Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Maatalousperheet ovat muita rikkaampia
"Tilastokeskuksen mukaan maanviljelijöiden käytettävissä olevat tulot olivat vuonna 2008 jopa 49 prosenttia korkeammat kuin keskivertokotitalouden. Henkeä kohti laskettuna tulot olivat 17 prosenttia korkeammat. Erot ovat kasvaneet 1990-luvulta." [2]
Vuonna 2008 maatalousyrittäjäkotitalouden käytettävissä oleva mediaanitulo oli 51 753 euroa, palkansaajaperheen 41 127 euroa, ero 26 % (työntekijäperheeseen 38 %). Tulot henkeä kohden ovat samansuuntaisia. [5] Koska maatiloja on 63 000[6], 4 miljardin tuki tekee tilaa kohden on 64 000 euroa, siis enemmän kuin tuo tilan mediaaninettotulo. Maataloustyön arvo on siis negatiivista kuten eräiden Neuvostoliiton teollisuuskombinaattien.
https://liberalismi.net/wiki/Maataloustuet#Ainakin_4_miljardia_euroa_vu…
Veromiljoonia vailla: STT ja MTV haluaisivat valtion tukea, vaikka omistajillakin olisi rahaa
Valta STT:ssä keskittyy kahdelle isolle toimijalle: Sanoma-konsernille ja Alma Medialle. Niiden omistus on yhteensä yli 50 prosenttia.
Medialiitto ei usko, että kotimaista mediaa kannattaa tukea ohjaamalla rahaa kansanedustaja Hjallis Harkimon(kok.) työryhmän ehdottamalla tavalla yhdelle mediakanavalle tai -yhtiölle.
Harkimon työryhmä on ehdottanut määräaikaista valtion tukea kaupalliselle, perinteisen television uutistoiminnalle
Jos hallitus päättäisi ottaa käyttöön valtion mediatuen ja hakea sille EU:n hyväksynnän, sen pitäisi Kangaskorven mukaan koskea muiden Pohjoismaiden tavoin uutis- ja ajankohtaismediaa laajasti ja olla alusta- ja välineneutraali.
https://www.vihdinuutiset.fi/artikkeli/494632-medialiitto-ei-lampene-hj…
Paljonko oman paikkakuntasi yritykset saavat koronatukia? Katso tästä ajantasaiset listat
Taloussanomat listasi yhteen ajantasaiset koronatukisummat yrityksittäin. Tukia myöntävien Ely-keskusten ja Business Finlandin tukipotti on 6. toukokuuta mennessä jo yli 285 miljoonan euron kokoinen.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006498541.html
En saa töitä ilmeisesti, koska pyydän työnantajan mielestä liian isoa palkkaa. Omasta mielestä pyydän palkkaa, jolla tulee toimeen.
Työttömänä tulee toimeen yllättävän vähällä, kun korvaa pari ateriaa kaurapuurolla ja yhden vähälihaisella makaroonilaatikolla tai risotolla ja pitää auton seisonnassa.
Töissäkäynti kasvattaa menoja hirvittävästi, joten ihan ilmaiseksi ei kannata lähteä.
Monet ajattelevat : kuka haluaa olla paska työpaikassa, huonolla palkalla,,,
Ei luulo ole aina tiedon väärti.
Itseään arvostava uskaltaa hakea töitä ja katsoa, onko 'paska'paikalla kuitenkin jotain annettavaa. Aina pitää olla se ensimmäinen paikka tai ei tule seuraavaa. Jos odotat, että haetaan kotoa, voit odottaa sitä loppuusi asti. Sinä itse olet oman elämäsi johtaja.
Pelko pois, ei ihmiset syö toisiaan, vaikka pääsisit joskus haastatteluun. Harjoitus auttaa, opit mistä tässä ajassa on kysymys.
Asut maassa, et Marssissa.
100 000 euroa ei ollutkaan katto – yli 100 yritystä sai koronatukea ”kahden luukun taktiikalla”
IS laski yhteen Business Finlandin ja ja ely-keskusten myöntämät tuet – katso listaus.
Yli 130 koronatukia saanutta yritystä on saanut koronatukea monella eri syyllä. Hakemalla tukia eri perusteilla yritys on voinut kuitata jopa lähes 200 000 euron tuet.
Katso jutun lopusta yhteensä yli 7 900 yrityksen jättilistaus kaikista tuista.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006484936.html
Sossutukea keplottelemalla...
Nollan euron liikevaihdolla yritykselle tuhansien eurojen koronatuet – joukossa konsulttifirmoja ja pari vuotta toimettomana ollut automaalaamo
IS selvitti, että jotkut koronatukea saaneista yrityksistä pyörivät nollan euron liikevaihdolla.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006483854.html
Maataloustuet julki: Katso top-listat maakunnittain!
Suomen suurimmat maataloustuen saajat
Tukien kokonaissumma ja viljelijätukien määrä pysyivät lähes ennallaan edellisvuoteen verrattuna.
Loppuosa tukisummasta muodostui investointi- ja rahoitustuista, hanketuista, markkinatuista ja muista tuista mm. yrityksille ja järjestöille.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000480591.html
Ketjun aloittaja! Pala helvetin tulessa!
Miksi pilkkaat työttömiä ja köyhiä jatkuvasti?!
Neljän lapsen yksinhuoltajana voin kertoa meidän köyhyydestämme. Lapsilla ei ole varaa harrastaa. Lapsilisiä leikattiin yli 500 euroa meidän perheeltämme. Jääkaappi on yleensä aika tyhjä, ja kun se on täynnä, saattavat lapset huudella toisiaan katsomaan ”tuu kattoon kuinka paljon ruokaa”, Äiti-nimimerkki kirjoittaa.
Iltalehti kysyi lukijoidensa kokemuksia köyhyydestä sen jälkeen, kun Helsingin Sanomat julkaisi sunnuntaina laajan, 10 000 vastaajan, tutkimuksen suomalaisesta köyhyydestä.
Tutkimuksessa selvisi, että rikkaat ja köyhät ajattelevat köyhyydestä täysin eri tavoin.
”Aiemmin ilkuin”
Olen joutunut kokemaan molempia. Olen ollut rikas ja köyhä. Silloin, kun rahaa tuli ikkunoista ja ovista, vähättelin ihmisiä, joilla ei mennyt hyvin. Myöhemmin, elämän kolhittua ja liiallisen hyvinvoinnin kadottua elämästäni, aloin ymmärtää, ettei ihminen välttämättä voi mitään, jos joutuu vaikkapa sairauden, työttömyyden tai jonkin muun elämässä vastaan tulleen onnettomuuden vuoksi köyhäksi, nimimerkk
Seitsemän vuotta sitten jouduin muuttamaan Keravalta 63 vuoden ikäisenä Orimattilaan. Rahani eivät enää riittäneet Keravan kaupungin vuokra-asunnon korkeaan vuokraan. Vuokrat vain nousevat kaiken aikaa ja tavarat kaupoissa kallistuvat, mutta minun eläkkeeni ei nouse senttiäkään – päinvastoin. Nyt leikataan, höylätään ja otetaan vielä tuostakin, jotta herroilla on vain kaikkea.
Koen itseni köyhäksi. Olen elänyt vuosia toimeentulotuella, joka osaa olla hyvinkin riittämätön ja jota ei aina edes saa, jos puuttuu jokin paperi. Minulla on kokemus siitä, että olen syönyt viikkokausia pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Lopulta olin niin huonossa kunnossa, etten päässyt omin voimin edes sängystä ylös. Tiedän köyhänä, miltä tuntuu, kun ei voi ostaa uusia vaatteita, vaikka sellaisia tarvitsisikin. Tiedän, miltä tuntuu, kun ruoka on oikeasti loppu: kun ei ole edes sitä makaronia tai hernekeittoa. Tiedän, miltä tuntuu kerätä pulloja ja viedä ne kauppaan toivoen, että raha riittäisi edes porkkanapussiin.
Maan viljelijät ryöstää työttömien korvaukset?
Silloin, kun olin työtön, en saanut, koska oli sellainen akateeminen koulutus, jolle ei ollut tarjolla, kuin lyhyitä pätkätöitä eli "keikkoja". Eli vakiduuniin tai edes johonkin vuoteen ei ollut mitään mahdollisuutta. Jos hain muun alan töitä, työnantajat epäilivät, etten ole niistä aidosti kiinnostunut - niin kuin en ollutkaan, koetin vain saada tilapäisiin, työttömiin väliaikoihin jotakin muuta.
Vaihdoin alaa ja nyt olen töissä. Harmittaa, koska entinen ammattini oli unelmani, Suomen kaltaisessa pikkumaassa vaan olot ovat yo. kaltaiset. Toisaalta entinen alani on tosi kilpailtu sielläkin, missä sitä on tarjolla enemmän, ja ilmaistyö ja/tai suhteet on melkein ainoa tie oikeaan menestykseen. Ehkä sitten tätä taviksen elämää vaan. :(
Mä voisin antaa työni jollekin. Edellyttäen että on ajokortti ja osaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
olen 53 vuotias
Ootko jo hakenut Saloon/Uuteenkaupunkiin?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007849522.html
Uudenkaupungin auton- ja akunvalmistuksen rekrytointitarve on 700 henkilöä, ja Salon akunvalmistukseen ja tukitoimintoihin haetaan 300:aa henkilöä. Solmittavat työsuhteet ovat vakituisia. Yhtiö kertoo kouluttavansa kaikki henkilöt tehtäviinsä.
Tulevaisuudessa tuskin edes tarvitaan muita kuin teoreetikkoja.
Olen nuori eikä minulla ole 10v työkokemusta.
Jotenkin huvittavaa että ei anneta edes yrittää. Kokemusta pitäisi olla ennen töitä mutta et pääse töihin ilman kokemusta. Siis häh? Jos taas sinulla on monenkymmenen vuoden kokemus sinut katsotaan vanhaksi. Eli pitäisi olla samalla 20v mutta kuitenkin vuosien kokemus.. Sitte laitetaan jollee haistapaska-kurssille ”kuntoutumaan” kun ei ”onnistu” löytämään töitä. Joku tässä systeemissä mättää.
Satoja hakemuksia, vain muutama haastattelu joista en tullut valituksi. Meneehän se elämä näinkin täällä hyvinvointivaltiossa, itsepähän sitä kerjäävät kun eivät kannusta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on maanviljelijä ja mä työtön.
Mitä haluat kysyä?
Vierailija kirjoitti:
olen 53 vuotias
Mää 63.
Yritystukia on maksettu 2000-luvulla hurja määrä
Yritystuen määritelmä ei ole selvä, ja tukimuotojen kokonaislukumäärä on hankala laskea. Valtion oma listaus muutaman vuoden takaa listaa erimuotoisia yritysten tukia 71 kappaletta maa- ja metsätalous mukaan lukien.
Viime vuoden marraskuussa Lainà laski, että 2000-luvulla yrityksiä on tuettu erilaisin kädenojennuksin 22 miljardia euroa. Yritykset ovat hyötyneet ainakin yhteisöveron alennuksesta, Kela-maksun poistosta, kilpailukykysopimuksen tuomasta työajan pidennyksestä ja sosiaalivakuutusmaksujen alennuksista.
Tilastokeskus kertoi torstaina, että tammi-maaliskuussa suoraa yritystukea jaettiin 150 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin sitä maksettiin 106 miljoonaa.
Suurin osa tukea saaneista yrityksistä oli kuitenkin mikroyrityksiä tai pienyrityksiä.
Näin ollen koronatuet – joista tosin vajaa puolet takaisin saatavaa rahaa kuten lainaa ja takauksia – kaksinkertaistavat kaiken yrityksille suunnatun tuen huimaan 44 miljardiin euroon 2010-luvulta alkaen koronavuoteen 2020.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006623277.html