HS: Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus
Helsinkiläinen Ossi Nyman ei mene töihin, koska ei halua tulla pakotetuksi vastenmielisiin hommiin. ”Suuri osa työstä on turhaa”, esikoiskirjailija sanoo.
- - Ossi Nyman, 39, on ideologisesti työtön. Hän ei halua mennä töihin, koska hän ei halua tehdä omasta mielestään typeriä hommia. Eikä hän kursaile yhtään kertoessaan ajatusmaailmastaan.
- - "Koko aikuisiän olen taistellut työkkärin kanssa ja yrittänyt pysyä poissa töistä, että saisin tehdä mitä itse haluan, mutta saisin silti työmarkkinatukea."
HS 13.10.2017
Kommentit (578)
Eräs rouva ei ole ollut vieraalla töissä vuosikymmeniin ja varmaan ei oo kirjoilla työkkärissä.
Mies elättää.
Vierailija kirjoitti:
yksittäistapaus
Ihanko tosissas väität että kaikki työttömät ajattelee noin? T. Monta vuotta työttömänä, nyt pari vuotta töissä ja olen niin kauan kuin joku palkan mun työnteosta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten tällainen on mahdollista? onko käynyt kouluja tämä Ossi? Jos on työkykyinen, pitäisi mennä töihin tai jos ei pääse töihin koulutuksen puutteesta johtuen, pitäisi mennä opiskelemaan ammattiin, johon töitä on tarjolla. Meillä on paljon aloja, joihin kouluttautuu parissa, kolmessa vuodessa ja joissa on työvoimapula. Tuki ei saisi olla itsestäänselvyys, vaan viimeinen vaihtoehto tilanteessa, jossa opiskelupaikkaa ei jostakin syystä ole saanut. Liian helpolla päästetään nyt ihmiset. Otetaan vastuu ihmisen toimeentulosta silloinkin, kun se kuuluisi ihmiselle itselleen. Ja verovaroin rahoitetaan tämä. Kallista meille työläisille näiden Ossien oleskelun rahoittaminen. Samaan aikaan julkiset palvelut ajetaan ahtaalle, lastensuojelussa, päivähoidossa, vanhusten hoidossa on resurssit tiukilla, kun Ossien kukkaroihin menee isot rahat. Mikä hölmöläisten maa tämä onkaan! Hölmö on se joka ottaa ja vielä hölmömpi se, joka maksaa. Missä nämä linjaukset työttömyyskorvauksista oikein tehdään?
Sellaisia, jotka eivät halua tehdä töitä, on vähän. (tai sellaisia, että ovat kuitenkin toimineet siten te-keskusta kohtaan, että te-keskus tulkinnut heidän olevan ei käytettävissä työmarkkinoille)
"Lausunnolla katkaistaan työmarkkinatuki henkilöltä, joka osoittaa toiminnallaan toistuvasti ettei ole työmarkkinoiden käytössä.
Lausuntoja annettiin tammi–elokuussa Uudellamaalla 5 300 ja koko Suomessa 11 500. Vuonna 2016 lausuntoja annettiin 12 460, joista Uudellamaalla 5 250. "
Työttömiä on kuitenkin samanaikaisesti ollut satoja tuhansia, joista 12 460 on siis ollut näitä "lusmuilijoita".
Vierailija kirjoitti:
Tommoista ossia on helppo lyödä kuin vierasta sikaa. Jos olisi ahmed tai mohammed vastaavassa tilanteessa olisi eva biaudet tehnyt jo valituksen räsissmistä. Muhis pakoitetaan töihin, se loukkaisi jo ihmisarvoa.
Noinhan se menee.
Vierailija kirjoitti:
Eräs rouva ei ole ollut vieraalla töissä vuosikymmeniin ja varmaan ei oo kirjoilla työkkärissä.
Mies elättää.
Jouduin olemaan tuossa tilanteessa takavuosina vastavalmistuneena. KAipa sitä joku kadehdi minusta se oli veemäinen tilanne ja olin eron partaalla, mutta mies ei suostunut edes puhumaan asiasta. Lopulta sitten mieheltä kysymättä otin työpaikan satojen kilometrien päästä kotoa. Nyt on tilanne se, että molemmat ollaan töissä uudella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei muuten ota huomioon että vaatihan sekin työtä että pysyy poissa työelämästä. Ja minusta vielä stressaavampaa kuin tavallinen työ koska tässä joutuu venkoilemaan eri ihmisten ja tahojen kanssa. Eli ei tuo mitään Karibian lomaa vastaa. Toisekseen artikkeli on ihan selvästi luotu sitä varten että tavalliset pulliaiset kääntävät katseensa pois oikeasta ongelmasta ja luulevat että tälläinen Ossi on koko yhteiskunnan tuhoaja.
Juu. Vaikka Ossin työmarkkinatuen väärinkäyttö ja sillä kehuskelu ärsyttääkin, ei todellakaan silti käy kateeksi. Ja entäs jos mies kyllästyykin ideologiaansa ja alkaa haluta töihin? Julkisesti myönnetty 20 vuoden työnvälttelyrupeama ei välttämättä ole mikään valttikortti työtä hakiessa.
Aivan itsepä on ahdinkonsa aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Liian älykäs mies tähän maailmaan tuo Ossi. Kirjoja on kuvan mukaan paljon, joten varmasti valistunut ja sivistynyt mies. Enemmistö ei tajua, että maailmassa olon tarkoitus ei ole työ, etenkään sellainen, jossa on niin kovat hierarkiat yrityksissä; maailmassa olemassa olon tarkoituksen on pakko perustua johonkin muuhun, kuin nykyisiin rakenteisiin, niin työssä, kuin muillakin osa-alueilla. No, nämä rakenteet vetelevät viimeisiään kuitenkin.
Työntekijät ovat muurahaisia. Koko systeemi on osittain orjuutussysteemi, jossa työntekijälle maksetaan juuri sen verran, että hän juuri ja juuri saa maksettua elämän välttämättömyydet, mutta pysyy kuitenkin nöyränä ja riippuvaisena työnantajalle. Työntekijälle maksetaan se minimi, jolla hänet saadaan kuitenkin myymään vapaa-aikansa vastentahtoisesti niille, jotka keräävät käytännössä lähes kaiken hyödyn. Ihmisille on iskostettu, että voitonjaon on mentävä niin, että omistaja kerää suurimman hyödyn, vaikka tosiasiassa työntekijä antaa vähintään yhtä suuren panoksen, eli vapaa-aikansa; tämä on pelkkä arvostuskysymys (ei luonnonlaki), joka perustuu nykyiseen talousjärjestelmään.
Joten näillä ehdoilla en ihmettele, että monia ei työnteko kiinnosta.
Ei kiinnostaisi muakaan mutta en kehtais olla niin röyhkeä että maksattaisin elämiseni niillä jotka käyvät töissä (vaikka se ehkä ei heitäkään suuremmin kiinnosta).Jos kaikki vaan lopettaisi työnteon koska eihän se kivaa oo ja häiritsee vapaa-ajan viettoa niin millä rahoilla maksettais kaikkien tuet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei muuten ota huomioon että vaatihan sekin työtä että pysyy poissa työelämästä. Ja minusta vielä stressaavampaa kuin tavallinen työ koska tässä joutuu venkoilemaan eri ihmisten ja tahojen kanssa. Eli ei tuo mitään Karibian lomaa vastaa. Toisekseen artikkeli on ihan selvästi luotu sitä varten että tavalliset pulliaiset kääntävät katseensa pois oikeasta ongelmasta ja luulevat että tälläinen Ossi on koko yhteiskunnan tuhoaja.
Juu. Vaikka Ossin työmarkkinatuen väärinkäyttö ja sillä kehuskelu ärsyttääkin, ei todellakaan silti käy kateeksi. Ja entäs jos mies kyllästyykin ideologiaansa ja alkaa haluta töihin? Julkisesti myönnetty 20 vuoden työnvälttelyrupeama ei välttämättä ole mikään valttikortti työtä hakiessa.
Aivan itsepä on ahdinkonsa aiheuttanut.
Se on kirjoittanut kirjan. Koko tää julkisuustemppuhan oli vaan mainostemppu sille kirjalle. Kyllä se itsensä sillä elättää.
Olisi kiva saada joskus joltain Te-keskuksen asiantuntijalta vastaus, että miksi esim. sompuilla ei ole mitään työvelvoitteita?
Vierailija kirjoitti:
se on ihmisoikeusloukkaus, että monet muut joutuu käymään töissä, että ossien tuet pystyttäiisin maksamaan. Ennen tuollaista sanottiin yksinkertaisesti laiskaksi.
Eli käyt töissä, jotta voisit maksaa Ossin tuet, eiku... vai saatko palkalla myös jotain itsellesi?
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli ja byhyy.
Teen töitä ja maksan veroja. Mulle on Ossi ja Ossin työttömyys ihan yhdentekevää. Tehkööt mitä lystää, on mulla suurempiakin huolia maailmassa kuin se mihin kaikkeen mun veroeurot venyy. Raha sitä ja tuotto tätä, se on kyllä tälläkin palstalla ihmisille näemmä kaikki kaikessa.
No hyvä! Maksa sä sitten veroilla loisten eläminen jos ei kerran kiinnosta eikä haittaa! Mua haittaa ja pitäisin mieluummin sen osuuden veroista joka menee pummien elättämiseen ihan itselläni ja sehän varmaan sulle siis sopii ku sulle asia on ihan yhdentekevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on ihmisoikeusloukkaus, että monet muut joutuu käymään töissä, että ossien tuet pystyttäiisin maksamaan. Ennen tuollaista sanottiin yksinkertaisesti laiskaksi.
Eli käyt töissä, jotta voisit maksaa Ossin tuet, eiku... vai saatko palkalla myös jotain itsellesi?
Jäähän sitä jotain pennosia itselleenkin mutta ihan liian vähän jos verrataan annettuun työpanokseen ja menetettyjen vapaa-aikaan. Ihan liikaa otetaan veroja kun ne sitten tuollaiseen käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli ja byhyy.
Teen töitä ja maksan veroja. Mulle on Ossi ja Ossin työttömyys ihan yhdentekevää. Tehkööt mitä lystää, on mulla suurempiakin huolia maailmassa kuin se mihin kaikkeen mun veroeurot venyy. Raha sitä ja tuotto tätä, se on kyllä tälläkin palstalla ihmisille näemmä kaikki kaikessa.
No hyvä! Maksa sä sitten veroilla loisten eläminen jos ei kerran kiinnosta eikä haittaa! Mua haittaa ja pitäisin mieluummin sen osuuden veroista joka menee pummien elättämiseen ihan itselläni ja sehän varmaan sulle siis sopii ku sulle asia on ihan yhdentekevä.
Taidat olla huonosti palkattu paskaduunin työntekijä. Yleensä nämä kateelliset ovat köyhiä duunareita. Jos niin vituttaa ja olet kateellinen jää kanssa työttömäksi äläkä leiki marttyyria.
Ossille käy ohraisesti viimeistään siinä vaiheessa kun hyvinvointivaltio romahtaa. 10-20 vuoden päästä Suomella tuskin on varaa maksaa työttömille yhtään enempää kuin on todella tarpeen. Myös minimieläkkeestä tulee niin huono, että Ossi saa vielä katua katkerasti työhaluttomuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli ja byhyy.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta sinä haluat kai sitten maksaa kontrolli- ja kyttäysjärjestelmät, joilla pidetään huoli, että korvauksia saavat vain työhalukkaat? Maksat varmaan myös muut kulut, jotka syntyvät, jos ihmisiltä viedään oikeus asuntoon ja ruokaan. Itse elätän mielummin työhaluttomia ja pääsen varmasti halvemmalla.
Kirjailija saa ilmaista mainosta uudelle kirjalleen. Hesari, Iltapäivälehdet jne. tarjoavat roppakaupalla ilmaista palstatilaa Nymanille. Eihän mies ole oikeutettu työmarkkinatukeen muutenkaan kun julkaisee kirjan jota on kaiketi tarkoitus myydä.
Kaveri on kirjoittanut kirjan, joka kertoo töitä välttelevästä työttömästä, ja mainostaa nyt kirjaansa näillä kannanotoillaan. Täydestä menee - mistä kirjasta on viimeksi kirjoiteltu näin paljon ja saatu ihmiset jakamaan juttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uliuliuli ja byhyy.
Taidat olla huonosti palkattu paskaduunin työntekijä. Yleensä nämä kateelliset ovat köyhiä duunareita. Jos niin vituttaa ja olet kateellinen jää kanssa työttömäksi äläkä leiki marttyyria.
Kyllä olen! Olen sairaanhoitaja ja saan palkkaa 2500€/kk. Jonkun pitää ne paskaduunitkin tehdä vai mitä?
Juuri tällaisten loisten rahoittaminen vituttaa. Maksan mielelläni veroja, jos niillä kustannetaan inhimillinen elämä sairaille, vanhuksille, vammaisille, lapsille yms. ryhmille. Sen sijaan aikuinen mies, joka on vain "elämäntapatyötön" joutaisi torille häpeäpaaluun.
Miten tällainen on mahdollista? onko käynyt kouluja tämä Ossi? Jos on työkykyinen, pitäisi mennä töihin tai jos ei pääse töihin koulutuksen puutteesta johtuen, pitäisi mennä opiskelemaan ammattiin, johon töitä on tarjolla. Meillä on paljon aloja, joihin kouluttautuu parissa, kolmessa vuodessa ja joissa on työvoimapula. Tuki ei saisi olla itsestäänselvyys, vaan viimeinen vaihtoehto tilanteessa, jossa opiskelupaikkaa ei jostakin syystä ole saanut. Liian helpolla päästetään nyt ihmiset. Otetaan vastuu ihmisen toimeentulosta silloinkin, kun se kuuluisi ihmiselle itselleen. Ja verovaroin rahoitetaan tämä. Kallista meille työläisille näiden Ossien oleskelun rahoittaminen. Samaan aikaan julkiset palvelut ajetaan ahtaalle, lastensuojelussa, päivähoidossa, vanhusten hoidossa on resurssit tiukilla, kun Ossien kukkaroihin menee isot rahat. Mikä hölmöläisten maa tämä onkaan! Hölmö on se joka ottaa ja vielä hölmömpi se, joka maksaa. Missä nämä linjaukset työttömyyskorvauksista oikein tehdään?