Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön! Miksi et saa töitä?

Vierailija
11.10.2017 |

Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.

Kommentit (2374)

Vierailija
1981/2374 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sohvalla makailu ja hengailu on helpompaa ja kannattavampaa, kuin kilpailla työpaikoista tai hankkia yliarvostettuja tutkintoja.Vain julkinen voi palkata tuottamattomia työntekijöitä. Yksityisellä puolella on osalla aloista sen verran kova kilpailu, ettei voida palkata osaamatonta työvoimaa, vaan uuden työntekijän pitäisi pystyä olemaan hyödyllinen heti aloituspäivästä lähtien. Digitalisaatio syrjäyttää kiihtyvällä tahdilla työntekijöitä halvempien ylläpitokustannusten eli paremman kilpailukyvyn ansiosta.  Keskiluokka ja suorittavan portaan työtehtävistä jopa 50-60 % katoaa. Perustulo on ainoa mahdollisuus estää tekoälyn syrjäyttämien työttömien mellakat lähivuosina.

Digitalisaation syrjäyttämien työpaikkojen sijalle näyttää syntyvän uusia. Ennen koronaa esimerkiksi USA:ssa ja Saksassa oltiin kutakuinkin täystyöllisyydessä.

Vierailija
1982/2374 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarviketeollisuuden firmoihin mä olisin päässyt melkein heti, kun olin lähettänyt hakemukset.

Valitettavasti, se palkka on niin surkea, että mä en lähde. (lomautuksen takia jäänyt työttömäksi omalla alallani.) elintarviketeollisuuden palkka on kuukaudessa sama, minkä mä teen kahdessa viikossa omassa työssäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1983/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarviketeollisuuden firmoihin mä olisin päässyt melkein heti, kun olin lähettänyt hakemukset.

Valitettavasti, se palkka on niin surkea, että mä en lähde. (lomautuksen takia jäänyt työttömäksi omalla alallani.) elintarviketeollisuuden palkka on kuukaudessa sama, minkä mä teen kahdessa viikossa omassa työssäni.

Siinä se pointti onkin kun sulla ei ole enään sitä "omassa työssäni" ja tuskin tulee olemaankaan, joten lusikka kauniiseen käteen ja sinne elin tarviketehtaaseen, jotta et päädy pitkäaikaistyöttömäksi.

Vierailija
1984/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta mennä töihin. Ihan omasta syystäni tarjolla olisi vain matalapalkkaisia töitä. Mutta jonkun nekin täytyy tehdä. Asun maalla, koska täältä oli köyhänkin mahdollisuus ostaa omakotitalo. Työpaikka olisi lähimmillään 50km päässä. Eli 100km päivä. Koska olen köyhä, pitää ajaa vanhalla autolla. Hallitus koko ajan nostaa polttoaineen verotusta, koska saastutan liikaa räpsälläni. Jo työmatkoihin menee polttoaineena, ja muina kuluina 20e päivä. Saa vähentää verotuksessa, mutta paljon se ei tuota pienennä. Jos töistä nettoaa sen 80e käteen päivässä, ja siitä vähentää matkakulut, niin ei yhtään nappaa olla kahdeksaa tuntia töissä, ja 1,5h työmatkalla. Jos palkka olisi parempi, tai valtio korvaisi työmatkakulut jotenkin, niin olisi motivaatio korkeampi. Nyt koitan käyttää autoa mahd.vähän. Eli hallitus on onnistunut. En saastuta, kun en olisi autoa oikeen muuhun tarvinnut kuin töihin menoon. Jättämällä menemättä teen suuren ilmastoteon.

Vierailija
1985/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta mennä töihin. Ihan omasta syystäni tarjolla olisi vain matalapalkkaisia töitä. Mutta jonkun nekin täytyy tehdä. Asun maalla, koska täältä oli köyhänkin mahdollisuus ostaa omakotitalo. Työpaikka olisi lähimmillään 50km päässä. Eli 100km päivä. Koska olen köyhä, pitää ajaa vanhalla autolla. Hallitus koko ajan nostaa polttoaineen verotusta, koska saastutan liikaa räpsälläni. Jo työmatkoihin menee polttoaineena, ja muina kuluina 20e päivä. Saa vähentää verotuksessa, mutta paljon se ei tuota pienennä. Jos töistä nettoaa sen 80e käteen päivässä, ja siitä vähentää matkakulut, niin ei yhtään nappaa olla kahdeksaa tuntia töissä, ja 1,5h työmatkalla. Jos palkka olisi parempi, tai valtio korvaisi työmatkakulut jotenkin, niin olisi motivaatio korkeampi. Nyt koitan käyttää autoa mahd.vähän. Eli hallitus on onnistunut. En saastuta, kun en olisi autoa oikeen muuhun tarvinnut kuin töihin menoon. Jättämällä menemättä teen suuren ilmastoteon.

Saahan niistä työmatkoista verovähennykset. Lisäksi on oikeus muuttaa.

Vierailija
1986/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sohvalla makailu ja hengailu on helpompaa ja kannattavampaa, kuin kilpailla työpaikoista tai hankkia yliarvostettuja tutkintoja.Vain julkinen voi palkata tuottamattomia työntekijöitä. Yksityisellä puolella on osalla aloista sen verran kova kilpailu, ettei voida palkata osaamatonta työvoimaa, vaan uuden työntekijän pitäisi pystyä olemaan hyödyllinen heti aloituspäivästä lähtien. Digitalisaatio syrjäyttää kiihtyvällä tahdilla työntekijöitä halvempien ylläpitokustannusten eli paremman kilpailukyvyn ansiosta.  Keskiluokka ja suorittavan portaan työtehtävistä jopa 50-60 % katoaa. Perustulo on ainoa mahdollisuus estää tekoälyn syrjäyttämien työttömien mellakat lähivuosina.

Digitalisaation syrjäyttämien työpaikkojen sijalle näyttää syntyvän uusia. Ennen koronaa esimerkiksi USA:ssa ja Saksassa oltiin kutakuinkin täystyöllisyydessä.

Usan työllisyysaste on ollut 2000-luvulla korkeimmillaankin vain hieman alle 65% (vuonna 2000) ja kyntänyt viimeisen vuosikymmenen 58-61% välillä. Ei ole ollut lähelläkään täystyöllisyyttä. Työttömyys Usassa loppuu siinä vuoden paikkeilla eli jos olet yli sen työtön niin tuet loppuu ja samalla työttömän statuksesi. Näin saadaan työttömyyslukemat alas mutta työllisyysastetta se ei nosta.

Saksassa on lähivuosina päästy 75-77% prosenttiin. Siellähän on käytössä nämä minijobsit joissa teet töitä max 450e edestä kuussa ja lisäksi saat tukia. Arviot eri vuosilta minijobsejen tekijöiden määristä oli 5-7,5 miljoonan väliltä ja määrä on jatkuvassa kasvussa. Voiko tuossa nyt ylpeillä täystyöllisyydestä jos noin suuri osa kansasta elää kädestä suuhun?

Työttömyys ja työllisyysprosentit vaikuttavat valtion luottoluokitukseen ja sitä kautta esim. korkoihin. Kannattaa siis keplotella työttömyys matalaksi ja työllisyys korkeaksi.

Vierailija
1987/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liian vanha. Tein sijaisuuksia 10 vuotta, mutta nyt iän lähestyessä neljääkymmentä vuotta minua pidetään liian vanhana. Minulle pitää maksaa ikälisät ja paremmat lomat, joten tulen liian kalliiksi työnantajalle. Lisäksi erehdyin kysymään mahdollisuuksistani vakituiseen paikkaan, ja esimies ei oikein tykännyt siitä. Nyt olen sitten työtön. 

Vierailija
1988/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä ikä ei oikeuta ikälisiin. 10 v sijaisuuksia ei kartuta kovin tehokkaasti lomaoikeuttakaan.

Vierailija
1989/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalehti juuri uutisoi, että työttömiä on 350.000 ja avoimia työpaikkoja 160.000.

Aloittaja, olet idiootti ja toivottavasti Koronan takia lomautettu kuten moni muukin.

Vierailija
1990/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun olen yli 50 v, pitkäaikaistyötön ja sairas. En vaan niin sairas että pääsisin työkyvyttömyyseläkkeelle. Tää systeemi on syvältä, Kelan lääkärit tietää paremmin kun mun omat 4 eri lääkäriä.

Vierailija
1991/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltalehti juuri uutisoi, että työttömiä on 350.000 ja avoimia työpaikkoja 160.000.

Aloittaja, olet idiootti ja toivottavasti Koronan takia lomautettu kuten moni muukin.

Kannattaa lukea aloitusviestistä muutakin kuin vain otsikko.

Vierailija
1992/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tyhmä jopa idiootiksi. Aloittaja on itsekin työtön ja halusi tietää miksi muut työttömät ovat työttömiä.

Vierailija
1993/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Pommitan hakemuksia, mutta ketään ei kiinnosta. "Kiitos mutta ei kiitos" kilahtaa sähköpostiin liki joka päivä. Olen hakenut kaikenlaisia hommia, huonompipalkkaisempiakin. Kun pääsisi edes välillä haastatteluun, niin olisi jotain tunnetta siitä, että toivoa on. Se pitkä työttömyysjakso siellä ansioluettelossa nyt ei vain näytä hyvältä työnantajan silmään. Ja sitä enemmän se jakso irvistää, mitä pidempään tämä kierre jatkuu.

Vierailija
1994/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ite. Ei mitään, työkkärin/ tai luin lehdestä että tällainen paikka teilla.

Rupee kiertään joka päivä ja käy firmat läpi. 

Et pääse perjantaina mihinkään koska olet jo töissä.

Vierailija
1995/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työpaikkoja. Ne harvat paikat menee suhteilla esimiesten kavereille ja kumppaneille. Saisin edes suunnilleen koulutustani vastaavasta työstä ainakin kolme tonnia kuussa ilman mitään ylitöitä ja viiden päivän työviikolla. Luuleeko joku oikeasti, etten ottaisi työtä vastaan, jos sitä olisi?

Plus en halua muuttaa työn perässä minnekään Perähikiälle.

Vierailija
1996/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkä ikä ei oikeuta ikälisiin. 10 v sijaisuuksia ei kartuta kovin tehokkaasti lomaoikeuttakaan.

Olen ollut / olin sijaisuuksissa yhteen putkeen 10 vuotta ilman merkittävämpiä taukoja, joten ehdin kyllä saamaan yhden ikälisän ja lomiakin. Tokikaan määräaikaisena en saanut pitää lomia vaan ne maksettiin rahana.

Vierailija
1997/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hae töitä, niin vaikuttaa varmaan aika paljon.

Tuskinpa lainkaan, hyvät haetaan jo kotoa.

Vierailija
1998/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58 v, jäin puoli vuotta sitten työttömäksi ja ansiosidonnaiselle. Hakemuksiin ei vastata, onneksi pääsen vuoden kuluttua lakisääteisen velvoitetyöhön, joka palauttaa takaisin anssille.

Vierailija
1999/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole enää työtön, kun luin toisen tutkinnon (bioanalyytikko) ja sitten minut melkeinpä revittiin töihin, vaikka olisin voinut vielä lapsen kanssa kotona ollakin. Labrahoitajista on valtava pula ja kaikki otetaan töihin, jotka suinkin saadaan. 

Mutta olin työttömänä n. 11v tätä ennen. Syy siihen oli, ettei yliopistosta valmistuneelle ollut mitään töitä Suomessa. Hain aktiivisesti kaikkea, mutta oman alan työpaikkoja tuli hakuun koko tuona aikana 2kpl, toinen eri puolelta Suomea. Ulkomailla olisi ollut, mutta itse en tahtonut lähteä Ruotsiin tai Alankomaihin, vaan halusin töitä kotimaasta, koska miehelläni oli työpaikka ja emme halunneet muuttaa kauas lastemme isovanhemmista. Hain toki noihin kahteen paikkaan, mutta en päässyt edes haastatteluun, hakijoita oli satoja. 

Yritin hakea lisäksi kaikkea vähänkään alaan liittyviä paikkoja, mutta niistä minulle sanottiin jo sinne soittaessa, että älä hae tätä, olet ylikoulutettu tänne. Tai sitten hakujani ei edes noteerattu mitenkään, en koskaan saanut edes vastausta. 

Jatko-opintoja ja väitöskirjaa mietin myös, mutta niihinkin oli niin paljon hakijoita, ja ottivat varmaan parhaimmat päältä, enkä kaiketi ollut paras. Mietin myös sitä, että siinä sitten ruinaat apurahoja ja kitkutat niillä jonkin 6v, ja sitten mitä. Olet jälleen ylikoulutettu työtön ja ehkä burn outissa. Se ei sitten oikein ollut minun juttuni, ja yritin etsiä muuta. 

Mutta ainut asia, joka minut lopulta työllisti, oli alan vaihto. 

Vierailija
2000/2374 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Sanna Marinin, viime vuoden palkkani oli miinusmerkkinen ja kiinteistö on myyty ja kohta varmaan haetaan autot pois.

Päivääkään en tälle saastaiselle yhteiskunnalle tule tekemään enää töitä ikinä ja kerryttämään sen hysteeristen kansalaisten eteen veroja.

Pitäkää tunkkinne, minä pidän rengasraudan, jos jollakin on eriäviä mielipiteitä tai jotakin lässytettävää minulle!