Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?
Kommentit (372)
Kaipa sitä tottuu, itse just downgradetin 55-neliöisestä 40-neliöiseen kämppään ja ahdistihan se tilan kutistuminen alkuun, mutta nyt tuntuu jo normaalilta. Vaikkakin on aika vaikeaa kuvitella sitä tilaa, että tää kämppä laitettais vielä yli puoliksi poikki, eihän sinne mahdu mitään.
Kyllä se rakkaat menee vaan jatkossa niin, että rakennetaan tämän tyyppisiä miniasuntoja, soluasuntoja jne työttömille ja pienituloisille. Asumistukijärjestelmä kaatuu omaan mahdottomuuteensa ja ihmisten on löydettävä halvempia asumisen muotoja.
Jos voi valita, niin moniko oikeasti ottaisi 15 neliötä hintaan 500 e/kk ja moniko 38 neliötä hintaan 500 e/kk, jos sijainti on täsmälleen sama?
Vierailija kirjoitti:
Jos voi valita, niin moniko oikeasti ottaisi 15 neliötä hintaan 500 e/kk ja moniko 38 neliötä hintaan 500 e/kk, jos sijainti on täsmälleen sama?
Mutta kun ei voi. 38m2 vastaavalla sijainnilla maksaa 700e+
Kyllä se riittää sellaiselle jolla ei oo varaa maksaa omistaan vuokraa.
Minä olen eläkeläinen, nyt asun 60 neliön kaksiossa. Minulle riittäisi hyvin tuo pikku pesä kodiksi. Minulle kotia on myös lähiympäristö, kauppa, kirjasto, kävelyreitti. Siinä HSn kolumnissa ihailtiin isoja asuntoja ainoana oikeana tapana asua. Minusta pieni ja hyvin rakennettu asunto on näin pohjoisessa maassa erittäin viisasta. Miksi minulla pitäisi olla 100 neliötä, joita lämmitetään 10 kk vuodessa, ja jotka ovat turhan tavaran varastona. Kaikki tärkeä mahtuu yhteen huoneeseen. Luulen, että monella on sama tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Se on juurikin niin, että tuon on vaan riitettävä, jos ei itse vuokraansa maksa. Ei siinä kohdassa voi alkaa itkeä, mutku mä haluun kivan keskustakolmion.
Jos en olisi perheellinen, tuo olisi ihan unelmakämppä. Kompakti, viihtyisän oloinen, uusi ja puhdas, se yhteisöllisyyskin kiehtoo ainakin ajatuksen tasolla (joo, riippuu hirveästi mitä porukkaa siellä olisi). Ja vuokraan alle puolet nykyisestä.
En kyllä kaipaa opiskeluaikojen itsemurhayksiöön, vaikka tilaa taisi olla pari neliötä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei se 15 neliötä maksa sitten noin 300, jos suunnilleen samoilla nelihöhinnoilla mennään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juurikin niin, että tuon on vaan riitettävä, jos ei itse vuokraansa maksa. Ei siinä kohdassa voi alkaa itkeä, mutku mä haluun kivan keskustakolmion.
Eiköhän se ole nimenomaan päinvastoin, että omasta pussistaan vuokran maksavalle on hinnalla väliä ja toisten rahoilla elävälle vain sossun maksimit ovat rajana... Tuossa on siihen matkaa toista sataa euroa.
Vierailija kirjoitti:
No hei, mä ottaisin mieluummin 100 neliötä hintaan 0euroa. Kai se onnistuu?
[/quote]
Olen asunut, ihan Vantaan keskustassa.[/quote]
Ei Vantaalla oo keskustaa. Sielä on vaan Martinlaakson jatke ja juna joka vie pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole nimenomaan päinvastoin, että omasta pussistaan vuokran maksavalle on hinnalla väliä ja toisten rahoilla elävälle vain sossun maksimit ovat rajana... Tuossa on siihen matkaa toista sataa euroa.
Enimmäisasumismenot yksin asuvalle on kyllä Vantaalla 492e.
Koppi olisi oikea nimitys asunnon sijaan.
Nuorille oikein hyvä, työsuhdeasunnoiksi myös, loma-asunnoiksi, yksinäisille vanhuksille tms.
Raha kai se tekijä on, tuskin kukaan 15m2 koppia valitsee, jos samalla hinnalla saisi vastaavan 150 neliöisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei se 15 neliötä maksa sitten noin 300, jos suunnilleen samoilla nelihöhinnoilla mennään?
Koska mitä pienempi asunto, sitä kalliimmat neliöt. Näin se vaan menee. Onko se reilua on toinen kysymys, mutta esim. jo 40-50m2 kaksion saa suhteessa paljon edullisemmin. Tuolla suunnilla niitä on noin 800e hintaan vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
voisihan tuo riittää, jos käy vain nukkumassa ja sänkyn lisäksi ei ole paljoa muuta tavaraa.
Tai sänky voidaan nostaa päiväksi seinälle ja tilalle tulee työ-/ruokapöytä tai sohva. Toki jos näiden pienten asuntoen neliöhinta tai neliövuokra on huomattavasti suurempi kuin 30 neliön yksiön, niin kyse on rahastamisesta.
15 neliötä... hyi saatana!
Armeija puolijoukkueteltassa yöpyneenä voin toki sanoa että siihen verrattuna tuo on luksusta. Mutta muuten -hehehheeh!
Oikeesti nyt, ei tuollaisessa kuulu ihmisen pitkiä aikoja asua, no way!
Soluhuoneet maksavat yli 400 täällä. Joten tuo on kyllä siihen nähden halpa.