Töitä välttelevä Juuso, 31: ”Mieluummin menisin vaikka vankilaan kuin pakolla töihin”
Työtä on turha tyrkyttää eteläsuomalaiselle Juusolle. Jos hänestä on kiinni, hän aikoo olla työtön myös jatkossa.
Etelä-Suomessa asuva Juuso on 31-vuotias. Hän ei ole koskaan ollut palkkatöissä, eikä hänellä ole ammattitutkintoa.
Töitä hän ei ole halunnut tehdä koskaan.
– Tiesin sen jo peruskoulussa. Tiesin myös, että Suomessa on mahdollista elää pelkkien tukien varassa, jos haluaa. Syynä siihen on ollut ihan silkka laiskuus. En ole koskaan halunnut herätä aamuisin ja lähteä töihin. Sellainen ei ole koskaan ollut meikäläisen elämää, hän kertoo Ilta-Sanomille.
Juuso ei ole koskaan ollut yhdessäkään työhaastattelussa. Hänellä ei ole koskaan ollut toiveammattia. Ei siis mitään, mitä kohti hän pyrkisi.
– Olen tyytyväinen elämääni näin. En ole haaveillut koskaan mistään tavarasta, olen tyytyväisin silloin, kun omaisuutta on mahdollisimman vähän. Rahat ovat riittäneet, eikä sukulaisilta tai tuttavilta ole tarvinnut lainata. Jotkut haluavat auton ja asunnon, minua sellaiset asiat eivät kiinnosta ollenkaan. Kaikki rihkaman kerääminen on turhaa.
Tosin niitäkin hetkiä on ollut, jolloin vanhempien apuun on pitänyt turvautua.
– Olen asunut omillani 20-vuotiaasta lähtien. Joskus vuokra on noussut sen verran kovaksi, että olen väliaikaisesti joutunut muuttamaan takaisin lapsuudenkotiin. Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ajanjaksoja, hän kertoo.
Ei työtä, ei haaveita, ei pyrkimyksiä päästä johonkin tiettyyn pisteeseen elämässä. Juuson elämä saattaa kuulostaa lohduttomalta, mutta hän vakuuttaa, että on itse valinnut työttömyytensä.
loput jutusta voi lukea täältä https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005409618.html
Kommentit (827)
Määää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuso 31 on lapsi joka ei tiedä mistä puhuu. annetaan pojan kasvaa, vaikka ihan tuetusti!
Eri mieltä. Muuttakoon metsään asumaan ilman tukia, niin ehkä alkaisi itsensä elättäminen kiinnostaa.
JA KUOLIS SINNE! Eikö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä tuosta, mikäli joku haluaa asettua yhteiskunnan ulkopuolelle.
aijaa minua ei kyl kiinosta maksaa tollasta touhua.mut pakotetaan maksamaan
Mitä ihmettä höpötät?
Reetta kirjoitti:
Mene vaikka Venäjälle, mut sua en kyl haluais rahottaa verorahoillani
Et rahottakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tämmöisiä kaikkien työttömien maineen pilaavia juttuja sikiää nyt koko ajan?
Niinpä. Muutama vuosi sitten paheksuttiin työhaluttomia nuoria tyyliin "sossu-tatu" ja se yks skeittari-juuso mutt nyt näitä tulee koko ajan. Joku isompi juttu tässä nyt on taustalla
Suomessa ei enää kannata käydä töissä. Melkein tai jopa samat nettotulot saa täyttelemällä kotisohvalta kelahakemuksia. Onneksi tähän tulee nyt roti.
Taitaa olla tapauskohtaista, sillä nykyään työssä käyvänä saan paljon enemmän kuin mitä työttömänä ollessani sain. Nyt on säästössä summa, josta en 5 vuotta sitten nähnyt edes unia. Nyt käsittelen tuhansia, työttömänä muutamia onnettomia satasia ja hikisiä kymppejä.
Jos kotona makoilu toisi tonnit tilille ja lihapadat valmiina eteen, niin jäisin kotiin makoilee. Mutta kun työttömänä ei edes 9€ päivä pajajutut tuoneet tilille samoja rahoja kuin oikeissa töissä käyminen nyt, niin työttömäksi heittäytyminen ei ole tässä nyt mikään vaihtoehto.
Mutta kohtahan uusi hallitus poistaa tästä maasta sosiaaliturvan kokonaan. Sitten onkin hyvä joutua työttömäksi. No, ehkä turvapaikkaturismi vähenee kun ulkomailla alkaa kiertää sana, että nyt siellä Suomessa on enää maailman parhaat vankilaolot ja lyhyimmät tuomiot, mutta Kela on lakkautettu kokonaan, että ilmaista rahaa ei enää seinästä irtoa. Siinä on moni huuli pyöreänä.
Vierailija kirjoitti:
Juusojen puolustelijat ei kerro mistä juusojen elämiseen tulevat rahat tulevat? Jos verorahoilla ei kustanneta niin millä sitten?
Ziljoona kertaa selitetty! Byrokraatti painaa tietokoneen nappia, ja raha luodaan ilmasta.
Vapaassa markkinataloudessa tarvitaan myös laajaa työttömien reserviä josta yritykset voi ammentaa työvoimaa. Kaikki työttömät ei ole ihan super kiinnostuneita löytämään töitä. Mitä sitten?
Mutta vankila ja töissäkäynti on melkein sama asia sillä erotuksella että työpaikan ulkopuolella olet vapaa. Vankilassa olet kokoajan muurin sisällä ja valvonnan alla.
Juuson tulisi myös muistaa että monet asiat kuten julkinen terveydenhuolto pelaa enimmäkseen työssäkäyvien verorahoilla. Jos enemmistö lorvisi kotona ei meillä olisi terveydenhuoltoa ollenkaan. Työssäkäyvät tekevät paljon yhteistä hyvää. Täten pitäisi myös verorahojen käyttätahot olla julkisempia. Ihmisten kuuluu saada tietää mihin kaikkeen verorahoja eli osaa heidän ansaitsemastaan palkasta käytetään.
Mikään ei ole muuttunut, paitsi että nyt noita on jo miljoona.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tapauksessa on outoa, että kuka ihan oikeasti haluaa soittoaikoja TE-toimistolta? Onko kiva herätä klo 10, kun TE-toimistosta soitetaan?
Eihän se ideaali tilanne ole, että työkkäristä soitetaan jo joskus aamuyöstä. Itse pyrin, että soittavat vasta iltapäivällä. Siinä jää aikaa ottaa loiventavia ilman hirveää kiirettä ja ehtii käydä kaupassa hakemassa lisää ennen kuin tantat alkavat ahdistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vankila ja töissäkäynti on melkein sama asia sillä erotuksella että työpaikan ulkopuolella olet vapaa. Vankilassa olet kokoajan muurin sisällä ja valvonnan alla.
Juuson tulisi myös muistaa että monet asiat kuten julkinen terveydenhuolto pelaa enimmäkseen työssäkäyvien verorahoilla. Jos enemmistö lorvisi kotona ei meillä olisi terveydenhuoltoa ollenkaan. Työssäkäyvät tekevät paljon yhteistä hyvää. Täten pitäisi myös verorahojen käyttätahot olla julkisempia. Ihmisten kuuluu saada tietää mihin kaikkeen verorahoja eli osaa heidän ansaitsemastaan palkasta käytetään.
Peruaatteessa noin, mutta käytännössä tuo luultavasti johtaisi vain järjestelmälliseen rahanpesuun ja isompi siivu verorahoista menisi bulvaanien taskuihin.
Just tämän takia en enää halua työskennellä työikäisten parissa. 98% asiakkaista on ookoo mutta sitten tulee näitä juusoja ja sellaisia jotka syyttää kaikkia muita omista ongelmistaan ja viinaa pitää saada. Olen napakasti laittanut peilin eteen tällaisille mutta siitä se parku vasta syntyykin.
-Sossu
Moni joutuu ikityöttömäkdi, jos persoonallisuus on erilainen. Vaikka työt tulisikin tehdyksi. Pitää olla kulloisenkin trendin mukainen. Nuori. Seuratkaapa. En haluaisi olla tänä aikana työnhakija.
aijaa minua ei kyl kiinosta maksaa tollasta touhua.mut pakotetaan maksamaan
Minäkään en näe syytä kannattaa sitä, että minulta viedyillä rahoilla tuetaan tuollaista elämäntyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Just tämän ta juukia en enää halua työskennellä työikäisten parissa. 98% asiakkaista on ookoo mutta sitten tulee näitä juusoja ja sellaisia jotka syyttää kaikkia muita omista ongelmistaan ja viinaa pitää saada. Olen napakasti laittanut peilin eteen tällaisille mutta siitä se parku vasta syntyykin.
-Sossu
Juuso ainakin väittää, ettei käytä päihteitä. Totta tai ei, mutta lienee se kuitenkin todennäköisemmin totta kuin se, että olet sossu.
Juuso syö ja paskantaa. Mitään muuta hän ei tässä elämässä saa aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Juuso syö ja paskantaa. Mitään muuta hän ei tässä elämässä saa aikaiseksi.
.. Toivottavasti ei ole Kasvis syöjä. Ne saastuttaa. Kakkivat kuin norsut ja juomakelpoisella vedellä huuhdotaan Itämereen lopulta. Kyllä Juuso saa elää mun puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusojen puolustelijat ei kerro mistä juusojen elämiseen tulevat rahat tulevat? Jos verorahoilla ei kustanneta niin millä sitten?
Ziljoona kertaa selitetty! Byrokraatti painaa tietokoneen nappia, ja raha luodaan ilmasta.
Niin, raha on nykyisin bitteinä. Sähköisesti maksetaan ja summa näkyy näytöllä. Ja tililtä siirtyy taas sähköisesti eteenpäin, esim. kaupan kassalla kortilla maksettaessa. Ei näy setelirahaa näissä tapahtumissa.
Mieluummin sitä viettäisi iltaa Juuson kuin palstan irvokkaiden työnsankarien kanssa.
Juuson vanhemmat on jo luovuttaneet.
Olisi kiva tietää, millaisia ovat Juuson ihmissuhteet noin yleensä.
Ilmeisesti on erakkoluonne, muttei kumminkaan autistinen.
Sanalla sanoen innoton, saamaton ja vähään tyytyväinen.
Jännää ettei ole sanojensa mukaan päihteitä kuvioissa.
Niin tietysti! PITÄIS VAAN KUOLLA!