Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotona eri kasvot, vieraissa toiset

Vierailija
15.10.2017 |

Hapuillen etsin sanoja ja yritän kuvailla sitä, mitä tarkoitan.

Lapsuudenkodissa vallitsi kummallinen kaksinaamainen kulttuuri: kotona päti eri asiat kuin ihmisten ilmoilla. Kotona lapset elivät kuin siat pellossa, puuhailivat omiaan. Aikuisten keskustellessa pysyivät poissa tieltä. Kuitenkin olisi pitänyt osata toimia sivistyneesti ja odotusten mukaisesti kodin ulkopuolella.

Kotona ei esimerkiksi koskaan pyydetty anteeksi tai kiitetty. Esimerkiksi kiitos sanana oli vieras, ei normaalissa käytössä, hirveän latautunut, mutta kodin ulkopuolella sitä olisi pitänyt käyttää. Muistan, miten kiusallisia tilanteita pikkulapsena syntyi, kun vierasilla olisi pitänyt kahvipöydän jälkeen kiittää ja aikuisten katseet nauliutuivat lapseen. Kotona sai torut, mutta samalla sanottiin, että ei sitä kotioloissa tarvitse kiitellä.

Tämä oli vain esimerkki, mutta siinä kuvastuvat ne eri maailmat, joiden välillä olisi pitänyt osata tasapainotella. Kotona äiti piiskasi ja tukisti, vieraiden ilmoilla ääni, ilmeet ja eleetkin olivat kuin enkelin. Vielä aikuisenakaan en osaa vanhempien seurassa olla "oma itseni".

Tunnistaako joku tästä omaa perhettään?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, nämä täällä kuvaillut jutut ei ole normaalia. Jos omassa perheessä on tällaista niin perheenne ei ole normaali.

Vierailija
22/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tämän. Äitini on vieläkin samanlainen. Hän voi huutaa, vittuilla ja haukkua, mutta ääni muuttuu sekunnissa, kun puhelin soi. Siis käsittämätön kaksinaamainen paska. Olen hänelle joksus asiasta sanonut, mutta haukkumista vain sain. Hänelle ei itselleen saa mitään sanoa, mutta itse hän saa solvata.

Aika kamalaa jos äitisi vittuilee ja haukkuu mutta oletetaan että teillä olisi vaikka ollut riita ilman haukkumista tai vittuilua mutta äänen korotusta ja vihastumista, sitten puhelin soi ja joku vieras soittaa joka ei ole edes läheinen tai vaikka jostain virastosta. Miten pitäisi toimia? Ei muuteta ääntä kellossa ja jatketaan riidan kuuloisella vihaiselta olemuksella tuota puhelua? Riitelykin on tietääkseni täysin normaalia että välillä tapahtuu läheisten ihmisten kesken. Ennemminkin kysyisin missä kodissa ei ikinä vihastuta tai riidellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. Muutama on kommentoinut vieraskoreudesta. Ei nyt ole kyse siitä, että menee linnanjuhliin piereskelemään ja katsomaan Emmerdalea tabletilta. Kuvailtuun kaksinaamaisuuteen liittyy varpaillaan olo, valta, piilottelu ja alistaminen.

Vierailija
24/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiittäminen oli meilläkin latautunutta. En vieläkään osaa kiittää automaattisesti, ohimennen, vaan minun pitää tietoisesti aina ajatella asiaa.

Vierailija
25/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

24: Mistähän tuo kiittämisen vaikeus johtuu? Siihen liittyi ihmeellinen kiusallisuus.

Anteeksi pyytäminen (edes silloin, kun oli tehnyt jotain hyvin pientä, vaikka tönäissyt epähuomiossa toista jonossa) oli todella toisesta maailmasta. Häpeällistä, ei sopinut suuhun.

Ehkä tuollainen kaunopuheisuus oli liian hienostelevaa vanhempien mielestä ja siksi sitä vältettiin? Kuitenkin ymmärrettiin, että ihmisten keskuudessa täytyy osata käyttäytyä muiden tai tavallisten ihmisten säännöillä. Siinä oli outo ristiriita.

Toisaalta äiti myös varoi liikaa kiittelyä, ettei ihminen ylpisty (luule liikoja itsestään) ja ettei kiitos menetä tehoaan jatkuvasta hokemisesta.

Vierailija
26/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut juuri tuollaista teatteria. Tunsin suorastaan inhon väreet, vaikka lapsuudestani on jo kauan. Jos äitini raivareitten jälkeen olin hetken puhumaton, äitini mielestä olin heti marttyyri. Se olikin äitini lempisana. Ja toinen lempisana oli "häppee". Kun minä ja siskoni lähdimme "kotiteatterista" - äitini vallankäyttö siirtyi isääni. Pikkuhiljaa olen näistä selvinnyt, mutta sen nämä raskaat kotioloni saivat aikaan, etten halunnut omia lapsia. Niin suuri oli pelko, että jatkaisin samaa sairasta vallankäyttöä omiin lapsiini.

Vierailija
27/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläpito yrittää selittää äititraumaansa?😂

Kenelläkään muulla ei ole tällaista ollut, koko aamupäivän ja iltapäivän aikana värkkäämäsi vastaukset itsellesi meni ihan hukkaa.

Vielä kun jotain valittamista keksit? Ollan röyhkeitä ja äiti kiusaa, pikku vinkki kukaan muu ei ole näin katkera.

Vierailija
28/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

27: Mikä oli antisi tähän keskusteluun?

Vierailija
29/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua... olen tämän jollain tapaa tiennytkin mutta oli hyvä kun ap hyvin kuvailit tänne ja avasit ketjun

Vierailija
30/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että useassa perheessä on vieraiden lähdettyä ja oven heidän perässään sulkeentuneen jälkeen alkanut eri kello soittaa ja laulaa.

Vierailija
31/31 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Lapsena sai päivittäin kuulla, mitä hävettävää milloinkin oli tehnyt. Nyt itse äitinä tuntuu käsittämättömältä, miten omalle lapselle on voinut puhua niin törkeästi ja ivaten. Taisin vasta aikuisena ymmärtää, mitä erilaisia tunteita on ja miten helliä tunteita voi näyttää. Ja ettei tarvitse hävetä itseään ihan tavallisissa asioissa. Välillä tuntui, että äiti sai jotain kiksejä siitä, kun selitti miten häntä milloinkin oli jokin minussa hävettänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä