Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton sisko haluaa koko ajan "auttaa

Vierailija
12.10.2017 |

Sitten kun lopulta pyydän jotain, tekee ihan jotain päättömiä. Viimeksi halusi "auttaa" käymällä ostamassa lapselle talvikengät. Selitin tarkkaan mitä niissä pitää olla, millainen varren suu, mitä matskua, mihin käyttötarkoitukseen jne.

Osti liian pienet muoviset vilkkuvat kengät, koska "nää oli niin hauskat".

Lahjat on myös aina samanlaisia. Joku älytöntä mekkalaa pitävä iso muovinen kapistus, josta ei saa ääntä pois. "Ei sitten tartte teidän vanhempienkaan turhia nukkua, heko, heko. Tää oli niin hauska.".

Jos tulee kotiin, liimailee kynsilakalla askartelua puiseen lakattuun etuoveen ja sotkee lasten rytmin täysin. "Ei kai se niin tarkkaa ole?"

Argh.

Kommentit (235)

Vierailija
141/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen piti saada juuri sairaana ollessaan talvikengät? Eihän nyt missään päin Suomea edes ole talvikenkäkelit, vesikelit kyllä. Jos lapsi on liian sairas kauppaan, ei kengillä ole niin akuuttia hätää ettei voisi myöhemmin käydä itse ostamassa. Eihän sillon voi mennä ulkoilemaankaan jos on liian huonokuntoinen kenkäkauppaan.

Ne kengät oli terveelle esikoiselle, jolla muutenkin kotona tylsää, kun toinen lapsi kipeenä. Typeränä ajattelin että näin hän saisi vähän ohjelmaa. Ja se tarve tuli yllättäen kun huomasin että hänelle varaamani kengät ei pidäkään vettä.

Ap

Ai, sinäkö et sitten kuitenkaan synnytyksen myötä tullut niin viisaaksi, että osaisit ostaa oikeanlaiset kengät, kun olet varannut syyssäähän sellaiset, etteivät pidä vettä? Täällä niin parjattiin, miten lapset ei tajua näistä hankinnoista yhtään mitään. No eipä mennyt äidilläkään ihan nappiin, mutta sehän on tietysti aaaaivan eri asia. Äiti ei vain tajunnut ottaa huomioon, että syksyllä tarvitsee vedenpitävät kengät ja kengistä olisi hyvä tarkistaa tämä ominaksujs, vaikka kokemus lapsiarjesta hänet niin mahdottoman viisaaksi tekeekin.

Että miten se nyt taas menikään?

Vierailija
142/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lapsettomat ei tajua hankinnoista, ei lapset

-edellinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen piti saada juuri sairaana ollessaan talvikengät? Eihän nyt missään päin Suomea edes ole talvikenkäkelit, vesikelit kyllä. Jos lapsi on liian sairas kauppaan, ei kengillä ole niin akuuttia hätää ettei voisi myöhemmin käydä itse ostamassa. Eihän sillon voi mennä ulkoilemaankaan jos on liian huonokuntoinen kenkäkauppaan.

Ne kengät oli terveelle esikoiselle, jolla muutenkin kotona tylsää, kun toinen lapsi kipeenä. Typeränä ajattelin että näin hän saisi vähän ohjelmaa. Ja se tarve tuli yllättäen kun huomasin että hänelle varaamani kengät ei pidäkään vettä.

Ap

Ai, sinäkö et sitten kuitenkaan synnytyksen myötä tullut niin viisaaksi, että osaisit ostaa oikeanlaiset kengät, kun olet varannut syyssäähän sellaiset, etteivät pidä vettä? Täällä niin parjattiin, miten lapset ei tajua näistä hankinnoista yhtään mitään. No eipä mennyt äidilläkään ihan nappiin, mutta sehän on tietysti aaaaivan eri asia. Äiti ei vain tajunnut ottaa huomioon, että syksyllä tarvitsee vedenpitävät kengät ja kengistä olisi hyvä tarkistaa tämä ominaksujs, vaikka kokemus lapsiarjesta hänet niin mahdottoman viisaaksi tekeekin.

Että miten se nyt taas menikään?

En ollut huomannut että niissä gore-tex-kengissä on sauma pettänyt. En. Sitä ei silmällä huomannut, vaan vasta kun lapsi kokeili niitä pihassa.

Kumpparit on ja lenkkarit joten kengittä ei joudu olemaan. Rahat uusiin kenkiin on. On edelleen vaikka onkon myös jo muovikengät.

Kuopus vain sairastui, mitä en kykene ennakoimaan.

Mitenkään myöhässä en talvikenkien hankkimisen suhteen ole.

Vierailija
144/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kuulostaa kyllä ihan ADD-aikuisen käytökseltä. Ja siis ilman sitä välissä olevaa H:ta joka viittaa hyperaktiivisuuteen.

Anopillani ja mieheni sisarella on molemmilla ADD-diagnoosi tehty aikuisiällä ja käytös on juurikin tuota luokkaa. Eivät he kyllä todellakaan pahantahtoisesti tee kiusaa tai mitään, mutta arkisissa askareissa mieli tuppaa harhailemaan ja mennään juuri siihen suuntaan että 'teinkin näin ja näin, kun tuntui kivemmalta' tai 'ostinkin tämän kun näin tän ja unohdin millä asioilla olin'. Molemmat ovat tosi iloisia ja juuri sellaisia peppipitkätossu-luonteita. ADD:n yhtenä oireena (ei kaikilla, jokainen tapaus on erilainen!) on myös sellainen käyttäytyminen että saatetaan sanoa mitä sylki suuhun tuo ja tilannetajua ei ole. Miehen siskolla on usein ihan ihmeellisiä juttuja ja sanoo välillä tosi tahdittomiakin lausahduksia jos yritetään keskustella vakavasti jostain oikeasta asiasta. Samoin hän tuppaa yhtäkkiä käymään, ei kysy ikinä sopiiko meille vaan soittaa miehelle että "aattelin tulla kylään, oon tässä minuutin päästä teidän pihassa" ja tapauksissa joissa on sovittu että tulee käymään, hän tulee ihan varmuudella myöhässä. Samalla tavalla pummii kyytiä, hän sopii usein menoja, jotka ei liity meidän elämään mitenkään ja sitten ilmoittaa iloisesti meille että hän tarvitsee kyydin NYT ja ei voi perua koska on jo sopinut olevansa paikassa X juuri silloin.

pakko vaan kestää...

Myöntävätkö he itse sen että heillä on ADD.

Kun minun siskoni ei suostu edes keskustelemaan käytöksestään, vaan suuttuu valtavasti. Ja haukkuu sitten minut lyttyyn.

Ap

Kuulostaa kyllä mielestäni ihan vaan huonolta käytökseltä ja itsekeskeisyydeltä. Ei ADD anna oikeutusta käyttäytyä miten tahansa tai sanoa mitä vaan. Impulsiivisuutta voi esiintyä eri tavoin, mutta kyllä addi voi sitä opetella hallitsemaan ja noudattaa muutenkin käytöstapoja. Itsekkyys ei ole ADD.n oire.

T. ADDI

Vierailija
145/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mainitsin hänen lapsettomuutensa siksi, että kyllä se vaikuttaa siihen miten hän ymmärtää lapsiperheen. Selkesti hänellä on siitä vain se lapsen perspektiivi. Juurikin siksi että ei ole äiti."

Ei jeesus. Siskosi kohdalla on kyse aivan muusta kuin siitä, että hän on lapseton. Tajutkaa jo, että lapsetonkin voi "ymmärtää lapsiperheen". Ihminen oppii asioita monin tavoin. Lopettakaa jo tämmöiset yleistykset. Siskosi ei tajua noita asioita aivan muista syistä.

Vierailija
146/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mainitsin hänen lapsettomuutensa siksi, että kyllä se vaikuttaa siihen miten hän ymmärtää lapsiperheen. Selkesti hänellä on siitä vain se lapsen perspektiivi. Juurikin siksi että ei ole äiti."

Ei jeesus. Siskosi kohdalla on kyse aivan muusta kuin siitä, että hän on lapseton. Tajutkaa jo, että lapsetonkin voi "ymmärtää lapsiperheen". Ihminen oppii asioita monin tavoin. Lopettakaa jo tämmöiset yleistykset. Siskosi ei tajua noita asioita aivan muista syistä.

No kyllä siitä aikamoinen palikka puuttuu, jos ei omia lapsia ole. Aivan turha kinata vastaan.

Vierailija
147/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyöty tästä ketjusta on ollut, että on monta kertaa selkeästi sanottu, että ei tarvitse päästää sisään tai antaa rahaa ihmiselle, joka ei kuuntele. Kannattaa kuunnella. 

Vierailija
148/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ne kengät voi vaihtaa. Pyydät vaan siskoltasi kuitin sillä selityksellä että "kiitos, on nää hauskat, mutta väärää kokoa, käyn vaihtamassa suuremmat!"

Siskosi ei ole vastuullinen ostamana lapsellesi talvikenkiä. Mitä hän hankkiikin, se on ikään kuin bonusta ja ylimääräistä. Jos lapsesi niistä ilahtuu, niin sinulla ei ole syytä urputtaa.

Ok, tietenkään hän ei saa pilata kotinne ovia, mutta kyllä sinun oikeasti kannattaisi vähän höllätä pipoa. Lapsesi todennäköisesti rakastaa hupailevaa tätiään, joten anna sen suhteen olla lastasi ilahduttamassa!

Moni lapseton täti kun ei pätkääkään ole siskonsa lapsista kiinnostunut. Tai - kuten minulla - on sen verran vanhempi (ja omat lapset jo aikuisia), että keskittyy uran luomiseen ja kulttuuriharrastamiseen mieluummin kuin edes kysyy, mitä meille kuuluu.

Vierailija
149/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ne kengät voi vaihtaa. Pyydät vaan siskoltasi kuitin sillä selityksellä että "kiitos, on nää hauskat, mutta väärää kokoa, käyn vaihtamassa suuremmat!"

Siskosi ei ole vastuullinen ostamana lapsellesi talvikenkiä. Mitä hän hankkiikin, se on ikään kuin bonusta ja ylimääräistä. Jos lapsesi niistä ilahtuu, niin sinulla ei ole syytä urputtaa.

Ok, tietenkään hän ei saa pilata kotinne ovia, mutta kyllä sinun oikeasti kannattaisi vähän höllätä pipoa. Lapsesi todennäköisesti rakastaa hupailevaa tätiään, joten anna sen suhteen olla lastasi ilahduttamassa!

Moni lapseton täti kun ei pätkääkään ole siskonsa lapsista kiinnostunut. Tai - kuten minulla - on sen verran vanhempi (ja omat lapset jo aikuisia), että keskittyy uran luomiseen ja kulttuuriharrastamiseen mieluummin kuin edes kysyy, mitä meille kuuluu.

Ja seli seli.

Minulle on tuplavaiva tästäkin.

Ei, ei ole velvollinen, ei, mutta jos aikuinen ihminen ottaa hoitaakseen jonkin asian niin sitten se pitää myös hoitaa.

Eikä tuo ollut bonusta tai ylimääräistä, vaan tuplariesa ja lapselle paha mieli.

Kuten kaikki muukin jatkuva sähläys ja sohlaus ja sekaantuminen ja sotku.

Ap

Vierailija
150/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ostelisi tuollaista krääsää vaikka olen lapseton. Mutta ihmettelisin kyllä sitäkin, jos vanhemmat alkaisivat kauheasti neuvoa kenkien ostossa, ikäänkuin lapseton ei käsittäisi ihan itse perusperiaatteita, millainen on hyvä, terveellinen, turvallinen kenkä lapselle.

Vierailija
151/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ostelisi tuollaista krääsää vaikka olen lapseton. Mutta ihmettelisin kyllä sitäkin, jos vanhemmat alkaisivat kauheasti neuvoa kenkien ostossa, ikäänkuin lapseton ei käsittäisi ihan itse perusperiaatteita, millainen on hyvä, terveellinen, turvallinen kenkä lapselle.

Ei se lapseton tiedä ilman tietoja, mikä kenkä puuttuu. Kumisaapas, lenkkari, goretex tai sisätossu. Ja lestejä on erilaisia. Minun esikoiseni jalka on pitkä, kapea ja litteä. Olen onnistunut löytämään tasan kaks vaömistajaa, joiden kenkä käy hänelle.

Jos hänelle ostaa ns suomalaiseen normijalkaan suunnitellun kengän, se kenkä on liian väljä, jalka hölskyy soellä ja hän saa rakkoja.

Lapseton ei myöskään voi tietää esim päivähoidon antamia ohjeita omin päin. Tai tiedä sitä mikä on nopein pukea missäkin tilanteessa.

Ap

Vierailija
152/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toi muu purinasi on aika pikkumaisen oloista, mutta jos joku pläästisi kynsilakkaa kotioveeni niin se maksaisi uuden oven tai putsaisi vanhan.

Onko sinulla kynsilakan poistoainetta?  Lisäksi vihjaa siskollesi tästä ketjusta ellei hän ole jo sitä löytänyt.  Ei vaivaa enää sinua.

Vierailija
153/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi muu purinasi on aika pikkumaisen oloista, mutta jos joku pläästisi kynsilakkaa kotioveeni niin se maksaisi uuden oven tai putsaisi vanhan.

Onko sinulla kynsilakan poistoainetta?  Lisäksi vihjaa siskollesi tästä ketjusta ellei hän ole jo sitä löytänyt.  Ei vaivaa enää sinua.

On. Se vei myös sen lakan. Ovessa on nyt muumihahmo.

Vierailija
154/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapseton tiedä ilman tietoja, mikä kenkä puuttuu. Kumisaapas, lenkkari, goretex tai sisätossu. Ja lestejä on erilaisia. Minun esikoiseni jalka on pitkä, kapea ja litteä. Olen onnistunut löytämään tasan kaks vaömistajaa, joiden kenkä käy hänelle.

Jos hänelle ostaa ns suomalaiseen normijalkaan suunnitellun kengän, se kenkä on liian väljä, jalka hölskyy soellä ja hän saa rakkoja.

Lapseton ei myöskään voi tietää esim päivähoidon antamia ohjeita omin päin. Tai tiedä sitä mikä on nopein pukea missäkin tilanteessa.

Ap

Niin, koska lapseton ei voi olla päiväkodissa töissä eikä lapseton ikinä missään tilanteessa voi pukea muiden lapsia. Edelleen, siskosi kohdalla on kyse muista asioista.

Vierailija
155/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vilkkuva lenkkari joka on muuten osin nahkaa, maksaa n. 50 € ja on toiminut ihan hyvin.  Kesäkenkänä.

Vierailija
156/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se tarvitsee sipaisun värillistä lakkaa.  Todella halpaa esim. Tokmannilla.

Vierailija
157/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, miten pitkästi ja tuhanteen kertaan toistaen ap jaksaa jankata todisteita siitä, miten typerää siskon käytös on. Musta tuntuu, ettei hän jostain syystä itsekään halua kuvion loppuvan.

Ai haluatko sittenkin?

Hakeudu puhumaan ammattiauttajan kanssa, niin saat ehkä selville oman osuutesi siihen, että tilanne on sellainen kuin on.

Sinä tuot mieleen oman 5 vuotta vanhemman sisareni. Kuuntelin vuosi tolkulla hänen loppumatonta valitustaan siitä, miten mikään hänen elämässään ei ole hyvin. Jos ehdotin ratkaisua, hän huusi etten ymmärrä mitään. Lopulta mun mitta täyttyi: kysyin, että miksi puhut mulle, jos en mielestäsi ymmärrä mitään? Hän jäi haukkomaan henkeään. Suurella vaivalla ja ulkopuolisella avulla olen vihdoin ymmärtänyt lapsuudenperheeni sairaat kuviot.

Nykyään en ole tekemisissä sisareni kanssa.

Se oli raskas päätös, mutta lopulta ainoa mahdollinen.

Elämä on liian lyhyt ja arvokas tuhlattavaksi toivottomiin ihmissuhteisiin.

Me emme valitse sisaruksiamme emmekä ole velvollisia roikkumaan sisarussuhteissa koko elämää.

Vierailija
158/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin, koska lapseton ei voi olla päiväkodissa töissä eikä lapseton ikinä missään tilanteessa voi pukea muiden lapsia. Edelleen, siskosi kohdalla on kyse muista asioista.

Vaikka lapseton olisi töissä päiväkodissa ja vaikka hän pukisi muiden lapsia, hän ei silti tiedä sen kyseisen lapsen asioita yhtä hyvin kuin lapsen äiti.

Ikävää että lapsettomuus on sinulle trauma, mutta näin se nyt on.

Vierailija
159/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se tarvitsee sipaisun värillistä lakkaa.  Todella halpaa esim. Tokmannilla.

Ja tää kaikki vaivannäkö on kohtuullista aiheuttaa toiselle?

Ovi oli juuri kunnostettu.

Vierailija
160/235 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, miten pitkästi ja tuhanteen kertaan toistaen ap jaksaa jankata todisteita siitä, miten typerää siskon käytös on. Musta tuntuu, ettei hän jostain syystä itsekään halua kuvion loppuvan.

Ai haluatko sittenkin?

Hakeudu puhumaan ammattiauttajan kanssa, niin saat ehkä selville oman osuutesi siihen, että tilanne on sellainen kuin on.

Sinä tuot mieleen oman 5 vuotta vanhemman sisareni. Kuuntelin vuosi tolkulla hänen loppumatonta valitustaan siitä, miten mikään hänen elämässään ei ole hyvin. Jos ehdotin ratkaisua, hän huusi etten ymmärrä mitään. Lopulta mun mitta täyttyi: kysyin, että miksi puhut mulle, jos en mielestäsi ymmärrä mitään? Hän jäi haukkomaan henkeään. Suurella vaivalla ja ulkopuolisella avulla olen vihdoin ymmärtänyt lapsuudenperheeni sairaat kuviot.

Nykyään en ole tekemisissä sisareni kanssa.

Se oli raskas päätös, mutta lopulta ainoa mahdollinen.

Elämä on liian lyhyt ja arvokas tuhlattavaksi toivottomiin ihmissuhteisiin.

Me emme valitse sisaruksiamme emmekä ole velvollisia roikkumaan sisarussuhteissa koko elämää.

Juu ja taas saadaan syytellä minua. Mnähän tässä olen syypää.

Klassista.

Ap