Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (827)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusoja on kuulkaas niin pieni marginaali porukka joten se ei vaikuta yhteiskunnallisesti yhtään mihinkään.
Yhtä pieni osa hän on yhteiskuntaa kun me kaikki muutkin. Jos kaikki ajattelivat kuin Juuso niin kuka sitten tienaisi rahat eli tarjoaisi tuon elämäntyylin Juusolle? Vastuu on kaikilla, ei vain niillä jotka haluavat.
"Vastuu on kaikilla" mutta sitä ei ole pakko kantaa. Jokaisella on loppupeleissä se päätösvalta mihin elämäänsä käyttää. Mutta kiva, että monella on velvollisuudentunto, joka pitää kaiken pyörimässä
Jos ei halua vastuuta niin sitten ei varmasti halua sen vastuun palkkaakaan? Ai, se kuitenkin kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeen kierteellä tuollaisia juusoja tähän maailmaan tulee? Ajattelevat että on jees jäädä kotiin kun muut käyvät työssä ja mahdollistavat näinollen kotoilun juusoille. Voiko itsekkäämpää ihmistä olla?
Voi riippua ihan vaan siittä miten tämän yhteiskuntarakennelman näkee. Jos pitää sitä sellaisena, jonka eteen ei kannata tehdä töitä, niin silloin niihin on vaikea motivoitua. Joillekin raha toimii motivaattorina, mutta jotku ei koe tarvivansa sitäkään kuin vain välttämättömimmän määrän elämiseen
Ja mistäs se välttämättömin määrä tulee? Jokainen saa elää ihan niin niukasti kuin haluaa kunhan ei tee sitä muiden kukkarolla.
Niin, no vaikka sä et antaiskaan sitä lupaa käydä muiden kukkarolla, niin eihän sitä sulta kysytäkkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeen kierteellä tuollaisia juusoja tähän maailmaan tulee? Ajattelevat että on jees jäädä kotiin kun muut käyvät työssä ja mahdollistavat näinollen kotoilun juusoille. Voiko itsekkäämpää ihmistä olla?
Voi riippua ihan vaan siittä miten tämän yhteiskuntarakennelman näkee. Jos pitää sitä sellaisena, jonka eteen ei kannata tehdä töitä, niin silloin niihin on vaikea motivoitua. Joillekin raha toimii motivaattorina, mutta jotku ei koe tarvivansa sitäkään kuin vain välttämättömimmän määrän elämiseen
Ja mistäs se välttämättömin määrä tulee? Jokainen saa elää ihan niin niukasti kuin haluaa kunhan ei tee sitä muiden kukkarolla.
Niin, no vaikka sä et antaiskaan sitä lupaa käydä muiden kukkarolla, niin eihän sitä sulta kysytäkkään.
Niin, ja Juuso käyttää sitä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusojen puolustelijat ei kerro mistä juusojen elämiseen tulevat rahat tulevat? Jos verorahoilla ei kustanneta niin millä sitten?
Lainarahalla.
Velkaraha on kuin öljy. Kuulemma ollut loppumassa jo 50 vuotta, mutta jostain sitä vaan silti tulee lisää ja lisää.
Joo, paitsi tämä öljy on fyysisesti olemassaolevaa materiaa. Lainarahaa voi suunnilleen tuulesta temmata lisää, jos valuuttana on esim euro, joka ei ole mihinkään kultakantaan tms sidottu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusoja on kuulkaas niin pieni marginaali porukka joten se ei vaikuta yhteiskunnallisesti yhtään mihinkään.
Yhteiskunnallisesti vaikuttavat suurestikin, kun työssäkäyvät tietävät heidäm olemassaolosta ja katkeroituvat siitä
Katkeroituvat muutamasta työttömästä? Huhhu siinä kohtaa kannattaa varmaan harkita terapiaa.
Olen minäkin ennemmin työtön, kuin kuspää työilmapiiristä kärsimässä!
En matkustele ja kotimaa matkoja saa tosi edullisesti, jos junalla menee ja ostaa lipun todella ennakkoon. Alkoholia käytän, mutta ruuat teen itse. Iha
Juuson mä ymmärrän, koska ei halua materiaa ympärilleen ja elää minimaalisesti. Sen sijaan en ymmärrä näitä täällä keskusteluissakin olleita, jotka kitisevät jatkuvasti kun tuet ei riitä lasten iPhoneihin, huvipuistomatkoihin, merkkivaatteisiin, autoon...
Minua ei ole koskaan suututtanut työttömät ihmiset. Minä ansaitsin palkkatuloja ja asiani oli hyvin.
Ei se ollut minulta pois millään sektorilla , jos jotkut on työttömiä se ei näkynyt minun elämässäni millään tavalla, olin onnellinen ja olen edelleen.
Millä tavalla se työttömyys näkyy sinun työssä käyvän elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä pieni osa hän on yhteiskuntaa kun me kaikki muutkin. Jos kaikki ajattelivat kuin Juuso niin kuka sitten tienaisi rahat eli tarjoaisi tuon elämäntyylin Juusolle? Vastuu on kaikilla, ei vain niillä jotka haluavat.
Töihin pääsee ehkä 10% siitä työttömien porukasta, jotka eivät oikeasti halua olla työttömiä ja pyrkivät aidosti palkkatöihin. Kun tilanne on tämä, on yksinkertaisesti typerää pakottaa toimenpiteisiin juusoja, jotka ovat mukana esittämässä vain karenssin välttääkseen. Järkevämpää olisi antaa juuson olla rauhassa ja keskittyä niihin, jotka oikeasti pyrkivät työllistymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loisprkleet pitäisi hakata tohjoksi niin että oppivat paskat olemaan elämättä toisten rahoilla. Karhukopla voisi käydä antamassa vaikka niskalaukauksen näille.
Osaatteko te nykyajan kakarat mennä ajassa taaksepäin ja katsoa kuinka ennen eletiin ennen tukia?
-Ennen oli paljon yrittäjiä, maatalousyrittäjiä; oli omat lehmät eli myytiim maitoa, oli omat kanat, myytiin kananmunia ja kanoja niiden lihaa, oli hyötyeläimiä millä ansaittiin elanto, oma kasvipuutarha ymymym.
-suutareita
-leipomoita omassa taloudessa
-talonmiehiä
-"kerjäläisiä", jotka kulki talosta taloon tekemässä työtä ruokaa vastaan ja sai katon pään päälle joksikin aikaa
-piikoja
-ompelijoita
Ja mitä kaikkea niitä olikaan, mutta ei ollu alveja eli yrittäjyyskin kannatti silloin.
Ihan yhteiskunnan vika, kun yrittäjyys ei enää kannata
Tuet on ihan oikeutettuja!
ja sinä , joka tuollaista raakuutta kirjoittelet, voisit ottaa tarkemmin selvää kunkin työttömän sen hetkisestä elämästä, syistä olla työtön, kaikki ei ole niin musta valkoista niin kuin te nykyajan kullannuput ajattelette!
Itse tekisin noita pienviljelijän ja kanafarmarin töitä oikein mielelläni jos se olisi vielä mahdollista. Se on ihmiselle paljon lajityypillisempää tekemistä kuin istua koneen ääressä ja kokouksissa keskustelemassa merkityksettömistä asioista. Taitaa vaan tehotuotanto olla ainoa mikä kannattaa tänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vankila ja töissäkäynti on melkein sama asia sillä erotuksella että työpaikan ulkopuolella olet vapaa. Vankilassa olet kokoajan muurin sisällä ja valvonnan alla.
Juuson tulisi myös muistaa että monet asiat kuten julkinen terveydenhuolto pelaa enimmäkseen työssäkäyvien verorahoilla. Jos enemmistö lorvisi kotona ei meillä olisi terveydenhuoltoa ollenkaan. Työssäkäyvät tekevät paljon yhteistä hyvää. Täten pitäisi myös verorahojen käyttätahot olla julkisempia. Ihmisten kuuluu saada tietää mihin kaikkeen verorahoja eli osaa heidän ansaitsemastaan palkasta käytetään.Ja sinun niin kuin kaikkien muiden tulisi muistaa, että työttömyyspäivärahoista maksetaan veroa ja enemmän menee veroa päivärahoista kuin palkasta.
kyl on neroja ihmisiä.joo työttömät on hyviä veronmaksajii.eli kaikki työttömäks vaa ni valtio saa paljo verorahoja ja hyvi menee niinkö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vankila ja töissäkäynti on melkein sama asia sillä erotuksella että työpaikan ulkopuolella olet vapaa. Vankilassa olet kokoajan muurin sisällä ja valvonnan alla.
Juuson tulisi myös muistaa että monet asiat kuten julkinen terveydenhuolto pelaa enimmäkseen työssäkäyvien verorahoilla. Jos enemmistö lorvisi kotona ei meillä olisi terveydenhuoltoa ollenkaan. Työssäkäyvät tekevät paljon yhteistä hyvää. Täten pitäisi myös verorahojen käyttätahot olla julkisempia. Ihmisten kuuluu saada tietää mihin kaikkeen verorahoja eli osaa heidän ansaitsemastaan palkasta käytetään.Ja sinun niin kuin kaikkien muiden tulisi muistaa, että työttömyyspäivärahoista maksetaan veroa ja enemmän menee veroa päivärahoista kuin palkasta.
kyl on neroja ihmisiä.joo työttömät on hyviä veronmaksajii.eli kaikki työttömäks vaa ni valtio saa paljo verorahoja ja hyvi menee niinkö
Etkö ole kuullut ikiliikkujasta? :D
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se työttömyys näkyy sinun työssä käyvän elämässä?
kysytkö oikeesti?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä rahaa ei tulekaan jakaa ilmaiseksi senttiäkään niin ei pääse syntymään harhoja sosialistisesta yhteiskuntarakennelmasta.
Niin menisin minäkin. Onneksi olen työkyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voiko aikuine ihmine oikeesti olla noi tyhmä?.tietyst jos ollu kauvan työttömänä ni luulee et raha vaa jostain tulee
Raha tulee metsästä. Metsää kaadetaan ja siitä tehdään paperia ja paperille painetaan euron kuvia.
Oon työkyvyttömyyseläkkeellä ja käyn töissä pieniä määriä kuntoutuakseni. Enkä tosiaankaan ymmärrä työnvälttelijöitä.
Velkaraha on kuin öljy. Kuulemma ollut loppumassa jo 50 vuotta, mutta jostain sitä vaan silti tulee lisää ja lisää.