Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Sitä pitää kysyä työnantajilta miksi joku ei saanut hakemaansa paikkaa. Mistäs se hakija sen tietää miksi ei työtä saanut kun yleensä vastaus on että "valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun" tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nro 6,miten työhistorian aukkoja voi oikeasti peittää? Jos ei ole työtodistusta olemattomasta työstä - värentäjäksikö sitä pitäisi alkaa? vai eikö niitä työtodistuksia muka koskaan pyydetä?
Todistuksia kysytään äärimmäisen harvoin. Nykyisen työpaikan todistusta ei tietenkään edes ole, joten vaikka olisi saanut kenkää, kannattaa valehdella työn edelleen jatkuvan: kukaan ei koskaan tule pyytämään työtodistusta jälkikäteen. Ainoa poikkeus on tessien kokemuslisät, joissa kokemus täytyy osoittaa. Tällöinkin asian hoitaa yleensä joku sihteeri tai vastaava, joka ei tiedä mitä olet haastattelussa sepitellyt.
Väärentäjiäkin on varmasti liikkeellä.
Röyhkeimmät saavat paikat. Viidakon laki on ainoa laki työnhaussa.Ei olis onnistunut minulla. Sama henkilö haastatteli ja laskeskeli kokemuslisät.
Luin ensin kokoomuslisät. Ajattelin, että mitä hittoa, saako kyseisen puolueen jäsenyydestä jossain työpaikassa lisäpisteitä. Sitten luin uudestaan, mitä siinä oikeasti luki. Ehkä on aika mennä nukkumaan...
Tiettyihin työpaikkoihin "vaaditaan" sopivan puolueen jäsenkirja
Edelleenkään ei ole sopivia paikkoja mitä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.
Mies 54v ja saan sosiaalialalla käytännössä valita työpaikkani.
Vierailija kirjoitti:
Työt ovat lähtökohtaisesti varsin hirveitä.
Suurin osa töistä silkkaa paskaa ja "työkaverit" ihmisiä, kenen kanssa ei haluaisi olla missään tekemisissä.
Ja tähän sontaan käytät vähintään 1/3:n aikuiselämästäsi, kannattaako?
Mikäli olet kuitenkin löytänyt tyydyttävän työn ja mukavat työkaverit olet saanut lottovoiton.
En ole tehnyt päivääkään työtä, josta en ole tykännyt. Sitten ihan heittämällä mieluummin työtön.
Nykyään "harrastan" töitä kaks yövuoroa kuussa. 500 suojaosan verran. Vuokran jälkeen jää tukien kans 900 lapaan. Riittää mulle.
M42
Maan viljelijät ryöstää työttömien korvaukset!
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelijä on yhdyssana.
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Menisin mielelläni kassalle istumaan jos osaisin käyttää kassakonetta.
Koska opettaja ei ole suojattu ammattinimike. Alle vuoden sijaisuuksiin voidaan palkata kuka tahansa, ja se on 700 e/kk halvempaa kuin pätevän opettajan palkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
olen 53 vuotias
Tuttuni 56-vuotias nainen palkattiin ilman aiempaa kokemusta kotisiivoojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä 43 vuotta, it-alan koulutus ja työkokemus. Ei mitään toivoa töistä. Ottavat junioreita vaan.
Mutta joo, aion hakea myös muita kuin it-alan töitä, ihan siivouksesta ja Alepan kassasta alkaen. Toivon että edes niitä hommia löytyy, kun kuitenkin eläkeikään olisi vielä parikymmentä vuotta.
Menisin mielelläni kassalle istumaan jos osaisin käyttää kassakonetta.
Kassan käytön oppii parissa päivässä eikä aiempi kokemus kassalta ole välttämätöntä, koska kauppaan valittaessa persoona ratkaisee. Jos olet ulospäinsuuntautunut ja hyvä puhuja niin se riittää ja kokenut mutta huonompi puhuja jää siinä kakkoseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikä on 54. Nainen. On suoraan sanottu, että olen liian vanha. En kelpaa mihinkään, edes siivoamaan en kelpaa. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi, mutta en kelpaa edes vanhuksia hoitamaan. Ei ole suhteita. 0-sopimuksia en yksineläjänä, asuntovelallisena, voi ottaa.
Mies 54v ja saan sosiaalialalla käytännössä valita työpaikkani.[
Oletko lh vai sosionomi? Vai s-työntekijä?
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori eikä minulla ole 10v työkokemusta.
Jotenkin huvittavaa että ei anneta edes yrittää. Kokemusta pitäisi olla ennen töitä mutta et pääse töihin ilman kokemusta. Siis häh? Jos taas sinulla on monenkymmenen vuoden kokemus sinut katsotaan vanhaksi. Eli pitäisi olla samalla 20v mutta kuitenkin vuosien kokemus.. Sitte laitetaan jollee haistapaska-kurssille ”kuntoutumaan” kun ei ”onnistu” löytämään töitä. Joku tässä systeemissä mättää.
Satoja hakemuksia, vain muutama haastattelu joista en tullut valituksi. Meneehän se elämä näinkin täällä hyvinvointivaltiossa, itsepähän sitä kerjäävät kun eivät kannusta töihin.
Nimenomaan! Töihin halutaan 25 vuotiaita joilla on piiiitkä ja kattava kokemus ja jolla nuorekas olemus, hei, tiiäksä ja muutenkin sopii remmiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten?
Maan viljelijät ryöstää työttömien korvaukset! Nostavat kaikki työttömien rahat tukina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään ei ole sopivia paikkoja mitä hakea.
Viimeisten lukujen mukaan avoimia työpaikkoja on 160000, mutta yksikään ei sovi sinulle,. Kuulostaa kyllä erikoiselta. Taidat olla ns. ideologisesti työtön.
Tässä lähialueella ei ole sopivia paikkoja joita voisin hakea. En voi hakea paikkaa mihin osaaminen/koulutus ei riitä.
Miksikö? Tänne pumpataan koko ajan lisää aivokirurgeja siivoamaan ym .Ei meitä lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko miten?
Maan viljelijät ryöstää työttömien korvaukset! Nostavat kaikki työttömien rahat tukina.
Jaa no kyllä mulle tulee ihan normaalisti työttömyysraha vaikka mun mies on maajussi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori eikä minulla ole 10v työkokemusta.
Jotenkin huvittavaa että ei anneta edes yrittää. Kokemusta pitäisi olla ennen töitä mutta et pääse töihin ilman kokemusta. Siis häh? Jos taas sinulla on monenkymmenen vuoden kokemus sinut katsotaan vanhaksi. Eli pitäisi olla samalla 20v mutta kuitenkin vuosien kokemus.. Sitte laitetaan jollee haistapaska-kurssille ”kuntoutumaan” kun ei ”onnistu” löytämään töitä. Joku tässä systeemissä mättää.
Satoja hakemuksia, vain muutama haastattelu joista en tullut valituksi. Meneehän se elämä näinkin täällä hyvinvointivaltiossa, itsepähän sitä kerjäävät kun eivät kannusta töihin.
Nimenomaan! Töihin halutaan 25 vuotiaita joilla on piiiitkä ja kattava kokemus ja jolla nuorekas olemus, hei, tiiäksä ja muutenkin sopii remmiin.
Mutta sekään ei ole hyvä, että on koulutus, pitkä työkokemus ja näyttää nuorelta. Silloinkaan ei tule otetuksi vakavasti, koska olemus ja taidot ovat niin suuressa ristiriidassa.
Jännitän liikaa työhaastatteluissa ja olen muutenkin liian ujo ja introvertti alalle jolle haluaisin.
Toimistotyö taas ei kiinnosta koska en jaksa istua päätteellä koko päivää keskittyen numeroiden pyörittelyyn, liian puuduttavaa ja tylsää.