Mikä laihduttamisessa on vaikeaa?
Siis jos ei ole mitään sairautta. Itselläni on eräs liikuntaa hankaloittava perussairaus ja lisäksi olen loukannut jalkani mikä estää kävelyn ja juoksun.
Silti olen treenannut minkä voin (käsipainoilla ja muuten jumppaamalla). Myös hieman katson mitä syön. Pieniä lapsia löytyy neljä ja töissäkin käyn.
Tämän ei ole tarkoitus olla ilkeilevä viesti mutta en oikeasti ymmärrä miten voi olla hankala laihduttaa/pitää paino kurissa. Onko kyse motivaatiosta?
Kommentit (150)
En ole ylipainoinen, vaan normaalipainon ylärajoilla. Mun pitäis laihduttaa, koska en halua, että vaatteet jää pieniksi, mutta en yksinkertaisesti saa aikaiseksi. En syö epäterveellisesti, mutta ehkä sitten hieman liikaa. Tämän lisäksi nukun huonosti, mikä jo yksistään aiheuttaa lihomista (ja jos et ole kuullut tästä, älä ala väittämään vastaan, vaan googleta). Olen ollut tosi väsynyt, enkä ole löytänyt motivaatiota liikkua tarpeeksi viime aikoina. Siinä vaikeudet pääpiirteittäin.
Muovipakkaukset ravinnossa sotkee ihmisen hormonitasapainon. Jos syötte mielialalääkkeitä niin ne lihottaa.
Nykyään ei syynä ole liikkumattomuus tai ruokavalio vaan erilaiset kemikaalit.
Syökää tuoretta pakkaamatonta materiaalia ainakin vuoden ajan että elimistöstä poistuu suurin osa muovijäämistä, niin hormonituotanto palaa entiselleen.
Kilpirauhaset kannattaa tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lenkkeillä/liikkua, olen aina pitänyt liikuntaa tylsänä enkä ole koskaan harrastanut liikuntaa.
Laihtuakseni mun pitäisi syödä alle 1500 kaloria päivässä mikä on mun mielestä naurettavan vähän. Mun on saatava suklaata joka päivä ja sen syömiseen menee jo helvetisti kaloreita.
Ei se kaloritarve toimi noin.Kaloritarve perustuu rasvattomaan painoon joka naisilla yleensä on paljon pienempi kuin luullaan.
Herkut ovat riippuvuus kuten huumeetkin. Jos elämässä muita ongelmia, sitä usein paikataan herkuttelemalla josta saadaan huumeiden kaltainen hyvän olon ryntäys. Tai yhtä hyvin herkkuihin tai ahmimiseen voi jäädä koukkuun vaikkei olekaan ongelmia, se on se hyvän olon ryntäys, ihan kuten huumeissa.
Itse olen ollut ylipainoinen mutta nyt laihduttanut jopa 50kg. Laihdutus onnistui vasta silloin kun aloin suhtautumaan herkkuihin ja liikasyömiseen kuten heroiiniin. Opettelin suhtautumaan ruokaan niin, että se on asia josta ei pidä saada nautintoa vaan syy miksi syödään on että pysyy elossa. Tällä tavalla laihdutus onnistui.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on päinvastoin. En saa rasvaprosenttia ylös.
Hiilihydraatit ei tartu minuun. Mittautin rasvaprosentin joulun jälkeen, niin oli ennätyslukemissa. Join paljon olutta melkein pakottaen ja päivässä kaksi konvehtirasiaa kahden viikon ajan. Koko ajan oksetti.
Rasvaprosentti näytti 8.
Yleensä rasvat on 3.
En liho sitten millään. Olen terve ja perusliikkuva ihminen. Viikossa tulee juosten ja kävellen keskimäärin 100km mentyä ja siihen päälle karate ja lihaskunto+venyttelyt.
Voin käytännössä syödä mitä vain ja juoda niin paljon olutta kuin jaksan ja en liho :(
Minun mieheni on myös läpipaska.
Läpipaskaksi sanotaan sellaista ihmistä joka suututtaa muut sillä ettei liho ja näyttää kaiken mättämisen jälkeen edelleen hyvälle.
Se, että ruoka (ja juoma) on niin maukasta, ja se, että liikunta on niin ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Herkut ovat riippuvuus kuten huumeetkin. Jos elämässä muita ongelmia, sitä usein paikataan herkuttelemalla josta saadaan huumeiden kaltainen hyvän olon ryntäys. Tai yhtä hyvin herkkuihin tai ahmimiseen voi jäädä koukkuun vaikkei olekaan ongelmia, se on se hyvän olon ryntäys, ihan kuten huumeissa.
Itse olen ollut ylipainoinen mutta nyt laihduttanut jopa 50kg. Laihdutus onnistui vasta silloin kun aloin suhtautumaan herkkuihin ja liikasyömiseen kuten heroiiniin. Opettelin suhtautumaan ruokaan niin, että se on asia josta ei pidä saada nautintoa vaan syy miksi syödään on että pysyy elossa. Tällä tavalla laihdutus onnistui.
Toisaalta moni huumauaine laihduttaa.
Kannabis laihduttaa pitkässä jatkuvassa käytössä. Pistää rasvat liikkeelle ja aineenvaihdunnan nopeammaksi.
Amfetamiinia on käytetty 60-luvulla laihdutuslääkkeenä.
Enemmän korvaisin tuon huumausaine sanan alkoholilla.
Ei siis millään pahalla. Toki huumeista tulee koukuttunut olo varmasti, mutta lihomiseen huumeilla on lähinnä toisenlainen vaikutus. Jokainen on varmasti nähnyt langanlaihoja narkomaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabis laihduttaa pitkässä jatkuvassa käytössä. Pistää rasvat liikkeelle ja aineenvaihdunnan nopeammaksi.
Ei siis millään pahalla. Toki huumeista tulee koukuttunut olo varmasti, mutta lihomiseen huumeilla on lähinnä toisenlainen vaikutus. Jokainen on varmasti nähnyt langanlaihoja narkomaaneja.
Vertailin tuossa lähinnä riippuvuuspotentiaalia, en vaikutuksia painoon.
Vierailija kirjoitti:
Muovipakkaukset ravinnossa sotkee ihmisen hormonitasapainon. Jos syötte mielialalääkkeitä niin ne lihottaa.
Paskat. Olin lihava jo lapsena, eikä silloin ruokaa pakattu muoviin. Maitokin myytiin pullossa, eikä mielialalääkkeitä ollut keksittykään.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ruoka (ja juoma) on niin maukasta, ja se, että liikunta on niin ikävää.
Maukas ruoka ei lisää painoa, liika syöminen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain jenkkitutkimuksessa on sanottu että sipsipussi on paljon koukuttavampi ja haitallisempi terveydelle kuin sielä vastaikään laillistettu kannabis esimerkiksi.
En tiedä sitten. En tunne yhtään ihmistä joka on onnistunut jättämään syömiset väliin.
Ruoasta koukuttuminen on elintärkeää.
On helpompij tilata pitsa kotiin, kuin lähteä lenkille. Ja mukavampaakin.
Pitäisi laihduttaa itsekin, mutta ei saa itseään niskasta kiinni. Eli motivaatio asia ainakin minun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskat. Olin lihava jo lapsena, eikä silloin ruokaa pakattu muoviin. Maitokin myytiin pullossa, eikä mielialalääkkeitä ollut keksittykään.
Haista sinä paska. Olet nyt väärässä kuitenkin joten lopeta tuo vastaan paneminen!
Jumalauta. On sulla otsaa tulla tänne väittämään vastaan kun asia on tutkittu tosiasia.
Katsokaa viimeisin Prisma mikä oli pari päivää sitten ylellä. Siinä tuli esiin mm se, että lihavilla ihmisillä on erilainen bakteerikoostumus ulosteessa kuin laihoilla.Siis laihoilla, jotka eivät liho vaikka syövät paljon on bakteeri suolistossa mikä estää lihomisen.
Siinä oli iäkkäät kaksoset ja laihan ulosteesta löytyi 5% sitä bakteeria, mikä on pitänyt hänet laihana. Lihavan ulosteesta ei juuri löytynyt ko bakteeria.
Tosin ulkonäkö oli lihavan eduksi. Kasvot suht sileät vielä verrattuna kurttuiseen laihaan sisareensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain jenkkitutkimuksessa on sanottu että sipsipussi on paljon koukuttavampi ja haitallisempi terveydelle kuin sielä vastaikään laillistettu kannabis esimerkiksi.
En tiedä sitten. En tunne yhtään ihmistä joka on onnistunut jättämään syömiset väliin.
Ruoasta koukuttuminen on elintärkeää.
Mutta kun puhutaan ylipainosta niin se riippuvuus koskee herkkuja ja liikasyömistä, ei ruokaa kokonaisuudessaan. Siksi herkku/ahmimis-riippuvuus on jopa pahempi kuin huumeriippuvuus, ruokaa ei voi kokonaan jättää pois. Vähän kuten heroiini-käyttäjälle annettaisiin usemman kerran päivässä hyvin pieni määrä heroiinia josta ei vielä saa kunnon nautintoa mutta se muistuttaa hieman kunnon annoksen tunteesta, siinä on kyllä vaikea päästä eroon siitä riippuvuudesta. Siksi laihdutus niin hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa viimeisin Prisma mikä oli pari päivää sitten ylellä. Siinä tuli esiin mm se, että lihavilla ihmisillä on erilainen bakteerikoostumus ulosteessa kuin laihoilla.Siis laihoilla, jotka eivät liho vaikka syövät paljon on bakteeri suolistossa mikä estää lihomisen.
Siinä oli iäkkäät kaksoset ja laihan ulosteesta löytyi 5% sitä bakteeria, mikä on pitänyt hänet laihana. Lihavan ulosteesta ei juuri löytynyt ko bakteeria.
Tosin ulkonäkö oli lihavan eduksi. Kasvot suht sileät vielä verrattuna kurttuiseen laihaan sisareensa.
Näihin voi vaikuttaa syödyllä ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän lihaville tehdään vatsalaukun pienennysleikkauksia, koska eivät muuten kykene olemaan syömättä niin, että se vatsalaukku kutistuisi itsekseen. Liian suuri vatsalaukku niin enempi ruokaahan sinne pitää tunkea, ennenkuin nälkä häviää.
Ei nälkä ole ongelma, vaan ruokahalu. Se että ruoka on niin maukasta että sitä vain haluaa lisää. Jos olisin nälkäinen mutta tarjolla olisi vain silakkalaatikkoa, joka on niitä harvoja ruokia joita inhoan, ei olisi mitään ongelmia laihduttaa.
Tuntuu, että laihduttamisessa on vaikeaa aivan kaikki.
Olen 36 ja pari vuotta sitten koin suuren henkisen ja fyysisen trauman. Painoni nousi kuukaudessa 10kg vaikka ruoat oli laatua jogurtti ja yksi paahtoleivän siivu päivässä - minusta tuli ensimmäistä kertaa elämässäni ylipainoinen. Jouduin käyttämään lääkettä joka sekoitti aivan kaiken, nukkumisen, ruokahalun, mielialat, vatsan toiminnan.
Noita kymmentä kiloa olen yrittänyt pudottaa kaksi vuotta. Laskenut kaloreita, jumpannut, pätkäpaastoillut, ostanut aktiivisuusmittarin (tavallisena päivänä ilman erityistä liikuntaa tulee helposti 10-12tuhatta askelta). Kaloreita kuluu 2000-2200 päivässä, olen yrittänyt syödä n. 1600. Paino ei ole laskenut grammaakaan, vaikka olen laskenut hiilareita ja proteiineja ja rasvaa ja kasvisten määrää ja vaikka mitä.
Ja sitten tähän päälle vielä varoitellaan että kaikki laihdutukset epäonnistuu joka tapauksessa ja tulee vaan korkojen kanssa takaisin. Eli... pitääkö minun hyväksyä oloni pullukkana ja keskittyä siihen etten liho enempää? Mutta kuitenkin on myös onnistumistarinoita joissa ihmiset pudottavat kymmeniä kiloja? Miksi oma vaaka ei hievahdakaan alaspäin?
Eli todellakin siinä on vaikeaa KAIKKI.
Mun läpipaska mies syö paljon juureksia jatkuvasti. Oisko tällä mitään vaikutusta?
Lanttua, naurista, retiisiä, sipuleja.
Hullua mutta se syö niitä raakana paloteltuna televisiota katselellessa.
Kannattaa kokeilla jos toimii. Minulla väsyy leuka ja hampat kipeytyy kovista juureksista.
Aina sitä "makeanhimoa".Vaikea kuvitella kun itse syön makeaa ehkä jouluna parina päivänä.Suurin yksittäinen vika on proteiininpuute joka lopulta lihottaa entistä pahemmin.Laihdutustohtori Montignacilla oli mielenkiintoinen laihdutuskoe.90kg mies piti neljä peräkkäistä dieettiä joissa jokainen oli edellistä vähemmillä kaloreilla.JOKAISEN laihdutuskuurin jälkeen paino palautui entiseen ja jopa ylemmäksi - siis vaikka kalorit pysyivät alhaalla.