Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseton sisko haluaa koko ajan "auttaa

Vierailija
12.10.2017 |

Sitten kun lopulta pyydän jotain, tekee ihan jotain päättömiä. Viimeksi halusi "auttaa" käymällä ostamassa lapselle talvikengät. Selitin tarkkaan mitä niissä pitää olla, millainen varren suu, mitä matskua, mihin käyttötarkoitukseen jne.

Osti liian pienet muoviset vilkkuvat kengät, koska "nää oli niin hauskat".

Lahjat on myös aina samanlaisia. Joku älytöntä mekkalaa pitävä iso muovinen kapistus, josta ei saa ääntä pois. "Ei sitten tartte teidän vanhempienkaan turhia nukkua, heko, heko. Tää oli niin hauska.".

Jos tulee kotiin, liimailee kynsilakalla askartelua puiseen lakattuun etuoveen ja sotkee lasten rytmin täysin. "Ei kai se niin tarkkaa ole?"

Argh.

Kommentit (235)

Vierailija
221/235 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tättersön kirjoitti:

Toisaalta ap:n sisko ainakin jaksaa touhuta lapsen kanssa ja haluaa olla apuna. Itse olen lapseton sisko, joka asuu toisessa kaupungissa kuin sisarukset ja lapset. Käydessäni kotikonnuilla 400km päässä minulla ei suoraan sanoen ole kauheasti energiaa touhuta kuuden eri lapsenlapsen kanssa, käydä ostelemassa edes niitä muovikenkiä tai riekkua. Haluaisin keskittyä enimmäkseen kuuntelemaan mitä sisaruksilla on sydämellä, lapsien häsäys vain stressaa enkä ikinä saa kuulla aikuisten kuulumisia. Eli voipi olla myös onnellinen ettei siskosi ole tällä tavalla surkea täti... :)

Ei jaksa. Järjestää hirvittävän kaaoksen, sotkee rytmit ja häipyy. Leikkipuistossa oli mm jättänyt lapsen yksin ja naureskellut sivussa, kun muut aikuiset olivat alkaneet kysellä lapselta, että missä äiti oikein on.

Järjettömiä tempauksia ja siksi ei pääse enää leikkipuistoon, eikä jätetä kotiin yksin.

Vierailija
222/235 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap!

Kirjoitatko vielä kerran tarkan kuvauksen ärsyttävästä siskostasi.

Kirjoita sama huomenna taas.

Ja ylihuomenna.

Se on niin kovin mielenkiintoista.

Olet oivaltanut ihan oikein, että olet aikuisen sisaresi huoltaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/235 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua, AP. Karsea tilanne, mutta olen samoilla linjoilla muiden kommentoijien kanssa siitä, että ainoa oikea vaihtoehto tilanteeseen on lakata toimimasta siskolle puskurina ja tehdä ankara rajanveto, kuten muut sukulaiset ovat tehneet. Toki hän on siskosi, ja ajatus ultimaatumista voi olla kipeä, mutta et voi olla hänestä vastuussa, sinulla on oma elämäsi ja perheesi nyt. Vähän jää epäselväksi, että mistä siskon häsläämisessä on pohjimmiltaan kyse (lapsiisi jumittaminen = kateus, katkeruus omasta lapsettomuudesta? lapsesta lähtien sählääjä = tarkkaavaisuushäiriö, mielialahäiriö? itsekäs ja äkkipikainen = persoonallisuushäiriö?). Mutta oli miten oli, jos mahdollistat tai sallit hänen lapsellisen toimintansa, hän ei pysty koskaan kasvamaan aikuiseksi, ja tämä jatkuu loputtomiin.

Sanoitkin jo, ettet anna siskolle rahaa etkä anna hänen olla lasten kanssa kahden. Nyt suosittelisin vielä suoraviivaisemmat rajanvetotoimet. Jos sisko tulee liian myöhään käymään, sanot vain että nyt on lasten nukkumaanmenoaika, kuten hyvin tiedät, joten vierailu ei käy - ja jos hän ei itse tajua lähteä, talutat hänet ovelle ja laitat oven kiinni. Jos tulee päivällä käymään ja alkaa lakkailemaan seiniä tai muuten sotkemaan ja häiritsemään, talutat taas ovelle ja käsket menemään kotiin jos säännöt ei miellytä. Tee selväksi, että hän on tervetullut vain ja ainoastaan sillä ehdolla, että käyttäytyy kuten aikuinen.

On hyvin mahdollista, että siskosi ei sopeudu tähän vaatimukseen koskaan. Harkitse vielä uudemman kerran sitä oven lukitsemista vaikka ajatus ärsyttäisikin. Sinä ja lapset säästyisitte siskon hepuleilta, ja lukon avaamista isompi vaiva on jatkuvasti taluttaa aikuista naista ulos, saati pyytää poliisi paikalle se tekemään.

Voimia ja rohkeutta!

Vierailija
224/235 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko kun sai lapsia ekana meistä sisaruksista, alkoi hemmetinmoinen hössötys niiden lapsien ympärillä. Kaikki oli hankkimassa ja hoitamassa ja huomioimatta siskoa ja sen velvotteita. Ennen pitkää tuli siskosta itsekäs. Kuvitteli olevansa lapsiensa kanssa joku maailman napa, jonka asiat on kaiken keskipisteessä. Lahjoja ja palveluksia ei enää erityisemmin arvostettu, vaan pidettiin itsestään selvyytenä. Vähitellen alkoi meidän sisarusten auttamisintokin hiipua. Välit on siskoon viilenneet, kun mitään ei tule koskaan häneltä takaisin. Kyllästyttää koko kuvio. 732

Vierailija
225/235 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sisko kun sai lapsia ekana meistä sisaruksista, alkoi hemmetinmoinen hössötys niiden lapsien ympärillä. Kaikki oli hankkimassa ja hoitamassa ja huomioimatta siskoa ja sen velvotteita. Ennen pitkää tuli siskosta itsekäs. Kuvitteli olevansa lapsiensa kanssa joku maailman napa, jonka asiat on kaiken keskipisteessä. Lahjoja ja palveluksia ei enää erityisemmin arvostettu, vaan pidettiin itsestään selvyytenä. Vähitellen alkoi meidän sisarusten auttamisintokin hiipua. Välit on siskoon viilenneet, kun mitään ei tule koskaan häneltä takaisin. Kyllästyttää koko kuvio. 732

Ja tää liittyy aiheeseen miten?

Vierailija
226/235 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tättersön kirjoitti:

Toisaalta ap:n sisko ainakin jaksaa touhuta lapsen kanssa ja haluaa olla apuna. Itse olen lapseton sisko, joka asuu toisessa kaupungissa kuin sisarukset ja lapset. Käydessäni kotikonnuilla 400km päässä minulla ei suoraan sanoen ole kauheasti energiaa touhuta kuuden eri lapsenlapsen kanssa, käydä ostelemassa edes niitä muovikenkiä tai riekkua. Haluaisin keskittyä enimmäkseen kuuntelemaan mitä sisaruksilla on sydämellä, lapsien häsäys vain stressaa enkä ikinä saa kuulla aikuisten kuulumisia. Eli voipi olla myös onnellinen ettei siskosi ole tällä tavalla surkea täti... :)

Jos olisit lukenut ketjun ajatuksella huomaisit että tämä "lasten kanssa touhuta jaksava täti" tekee kaikkensa kiusatakseen lasten äitiä, häiritäkseen päivärutiineja ja viedäkseen äidiltä auktoriteettia lasten suhteen. Siis talloo ap:n päälle. Ei tuollaisesta tädistä ole kuin haittaa. Se apu  ei ole siis oikeaa apua, mitä yleensä annetaan vaan päinvastoin aiheuttaa vain harmaita hiuksia ja vaikeuttaa arkea.

Vierailija
227/235 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hep, täällä on vähän samanlainen sisko. Ei usko minun kasvatussääntöihin ja manipuloi lapsia asioihin mistä pitää (taide) ja vastustamaan asioita mistä ei itse pidä (urheilu). Kirppikseltä löytyy usein asioita mitkä hänen mielestään kuuluu meille. Sitten loukkaantuu jos ei ota vastaan jotain isoa romua pieneen asuntoon. Arvostelee minua äidillemme ja muullekin perheelle.

Pakko ollut pitää välejä etäisinä, koska ärsyyntymiskynnykseni on hänen suhteen nykyään olematon.

Ei ole oikein manipuloida lasta vastustamaan urheilua (manipuloiminen ei ole koskaan eikä kenenkään kohdalla oikein) mutta mitä pahaa on opettaa arvostamaan ja olemaan kiinnostunut taiteista?

Niin kuin jo joku oikein arvasikin, niin tyyli on painostava ja oikeasti vieraannuttaa lapset siitä. Itse asiassa tyttö jo lopettikin yhden taideharrastuksen tämän vuoksi. Manipulointi on omien ihanteiden + mielipiteiden syöttämistä lapsille ja korostunut innostuneisuus+kehuminen / dissaus+huomiottajättö on tyyli. Lapset aika nopeasti kyllä hoksaa tämän.

Vierailija
228/235 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsen jalasta pahvinen mittatikku ja kirjoitat siihen että +1,5 cm niin eiköhän ole aika lailla ok koko lapsella

Vierailija
229/235 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

afsdfasd kirjoitti:

Ota lapsen jalasta pahvinen mittatikku ja kirjoitat siihen että +1,5 cm niin eiköhän ole aika lailla ok koko lapsella

Kenkäkaupoissa on ihan sitä varten mitta, mutta eihän se auta tällaisissa tapauksissa.

Vierailija
230/235 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katkaise välit sillä siitä pääsee, ni ei sit tarjoa apua, eikä tarvitse apua pyytää. Helppo juttu.

Vierailija
231/235 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittava sisko. Mun ADD sisko on aika samanlainen. Ei siis vaan järki sano välillä yhtään mitään. En uskalla päästää lasta hänen kanssaan mihinkään, kun siinä on oikeasti vaara. Esim. pilkille vois siskon mukaan mennä maaliskuun lopun jäille. Joo ei, tapattakoon itsensä, mutta lastani ei sinne vie. Hästää ja häseltää koko ajan jotain ja saa aikaan kaaosta ja tuhoa. Viimeksi oli tullut meille vapaapäivänään kutsumatta ja lupaa kysymättä, kun lapsi oli koulun jälkeen yksin ja keittiö oli hävityksen kauhistus, kun oli keksinyt, että leivotaan mokkapaloja. Lapsi hänestä pitää kovasti, joten sen vuoksi yhteys vielä onkin.

Vierailija
232/235 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämä "tädin oikeus hullutella"?

Siis oikeus täyttää toisen ihmisen asunto päättömällä roinalla. Se on oikeesti sietämätöntä, koska lapsiperheet hukkuu muutenkin tavaraan.

Mulla valitettavasti meni hetkeksi välit lapseni kummiin. Oltiin juuri muutettu entistä lähes puolta pienempään asuntoon ja tämä kertoi jo ostaneensa aivan VALTAVAN nallen pojalle...(pehmoleluista EI siis ollut pulaa ennenkään). Sanoin hyvin selkeästi että valitettavasti ei pystytä ottamaan nallea vastaan ja sitä ei saa tuoda meille.

Anteeksi. Voihan nallella leikkiä kummin luona. Jostain syystä sitä ei sielläkään koskaan näkynyt, jännä juttu.

Tilaa oli sen verran vähän että kun toinen lapsi sai lahjaksi ison mustan kissalelun, vein sen salaa kirpputorille. Ajattelin että sai niin paljon lahjoja ettei muista. heti joulun jälkeen alkoi ihmettely, mihin joutui iso musta kissa. Se on varmaan yksin eksyksissä ikävissään ja itkee kotiin....

Joten jouduin piipahtamaan Stockan leluosastolla ja ostamaan uuden samanalaisen lelun. Lapsi ilahtui kovasti ja vielä nykyäänkin iso musta kissa nukkuu 12-vuotiaan sängyssä...

Aina ei ole helppoa olla vanhempi. Onneksi kissa löysi kotiin....

Vierailija
233/235 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja viimeksi tunki PÄIVÄKODIN pihaan leikkimään. "Ai eiks tää ookaan leikkipuisto, kun täällä on noita leikkivälineitä? No, ihan sama."

Ap

Illalla? Kunnallisen päiväkodin pihalla saa ilman muuta leikkiä silloin, kun päiväkoti on kiinni.

Vierailija
234/235 |
23.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja viimeksi tunki PÄIVÄKODIN pihaan leikkimään. "Ai eiks tää ookaan leikkipuisto, kun täällä on noita leikkivälineitä? No, ihan sama."

Ap

Illalla? Kunnallisen päiväkodin pihalla saa ilman muuta leikkiä silloin, kun päiväkoti on kiinni.

No kun ei mennyt sinne illalla, vaan keskellä päivää. Päiväkodin ulkoilun sekaan.

Ap

Vierailija
235/235 |
24.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotiaalla koko 34, whaaaat?!?!