Ihmiset puolustelevat 15,5 m2 asuntoja joita rakennetanan Vantaalle!!!
Hesarin kolumnisti kirjoittaa siitä, miksi suomalaiset asuvat länsieuroopan oienimmissä asunnoissa, vaikka meillä on lääniä ja metsää valtiossamme.
Samaan aikaan paikalle ilmestyy ihmisiä, jotka puolustelevat sitä, että kyllä 15neliötä riittää ihmiselle hyvin ja minä en ainakaan halua enempää ja se on ekologista ja ihanaa.
Ei hyvää päivää, suomalaiset. Masokisteja me olemme?
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on loistava idea, jos viittaat siihen Saton projektiin. Siihenhän kuuluu isot yhteiskäyttötilat myös.
Yhteiskunta on pilannut asuntomarkkinat jossa ei kilpailu toimi ja hinnat ovat siksi karanneet tavalliselta kansalta.
Miten 15 neliön asunnossa voi asua jos rupeaa seurustelemaan tai saa lapsen? Joutuu heti muutaman vuoden päästä muuttamaan. Täydellistä tyhmyyttä ja hallituksen myötäilyä. Halllitus pitää saada laskemaan asuntojen hintoja keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on loistava idea, jos viittaat siihen Saton projektiin. Siihenhän kuuluu isot yhteiskäyttötilat myös.
Yhteiskunta on pilannut asuntomarkkinat jossa ei kilpailu toimi ja hinnat ovat siksi karanneet tavalliselta kansalta.
Miten 15 neliön asunnossa voi asua jos rupeaa seurustelemaan tai saa lapsen? Joutuu heti muutaman vuoden päästä muuttamaan. Täydellistä tyhmyyttä ja hallituksen myötäilyä. Halllitus pitää saada laskemaan asuntojen hintoja keinolla millä hyvänsä.
Kyllä tuossa kumppanin ja ehkä vauvankin kanssa asuisi, koska parvi on niin hyvin erillään. Liikkuvan lapsen kanssa ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen eläkeläinen, nyt asun 60 neliön kaksiossa. Minulle riittäisi hyvin tuo pikku pesä kodiksi. Minulle kotia on myös lähiympäristö, kauppa, kirjasto, kävelyreitti. Siinä HSn kolumnissa ihailtiin isoja asuntoja ainoana oikeana tapana asua. Minusta pieni ja hyvin rakennettu asunto on näin pohjoisessa maassa erittäin viisasta. Miksi minulla pitäisi olla 100 neliötä, joita lämmitetään 10 kk vuodessa, ja jotka ovat turhan tavaran varastona. Kaikki tärkeä mahtuu yhteen huoneeseen. Luulen, että monella on sama tilanne.
Mulla on tuo 100 neliötä ja asun yksin. Kaksikerroksinen rivitaloasunto ja olen noin 3 kk sitten käynyt viimeksi yläkerrassa. En edes muista, minkä tavaran sieltä silloin hain. Kaikki kolme yläkerran makuuhuonetta ovat käyttämättä. Ja tosiaankin lähinnä turhan tavaran varastona, lähinnä kotoa jo muuttaneiden lasteni tavaroita. Kuitenkin asuntoa lämmittäessäni joudun lämmittämään myös yläkerran huoneet, vaikkei niissä kukaan asukaan. Tiedän tästä taloyhtiöstä pari muutakin yksin asuvaa naista, joilla yläkerran huoneet ovat vain varastona.
Mä ihastuin noihin pieniin studioasuntoihin. Nykyisin kun ei käydä enää kylässäkään vaan ystävien tapaamiset ovat aina jossain kodin ulkopuolella ravintoloissa, kahviloissa tai tapahtumissa. Pieneen asuntoon mahtuisi kaikki tarpeellinen, lopulla roinalla voisi heittää vesilintua. Vuokralle en kuitenkaan muuta, koska tämä oma on jo velaton ja yhtiövastike pienempi kuin noiden asuntojen vuokra.
https://www.immojeune.com/location-etudiant/paris-16-75/1-chambre-de-10…
https://www.immojeune.com/location-etudiant/paris-17-75/chambre-de-9m2-…
Näihin verrattuna tuo 15,5m2 on ihan jees tuolla hinnalla.
Ihmiset unohtaa näitä pieniä koteja ihannoidessaan että ilmanlaatu huononee. Ihminen tarvitsee happea ja puhdasta ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Siis nuo 15 neliön asunnothan varmasti kelpaisivat jonkun tarpeisiin. Kuten opiskelijalle, joka tarvitsee väliaikaista asuntoa 3-5 vuodeksi opiskelujensa vuoksi eikä omista paljoa huonekaluja tai materiaa. Pienen koon vuoksi luulisi kämpällä olevan juurikin halpa, opiskelijalle sopiva hinta, mutta tässä näiden asuntojen ongelma sitten onkin. Vuokra on aivan järkyttävä, vaikka neliöitä on osapuilleen yhtä paljon kuin yhdessä suurehkossa soluhuoneessa. Sairasta kiskontaa ja ihmisten hyväksikäyttöä. SATOn asuntojahan nuo ovat ja kyseinen pulju on tunnettu korkeista ja alati nousevista vuokristaan. Kaksi vuotta sitten konseptia esitellessään arvioivat vuokran määräksi noin 500 euroa (Huom. Vantaalla, ei edes Helsingissä) mutta melko varmasti on todellisuudessa korkeampi.
Tämän sitten maksavat sinä sekä minä, kun asukki joutuu hakemaan julkisvaroilla maksettavaa asumistukea pelkästään vuokrasta suoriutuakseen. Ympärillä olevat asuntosijoittajat hoksaavat että hekin voivat nostaa asuntojensa hintaa kerta vieressä olevissa 15 neliön kopeissa on 35-40 euron neliövuokra.
Soluhuoneet maksavat yli 400 täällä. Joten tuo on kyllä siihen nähden halpa.
Nyt taisi tulla vähän AV-lisää tuohon vuokraan, HOASilla esim. Pohjois-Haagassa soluhuone 250 euroa ja vuokraan sisältyy netti, vesi ja sähkö, jotka tuohon Vantaan 15,5 metrin lukaaliin pitää ostaa itse. Ei tarvitse asua juuri siinä uudiskohteessa kantakaupungin kahden hengen soluasunnossa.
Miksi kaikesta pitää vetää herneet nenään?
Toinen tykkää asua hallissa, toinen kopissa. Ei, vaan kaikkien pitäisi tykätä juuri niistä asioista kuin minä, ajatella kuin minä, minä, minä, minä.
Jos et pidä samasta asiasta kuin minä, olet tyhmä, idiootti, ääliö! Koska MINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset unohtaa näitä pieniä koteja ihannoidessaan että ilmanlaatu huononee. Ihminen tarvitsee happea ja puhdasta ilmaa.
Millä tavalla ilmanlaatu olisi parempi, jos rakennettaisiin vastaava määrä isompia kerrostaloasuntoja? Vai tarkoititko asunnon sisäilmaa? Sehän noissa pienissä asunnoissa onkin just jippona, ettei niihin muutakaan sellaiset ihmiset, jotka ovat 24/7 kotona. Nykyisin kotona ollaan niin vähän aikaa vuorokaudesta, että tuollainen pieni koppi riittäisi sinkulle ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai pakotetaanko ihmiset muuttamaan miniasuntoihin? Minä kun luulin heidän itse halunneen asua siellä. Olen tietysti väärässä, sillä kukkahartutädit tietävät paremmin kuin minä itse, mitä haluan ja mikä on minulle hyväksi.
Ps. Mitä pienempi asunto, sitä pienemmät asumiskulut ja enemmän rahaa muuhun elämiseen ja vaikka matkusteluun. Mutta minä en voi haluta käyttää rahojani näin. Se on mahdotonta, että voisin itse tietää, mihin haluan rahani kuluttaa. Joku muu tietää sen minua paremmin.
Siis nuo 15 neliön asunnothan varmasti kelpaisivat jonkun tarpeisiin. Kuten opiskelijalle, joka tarvitsee väliaikaista asuntoa 3-5 vuodeksi opiskelujensa vuoksi eikä omista paljoa huonekaluja tai materiaa. Pienen koon vuoksi luulisi kämpällä olevan juurikin halpa, opiskelijalle sopiva hinta, mutta tässä näiden asuntojen ongelma sitten onkin. Vuokra on aivan järkyttävä, vaikka neliöitä on osapuilleen yhtä paljon kuin yhdessä suurehkossa soluhuoneessa. Sairasta kiskontaa ja ihmisten hyväksikäyttöä. SATOn asuntojahan nuo ovat ja kyseinen pulju on tunnettu korkeista ja alati nousevista vuokristaan. Kaksi vuotta sitten konseptia esitellessään arvioivat vuokran määräksi noin 500 euroa (Huom. Vantaalla, ei edes Helsingissä) mutta melko varmasti on todellisuudessa korkeampi.
Tämän sitten maksavat sinä sekä minä, kun asukki joutuu hakemaan julkisvaroilla maksettavaa asumistukea pelkästään vuokrasta suoriutuakseen. Ympärillä olevat asuntosijoittajat hoksaavat että hekin voivat nostaa asuntojensa hintaa kerta vieressä olevissa 15 neliön kopeissa on 35-40 euron neliövuokra.
Soluhuoneet maksavat yli 400 täällä. Joten tuo on kyllä siihen nähden halpa.
Nyt taisi tulla vähän AV-lisää tuohon vuokraan, HOASilla esim. Pohjois-Haagassa soluhuone 250 euroa ja vuokraan sisältyy netti, vesi ja sähkö, jotka tuohon Vantaan 15,5 metrin lukaaliin pitää ostaa itse. Ei tarvitse asua juuri siinä uudiskohteessa kantakaupungin kahden hengen soluasunnossa.
No hoas asuntoja ei ole kaikille. Vapailla markkinoilla huoneet on yli 400, katso itse vaikka oikotieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valmistautua avoliittoon saati lapsiin monta vuotta etukäteen ja ehkä turhaan? Muuttaa sitten, kun sille on tarve. Ihan kuten kaikenkokoisista asunnoista.
Mikä tossa sitten on vikana? Mitä kaikkea roinaa kodissa pitäisi olla? Yksinasuvalle tai miksei pariskunnallekin riittää helposti 15 neliöinen kämppä. Plus ei kaikki halua asua missään 150 neliön omakotitalossa. Olisin itsekin noihin Saton kämppiin hakenut mutta en tiennyt että siihen oli jo haku.
Kamalaa kun sekoaisi omassa "kodissa". Klaustrofobiahan tuollaisessa tulisi. Hirveää, jos ei olisi varaa yhtään tilavampaan kotiin. Köyhät sullotaan näköjään "säilytyskoppeihin" ja vain hyvätuloisilla on varaa oikeaan asuntoon.
15,5 neliötä on nähdäkseni paljpn parempi vaihtoehto kuin yksikään yö lehtilaatikossa.
Eiköhän tässä ole ideana se että noihin muuttaa paljon liikkeellä olevat ihmiset, jotka käyvät vain kotona nukkumassa. Vuokraan sisältyy myös yhteistilojen käyttö. Voisin ihan hyvin maksaa +200e lisää vuokraa jos saisin hyvät yhteistilat joissa viettää aikaa.
Minä minä minä minä minä MINÄ kirjoitti:
Miksi kaikesta pitää vetää herneet nenään?
Toinen tykkää asua hallissa, toinen kopissa. Ei, vaan kaikkien pitäisi tykätä juuri niistä asioista kuin minä, ajatella kuin minä, minä, minä, minä.
Jos et pidä samasta asiasta kuin minä, olet tyhmä, idiootti, ääliö! Koska MINÄ!
Voi vitun kusipää: 15 neliötä on loukko, luokkaa vankiselli! Ei siis mikään tälle vuosituhannelle sopiva asunto.
On rikos rakentaa 15 neliön asuntoja ja rahastaa asumisella, joka on jokaiselle pakollista.
Pikkukopeissa asuminen on kuin elämä kommunismissa. Ei tiedetä paremmasta ja vaikka nähdään omin silmin, kuvitellaan se joksikin harhaksi. Suomessa kuvitellaan koppiasumisen olevan suorastaan kadehdittava tapa elää. Ekologiamarisijat jauhaa samaa mantraa asumisen ympäristövaikutuksista. Mitä roskaa. Kyllä väljä asuminen voi olla ekologista. Naurettavia nukkekoteja esitellään lehdissä jotenkin Suomen saavutuksina. Hävettää.
15 neliötä asumiseen ja ruoaksi heinäsirkkoja. Ja näistä ihmiset sitten innostuvat, kuten suomalaiset nyt pässimäisestä tällaisista trendijutuista aina.
Toivon todellakin, että ihmiset jotka haluavat asua loppuelämänstä 15 neliössä, joutuvat sellaiseen ja kokevat hulluuden, jonka se tuo tullessaan.
Siellä sitten katsot ikkunasta kaamosiltaan kun räntä sataa 8 kk vuodesta.
Jos miettii soluja, mitä Martsari/Myrtsi alueella on, niin niissä näkyy pyyntejä noin 450e/kk. Kyllä tuo minikoti aina solun voittaa.