en vain halua ja se on jokaisen oikeus valita.
Naurattanut jälkeen päin, että silloin, kun olin nuori niin moni jankkasi samaa kuten täälläkin, että kyllä mieli muuttuu ja lässyn lässyn. No, ei ole muuttunut. Eipä enää ole kukaan jankannut, kun ikääkin jo paljon eikä edes miestä ole ollut vuosiin.
Ne jankkaamiset ovatkin kateellisten, katkerien ihmisten puhetta. Ei voi ymmärtää miten tuntemattomat ihmiset tulevat kommentoimaan toisten ihmisten seksuaaliterveyden asioita, jotka kuuluu vain itselle, puolisolle ja omalle lääkärille.
Oon ihmetellyt samaa.