Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”

Vierailija
15.10.2017 |

Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.

Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.

– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.

Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.

– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.

Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.

– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.

Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.

loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html

Kommentit (827)

Vierailija
541/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla se työttömyys näkyy sinun työssä käyvän elämässä?

kysytkö oikeesti?.

Kysyn ihan aikuisten oikeasti???

Kun minun elämässäni se ei näy missään!

Vierailija
542/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkotyöleirit olis tuollaisille juusoille oikea sijoitus paikka. Kunnon ruumillista työtä ja yksinkertaista ruokaa, klo7.00 herätys ja valot pois klo 22.00. Kolme vuotta ja siviilitöihin, jos ei siviilissä onnistu, niin viiden vuoden keikka takas leirillä.

Olen tehnyt viestistäsi rikoilmoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysytkö oikeesti?.

voi juma.noh josset muuten ymmärrä ni pakko kertoo.se kelan rahoilla makoilu maksetaan työtätekevien vero rahoista mitä enemmä kela tyyppei sitä enemmä lähtee palkasta veroa.mistä luulit kean rahojen tulevan??

Vierailija
544/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vankila ja töissäkäynti on melkein sama asia sillä erotuksella että työpaikan ulkopuolella olet vapaa. Vankilassa olet kokoajan muurin sisällä ja valvonnan alla.

Juuson tulisi myös muistaa että monet asiat kuten julkinen terveydenhuolto pelaa enimmäkseen työssäkäyvien verorahoilla. Jos enemmistö lorvisi kotona ei meillä olisi terveydenhuoltoa ollenkaan. Työssäkäyvät tekevät paljon yhteistä hyvää. Täten pitäisi myös verorahojen käyttätahot olla julkisempia. Ihmisten kuuluu saada tietää mihin kaikkeen verorahoja eli osaa heidän ansaitsemastaan palkasta käytetään.

Ja sinun niin kuin kaikkien muiden tulisi muistaa, että työttömyyspäivärahoista maksetaan veroa ja enemmän menee veroa päivärahoista kuin palkasta.

voiko aikuine ihmine oikeesti olla noi tyhmä?.tietyst jos ollu kauvan työttömänä ni luulee et raha vaa jostain tulee

No rahahan vaan jostain tulee. Valtiot ottaa lainaa pankeilta, raha on saatu siis pankeilta. Niille sitten maksetaan velkaa takaisin, korkoineen. Tätä korkoa varten vaan ei ole sitä rahaa annettu/lainattu, niin valtiot on ikuisessa velassa näille pankeille. Ei se raha ole työtä tekemällä ja veroja maksamalla tehty.

Vierailija
545/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juusoja on kuulkaas niin pieni marginaali porukka joten se ei vaikuta yhteiskunnallisesti yhtään mihinkään.

Yhteiskunnallisesti vaikuttavat suurestikin, kun työssäkäyvät tietävät heidäm olemassaolosta ja katkeroituvat siitä

Typeriä ovat, jos katkeroituvat. Ei ole mitään syytä siihen.

Vierailija
546/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha orja kirjoitti:

Eli siis nämä ketkä eivät suostu modernin ajan orjaksi, saavat haukut niiskansa heiltä jotka ovat orjaksi suostuneet. Sitähän nykypäivän työ on, orjuutta.

Minulle on ihan sama mitä kyseinen ihminen tekee, mutta minä en halua häntä elättää.

Vierailija
547/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juusoja on kuulkaas niin pieni marginaali porukka joten se ei vaikuta yhteiskunnallisesti yhtään mihinkään.

Yhtä pieni osa hän on yhteiskuntaa kun me kaikki muutkin. Jos kaikki ajattelivat kuin Juuso niin kuka sitten tienaisi rahat eli tarjoaisi tuon elämäntyylin Juusolle? Vastuu on kaikilla, ei vain niillä jotka haluavat.

Mikä ihmeen vastuu? Oletko kuullut kaltevasta pinnasta?

Vierailija
548/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha orja kirjoitti:

Eli siis nämä ketkä eivät suostu modernin ajan orjaksi, saavat haukut niiskansa heiltä jotka ovat orjaksi suostuneet. Sitähän nykypäivän työ on, orjuutta.

Minulle on ihan sama mitä kyseinen ihminen tekee, mutta minä en halua häntä elättää.

Ilouutinen sulle! Sä et Juusoa elätä!

Vierailija
549/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta vankila ja töissäkäynti on melkein sama asia sillä erotuksella että työpaikan ulkopuolella olet vapaa. Vankilassa olet kokoajan muurin sisällä ja valvonnan alla.

Juuson tulisi myös muistaa että monet asiat kuten julkinen terveydenhuolto pelaa enimmäkseen työssäkäyvien verorahoilla. Jos enemmistö lorvisi kotona ei meillä olisi terveydenhuoltoa ollenkaan. Työssäkäyvät tekevät paljon yhteistä hyvää. Täten pitäisi myös verorahojen käyttätahot olla julkisempia. Ihmisten kuuluu saada tietää mihin kaikkeen verorahoja eli osaa heidän ansaitsemastaan palkasta käytetään.

Ja sinun niin kuin kaikkien muiden tulisi muistaa, että työttömyyspäivärahoista maksetaan veroa ja enemmän menee veroa päivärahoista kuin palkasta.

voiko aikuine ihmine oikeesti olla noi tyhmä?.tietyst jos ollu kauvan työttömänä ni luulee et raha vaa jostain tulee

No rahahan vaan jostain tulee. Valtiot ottaa lainaa pankeilta, raha on saatu siis pankeilta. Niille sitten maksetaan velkaa takaisin, korkoineen. Tätä korkoa varten vaan ei ole sitä rahaa annettu/lainattu, niin valtiot on ikuisessa velassa näille pankeille. Ei se raha ole työtä tekemällä ja veroja maksamalla tehty.

aha just just

Vierailija
550/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on monta vuotta vanha aloitus...

Vierailija
551/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muokaan kiinnosta, ja yksi toinen syy on se, että olen aina tullut kiusatuksi, niin koulussa kuin työpaikoilla, joten, enpä enää ole hakenut minnekkään, enkä aiokkaa

Vierailija
552/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät on kateellisia koska työpaikkahan on aina enemmän tai vähemmän pyllystä. Se on pakkoavioliitto moninaisten kusipäiden kanssa. Ilman töitä ei kuitenkaan uskalla jäädä koska köyhyys pelottaa ja muiden tuomitsevat mielipiteet pelottaa.

En missään nimessä ole kateellinen, päinvastoin.

Minulla on ihana työ ja rakastan sen tekemistä. Lisäksi pystyn vaikuttamaan tuloihini tekemällä lisää töitä ja näin ollen saan lisää elämääni kivaa sisältöä. Juusolla ei ole mitään näistä vaan tyyppi katselee telkkaria kaiket päivät.

Mistäs tiedät?

Vierailija
553/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aha just just

Perusteltua vasta-argumenttia?

Vierailija
554/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kysytkö oikeesti?.

voi juma.noh josset muuten ymmärrä ni pakko kertoo.se kelan rahoilla makoilu maksetaan työtätekevien vero rahoista mitä enemmä kela tyyppei sitä enemmä lähtee palkasta veroa.mistä luulit kean rahojen tulevan??

Mitään ei makseta veroilla!

Vierailija
555/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän Juuso sanoisi jos lähikaupassa ei olisikaan olutta tai ei einestä tarjolla kun tehtaille ei löytyisi työntekijöitä tai jos koko kauppa suljettaisiin kun myyjiä ei sillä palkalla hotsita tulla töihin? Tai jos vaikka se matalapalkkainen sossutoimiston väki ei enää jaksaisikaan juusojen hakemuksia käsitellä. Yök mikä tyyppi.

Jos näin on ettei jaksa käydä töissä niin sitten kaikki tuet pois ja vanhemmat elättää ja mitään tuettuja palveluita kuten terveydenhuolto, uimahallit tai kirjastot ei saa käyttää puoli-ilmaiseksi. Mites sitten suu pannaan Juuso?

Vierailija
556/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä ihmeen kierteellä tuollaisia juusoja tähän maailmaan tulee? Ajattelevat että on jees jäädä kotiin kun muut käyvät työssä ja mahdollistavat näinollen kotoilun juusoille. Voiko itsekkäämpää ihmistä olla?

Voi riippua ihan vaan siittä miten tämän yhteiskuntarakennelman näkee. Jos pitää sitä sellaisena, jonka eteen ei kannata tehdä töitä, niin silloin niihin on vaikea motivoitua. Joillekin raha toimii motivaattorina, mutta jotku ei koe tarvivansa sitäkään kuin vain välttämättömimmän määrän elämiseen

Ja mistäs se välttämättömin määrä tulee? Jokainen saa elää ihan niin niukasti kuin haluaa kunhan ei tee sitä muiden kukkarolla.

Niin, no vaikka sä et antaiskaan sitä lupaa käydä muiden kukkarolla, niin eihän sitä sulta kysytäkkään.

Niin, ja Juuso käyttää sitä hyväkseen.

Ei käytä.

Vierailija
557/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha orja kirjoitti:

Suurin osa nykyihmisistä on tosiaan palkkaorjia, vaikka kaikki eivät halua sitä myöntää. Haluaisin olla rikas ja elää mukavaa laiskaa elämää tekemättä töitä ollenkaan. Joskus nuorempana en ajatellut näin, mutta yli 20 vuoden työuran jälkeen totean, että saisi jo riittää. Äitini suree pientä eläkettään ja katuu, että koskaan teki raskasta tehdastyötä kolmessa vuorossa.

Vierailija
558/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkotyöleirit olis tuollaisille juusoille oikea sijoitus paikka. Kunnon ruumillista työtä ja yksinkertaista ruokaa, klo7.00 herätys ja valot pois klo 22.00. Kolme vuotta ja siviilitöihin, jos ei siviilissä onnistu, niin viiden vuoden keikka takas leirillä.

Olen tehnyt viestistäsi rikoilmoituksen.

Olet tehnyt itsestäsi naurunalaisen.

Vierailija
559/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuson mä ymmärrän, koska ei halua materiaa ympärilleen ja elää minimaalisesti. Sen sijaan en ymmärrä näitä täällä keskusteluissakin olleita, jotka kitisevät jatkuvasti kun tuet ei riitä lasten iPhoneihin, huvipuistomatkoihin, merkkivaatteisiin, autoon...

Tarvitse lataamoa. Luet harhoja! Tällaisia ei ole.

Vierailija
560/827 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että "Juuso" ei ole todellinen henkilö. Tämä on trolli, jonka joku persujen tai kokoomuksen kannattaja tänne postasi. Sinänsä kiinnostavaa, että peikot harvemmin pystyvät luomaan pitkiä ketjuja, joten onneksi olkoon vaan, kuka ap ikinä oletkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan