Mistä tunnistaa, jos ihminen on älykäs? Millaisia piirteitä hänessä silloin voi olla?
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mustavalkoinen tai hauku.
Meidän mustavalkoinen koira on kyllä tosi älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koira on laumaeläin, koira on kaveri, strategit(älykäs) tykkää kissoista, voivatko koirat olla älykkäitä siis?
Koen olevani keskimääräistä älykkäämpi. Toisaalta en pidä itseäni älykkäänä. Mutta kun pidän muita yhtä "älykkäinä kuin itseäni" ja selitän asiat siten, kuin ne itse ymmärtäisin, niin ei he tajua.
Ärsyttää katsoa, jos joku tekee asian hitaasti eikä viitsi selvittää asioita ongelman selvittämiseksi. Ja jos yritän kertoa vierestä miten x asia pitää tehdä, muttei toinen sisäistä. Olen epäselvä joo ilmaisussani, koska ohitan mielestäni itsestäänselviä asioita koska luulen että ne on muillekin itsestäänselviä.
Eli varmaan näyttäytyy siis epäselvyytenä ja ylimielisyytenä. Eikä kukaan tiedä miten fiksu olen, ennenkuin näkee mut käytännössä tekevän asioita. Sosiaalisesti olen kömpelö ja yritän olla puuttumatta epäkohtiin (joku sanoo asian y totuutena ja tiedän ettei ole niin, mutten jaksa vänkää asiasta).
Näen heti asioiden monet puolet.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettei kukaan vastaajista tunne älykkäitä ihmisiä.
Älykkään ihmisen tunnistaa hänen tavastaan haukotella!
Ei vaan tyhmän tunnistaa hänen tavastaan haukotella. Tyhmä huutaa samalla kun haukottelee, tai röyhtäisee.
Älykkäällä saattaa tulla haukotus, jos joku kysyy jotain ihan tosi tyhmää, ja älykäs tietää siitä tyhmästä, ettei tälle ole oikeastaan edes mahdollista selittää sitä asiaa, hänen ymmärryskykynsä vuoksi.
Älykäs ihminen on kiinnostunut ympäristöstään joillain tavalla (luonto, kirjat, taide..) ja haluaa oppia uutta.
Hän pystyy ymmärtämään erilaisia näkemyksiä, vaikka olisikin itse eri mieltä.
Hän ymmärtää, ettei tiedä läheskään kaikkea.
Hän omaa tilannetajun, joka voi tehdä hänestä taitavan argumentoijan, vitsiniekan tai muiden ymmärtäjän.
Hän osaa ajatella asioita monelta kantilta.
Hän ei jumittaudu "yhteen totuuteen", vaikka pitääkin arvoistaan kiinni.
Hän pohtii ja mietiskelee asioita, eikä pakene hiljaisuutta esim someen.
Hän kykenee tarkastelemaan ihmisten käytöstä, myös omaansa rationaalisesti, ulkoapäin.
Hän ei lynkkaa toisinajattelijoita.
Hän ymmärtää, etteivät kaikki ymmärrä häntä.
Hän kykenee erottamaan tunteen ja järjen.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät käyttävät lähes poikkeuksetta käsiään kun he selittävät asioita.
Tämä on De Facto.
Vierailija kirjoitti:
Ite en oo ikinä pitäny älykkyytä minään itseisarvona. Eihän pelkkä älykkyys tuo ihmiselle mitään lisäarvoa. Älykäs ihminen tekee hyviä päätöksiä elämässään. Tämä näkyy ruumiinrakenteessa, elintasossa, onnellisuudessa ja muussa. Ei siellä älykkyydellä ole mitään arvoa jos on ylipainoinen, addiktoitunut johonkin epäterveelliseen ja vielä työtön
Huomaan että pidät itseisarvoinasi hoikkuutta ja uraa.
Itse käsitän että älykkäällä voi olla huonot arvot tai sitten hyvät. Jos ihmisellä on oikein hyvä arvomaailma (ihan oikeita arvoja kuten totuus, vapaus ja myötätunto) hän onkin viisas.
Viisas ja älykäs eivät ole ihan sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ei esimerkiksi vastaisi tällaiseen ketjuun.
Älykäs ihminen perustelee usein väittämänsä. Tai siis käytännössä aina, kun esim. palstailee. Muuten on ihan turhaa louskuttaa suutaan.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen on kiinnostunut ympäristöstään joillain tavalla (luonto, kirjat, taide..) ja haluaa oppia uutta.
Hän pystyy ymmärtämään erilaisia näkemyksiä, vaikka olisikin itse eri mieltä.
Hän ymmärtää, ettei tiedä läheskään kaikkea.
Hän omaa tilannetajun, joka voi tehdä hänestä taitavan argumentoijan, vitsiniekan tai muiden ymmärtäjän.
Hän osaa ajatella asioita monelta kantilta.
Hän ei jumittaudu "yhteen totuuteen", vaikka pitääkin arvoistaan kiinni.
Hän pohtii ja mietiskelee asioita, eikä pakene hiljaisuutta esim someen.
Hän kykenee tarkastelemaan ihmisten käytöstä, myös omaansa rationaalisesti, ulkoapäin.
Hän ei lynkkaa toisinajattelijoita.
Hän ymmärtää, etteivät kaikki ymmärrä häntä.
Hän kykenee erottamaan tunteen ja järjen.
Hyvin kuvattu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ovat sisäänpäin kääntyneitä ja aidosti viihtyvät yksikseenkin. Eivät tylsisty tekemättömyydestäkään.
Paitsi töissä. Meidän työpaikalla on pari tavallista älykkäämpää, jotka todellakin tylsistyvät kun ei ole mitään tekemistä. Meidän työssä kun ei voi työpaikalla oikein lukea tai muutenkaan harrastaa mitään. Pakko vaan istua ja katsella seinää.
Eivät he ole tavallista älykkäämpiä, vaan juuri ja juuri ihan tavallisia. Älykäs ei tylsisty, koska hän keksii kaikkia juttuja joita funtsii ja uppoutuu siihen mielensisäiseen rikkaaseen maailmaansa.
Jos työpaikkasi on seinään tuijottelu paikka, niin ei siellä ehkä edes ole mitään tavallista älykkäämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Katseesta. Älykäs katse on terävä, silmät eivät ole suurina ja hämmentyneen oloisina.
Älykkäällä on ilmeitä ja hän ei suu auki möllötä koko aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ite en oo ikinä pitäny älykkyytä minään itseisarvona. Eihän pelkkä älykkyys tuo ihmiselle mitään lisäarvoa. Älykäs ihminen tekee hyviä päätöksiä elämässään. Tämä näkyy ruumiinrakenteessa, elintasossa, onnellisuudessa ja muussa. Ei siellä älykkyydellä ole mitään arvoa jos on ylipainoinen, addiktoitunut johonkin epäterveelliseen ja vielä työtön
Älykkyyttä ei voi mitata absoluuttisesti. Älykkyys itseasiassa on ajatusta, tunteita, tiedon käsittelyä, toimintaa jne. Jännittävää, että joku liittää älykkyytteen jopa ruumiinrakenteen ja julistaa sitä totuutena. Hiton vaarallista olla noin kapeakatseinen ajatuksiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ei kirjottele vauvapalstalla, ja ymmärtää sarkasmia.
Miksi ei voisi kirjoitella? Älykäs voi tykätä kirjoitella ja on kiinnostunut asioista laaja-alaisesti?
Suosituin keskustelupalsta, niin miksei sitä valitsisi?
Minä teen töitä tavallista älykkäämpien ihmisten kanssa (todistetusti). En ole varma, että tunnistaisin heitä kaikkia erityisen älykkäiksi, jollen muuten tietäisi. He ovat hyvin erilaisia ihmisiä.
Toisin kuin monet tässä ketjussa sanovat, he eivät ole erityisen nopeita - pikemminkin välillä aika hitaita. Tämä voi toki johtua siitä, että heidän työssään ei varsinaisesti opita uusia asioita, vaan keksitään ja löydetään niitä - ja tuotetaan tietoa muille opittavaksi.
Se, mikä heitä näyttää kaikkia yhdistävän, on uteliaisuus. He haluavat tietää mahdollisimman paljon mahdollisimman paljosta ja he kykenevät kiinnostumaan uskomattoman tylsistä asioista ihan aidosti.
Toinen, mikä tuntuu yhdistävän heitä, on tietty huolimattomuus. Monet heistä ovat vähän huithapeleita ja esimerkiksi niitä tässäkin ketjussa mainittuja kirjoitusvirheitä esiintyy heidän teksteissään paljon. Mutta sitten siinä, mihin keskittyvät, nyhräävät yksityiskohtien kanssa tiukasti. Ehkä se kertoo tärkeiden ja vähemmän tärkeiden asioiden erottamisen kyvystä, vaikka välillä on kyllä vaikea nähdä, millä perusteella he tämän eron tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän haleja hänelle!
-kissan omistaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetän haleja hänelle!
-kissan omistaja
et ymmärtänyt lukemaasi tai sitten et lukenut alusta alkaen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ovat sisäänpäin kääntyneitä ja aidosti viihtyvät yksikseenkin. Eivät tylsisty tekemättömyydestäkään.
Paitsi töissä. Meidän työpaikalla on pari tavallista älykkäämpää, jotka todellakin tylsistyvät kun ei ole mitään tekemistä. Meidän työssä kun ei voi työpaikalla oikein lukea tai muutenkaan harrastaa mitään. Pakko vaan istua ja katsella seinää.
Eivät he ole tavallista älykkäämpiä, vaan juuri ja juuri ihan tavallisia. Älykäs ei tylsisty, koska hän keksii kaikkia juttuja joita funtsii ja uppoutuu siihen mielensisäiseen rikkaaseen maailmaansa.
Jos työpaikkasi on seinään tuijottelu paikka, niin ei siellä ehkä edes ole mitään tavallista älykkäämpiä.
Korjaan vielä. Kyllä älykäs voi todellakin hakeutua seinään tuijottelu paikkaan. Ihan helposti. Mutta hän ei siellä pieksäydy ja potkiudu kun on tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttä ei voi mitata absoluuttisesti. Älykkyys itseasiassa on ajatusta, tunteita, tiedon käsittelyä, toimintaa jne. Jännittävää, että joku liittää älykkyytteen jopa ruumiinrakenteen ja julistaa sitä totuutena. Hiton vaarallista olla noin kapeakatseinen ajatuksiltaan.
Hän voi olla ihan älykäskin, mutta hänellä ei ole mitään käsitystä arvoista. Hoikkuus, kauneus, maine, rikkaus, omaisuus, eivät ole arvoja.
Arvot ovat aina abstrakteja käsitteitä.
kirjoitti:
Koen olevani keskimääräistä älykkäämpi. Toisaalta en pidä itseäni älykkäänä. Mutta kun pidän muita yhtä "älykkäinä kuin itseäni" ja selitän asiat siten, kuin ne itse ymmärtäisin, niin ei he tajua.
Ärsyttää katsoa, jos joku tekee asian hitaasti eikä viitsi selvittää asioita ongelman selvittämiseksi. Ja jos yritän kertoa vierestä miten x asia pitää tehdä, muttei toinen sisäistä. Olen epäselvä joo ilmaisussani, koska ohitan mielestäni itsestäänselviä asioita koska luulen että ne on muillekin itsestäänselviä.
Eli varmaan näyttäytyy siis epäselvyytenä ja ylimielisyytenä. Eikä kukaan tiedä miten fiksu olen, ennenkuin näkee mut käytännössä tekevän asioita. Sosiaalisesti olen kömpelö ja yritän olla puuttumatta epäkohtiin (joku sanoo asian y totuutena ja tiedän ettei ole niin, mutten jaksa vänkää asiasta).
Näen heti asioiden monet puolet.
Älykkäänä ihmisenä ymmärrät ettei kaikki kykene heti osaamaasi, vaativaan tasoon. Kannattaisi ehkä aloittaa siitä rautalangan vääntämisestä uusille ihmisille. Kuten älykkäänä olet tiedostanut sen asian, ettet viitsi selittää jotakin yksityiskohtaa, kalikka kalahtaa jossain vaiheessa nilkkaasi. Jos ymmärrät.
Päinvastoin, on todella utelias.