Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
No kuka muka tahtoisi tämmösen Juuson töihin firmaansa?
Jos tuet otetaan pois hankkii elantonsa rikollisesti kuten itse tuossa toteaa. Vankipäiväivä suljetussa laitoksessa maksaa 208 euroa eli noin 6200 euroa kuussa. Juusolla ei mene hissi ylös asti. Myös psykiatrinen hoito tulisi kalliimmaksi kuin perustuet.
Tämä kaverihan siis omalla tavallaan osallistuu Suomi nousuun-talkoisiin. Itse laittaisin Juuson psyykkisistä syistä sairaseläkkeelle ja ratkaisisin ongelman pysyvästi.
Psyykkisistä syistä sairaseläkkeelle meneminen ei ole muuten mikään ilmoitusasia, jo lähetteen saamiseksi on kovat kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Joka päivä löytyy työtön, jota te-toimisto kohtelee väärin ja saadaan itkeä, että on se turha laitos. Näitä Juusoja ja Osseja on maassamme tuhansia, mammat paapoo aikuisia poikia ja aina löytyy nainen, jonka luota saa ilmaisen kämpän. Tai siis siihen asti, kunnes löytää huumeet ja alkoholin tai perii vanhemmiltaan kämpän, jota ei saakaan pidettyä, koska ei ole rahaa vastikkeeseen.
Suomessa on myös näitä tekopyhiä työnsankareitta on myös moralisoimassa.
Halvemmaksi tulis, laskea nämä marginaali tyypit kuluihin, maksaa niille sitä 500 euron peruspäivärahaa (joka ei riitä mihinkään) ja luopua näistä valvomisista/haastatteluista ja hyödyttömistä koulutuksista. Mutta eihän se sovi, koska joku voi tykätä asua työttömänä vuokra-asunnossa kituuttaen.
Länsimaailman rappio on se että ihmiset syrjäytetään työelämästä ja nimenomaan palkkatyöstä muusta puuhastelusta on turha edes keskustella.
Kun työtä ei ole enää kaikille halukkaille jatkossakaan niin pitäisi olla kansalaispalkka minkä lisäksi saisi tehdä töitä ilman että menettäisi kansalaispalkan, kummasti voisi ne euronkin duunit kiinnostaa kun kaikki työnteko olisi plussaa ja verot tietenkin maksaisi robotit ja automaatio sekä rikkaat omaisuusveroina.
Jos voisin, irtautuisin yhteiskunnasta, jotta ei tarvitse maksaa näitä Juusoja, mun puolesta sietäisi kuolla pois vaikka heti mokoma loinen. Kuvottava ihmis p a s k a.
Miksi nostat näin vanhan ketjun, että pääsisit taas haukkumaan työttömiä koska tietenkin kaikki työttömät ovat kuin juusoja eikö vain?
Kokkareiden toimistolla hyvät aamupullat sille joka tuonkin tarinan lehteen sepitti?
Selviä mielenterveyden ongelmia. En usko että pääsisi töihin vaikka yrittäisi. Kyllä näin on yhteiskunnalle parempi.
Tyypillinen työtön. Tämän takia kannattaa äänestää jatkossa kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Selviä mielenterveyden ongelmia. En usko että pääsisi töihin vaikka yrittäisi. Kyllä näin on yhteiskunnalle parempi.
Laiskuus ei ole mielenterveysongelma. Itse myönsi, että laiskuudesta lokkeilu veronmaksajien rahoilla johtuu. Tämän vuoksi hyvä, että Suomen talousongelmien ja velkaantumisen vuoksi on pakko tulevaisuudessa myös sosiaalietuuksia alentaa, jotta tuollainen elämänvalinta ei houkuttelisi työikäisiä ihmisiä.
Tämän ammattityöttömän elannon vuoksi olen maksannut tuloveroja 40 vuotta. Tulipa hyvä mieli tästä.
Oikeat työttömät myös varmaan iloisella mielellä lukiessaan Juuson haastattelua. Hiphei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskuus ei ole mielenterveysongelma. Itse myönsi, että laiskuudesta lokkeilu veronmaksajien rahoilla johtuu. Tämän vuoksi hyvä, että Suomen talousongelmien ja velkaantumisen vuoksi on pakko tulevaisuudessa myös sosiaalietuuksia alentaa, jotta tuollainen elämänvalinta ei houkuttelisi työikäisiä ihmisiä.
Pelkää maailmaa ja siksi ei tee mitään
No nyt on kyllä niin raflaava provosaissea että jutun kirjoittaja taitaa olla Vauvan säännölisiä lukijoita. Tyyli on kuin suoraan palstan provoavauksesta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?
Niinpä. Muutama vuosi sitten paheksuttiin työhaluttomia nuoria tyyliin "sossu-tatu" ja se yks skeittari-juuso mutt nyt näitä tulee koko ajan. Joku isompi juttu tässä nyt on taustalla
Se "isompi juttu" on se, että media etsii tietoisesti ja tarkoituksella näitä työhaluttomia koloistaan, ja tekee heistä juttuja. Jos tehdään juttu kymmenestä työhaluttomasta, se näyttää jo aika paljolta. He voivat silti olla vain yksittäistapauksia. Nykyisessä työttömyystilanteessa satakin on vielä hyvin pieni marginaaliryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehdin Juusoa. Mulla on hyvä koulutus ja työpaikka, mutta olen onneton. Ostelen kuukaudesta toiseen tavaroita toivoen, että ne tekisivät mut onnelliseksi, mutta ei. Oon jatkuvasti tyhjä sisältä
Juuso on tiellä valaistumiseen. Juuso ymmärtää, että tittelit, rihkamat, statukset, ihmisten mielipiteet on yksilöiden tyhjyyden tunteiden ja masennuksen syy. Ihmiset eivät osaa elää, vaan he suorittavat elämää. He eivät osaa olla tässä hetkessä, koska aina pitää olla pyrkimässä kohti "parempaa".
Juuso on viisaampi kuin moni akateeminen, joka on kahlinnut itsensä titteleiden ja statusten ympärille vääristäen näin TODELLISUUDEN.
Mitä akateeminen tekisit jos sinut pudotettaisiin autiolle saarelle, etkä voisi korostaa akateemisuuttasi ja oppineisuuttasi, omaisuuttasi, statustasi kenellekään?
Autiolla saarella on todellinen elämä. Muu on ihmisten luomaa harhaa ja vankilaa. Juuso pärjäisi autiolla saarella, sillä hän oivaltaan enemmän kuin "menestyneet", jotka ovatkin vain orjia muiden mielipiteille ja materian keräämiselle.
Lukekaa Anthony de Mello - Uudistuminen, siinä sivutaan juusomaisia aiheita.
Kukas Juusolle autiolla saarella ruuan eteen kantaisi? Yksin omavaraisesti eläminen on yleensä kovaa hommaa, siinä jää joku 8-16 duuni äkkiä kakkoseksi.
Näitä juttuja työttömistä tulee taas kokoomusloisten puoluetoimistosta näin vaalien alla.
Laitetaan KAIKKI tuet framille ja katotaan sitten kuka niitä tukia saa! Yritystue,maataloustuet,puoluetuet,sopeutmiseläke tuet jne. Kaikki samaa sossutukea erinimellä ja tulevat tasan tarkkaan samasta verosäkistä!
Työttömyys
Mitkäs vaalit tässä olikaan tulossa?
Jutun mukaan Juuson vanhemmat eivät ole olleet kovin kiinnostuneita lapsestaan "tee mitä haluat" ja varsin mahdollista, että Juusollakin on osin näistä syistä jokin diagnosoimaton häiriö.
Eiköhän tuo koske vain niitä joilla ei ole mitään yhteiskunnalle hyödyllistä taitoa myytävänään. Harvemmin aivokirurgit ja lentokapteenit jää sossun tuille. Joten mikä hyöty pakottaa töihin ihmisiä, joiden työpanoksen arvo on joka tapauksessa nolla.