Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jestas noita kandi-lastentarhanopettajia

Vierailija
12.10.2017 |

sosiaalisessa mediassa o_O Oikeassa elämässä tunnen onneksi vain mukavia mutta tuollako se totuus kulissien takana nyt sitten tulee julki...

Oon siis jäsenenä muutamissa päiväkotiaiheisissa fb-ryhmissä, itse "vaan" äiti ja asiakas. Yliopiston väki vänkää opettajan pätevyyksistä tosi alentavasti muista ja hoitajista puhuen kun taas sosionomi-ltot kantavat huolta varhaiskasvatuksen OIKEISTA ongelmista kuten ryhmäkoosta. Sosionomit taitaa yhteistyön ja mieluummin pitäisin heitä lastentarhanopeina kuin noita pätemistä harrastavia ylimielisiä kandeja!

Ennenhän opettajat joivat kahvitkin eri aikaan ja eri tiloissa kuin vaikka hoitajat. Keittiön väkj kaatoi opeille juomat kuppiin, kun taas hoitajilla oli itsepalvelu. Voi hyvää päivää jos tuohon mennään taas.

Itselleni on tärkeintä, että lapsellani on päiväkodissä hyvä olla, kavereita ja mukavat aikuiset joila on aikaa ja sydäntä pitää heistä huolta!

Älkää kiltit kandit pahastuko :D Oon vaan somekeskustelujen jäljiltä järkyttynyt.

Kommentit (290)

Vierailija
61/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lh ja työskennellyt yliopisto lton ja sosionomi lton kanssa.

Pidemmän uran tehneet kandit/maisterit ovat niitä ylimielisiä, muiden hoitajia alentavia. Yksi vasta valmistunut kandi oli ihana työkaveri! Ammatti tietämys on aivan omaa luokkaansa ja siksi kallis arvoinen apu lastenhoitajille.

Sosionomi ltot ajattelevat yksilöitä ja ryhmädynamiikkaa. Heidän ammatillinen tietämys on heikompaa kun puhutaan tarkemmin kehityksen janalla. Osa sosionomeista ovat lukeneet ja sivistyneet itseään enemmän kuin toiset.

Olen tavannut ylimielisiä sosionomeja mutta myös niitä muiden koulutusta kunnioittavia ja arvostavia.

Työviihtyvyyteen vaikuttaa ennen kaikkea luonne ja muiden kunnioitus/sen puute.

Lapsen kehityksen näkökulmasta ammatti tietämys on tärkeää. Ja tämän saa yliopistosta tai omalla kiinnostuksensa (lukemalla).

Selvennys ; koulutus ei takaa hyvää ja laadukasta varhaiskasvatusta vaan työntekijän intohimo työtä ja uuden oppimista kohtaan.

Terv lastenhoitaja, tuleva sosionomi

Vierailija
62/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.tehy.fi/fi/blogi/lastenhoitajat-voivat-edelleen-tehda-varha…

Laki ei sano, ettei lastenhoitaja voi tehdä vasuja. Ei mitään järkeä siinä, että lto istuisi suuren osan ajasta tietokoneella ja lh: t hoitaisivat ja kasvattaisivat lapsia. Vajaa miehitys tai naisitus ryhmässä jatkuvasti. Jokainen aikuinen ryhmässä on vastuullinen tiimin jäsen. Myös pedagogisessa mielessä. Muussa tapauksessa pitäisi tehdä muutos asetukseen ja vain opettajia päiväkoteihin.

Näin. Myös hoitajan pitää ymmärtää ja hallita vasu. Toiminta suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan yhdessä lto:n kanssa. Jos lto on poissa, kaikki vasuista vanhempainiltoihin kaatuu hoitajan niskaan.

Liian usein Lto:n vastuu on käytännössä lähinnä nimellinen.

Toisekseen, onko vastuu lasten hyvästä perushoidosta, erikoishoidosta (esim db-lapset) ja turvallisuudesta hoitopäivän aikana jotenkin vähäpätöisempää kuin pedagoginen vastuu? Keskustelua kun seuraa niin näin voidaan päätellä. Hoitaja kantaa nämä vastuut joka työpäivä, 8h päivässä.

Itse suon kyllä kandeille sen palkankorotuksen. Mutta sen ansaitsisi muutkin työntekijät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteeni tähän keskusteluun: kävin aikoinaan lto-koulutuksen yliopistossa eli valmistuin ensimmäisten kandien joukossa. Koulutusohjelmasta oli poistettu mm. kaikki askartelun kurssit (joita siis opistoasteen lto-koulutuksen oli). Yliopistokoulutus ei anna valmiuksia esim. hankalien vanhempien kohtaamiseen.

Ens. työpaikassani, olipa koulutustaso mikä hyvänsä, kaikki lastenhoitoon osallistuvat tekivät kaikkia töitä, ei ollut nokkimisjärjestystä. Tästä kiitos viisaan johtajamme. Kerran viidessä viikossa minulle lankesi jopa lapsiryhmämme tilojen siivous, minusta se oli vain hyvää vaihtelua. Suunnittelimme ja toteutimme toimintaa yhdessä, kukin omien vahvuuksiensa mukaan.

Siksi ihmettelen tuollaista, kenties itsekästä nettikeskustelua. Onko yhteiskuntamme muuttunut näin minä-keskeiseksi, itse ajattelen, että olemme täällä toisiamme varten, yhteistyössä, lasten ja koko työyhteisön parhaaksi.

Vierailija
64/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tulevaisuudessa sosionomin nimitys muuttuu esimerkiksi "varhaiskasvatuksen sosionomiksi"'. Työ tottakai olisi pääosin samaa kuin oikeilla lastentarhanopettajalla. Ehkä painotus voisi olla enemmän perheiden välisessä yhteistyössä, se kun on sosionomin erityisosaamista. Lastentarhanopettajalla olisi pedagoginen päävastuu. Tällöin kukaan ei astuisi kenenkään varpaille.

Sosionomi on taitava kaikenlaisessa yhteistyössä, mutta monesti unohtuu lto:n työn kannalta se tärkein: sosionomi on sosiaalisen asiantuntija. Eli ryhmässä toimimisen, yhdessä toisten kanssa toimimisen asiantuntija. Ja ainakin toistaiseksi päiväkodeissa tarjotaan ryhmämuotoista kasvatusta = sosionomi on niin ytimessä kuin olla voi.

Vierailija
65/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Kyllä päättäjät taas nauravat, kun päiväkodin työntekijät kinastelevat. Pitäisi ennemminkin tehdä yhteistyötä ja yhdessä miettiä, miten työolot ja palkkaus saataisiin paremmiksi kaikille.

Amen.

Vierailija
66/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaako hyvältä

Lastenhoitajan palkka x

Sosionomi ltot palkka x+y

Kandin palkka x+y+a

Sosionomi ltot usein sanovat opiskelleensa (kandin sijaan) koska sosionomi voi vaihtaa työnkuva laajemmin kuin kandi.

Vierailija
67/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että tulevaisuudessa sosionomin nimitys muuttuu esimerkiksi "varhaiskasvatuksen sosionomiksi"'. Työ tottakai olisi pääosin samaa kuin oikeilla lastentarhanopettajalla. Ehkä painotus voisi olla enemmän perheiden välisessä yhteistyössä, se kun on sosionomin erityisosaamista. Lastentarhanopettajalla olisi pedagoginen päävastuu. Tällöin kukaan ei astuisi kenenkään varpaille.

Sosionomi on taitava kaikenlaisessa yhteistyössä, mutta monesti unohtuu lto:n työn kannalta se tärkein: sosionomi on sosiaalisen asiantuntija. Eli ryhmässä toimimisen, yhdessä toisten kanssa toimimisen asiantuntija. Ja ainakin toistaiseksi päiväkodeissa tarjotaan ryhmämuotoista kasvatusta = sosionomi on niin ytimessä kuin olla voi.

Meillä opettajat ilmoittivat vanhempain illassa olevansa varhaiskasvatuksen sosionomi tai sosionomi lto tai kasvatustieteiden maisteri/kandi.

Eli nimitys on jo käytössä :)

Vierailija
68/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandin osaaminen on erilaista kuin sosionomin, vaikka paljolti samaakin. Molempia tarvitaan

Peruna ja porkkana ovat ruokaa. Miten voi sanoa, kumpi on parempaa tai enemmän ruokaa kuin toinen? Välillä tarvitaan perunaa, välillä porkkanaa, usein molempia.

Vierailija
69/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu nurinkuriselta, jos minulta vietäisiin pätevyys pois ammatistani, jota opiskelin pitkään, ja jonka alaista työtä olen tehnyt pian kymmenen vuotta ja jatkuvasti koulutan itseäni työn ohella.

Olen päiväkotimme varhaiskasvatusvastaava ja vastaan yksikön tasolla pedagogiikasta. Mm. koko pk:n pedapalaverit ja uusien lto:iden perehdyttäminen. Olen järjestänyt päiväkotimme henkilökunnalle (myös niille kandeille) koulutuspäivän pedagogista sisältöä. Toimin erityisryhmän lto:na osaamiseni ja kokemukseni takia, vaikka yksikössä on kandejakin. Uuden vasun tultua olen ohjannut ja auttanut muita työntekijöitä (mukaanlukien kandeja).

En osaisi kuvitella tilannetta, että laki muuttuisi, en olisikaan enää lto, ja alkaisin ns."avustaa" kandi-lto:ita työssään saati että saisin potkut ja vastavalmistuneet kandit tulisivat paikalleni paremmalla palkalla. 😮

Se tarkoittaisi minulle uudelleenkoulutusta ja alanvaihtoa parempipalkkaiseen työhön, joka on onneksi mieheni tuloista johtuen mahdollista.

Alalla pitäisi muuttaa resursseja (palkka, lapsiryhmien koko, sijaisten saaminen, opettajille kvtessin määrittelemä suunnitteluaika käytännössäkin jne.) eikä luoda nokkimisjärjestyksiä, kitkaa. Tärkeintä varhaiskasvtuksessa on lapset, joten resurssit kuntoon!

t.sosionomitaustainen lto

Vierailija
70/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tämän takia meillä päiväkodeissa on huonot palkat ja huonot työolot. Naiset tappelee keskenään.

Vierailija
71/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aineenopettaja ja sen pätevyyden päälle opiskellut sosiologiaa, psykologiaa ja valtiotiedettä. Olen myös äiti.

Kasvatustieteen opintojeni perusteella en oikein osaa pitää lto-tutkintoa parempana päiväkotiin tai eskariin kuin sosionomin vaikka lto-opinnoissa toki paino _varhais_kasvatustieteessä, kun oma kokemukseni on kasvatustieteestä ja aineenopettajan pedagogisista.

Toivoisin, että sosionomien näkökulmaa ja osaamista nostettaisiin enemmän esiin päivähoidossa ja heitä arvostettaisiin enemmän. Heillä on kuitenkin laajempi pohja kuin lto:illa. Lto-johtoisuus kapeuttaa alaa.

Vierailija
72/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"naiset tappelee keskenään" hohhoijaa. Tiedätkö, mikäli meillä olisi kunnon liitot, ei meidän tarvitsisi tapella keskenään. Ei miesvaltaisilla aloilla hoideta asioita yhtä huonosti kun naisvaltaisilla aloilla.

Tämän keskustelun perusteella nimenomaan sitä sosionomi-lto:n koulutusta pidetään parempana lton: ammattiin, kun joku aiemmin väitti, ettei sosionomeja arvosteta varhaiskasvatuksen kentällä. 

Jos kerta sosionomiopinnot ovat niin autuaat, miksi he eivät voi olla myös päteviä sosiaalityöntekijöitä ym? 

Vierailija
73/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"naiset tappelee keskenään" hohhoijaa. Tiedätkö, mikäli meillä olisi kunnon liitot, ei meidän tarvitsisi tapella keskenään. Ei miesvaltaisilla aloilla hoideta asioita yhtä huonosti kun naisvaltaisilla aloilla.

Tämän keskustelun perusteella nimenomaan sitä sosionomi-lto:n koulutusta pidetään parempana lton: ammattiin, kun joku aiemmin väitti, ettei sosionomeja arvosteta varhaiskasvatuksen kentällä. 

Jos kerta sosionomiopinnot ovat niin autuaat, miksi he eivät voi olla myös päteviä sosiaalityöntekijöitä ym? 

Yamk antakaa sosiaalityöntekijä pätevyyden

Vierailija
74/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandit ovat lapsen oppimisen, kehityksen ja pedagogiikan asiantuntijoita. Sosionomikoulutus perustuu sosiaalityön asiantuntijuuteen. Opettajan työ edellyttää vahvaa kasvatustieteellistä tietoperustaa ja pedagogia opintoja, joita sosionomikoulutuksessa ei ole. Ymmärrättekö? Ei ole. Se, joka väittää muuta, ei ymmärrä, mitä on varhaispedagogiikka. Se ei ole sosiaalipedagogiikkaa. Sosionomin tarkastelevat kyllä varhaiskasvatusta, mutta omista sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan näkökulmista. Aivan sama asia kuin rakennussuunnittelussa työkenttä on sama, mutta sen parissa työskentelee monen eri ammatti- ja asiantuntijuusalueen edustajia, jotka eivät hallitse toistensa töitä ja joiden intressit ovat jopa ristiriidassa keskenään.

Vierailija
75/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaako hyvältä

Lastenhoitajan palkka x

Sosionomi ltot palkka x+y

Kandin palkka x+y+a

Sosionomi ltot usein sanovat opiskelleensa (kandin sijaan) koska sosionomi voi vaihtaa työnkuva laajemmin kuin kandi.

Miksi ihmeessä kandin pitäisi saada myös y-palkka, kun häneltä puuttuu osaamista mitä sosionomilla on?

Hoitaja X

Sosionomi X+y

Kandi X+a

Ja vastuut palkan mukaan. Oikeasti. 

Vierailija
76/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu nurinkuriselta, jos minulta vietäisiin pätevyys pois ammatistani, jota opiskelin pitkään, ja jonka alaista työtä olen tehnyt pian kymmenen vuotta ja jatkuvasti koulutan itseäni työn ohella.

Olen päiväkotimme varhaiskasvatusvastaava ja vastaan yksikön tasolla pedagogiikasta. Mm. koko pk:n pedapalaverit ja uusien lto:iden perehdyttäminen. Olen järjestänyt päiväkotimme henkilökunnalle (myös niille kandeille) koulutuspäivän pedagogista sisältöä. Toimin erityisryhmän lto:na osaamiseni ja kokemukseni takia, vaikka yksikössä on kandejakin. Uuden vasun tultua olen ohjannut ja auttanut muita työntekijöitä (mukaanlukien kandeja).

En osaisi kuvitella tilannetta, että laki muuttuisi, en olisikaan enää lto, ja alkaisin ns."avustaa" kandi-lto:ita työssään saati että saisin potkut ja vastavalmistuneet kandit tulisivat paikalleni paremmalla palkalla. 😮

Se tarkoittaisi minulle uudelleenkoulutusta ja alanvaihtoa parempipalkkaiseen työhön, joka on onneksi mieheni tuloista johtuen mahdollista.

Alalla pitäisi muuttaa resursseja (palkka, lapsiryhmien koko, sijaisten saaminen, opettajille kvtessin määrittelemä suunnitteluaika käytännössäkin jne.) eikä luoda nokkimisjärjestyksiä, kitkaa. Tärkeintä varhaiskasvtuksessa on lapset, joten resurssit kuntoon!

t.sosionomitaustainen lto

Kuulostaa ihan absurdilta. Miten tällainen on edes mahdollista? Miten voit toimia koko päiväkodin varhaiskasvatusvastaavana? Missä kunnassa olet töissä?

Vierailija
77/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kandit ovat lapsen oppimisen, kehityksen ja pedagogiikan asiantuntijoita. Sosionomikoulutus perustuu sosiaalityön asiantuntijuuteen. Opettajan työ edellyttää vahvaa kasvatustieteellistä tietoperustaa ja pedagogia opintoja, joita sosionomikoulutuksessa ei ole. Ymmärrättekö? Ei ole. Se, joka väittää muuta, ei ymmärrä, mitä on varhaispedagogiikka. Se ei ole sosiaalipedagogiikkaa. Sosionomin tarkastelevat kyllä varhaiskasvatusta, mutta omista sosiaalityön ja sosiaalipedagogiikan näkökulmista. Aivan sama asia kuin rakennussuunnittelussa työkenttä on sama, mutta sen parissa työskentelee monen eri ammatti- ja asiantuntijuusalueen edustajia, jotka eivät hallitse toistensa töitä ja joiden intressit ovat jopa ristiriidassa keskenään.

Tämä on niin tyypillistä kasvatustieteilijän virheelliseen tietoon perustuvaa pätemistä. Tietoinen harhautusyritys yhtä lailla. Harmi vaan, ettei mene läpi.

Mistä noin vimmattu himo aliarvioida sosionomikoulutusta kumpuaa? Onko niin vaikea myöntää, että toisetkin osaavat ja - hui kauhistus - sosionomeilta saattaisi jopa oppia jotain hyödyllistä?

Aivan järkkyä pätemistä ja oman ylivertaisuuden harhaista alleviivaamista aina vaan... Ei mitenkään esimerkillistä käytöstä opettajilta. Tympäisee suorastaan. Saa miettimään, kohteletteko lapsiakin niin, että toiset ovat parempaa väkeä kuin toiset.

Sosionomi ei katso asioita noin kapea-alaisesti. Näemme mahdollisuuksia, vahvuuksia, siltoja ja yhteistyötä. Te ilmeisesti karsinoita, arvoasteikkoja ja hierarkiaa.

Vierailija
78/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin tyypillistä kasvatustieteilijän virheelliseen tietoon perustuvaa pätemistä. Tietoinen harhautusyritys yhtä lailla. Harmi vaan, ettei mene läpi.

Mistä noin vimmattu himo aliarvioida sosionomikoulutusta kumpuaa? Onko niin vaikea myöntää, että toisetkin osaavat ja - hui kauhistus - sosionomeilta saattaisi jopa oppia jotain hyödyllistä?

Aivan järkkyä pätemistä ja oman ylivertaisuuden harhaista alleviivaamista aina vaan... Ei mitenkään esimerkillistä käytöstä opettajilta. Tympäisee suorastaan. Saa miettimään, kohteletteko lapsiakin niin, että toiset ovat parempaa väkeä kuin toiset.

Sosionomi ei katso asioita noin kapea-alaisesti. Näemme mahdollisuuksia, vahvuuksia, siltoja ja yhteistyötä. Te ilmeisesti karsinoita, arvoasteikkoja ja hierarkiaa.

Aivan. Et pysty, et osaa, et ole tarpeeksi, et riitä etkä kelpaa. Vai hienoa, kerro lisää, mitä muuta osaat, opeta minullekin, yhdistetään voimamme!

Vierailija
79/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemalla tätä keskustelua ymmärrän hyvin, mitä ap tarkoittaa. Ei tarvitse mennä edes sinne fb-ryhmiin... huh huh.

Vierailija
80/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on niin vaikea ymmärtää, että kasvatustieteen kandi opiskelee kolme vuotta varhaiskasvatusta, ja koulutus keskittyy vain lapsiin, kun taas sosionomin koulutukseen kuuluu jonkin verran varhaiskasvatuksen opintoja, mutta koulutuksen pääpaino ei liity lapsiin?

Perhetyön, lastensuojelun ja sosiaalipedagogiikan osaamisella ei korvata puuttuvaa varhaiskasvatuksen osaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme