Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?
Kommentit (372)
Asun vanhassa asuinkäyttöön muunnellussa tehtaassa. Huonekorkeus tässä asunnossa on neljä metriä. Mulla on myös asunnossa parvi, johon mennään portaita pitkin, sinne mahtuu sänky ja siellä mahtuu seisomaan. Munkin loft-yksiön ilmoitettu neliömäärä on 24 neliötä. Käytännössä parvi on huone kun asunto on normaalia korkeampi. Viihdyn mainiosti. Ja kelpaisi myös tuo esitelty asunto. En ymmärrä,mitä se on keneltäkään pois, jos joku viihtyy pienemmässä tilassa,
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti suurempaa masokismia on rakentaa tai ostaa talo syrjästä, ja sen jälkeen ihmetellä kun sitä ei saakaan kaupaksi.
Voin sanoa suoraan, että koko maaseutu tulee tyhjenemään parin seuraavan vuosikymmenen sisällä. Yksittäisiä tilallisia ja elämäntapahippejä voi sinne jäädä, mutta pikkuhiljaa kaikki muut valuvat kaupunkiin. Automaattinen ja väistämätön seuraus on asuntojen hintojen nousu, eli siirtyminen yhä pienempiin asuntoihin.
Syy tähän on palveluiden siirtyminen kaupunkiin, autoilun väheneminen ja myös juurtuminen kaupunkiympäristöön. Äärimmäisen harva kaupungissa syntynyt lapsi jättäisi tutut piirit, ihmiset ja harrastukset muuttaakseen maakuntien tilaihmeisiin. Ja ilman autoa ei edes lähdetä kovin kauas keskustasta.
Kun ennen talon ja autojen ajateltiin olevan menestyksen merkki, onkin se tulevaisuudessa syrjäytymisen merkki kun yhä useampi asuu suuressa talossa vain koska ei ole varaa asua kaupungissa. Myös tavaralle käy samalla tavalla. Yhden upean ja kestävän kenkäparin omistaminen on arvostetumpaa kuin autotallillinen krääsää. Pankit tietävät tämän jo, siksi lainaa ei edes heru kasvukeskusten ulkopuolelle. Ei niitä asuntoja tule kukaan enää ostamaan.
Enpä usko.
Yksityisautoilu varmasti kallistuu ja tulee joillekin täysin mahdottomaksi. Siksipä maaseudulla yleistyvät kätevät minibussit, joita näin some-aikana on eri sovelluksin helppo sumplia kimppataxeiksi ja kyydeiksi.
Jokainen mummu ja halveksimasi elämäntapahippi pääsevät lääkäriin milloin haluavat.
Sitä paitsi palveluita ei tarvitse kuvailemasi aikajanan jälkeen samalla tavalla. Verikokeet, ultraukset ynnä muut terveysjutut hoituvat himassa etänä.
Safkat ja tilbehöörit saat dronella himaasi metsänkeskelle.
Tulevaisuudessa maalla asuvat ovat kaupunkilaisten suuri kateuden kohde.
Kaupungeissa on turvatonta, kaikkea kytätään, pelätään ja melusaaste saa jengin repimään toisiltaan silmät päästä.
Sori!
Vierailija kirjoitti:
Huomattavasti suurempaa masokismia on rakentaa tai ostaa talo syrjästä, ja sen jälkeen ihmetellä kun sitä ei saakaan kaupaksi.
Voin sanoa suoraan, että koko maaseutu tulee tyhjenemään parin seuraavan vuosikymmenen sisällä. Yksittäisiä tilallisia ja elämäntapahippejä voi sinne jäädä, mutta pikkuhiljaa kaikki muut valuvat kaupunkiin. Automaattinen ja väistämätön seuraus on asuntojen hintojen nousu, eli siirtyminen yhä pienempiin asuntoihin.
Syy tähän on palveluiden siirtyminen kaupunkiin, autoilun väheneminen ja myös juurtuminen kaupunkiympäristöön. Äärimmäisen harva kaupungissa syntynyt lapsi jättäisi tutut piirit, ihmiset ja harrastukset muuttaakseen maakuntien tilaihmeisiin. Ja ilman autoa ei edes lähdetä kovin kauas keskustasta.
Kun ennen talon ja autojen ajateltiin olevan menestyksen merkki, onkin se tulevaisuudessa syrjäytymisen merkki kun yhä useampi asuu suuressa talossa vain koska ei ole varaa asua kaupungissa. Myös tavaralle käy samalla tavalla. Yhden upean ja kestävän kenkäparin omistaminen on arvostetumpaa kuin autotallillinen krääsää. Pankit tietävät tämän jo, siksi lainaa ei edes heru kasvukeskusten ulkopuolelle. Ei niitä asuntoja tule kukaan enää ostamaan.
Kannattaa ottaa huomioon kaupungistumisen toinen puoli eli slummit. Ei ole tarkoituskaan,että kaupungistumisen myötä kaikille olisi kunnon asuntoja, koska halpaa työvoimaa tarvitaan tekemään osa-aikaisia töitä palvelualoilla. Tulevaisuudessa osa asuu ihan kivasti maalla (siellä on mm. tehtaat, ei niitä Helsingistä löydy), osa kaupungissa ja sitten on ns. paariaväestö, joka asuu kyllä kaupungissä, mutta jolla elintaso ja elämisen taso ovat huomattavan surkeat.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten on ilmeisesti erittäin vaikeaa hahmottaa sitä, että kaikki eivät ole haluiltaan, arvoiltaan tai ideologioiltaan samanlaisia kuin itse. Olemme erilaisia. Kuplautuminen, joka ei ole ainoastaan some-ongelma, aiheuttaa harhaa samanmielisyydestä myös omakotiasujissa yms.
Monet oikeasti haluavat asua minimaalisesti tai yhteisöllisesti.
Isoja vuokra-asuntoja on enemmän tarjolla kuin yksiöitä.
Koska ne ovat kalliimpia kuin yksiöt. Jos sinulla on pieni palkka, joudut valitsemaan 700 euron yksiön 1000 euron kaksion saati 1300 euron kolmion sijaan. Jos sen kolmion saisi vaikka 800-900 eurolla, suurin osa valitsisi varmasti sen. Minä ainakin. Maksan nyt yksiöstä 30 neliötä 750 e.
Totta kai on aina niitä, jotka haluavat asua minimaalisesti ja tarvitsevat vain sängyn ja lipaston, ei kai kukaan sitä kiistäkään. Mutta nyt vain on menty siihen, että sijoittajat ja rakennusfirmat tekevät vain pikkuasuntoja koska niistä he saavat isoimmat voitot. Ja jengi joutuu vuokraamaan tai ostamaan pikkukämppiä, koska ostovoima ei riitä isompaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikein toivon että teidät puolustelijat laitetaan 8 neliön huoneeseen keskelle peltoa loppuiäksi nauttimaan ihanasta elämästä!
Näitä perussuomalaisten juttuja
Vierailija kirjoitti:
Todella vähän säilytystilaa esimerkiksi vaatteille. Minikokoinen jääkaappi, onkohan pakastinta ollenkaan. Olohuonetilaan ei saa juuri mitään kun ainoa seinätila on portaikkoa vasten, jossa on ne säilytyskaapit. Oletuksena tässä että sohva laitetaan portaikon vastapäiselle seinälle kun eihän tuossa kopissa muuta tilaa ole.
Parvi on todennäköisesti erittäin kuuma tila nukkua ja siellä ei mahdu edes seisomaan.
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että nuo eivät ole perheasuntoja. Mä asuin nuorena 1980-luvulla asunnossa, jossa ei ollut pakastinta vaan ainoastaan jääkaapin pakastelokero. Ihan hyvin pärjäsin. Pärjäsin jopa silloin, kun lapseni syntyivät. Kaupungissa, missä jokin kauppa pakastealtaineen on suurinpiirtein kulman takana, ei tarvitse kantaa kaupasta pakasteita varastoon. Nyt, kun asun taas yksin, mulla on harvoin pakastimessa yhtään mitään. Jäätelöä joskus. Luovuin jo isosta pakastimesta ja isosta jääkaapista ja hankin jääkaapi-pakastin -yhdistelmän. Nyt olen todennut, että tuokin on ihan turha ja jääkaappi pakastelokerolla olisi ollut parempi. Kauppa on ihan vieressä ja säilytän pakasteet mieluummin siellä kuin kodissani.
Mitä tulee vaatteisiin ja muuhun säilytystilan tarpeeseen, niin mua on jo jonkin aikaa ahdistanut kaikki tämä tavaramäärä, jota kotiini on muutamassa vuosikymmenessä kertynyt. Jos nuo pikkukämpät olisivat omistusasuntoja, voisin oikein hyvin myydä tämän nykyisen 100 neliön asuntoni ja muuttaa tuollaiseen. Ottaisin mukaani vain itselleni tärkeimmät tavarat ja sen jälkeen palkkaisin jonkun firman tyhjentämään nykyisen asuntoni. Olisi lapsillenikin mukavampaa, kun ei tarvitsisi kuolemani jälkeen alkaa käymään läpi valtavaa määrää tavaroita, joita itsekään en ole tarvinnut enää vuosikausiin.
Vierailija kirjoitti:
Asun vanhassa asuinkäyttöön muunnellussa tehtaassa. Huonekorkeus tässä asunnossa on neljä metriä. Mulla on myös asunnossa parvi, johon mennään portaita pitkin, sinne mahtuu sänky ja siellä mahtuu seisomaan. Munkin loft-yksiön ilmoitettu neliömäärä on 24 neliötä. Käytännössä parvi on huone kun asunto on normaalia korkeampi. Viihdyn mainiosti. Ja kelpaisi myös tuo esitelty asunto. En ymmärrä,mitä se on keneltäkään pois, jos joku viihtyy pienemmässä tilassa,
No jotkut pellehermannit oikeasti pelkäävät että heidänkin on pakko asua minikämpässä, jos sellainen sallitaan niille ketkä oikeasti haluavat sellaisessa asua.
Aika naurettava pelko, että ihmisiä pakotettaisiin sankoin joukoin 15 neliön asuntoihin asumistuen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein toivon että teidät puolustelijat laitetaan 8 neliön huoneeseen keskelle peltoa loppuiäksi nauttimaan ihanasta elämästä!
Näitä perussuomalaisten juttuja
Itse olen äänestänyt perussuomalaisia, enkä ymmärrä miksi minut pitäisi pakottaa 8 neliön asuntoon, jos koen että voisin mielelläni asua 15 neliön parvellisessa, parvekkeellisessa asunnossa, jossa vielä upeat yhteistilat.
Mitäpä jos keksisit jonkun ihan oikean argumentin, etkä lätkisi noita geneerisiä ja lapsenomaisia persukorttejasi, kuin joku itsenäiseen ajatteluun täysin kykenemätön.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vähän säilytystilaa esimerkiksi vaatteille. Minikokoinen jääkaappi, onkohan pakastinta ollenkaan. Olohuonetilaan ei saa juuri mitään kun ainoa seinätila on portaikkoa vasten, jossa on ne säilytyskaapit. Oletuksena tässä että sohva laitetaan portaikon vastapäiselle seinälle kun eihän tuossa kopissa muuta tilaa ole.
Parvi on todennäköisesti erittäin kuuma tila nukkua ja siellä ei mahdu edes seisomaan.
Edelleen: sun ei ole pakko muuttaa sinne. Tuliko yllätyksenä, että ihmisillä on erilaisia tarpeita? Mulle toi "koirankoppi" olisi ollut unelmien täyttymys, mutta en saanut asuntoa vaikka hain sinne.
On tääkin ilmiö, että valitetaan asiasta, joka ei itseä koske ja halutaan kieltää muiltakin ihmisiltä koirankopeissa asuminen :D
Niinpä!
Minäkin voisin helposti luetella miljoona syytä miksi iso ja avara asunto olisi minulle kauhistus, mutten jaksa, koska muut saavat asua minun puolestani miten haluavat.
btw. parvella ei ole mitenkään kuuma.
Taitaa ihan vaan kateus olla ulinan motiivina. Onhan se järkyttävää että joku toinen ihminen voi olla onnellinen minikämpässään, yksin omassa rauhassaan, kun itse tarvitsee jollekin egon kuvatukselleen, paskaromulleen ja räkäisille kakaroilleen 200 neliötä, ja silti ei mahdu.
Todellakin kelpaisi, jos ei lapsia ja miestä olisi. Tai vaikka sitten, kun lapset ovat pesästä lentäneet. Opiskeluaikoina oli ihan normaalia asua kämäisessä huoneessa ja jakaa suihku, vessa ja keittiö viiden muun kanssa. Ja silti se huone oli rakas.
Ymmärrän, jos ei tunnu luontevalta jakaa vaikka ruokatiloja muiden kanssa, että tuo tuntuu ahtaalta jne. Mutta tuonnehan nimenomaan haettiin sosiaalisia ihmisiä, jotka kaipaavat yhteisöä ympärilleen. Hakijat haastateltiin, tai ainakin osa, asian selvittämiseksi. Hieno konsepti.
Itse vaihto-opiskelijana asun 13m2:n huoneessa kämppäkaverin kanssa. Toisen samanlaisen huoneen kanssa yhteinen suihku ja vessa. Koko kerroksen kanssa yhteinen keittiö. Ei ole tuntunut ahtaalta vaikka Suomessa asun 52m2:n kämpässä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Siis nuo 15 neliön asunnothan varmasti kelpaisivat jonkun tarpeisiin. Kuten opiskelijalle, joka tarvitsee väliaikaista asuntoa 3-5 vuodeksi opiskelujensa vuoksi eikä omista paljoa huonekaluja tai materiaa. Pienen koon vuoksi luulisi kämpällä olevan juurikin halpa, opiskelijalle sopiva hinta, mutta tässä näiden asuntojen ongelma sitten onkin. Vuokra on aivan järkyttävä, vaikka neliöitä on osapuilleen yhtä paljon kuin yhdessä suurehkossa soluhuoneessa. Sairasta kiskontaa ja ihmisten hyväksikäyttöä. SATOn asuntojahan nuo ovat ja kyseinen pulju on tunnettu korkeista ja alati nousevista vuokristaan. Kaksi vuotta sitten konseptia esitellessään arvioivat vuokran määräksi noin 500 euroa (Huom. Vantaalla, ei edes Helsingissä) mutta melko varmasti on todellisuudessa korkeampi.
Tämän sitten maksavat sinä sekä minä, kun asukki joutuu hakemaan julkisvaroilla maksettavaa asumistukea pelkästään vuokrasta suoriutuakseen. Ympärillä olevat asuntosijoittajat hoksaavat että hekin voivat nostaa asuntojensa hintaa kerta vieressä olevissa 15 neliön kopeissa on 35-40 euron neliövuokra.
Törkeää ja ahnetta rahastusta, neliövuokrat aikamoisia. Muutenkin tämä suomalaisten rakennusjättien vieriviereen rakentamien kerrostalojen ryppäät ihmetyttää. Mitenkä ne keskieurooppalaiset pystyvät rakentamaan tieheästiasuttuihin maihinsa omakotitaloja lähes joka perheelle, meillä on
”tonttipula”, missähän se vika oikeasti piilee.
Vierailija kirjoitti:
Asutaanko samassa taloyhtiössä :D
Viljelymaata ja metsää ei pidä haaskata kerskaasumiselle! Ootteko nähnä sen pikkupirtin kansallismuseossa? Sellasissa esi-isät asuivat vielä 200 vuotta sitten ja todellakin ilman mukavuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paluu aikaan, jota voi katsella Amurin työläksmuseokorttelissa Tampereella. Olen siellä aina ahdistunut siitä, miten ahtaasti ja kurjasti työläiset asuivat. Perheellä huone ja sitten käytössä yhteiskeittiö, yhteishuussi, yhteissauna.
Äh, ei kukaan sinne pakota muuttamaan. Hakijoita oli runsaasti enemmön kuin asuntoja.
"ei kukaan pakota sinne muuttamaan"
Lapsellista ajattelua. Hallitus nostaa vuokrat keinotekoisesti kattoon asumistukikeinottelulla ja imee rahat vuokralordi-kamujen kautta omaan taskuun, ja nyt sitten kauppaavat vielä hölmöille minikämppiä huikeaan hintaan.
Ja kansalainen se vaan määkii "ei oo pakko jos ei haluu".
Vierailija kirjoitti:
Törkeää ja ahnetta rahastusta, neliövuokrat aikamoisia. Muutenkin tämä suomalaisten rakennusjättien vieriviereen rakentamien kerrostalojen ryppäät ihmetyttää. Mitenkä ne keskieurooppalaiset pystyvät rakentamaan tieheästiasuttuihin maihinsa omakotitaloja lähes joka perheelle, meillä on
”tonttipula”, missähän se vika oikeasti piilee.
Vika on kaavoituksessa. Koko pääkaupunkiseudun väestö mahtuisi tilaviin pientaloihin Espooseen ja kerrostaloihin Helsingin kantakaupunkiin. Loput Helsingistä ja koko Vantaa jäisivät vielä pöpeliköksi. Mutta kun meille on kaavoitettu tontti- ja asuntopula.
Minusta on vähä-älyistä ja hölmöä kun ihmiset kokevat tarvitsevansa hirveästi tyhjiä neliöitä ympärilleen.
Mihin vattuun sitä tilaa tarvitsee niin paljon? Jos haluaa kävellä ympäriinsä, menee ulos raittiiseen ilmaan.
Itse tykkäisin asua pikkukämpässä, jossa parvi. En pidä turhasta romppeesta ja liiasta tyhjästä tilasta.
On jotenkin ihanaa jos kodissa on turvallisia ja lokoisia soppeja. Oma pesä.