Miksi lapsettomuudesta kärsivät eivät hanki lapsia muilla keinoilla?
Olen lukenut ja tuttavapiiristä kuunnellut kun lapsettomuudesta kärsivät valittavat lapsettomuuttaan. Saatetaan olla vihasia että ihmiset jotka eivät halua lapsia saavat niitä ja antavat pois, mutta en montaakaan tiedä jotka olisivat adoptoineet. Miksi? Tai miksei alas sijaiskodiksi? Tai tekisi sitten jotain muuta edes pieten lastenhyväksi? Masennutaan ja kyynistytään vaan ja vihataan kaikkia joilla lapsia on eikä tulla kylään enää.Ymmärrän toki että on surullista saada uutinen ettei koskaan omia biologisia lapsia voi saada. Varmasti hirveää. Mutta maailma on lapsia täynä joilla ei ole vanhempia, miksi sellainen lapsi ei kelpaa? Ihan suomessakin syntyy ei toivottuja lapsia. On perhekoteja ja vaikka mitä miten voisi olla mukana lasten elämässä, kasvattaa, rakastaa ja olla tukena.
En pahalla kysy vaan ihan aidosti ihmetellen? Itse voisin omien lapsien lisäksi muitakin "vaivakseni" ottaa, on herkittu. Miksi täysin lapseton ei halua edes miettiä tällaista vaihtoehtoa?
Kommentit (96)
Olen itse adoptoinut (sekundäärisen) lapsettomuuden vuoksi. En minäkään ymmärrä miksi jotkut käyttävät vuosikausia pitkiin, rankkoihin jopa vaarallisiin ja kalliisiin lapsettomuushoitoihin ja siihen päälle vielä (mahdollisesti) riskiraskaus ja synnytys. Ja niistä mahdollisesti lapselle koituvat haasteet. Usein vielä luovutetuilla soluilla jolloin lapsi ei biologisesti ole "oma".
Lapsettomuushoidot ovat henkisesti yhtä rankkoja kuin adoptioprosessikin puhumattakaan fyysisestä puolesta. Ja adoptioprosessi taitaa kuitenkin useammin päättyä lapsen saamiseen kuin lapsettomuushoidot.
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan, että lapset kantavat puolisoni ja omiani geenejä. Omia, en vierasta alkuperää olevia, ketä tahansa lasta.
Miten perustelet omien geeniesi ylivertaisuuden?
Vierailija kirjoitti:
Koska ovat itsekkäitä ja omat geenit kelpaa, ei muiden ylijäämät.
Omat geenit - oma lapsi. Toisten geenit - toisten lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan, että lapset kantavat puolisoni ja omiani geenejä. Omia, en vierasta alkuperää olevia, ketä tahansa lasta.
En ole tuo, mutta ajattelen samoin. Omat geenit ovat omia. That´s it.
Adoptiolapsi on kyl ihan oma lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Adoptiolapsi on kyl ihan oma lapsi.
Joillekin, ei kaikille. Itse en kokisi vierasgeenistä lasta omaksi. Ihmiset jotka kokevat adoptiolapsen omaksi, ovat sellaisia, että heille ei tarvitse tyrkyttää adoptiota. Tyrkytys on aivan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näin.
Ja kyllähän monet lapsia adoptoivatkin.
Et kyllä tunnu kovin syvällisesti ymmärtävän lapsettomuuden tuskaa.
En ole tuo kirjoittaja, mutta en kyllä minäkään ymmärrä lapsettomuuden tuskaa.
Pitäisikö enemminkin puhua ikiomien itsekkäiden geeniensä levittämiskyvyttömyyden tuskasta.
Jos on ihan oikea lapsettomuuden tuska, niin se on silloin kanssa ihan oikeasti lapsettomuuden tuska.
Lapsettomuuden tuska korjaantuu kun saa lapsen. Sillä ei ole väliä mikä perimä sillä on.
Itsekkyyden tuskassa ei taas kelpaa vääränlainen lapsi.
Hei ap, kerro minulle mistä saan adoptoitua terveen vauvan ilman vuosikausia kestävää prosessia, jossa elämä syynätään läpi suurennuslasilla, niin tulen heti hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sinä perustelet sen, että sinä tunnet olevasi sinä, jos minä sanon, että minä tunnen sinun olevan Batman? Voinko minä sanoa, että sinun tuntemuksillasi ei ole mitään merkitystä, jos pystyn rationaalisesti perustelemaan että sinun olisi parempi olla Batman kuin mikään muu? Miltä sinusta tuntuu, että sinun tuntemuksillasi ei ole mitään merkitystä? Miltä tuntuu, kun joku muu määrää sen, mitä sinä saat olla?
Ihan oikein että yltiöitsekkäät eivät saa itsekkäitä geenejään levitetyksi. Ei mitään sympatiaa heitä kohtaan.
Kunnon ihmiset, jotka ovat hyviä sisäisestikin, kelpuuttavat adoptiolapsen. He ovat mielestäni ENEMMÄN äitejä kuin itsekkäät vain omia geenejään palvovat lapselliset lapselliset.
-vapaa ehtoisesi lapseton, joka on täällä vauva-palstalla siksi, kun tämä on AIHE VAPAA, ja monet aiheet kiinnostavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näin.
Et kyllä tunnu kovin syvällisesti ymmärtävän lapsettomuuden tuskaa.En ole tuo kirjoittaja, mutta en kyllä minäkään ymmärrä lapsettomuuden tuskaa.
Pitäisikö enemminkin puhua ikiomien itsekkäiden geeniensä levittämiskyvyttömyyden tuskasta.
Jos on ihan oikea lapsettomuuden tuska, niin se on silloin kanssa ihan oikeasti lapsettomuuden tuska.
Lapsettomuuden tuska korjaantuu kun saa lapsen. Sillä ei ole väliä mikä perimä sillä on.
Itsekkyyden tuskassa ei taas kelpaa vääränlainen lapsi.
Lapsen etuhan onkin se, että vanhemmat eivät rakastata tätä ja huokailevat biologinsen lapsensa perään. Lapsen etuhan on kuulla ja ymmärtää olevansa vain jonkinlainen laastari ja korvike, kun biologista lasta ei ollut mahdollista saada.
Lapsettomuuden tuska on se, että ei saa haluamaansa lasta. Jos joku haluaa ootolapsen, niin ok. Kaikki eivät halua ja sen pitäisi myös olla ok.
"Pieni on sen äidinrakkauden piiri, johon ei muita mahdu kuin hänen omat lapsensa."
-Sylvi Kekkonen-
Vierailija kirjoitti:
"Pieni on sen äidinrakkauden piiri, johon ei muita mahdu kuin hänen omat lapsensa."
-Sylvi Kekkonen-
Sylvi Kekkosella oli biologisia lapsia. Hän ei ollut tahattomasti lapseton, joten lainaus on tässä mielessä täysin irrelevantti. Helppohan se on muistakin lapsista pitää, jos on omia biologisia.
Vierailija kirjoitti:
En pahalla kysy vaan ihan aidosti ihmetellen? Itse voisin omien lapsien lisäksi muitakin "vaivakseni" ottaa, on herkittu. Miksi täysin lapseton ei halua edes miettiä tällaista vaihtoehtoa?
Taidat olla salaa ilkeä, tynnyrissä kasvanut porvoolainen trolli. Ihanko oikeasti sinulla on mennyt ohi kymmenet tai sadat lehtijutut, ohjelmat jne adoptiojonoista, lapsettomuudesta, sijaisperheistä, tukiperheistä jne?
Me olimme viime keväänä adoptioinfossa. Siellä tehtiin hyvin selväksi, että adoptio ei enää ole varma tapa saada lapsia. Muutama suuri maa on lopettanut adoptiolasten luovuttamisen ja monessa maassa lapsia saadaan sijoitettua ihan oman maan sisällä. Me olemme jo melkein 40-vuotiaita, en usko että enää ehditään saada lasta silläkään tavalla.
Minulla on adoptiolapsi. Prosessi kesti lähes viisi vuotta joten helppo tai nopea tapa se ei ole. Lapsi kuitenkin tuli kotiin ja hän on minulle ihan oma lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näin.
Et kyllä tunnu kovin syvällisesti ymmärtävän lapsettomuuden tuskaa.Totta, en ole sitä kokenut niin en voikkaan ymmärtää tämän syvemmin. Siksi kysyin. Ap
Ainakaan sijaisvanhemmuudesta ja sijoitetuista lapsista et näyttänyt tietävän yhtään mitään.
Lapsettomana halusin lapsen, että lasta ja toista perhettä tuettavaksi eli kiitos ei sijaisvanhemmuudelle. Siinä kun lapsen biologinen perhe on koko ajan mukana ja asiaa sivusta seuranneena usein enemmän tuen ja avun hakijana kuin mitä se lapsi tarvitsisi. Eli saat sijaislapsen (käytyäsi asianmukaiset koulutukset jne.) ja sen jälkeen kotisi on myös lapsen biologisten vanhempien käytettävissä, koska he tietävät varsin hyvin voivansa käyttää valtaansa lapsensa kautta. Haluat lapsen saavan kaiken mahdollisen rakkautesi, mutta samaan aikaan saat jatkuvasti muistutuksia siitä, että kunhan tilanne muuttuu, lapsi lähtee. Tämä kerrotaan moneen kertaan viikossa, koska lapsi on vain lainassa. Mutta jos annat satasen tai pari, niin biologiset vanhemmat eivät ihan vielä ala vaatimaan lapsensa palauttamista.
"Uusi metatutkimus vahvistaa sen, mistä tutkijat ovat varoitelleet jo vuosia: sperman laatu heikkenee, vauhdilla. Muutos on erityisen jyrkkä länsimaissa. Siittiöiden määrä siemennesteessä oli pudonnut miehillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan lisäksi vain Australiassa ja Uudessa-Seelannissa alle puoleen 40 vuoden takaisesta tasosta. Myös siemennesteen tiheys oli heikentynyt näillä alueilla merkittävästi." https://www.hs.fi/tiede/art-2000005303293.html
Netistä löytyy lisätietoa. Tulevaisuudessa yhä useampi tulee taistelemaan lapsettomuuden parissa. Kyse on ympäristöolosuhteiden muuttumisesta. Myös naisille tulee tulemaan yhä enemmän ongelmia. Ongelma on ihmisten aiheuttama. Tämä on se, mikä aiheuttaa minussa niin syvää ja ylitsepääsemätöntä vihaa, että toivon nälkään nääntymisiä ja sotia ja tavallaan minusta ilmastonmuutoskin on ok.
Koska ovat itsekkäitä ja omat geenit kelpaa, ei muiden ylijäämät.