Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jestas noita kandi-lastentarhanopettajia

Vierailija
12.10.2017 |

sosiaalisessa mediassa o_O Oikeassa elämässä tunnen onneksi vain mukavia mutta tuollako se totuus kulissien takana nyt sitten tulee julki...

Oon siis jäsenenä muutamissa päiväkotiaiheisissa fb-ryhmissä, itse "vaan" äiti ja asiakas. Yliopiston väki vänkää opettajan pätevyyksistä tosi alentavasti muista ja hoitajista puhuen kun taas sosionomi-ltot kantavat huolta varhaiskasvatuksen OIKEISTA ongelmista kuten ryhmäkoosta. Sosionomit taitaa yhteistyön ja mieluummin pitäisin heitä lastentarhanopeina kuin noita pätemistä harrastavia ylimielisiä kandeja!

Ennenhän opettajat joivat kahvitkin eri aikaan ja eri tiloissa kuin vaikka hoitajat. Keittiön väkj kaatoi opeille juomat kuppiin, kun taas hoitajilla oli itsepalvelu. Voi hyvää päivää jos tuohon mennään taas.

Itselleni on tärkeintä, että lapsellani on päiväkodissä hyvä olla, kavereita ja mukavat aikuiset joila on aikaa ja sydäntä pitää heistä huolta!

Älkää kiltit kandit pahastuko :D Oon vaan somekeskustelujen jäljiltä järkyttynyt.

Kommentit (290)

Vierailija
41/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Kovasti myös vaikuttaa sosionomin koulutuspaikka. Valitettavasti olen törmännyt sosionomitaustaiseen varhaiskasvattajaan, joka ei tiennyt vasusta mitään.

Vierailija
42/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosionomiksi ei opiskella yliopistossa. 

Ei niin, kyseessä on kandia vastaava korkeakoulututkinto, joskin puoli vuotta laajempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. Kovasti myös vaikuttaa sosionomin koulutuspaikka. Valitettavasti olen törmännyt sosionomitaustaiseen varhaiskasvattajaan, joka ei tiennyt vasusta mitään.

Kuka tällaisen pohjalta tekee yleistyksiä? Itse olen tavannut kandin, joka meni puihin vanhempainillassa, kun piti keskustella aikuisten kanssa. Ja toisen kandin, joka haali kaikki tehtävät turhantärkeänä itselleen eikä delegoinut edes askartelumallien leikkausta, jottemme me muut vain leikanneet röpelöistä reunaa. T. Erityisavustaja

Vierailija
44/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanhan ammattikoulussakin varhaiskasvatuksesta monella kurssilla. Sekin on sitten sama kuin lto? ;) anteeksi mutta oli pakko.

Tää oli huono.

Vierailija
45/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nostan hattua lastenhoitajille ( joilla koulutuksena lastenhoitaja, päivähoitaja, lastenohjaaja tai lähijoitaja). Pienipalkkaiset puurtajat, jotka tekevät käytännössä saman minkä opet ja vielä enemmän.

Nostan hattua myös. Heillä on kokemusta ja käytännön tietotaitoa joskaan ei vastuuta eikä pedagogista koulutuspohjaa, mikä toki vaikuttaa asiaan.

Miten niin lastenhoitajilla ei ole vastuuta?

Vierailija
46/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nostan hattua lastenhoitajille ( joilla koulutuksena lastenhoitaja, päivähoitaja, lastenohjaaja tai lähijoitaja). Pienipalkkaiset puurtajat, jotka tekevät käytännössä saman minkä opet ja vielä enemmän.

Nostan hattua myös. Heillä on kokemusta ja käytännön tietotaitoa joskaan ei vastuuta eikä pedagogista koulutuspohjaa, mikä toki vaikuttaa asiaan.

Vastuu on sama kuin opeilla. Ja toki kuuluu pedagogiikka koulutukseen. Tärkeintä lasten kanssa on kuitenkin empatia ja konkreettinen läsnäolo. Tällaisena vanhana hoitajana joskus huvittaa, kun huomaan miten päiväkodissa asiat junnaavat. 80- luvulla lto ei voinut pyyhkiä pöytiä eikä tyhjentää pissapottia. 70- luvulla kuulemma opettajille tosiaan piti keittää ja tarjoilla kahvit. Välillä oli aika, jolloin korostettiin yhteistyötä ja kaikki velvoitettiin tekemään kaikkea. Nyt taas näköjään palataan hierarkiaan. Onkohan mikään työpaikka niin täynnä valtataistelua kuin pk. Ja lapsi kuitenkin on pääasia. Onneksi itse kohta pääsen eläkkeelle, vaikka työstäni olen tykännyt.

Vierailija
47/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut todella asiansa osaavia kasvatustieteiden kandeja sekä sosionomeja. Olen myös työskennellyt täysin alalle soveltumattomien kandien ja sosionomien kanssa. Koulutuksesta viis, jos ei persoonana ole soveltuva lasten pariin työskentelemään.

Vierailija
48/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu on sama kuin opeilla. Ja toki kuuluu pedagogiikka koulutukseen. Tärkeintä lasten kanssa on kuitenkin empatia ja konkreettinen läsnäolo. Tällaisena vanhana hoitajana joskus huvittaa, kun huomaan miten päiväkodissa asiat junnaavat. 80- luvulla lto ei voinut pyyhkiä pöytiä eikä tyhjentää pissapottia. 70- luvulla kuulemma opettajille tosiaan piti keittää ja tarjoilla kahvit. Välillä oli aika, jolloin korostettiin yhteistyötä ja kaikki velvoitettiin tekemään kaikkea. Nyt taas näköjään palataan hierarkiaan. Onkohan mikään työpaikka niin täynnä valtataistelua kuin pk. Ja lapsi kuitenkin on pääasia. Onneksi itse kohta pääsen eläkkeelle, vaikka työstäni olen tykännyt.

Senkin ajan muistan, kun alle 3- vuotiaiden ryhmissä ei tarvinnut olla lto: ta. Kaksi lastenhoitajaa ja päiväkotiapulainen muodostivat tiimin. Lto koulutus kesti 2 vuotta ja oli opistotasoinen. Rauhallisempaa oli ja lapsille oli aikaa. Nyt on kovin hektistä.

Vierailija
49/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanhan ammattikoulussakin varhaiskasvatuksesta monella kurssilla. Sekin on sitten sama kuin lto? ;) anteeksi mutta oli pakko.

Tää oli huono.

Yo-väki väittää virheellisesti, että varhaiskasvatuksen opintoja olisi sosionomilla vain 60 op. Itse valitsin muissakin opintokokonaisuuksissa aina tarkastelukulmaksi vakan ja koska toisten töitä käytiin läpi, näkökulma oli esillä myös niille, jotka suuntautuivat aikuissosiaalityöhön, vaikkei sillä merkitystä olekaan. Jopa uusintarikollisuuden ehkäisemistä tutkittaessa syvennyin sosiaalisten taitojen vahvistamiseen kiusaamisen ehkäisyssä 3-5v. ryhmässä xD Kaikki harjoittelut (10, 15, 15 ja 6op) tein myös vakaan, opiskelin sanataiteet, kehontuntemukset, multisensoriset, luovat ja osallistavat, musiikkipedagogiset, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät... sekä tietty sos.pedan yms. perusasian. Kyllä niitä vaka-opintopisteitä kertyi.

Vierailija
50/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin lastenhoitajilla ei ole vastuuta?

Kasvatusvastuu on mutta lue tvat ja lait ja vasu! Ltolla vastuu pedagogiikasta, tiimin toiminnasta yms. mikä on täysin eri asia.

Vierailija
51/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lto vastaa siitäkin mitä lh lasten kanssa tekee.

Vierailija
52/290 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lto vastaa siitäkin mitä lh lasten kanssa tekee.

No ei

Vierailija
53/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tehy.fi/fi/blogi/lastenhoitajat-voivat-edelleen-tehda-varha…

Laki ei sano, ettei lastenhoitaja voi tehdä vasuja. Ei mitään järkeä siinä, että lto istuisi suuren osan ajasta tietokoneella ja lh: t hoitaisivat ja kasvattaisivat lapsia. Vajaa miehitys tai naisitus ryhmässä jatkuvasti. Jokainen aikuinen ryhmässä on vastuullinen tiimin jäsen. Myös pedagogisessa mielessä. Muussa tapauksessa pitäisi tehdä muutos asetukseen ja vain opettajia päiväkoteihin.

Vierailija
54/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastentarhanopettajat ovat kylläkin yliopistokoulutettuja. On vääryys, että sosionomin papereilla voi saada pätevyyden.

Osaatko vielä perustella, että miksi tämä on sinusta vääryys?

Vierailija
55/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Kyllä päättäjät taas nauravat, kun päiväkodin työntekijät kinastelevat. Pitäisi ennemminkin tehdä yhteistyötä ja yhdessä miettiä, miten työolot ja palkkaus saataisiin paremmiksi kaikille.

Vierailija
56/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun keskustelua lukee ymmärtää miksi alalla on pienet palkat. Ämmälauma tappelemassa diplomien paremmuudesta.

Vierailija
57/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tulevaisuudessa sosionomin nimitys muuttuu esimerkiksi "varhaiskasvatuksen sosionomiksi"'. Työ tottakai olisi pääosin samaa kuin oikeilla lastentarhanopettajalla. Ehkä painotus voisi olla enemmän perheiden välisessä yhteistyössä, se kun on sosionomin erityisosaamista. Lastentarhanopettajalla olisi pedagoginen päävastuu. Tällöin kukaan ei astuisi kenenkään varpaille.

Vierailija
58/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin ymmärrän yliopistoväen vaatimuksia. Eihän sosionomikaan ole pätevä toimimaan sosiaalityöntekijänä, ja tämän ammatinkin pätevyysvaatimuksia on juuri kiristetty. Taitaa olla niitä harvoja aloja, joihin on oikotie ilman yliopiston käymistä.

Varhaiskasvatus on muuten yliopiston halutuimpia koulutuksia toisin kuin joku aiemmin väitti.

Vierailija
59/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää oli huono.

Yo-väki väittää virheellisesti, että varhaiskasvatuksen opintoja olisi sosionomilla vain 60 op. Itse valitsin muissakin opintokokonaisuuksissa aina tarkastelukulmaksi vakan ja koska toisten töitä käytiin läpi, näkökulma oli esillä myös niille, jotka suuntautuivat aikuissosiaalityöhön, vaikkei sillä merkitystä olekaan. Jopa uusintarikollisuuden ehkäisemistä tutkittaessa syvennyin sosiaalisten taitojen vahvistamiseen kiusaamisen ehkäisyssä 3-5v. ryhmässä xD Kaikki harjoittelut (10, 15, 15 ja 6op) tein myös vakaan, opiskelin sanataiteet, kehontuntemukset, multisensoriset, luovat ja osallistavat, musiikkipedagogiset, vaihtoehtoiset kommunikointimenetelmät... sekä tietty sos.pedan yms. perusasian. Kyllä niitä vaka-opintopisteitä kertyi.

Niin, sinä teit, mutta ymmärrät varmaan sen, ettei kaikilla ole noin?

Vierailija
60/290 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun keskustelua lukee ymmärtää miksi alalla on pienet palkat. Ämmälauma tappelemassa diplomien paremmuudesta.

Niin, "miesten" alalla kun ei titteleistä kiistellä. Tai palkoista... hah. Typerää vastakkainasettelua kyllä, mutta "akkojen kotkotukseksi" meni tämäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän