Työtön! Miksi et saa töitä?
Otsikko. Ennen kuin alapeukutatte, en tarkoita tuota vittuilumielessä. Itsekin olen juuri työttömäksi jäänyt, joka ei ahkerasta hakemusten lähettelystä huolimatta ole päässyt vielä yhteenkään haastatteluun. Kiinnostaisi kuulla muiden samantapaisessa tilanteessa olevien mielipiteitä siitä, miksi niitä töitä on ihan oikeasti niin hel... vaikeaa saada.
Kommentit (2374)
Nainen ei vissiin koskaan ole hyvän ikäinen työelämään. Alta nelikymppisenä on taas lapsentekoiässä ja siksi uhka työnantajalle :( Been there, many times.
realisti kirjoitti:
Osa ihmisistä on työttömiä ilmanilman omaa syytä. Osa taas on työttömiä, koska ovat tehneet elämässään vääriä valintoja joko ymmärtämättömyyttään tai laiskuuttaan. Kun näitä vuodatuksia lukee, niin suurin osa vaikuttaa pitävän itseään syyttömänä olotilaansa. Vika kun on aina muiden tyhmyydessä, kieroissa pomoissa, iässä, pärstäkertoimessa, maahanmuuttajissa tai siinä, että omaa erinomaisuuttaan ei osannut mainostaa. Ikinä ongelma ei ole oma saamattomuus, taitojen puute, kyvyttömyys kuunnella ja oppia tai haluttomuus muuttaa töiden perässä. Kaikissa vastoinkäymisissä on aina jokin oma ulottuvuus - jotain jonka olisi itse voinut tehdä toisin. Niistä oppiminen on rakentavampaa kuin katkeruus ja muiden tai olosuhteiden syyttely.
Niinhän se on, että itteään pitäisi, ja aina vain itteä, haukkua niin perkeleesti ja kaivaa itsestään pelkkiä vikoja esiin. Kenessäkään muussa kun ei ole koskaan mitään vikaa. Ei vaikka ne muut olisivat murhia tehneet.
Kun ihminen menettää oikeudenmukaisuudentajun tai sitten sellaista ei ole koskaan ollutkaan, niin hän näkee mustan valkoisena ja valkoisen mustana.
Suolohikäärme kirjoitti:
Mitenkä se on hallituksen vika että ihmiset eivät ole opiskelleet oikeita aloja, eivät ole pitäneet yllä osaamistaan täydennyskoulutuksilla, eivät perusta yrityksiä itseään työllistääkseen?
Odottavat vain passiivisina että työ tuodaan tarjottimella eteen.
Kaikki suomalaiset voisivat olla (vaikkapa) johtajia: jokainen voisi olla johtajana jossakin ulkomaisessa yrityksessä, jos vaan olisi halunnut nähdä hiukan vaivaa uransa eteen.
Olen opiskellut kaksi maisterintutkintoa, joista jälkimmäistä oikein hehkutettiin "erinomaisesti työllistävänä". Valitettavasti ajat ja talouselämän tarpeet muuttuvat, eikä minulla - eikä tietääkseni hallituksellakaan - ole kristallipalloa, josta ennustaa.
Vaikka en ole lainkaan yrittäjähenkinen luonnostani, toimin välillä myös yksityisyrittäjänä pakon sanelemana, yhteensä pari vuotta. Kk-tuloni tuolta ajalta olivat keskimäärin 600 e/kk netto (verojen ja muiden kulujen jälkeen). Lopulta tuli finanssikriisi ja kolme tärkeintä asiakastani lopettivat yhteistyön kanssani lyhyen ajan sisään. YEL oli silti pakko maksaa joka kuukausi, vaikka hain siitä vapautusta, koska tuloja ei ollut. Lopulta laitoin pilllit pussiin, ja lähdin jälleen kerran opiskelemaan (vähintään 6 kk:n mittaisia koulutuksia ja kursseja on kertynyt nyt 5 kpl).
Vierailija kirjoitti:
Suolohikäärme kirjoitti:
Mitenkä se on hallituksen vika että ihmiset eivät ole opiskelleet oikeita aloja, eivät ole pitäneet yllä osaamistaan täydennyskoulutuksilla, eivät perusta yrityksiä itseään työllistääkseen?
Odottavat vain passiivisina että työ tuodaan tarjottimella eteen.
Kaikki suomalaiset voisivat olla (vaikkapa) johtajia: jokainen voisi olla johtajana jossakin ulkomaisessa yrityksessä, jos vaan olisi halunnut nähdä hiukan vaivaa uransa eteen.Olen opiskellut kaksi maisterintutkintoa, joista jälkimmäistä oikein hehkutettiin "erinomaisesti työllistävänä". Valitettavasti ajat ja talouselämän tarpeet muuttuvat, eikä minulla - eikä tietääkseni hallituksellakaan - ole kristallipalloa, josta ennustaa.
Vaikka en ole lainkaan yrittäjähenkinen luonnostani, toimin välillä myös yksityisyrittäjänä pakon sanelemana, yhteensä pari vuotta. Kk-tuloni tuolta ajalta olivat keskimäärin 600 e/kk netto (verojen ja muiden kulujen jälkeen). Lopulta tuli finanssikriisi ja kolme tärkeintä asiakastani lopettivat yhteistyön kanssani lyhyen ajan sisään. YEL oli silti pakko maksaa joka kuukausi, vaikka hain siitä vapautusta, koska tuloja ei ollut. Lopulta laitoin pilllit pussiin, ja lähdin jälleen kerran opiskelemaan (vähintään 6 kk:n mittaisia koulutuksia ja kursseja on kertynyt nyt 5 kpl).
Olepa iloinen siitä, että maksoit YELisi. Alan kriisi vei minulta työt muutaman todella tiukan vuoden jälkeen, ja lopulta verottaja lopetti yritykseni, koska minulla ei ollut tuloja. Koska näyin yrittäjänä aina siellä täällä viranomaisten kirjoissa, olin tulottomana hyvin pitkään, kunnes vakuutusyhtiö kertoi mahdollisuudesta saada nollavuosien YEL-maksut takaisin. Minä ne hätäpäissäni otin ja maksoin niillä asumisrästejä ja muita juoksevia kuluja. Sinne meni aika iso osa eläkkeestä, eikä tuolla rahalla maksetuista laskuista ollut sen enempää iloa, koska luottotiedot ehtivät mennä ja kaikki omaisuuskin saman tien. Työtä ei löydy ja eläkkeeseen on pitkä matka - eläkkeeseen, joka on vakuutusyhtiön sanojen mukaan köyhyysrajan alapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Olepa iloinen siitä, että maksoit YELisi.
Ei minulla niihin ollut varaa, minun vanhempani maksoivat YELit hetken aikaa, kunnes toiminimi oli vain pakko lopettaa. Tai siis oli myös järkevää lopettaa siinä tilanteessa.
Voin kertoa näin pitkäaikaistyöttömänä, että kaikkein turhauttavinta on hakea töitä kun jo hakiessa tietää, että siitäkään paikasta ei koskaan kuulu kuin korkeintaan "valintamme ei kohdistunut sinuun".
Ja syykin on selvä, olenhan jo päälle 50v ikäiseksi ehtinyt. Kumma kun eläikään on työvuosia jäljellä liki 15, töitä en vaan kelpaa minnekään tekemään. Eikä ole puutetta koulutuksesta, työkokemuksesta tai oikeasta asenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tahro töihin. Nyt jää vaikka koko päivä aikaa harjoitella kitaransoittoa, tehdä usean päivän metsäretkiä, valvoa aamuun asti, oppia uusia mielenkiintoisia asioita ja kehittää itseään. Päiväunetkin voi ottaa milloin huvittaa ja miten pitkät huvittaa. Kyllä työttömänä on mahtavaa.
Työttömällä pitää olla halvat/ilmaset harrastukset. Itekin oon työtön, vieläpä piiiitkäaikaistyötön, niin tiedän. Ei tule kyseeseenkään aloittaa jotain harrastusta, mihin tarvitaan tuhansien eurojen vehkeet. Hullun lailla töitä paiskivana olisi varaa harrastella kaiken näköistä, mutta mistäs silloin sen ajan harrastuksille ottaa, jos tekee pitkää päivää? Siinä alkaa olee myös jaksamisen kanssa haasteita. Pitkän päivän jälkeen haluaa käydä suihkussa, syödä hyvin ja levätä. Ei siinä oikein mihinkään lenkille enää repee.
Tälleen työttömänä ei ole rahaa tehdä juuri mitään, paitsi ilmaisia nypellyksiä, ja silloin kun kävin töissä, ei ollut kunnolla harrastuksille aikaa ja jaksamista.
Töissä ollessa tuli hommattua kaikki ne asiat ja harrastusvälineet mitä oli joskus köyhänä hinkunut. Mutta ei niistä ole niin paljoa iloa ollut kuin oli etukäteen kuvitellut. Edelleen teen mieluiten ilmaisia tai lähes ilmaisia asioita vapaa-ajallani. Kun seuraavan kerran jään työttömäksi, niin ehkä sitten tulee innostuttua uusista harrastuksista, kun niihin on kerrankin aikaa paneutua ja on jo välineet hankittuna. Kyllä työttömänä ehtii esimerkiksi kitaran tai pianon soittoa opetella 4 x sen mitä työssä käyvillä on mahdollista ja kuntoakin pystyy kasvattamaan ihan eri tahtiin.
Näen somessani (FB, Linkedin) jatkuvasti miten 50+ naiset ovat saaneet uuden työpaikan joten ikä ei ole selittävä tekijä yksin. Toki sillä varmaan on vaikutusta, mutta iän tullen moni myös lakkaa kehittämästä itseään kun ajattelee olevansa jotenkin ikä/työvuosien perusteella automaattisesti senioriosaaja työssä kuin työssä. Vanhempien hauissa saattaa myös työnhakutaidot laskeneet jo ihan CV/hakemuskirjeen ulkoasusta alkaen. Yleistystä, tiedän, mutta olen tätä itse nähnyt.
Ei kiinnosta. Suomessa on tarpeeksi jo veronmaksajia.
Tähän opettavainen tarina. Kauan sitten alkoi näyttää siltä että työt loppuu. Yhden työkaverin kanssa oltiin huolissaan. Aloin käymään työajan jälkeen erilaisia kursseja ja opettelemaan ominpäin toisen alan taitoja. Kaveri ei.
Meni pari kuukautta ja työt loppui kaverin kanssa samaan aikaan. Päivä oli muistaaksen perjantai. Kävin ilmoittautumassa työttömäksi ja viikonloppuna aloin hioa CV:tä. Vertailin ja kyselin eri tutuilta miltä CV näyttää. Oli paljon virheitä vaikka pidin sillä hetkellä CV:tä viittä vaille täydellisenä. Maanantaina aloitin 8-16 työpaikkojen etsimisen ja hakemusten lähettämisen.
Soitin tälle samaan aikaan työttämäksi jääneelle kaverille. Hän naureskeli että nyt on kaksi vuotta ansiosidonnaista eli on kissanpäivät. Oli käynyt lenkillä ja dokasi illalla huolettomasti. Jatkoin ma-pe noin virka-ajan työpaikkojen etsimistä laajasti ja ennakkoluulottomasti. Parin viikon jälkeen lähetettyjä hakemuksia oli yli 50. Pääsin pariin haastatteluun sellasiin työpaikkoihin jota en haluaisi oikeasti mutta halusin tehdä jotain jännitykselle, mikä tulee haastatteluissa.
Kävin tämän kaverin luona grillaamassa. Elämä loisti hänellä ja tyttöystävän kanssakin oli mukavasti aikaa. Pääsin taas uudelleen haastetteluihin ja kuukauden kohdalla yli 100 hakemuksen jälkeen sain samanaikaisesti kolme työtarjousta, josta otin parhaimman. Uudessa paikassa opettelin vielä pari ensimmäistä kuukautta asioita, jotta tulisi hyvä ensivaikutelma.
Kelataan pari vuotta eteenpäin. Olin tiimiesimies hyvällä palkalla ja käynyt ulkomaillakin työmatkoilla. Kavein ansiosidoinnainen loppui. Kävin haastattelussa ja asia kaatui siihen, että mitä olet tehnyt kaksi viimeistä vuotta. (oikea vastaus: ollut vaan). Ei osannut sanoa mitään. Sama asia seuraavassa haastattelussa.
Kaveri oli lähes vuosikymmenen työttömänä ja lopulta sai töitä puhelinmyyjänä. En tiedä tarkkaan kuinka monessa kymmenessä vai sadassa työhaastattelussa hän oli käynyt ja aina rekrytointi kaatui siihen että miksi olet ollut tekemättä mitään viimeiset 5, 7 tai 9 vuotta.
Lopetin itse työt 2009, sen jälkeen menin opiskelemaan datanomiksi mutta lopetin sen koska ei kiinnostanut tuijottaa jotain koodia tunteja päivässä, sen jälkeen menin opiskelemaan varastoalaa josta mut potkittiin pois ajokortittomana, sen jälkeen menin opiskelemaan vartijaksi josta mut potkittiin pois liian huonon yleiskunnon takia, sitten menin opiskelemaan merkonomiksi josta valmistuin. Työtön merkonomi olen nyt ja työttömyyttä takana 12 vuotta, kaikki kun ei ole yhtä viisaita ja kouluissa pärjääviä kuten sinä. Ei ole suhteita eikä mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko aika töitä ei ole tarjolla ja osa aikaisia ei voi byrokratian vuoksi tehdä.Olen monesti yrittänyt tehdä keikka töitä,mutta koska olen talouden ainoa aikuinen ja näin ollen myös ainoa rahan saaja en voi ottaa riskiä, että lapset ei saa puoleentoista kuukauteen ruokaa koska palkkalaskelma viipyy ja näin ollen päivärahatkaan eivät tule ajallaan.
Tämä systeemi on aivan perseestä ja 300€ tienaaminen ilman vaikutuksia päivärahaan aivan valetta.Vaikka tekisi yhden päivän töitä josta ei millään voi yli 300€ tienata päivärahat ovat katkolla siihen asti ,että palkkalaskelma tulee.Tämä on aivan älytöntä. En enää ihmettele, jos joku kertoo tekevänsä keikkatöitä pimeästi. Monilke se on ainoa keino vaikuttaa omaan elintasoon.
Ei nykyään tarvitse olla palkkakuittia heti kun hakee päivärahaa. Siinä ilmoitetaan päivät kun on ollut töissä ja ne päivät huomioidaan seuraavassa maksatuksessa jos menee yli suojaosan (ja kuin olet laittanut palkkakuitin). Ainakin näin oli ansiosidonnaisen kanssa.
Suolohikäärme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä aineenopettajia on Suomessa työttömänä useita tuhansia. Työpaikkoja ei ole tarjolla. Porukkaa koulutettu alalle aivan liikaa. Ketuttaa vietävästi, olen nimittäin loistava ope. Mutta ei se auta, tyhjästä on paha nyhjästä.
Tähän piti vastata: eikö opettajan koulutusta voisi hyödyntää missä tahansa koulutus- ja valmennuspalveluissa? Näitä on Suomi pullollaan (erilaisia esimiesvalmennuksia, ohjelmisto- ja IT-koulutuksia, uracoachingia, valmennuskursseja, organisaatiotransformaatioihin liittyviä muutoskoulutuksia, projektinhallintakoulutuksia, eLearning-kurssien tuottamista, tietoauojakoulutuksia jne. jne.)
Opettajan koulutuksella voi myös työllistyä esim. Arabiemiraatteihin tai muihin maihin joihin on peruskouluopetuspalveluiden myyntiä Suomesta.
Opettajan koulutuksella voi työllistyä myös oppikirjojen julkaisutoimintaan.
Juolahtaako mieleesi, että pitäisi varmaan olla jonkinlaista pätevyyttä kouluttaa ihmisiä juuri noihin asioihin? Miten helkutissa opettaa pedagogisilla opinnoilla ja kemian opettajan koulutuksella ihmisille projektinhallintaa ja ohjelmistoista, jos ei tiedä noista asioista mitään?
Varmaan sitä opettajankokemusta voi hyödyntää, kaikkea kokemusta voi hyödyntää mutta ei se muun alan osaamista korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työttömän 5 v irtisanomisten jälkeen. Olen 52 v, nyt olen laittanut hakemuksiin syntymävuodeksi -78 , niin johanon on alkanut kutsuja haastatteluihin tulemaan. Maanataina menne kirjoittamaan työsopparin,
Ikäsyrjintä kannattaa jokaisen hakijan ottaa puheeksi, se on aiva samankaltaisa syrjintäää kuin rodun,uskonnon tai sukuouolen perusteella.
Lehdissä on vuosien ajan ollut juttuja tapauksista joissa nainen, ei-hetero, muslimi tai mustaihoinen tuo esille että häntä syrjitään työhaussa. Jopa oikeudessa on ollut tapauksia. Nyt kaikki viiskymppise ja yli vaan otatte samat keinot käyttöön.
Muuten hyvä idea, mutta millä minä selittäisin sen, että olen valmistunut maisteriksi 15-vuotiaana ja toiminut yläasteen lehtorin viransijaisena ollessani itse alakouluiässä?
NO oletko sitten yli 50 V? Ei kolmevitosten kannata ikä muuttaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko aika töitä ei ole tarjolla ja osa aikaisia ei voi byrokratian vuoksi tehdä.Olen monesti yrittänyt tehdä keikka töitä,mutta koska olen talouden ainoa aikuinen ja näin ollen myös ainoa rahan saaja en voi ottaa riskiä, että lapset ei saa puoleentoista kuukauteen ruokaa koska palkkalaskelma viipyy ja näin ollen päivärahatkaan eivät tule ajallaan.
Tämä systeemi on aivan perseestä ja 300€ tienaaminen ilman vaikutuksia päivärahaan aivan valetta.Vaikka tekisi yhden päivän töitä josta ei millään voi yli 300€ tienata päivärahat ovat katkolla siihen asti ,että palkkalaskelma tulee.Tämä on aivan älytöntä. En enää ihmettele, jos joku kertoo tekevänsä keikkatöitä pimeästi. Monilke se on ainoa keino vaikuttaa omaan elintasoon.
Ei nykyään tarvitse olla palkkakuittia heti kun hakee päivärahaa. Siinä ilmoitetaan päivät kun on ollut töissä ja ne päivät huomioidaan seuraavassa maksatuksessa jos menee yli suojaosan (ja kuin olet laittanut palkkakuitin). Ainakin näin oli ansiosidonnaisen kanssa.
Eli jos kuitin saa vaikka vasta kahden kuukauden päästä, tukea tulee normaalisti siihen asti ilman viivästyksiä, ja päivärahan leikkaus tulee vasta silloin paljon myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Tähän opettavainen tarina. Kauan sitten alkoi näyttää siltä että työt loppuu. Yhden työkaverin kanssa oltiin huolissaan. Aloin käymään työajan jälkeen erilaisia kursseja ja opettelemaan ominpäin toisen alan taitoja. Kaveri ei.
Meni pari kuukautta ja työt loppui kaverin kanssa samaan aikaan. Päivä oli muistaaksen perjantai. Kävin ilmoittautumassa työttömäksi ja viikonloppuna aloin hioa CV:tä. Vertailin ja kyselin eri tutuilta miltä CV näyttää. Oli paljon virheitä vaikka pidin sillä hetkellä CV:tä viittä vaille täydellisenä. Maanantaina aloitin 8-16 työpaikkojen etsimisen ja hakemusten lähettämisen.
Soitin tälle samaan aikaan työttämäksi jääneelle kaverille. Hän naureskeli että nyt on kaksi vuotta ansiosidonnaista eli on kissanpäivät. Oli käynyt lenkillä ja dokasi illalla huolettomasti. Jatkoin ma-pe noin virka-ajan työpaikkojen etsimistä laajasti ja ennakkoluulottomasti. Parin viikon jälkeen lähetettyjä hakemuksia oli yli 50. Pääsin pariin haastatteluun sellasiin työpaikkoihin jota en haluaisi oikeasti mutta halusin tehdä jotain jännitykselle, mikä tulee haastatteluissa.
Kävin tämän kaverin luona grillaamassa. Elämä loisti hänellä ja tyttöystävän kanssakin oli mukavasti aikaa. Pääsin taas uudelleen haastetteluihin ja kuukauden kohdalla yli 100 hakemuksen jälkeen sain samanaikaisesti kolme työtarjousta, josta otin parhaimman. Uudessa paikassa opettelin vielä pari ensimmäistä kuukautta asioita, jotta tulisi hyvä ensivaikutelma.
Kelataan pari vuotta eteenpäin. Olin tiimiesimies hyvällä palkalla ja käynyt ulkomaillakin työmatkoilla. Kavein ansiosidoinnainen loppui. Kävin haastattelussa ja asia kaatui siihen, että mitä olet tehnyt kaksi viimeistä vuotta. (oikea vastaus: ollut vaan). Ei osannut sanoa mitään. Sama asia seuraavassa haastattelussa.
Kaveri oli lähes vuosikymmenen työttömänä ja lopulta sai töitä puhelinmyyjänä. En tiedä tarkkaan kuinka monessa kymmenessä vai sadassa työhaastattelussa hän oli käynyt ja aina rekrytointi kaatui siihen että miksi olet ollut tekemättä mitään viimeiset 5, 7 tai 9 vuotta.
Asia on nyt niin, että jos kyseinen työnantaja ei ole maksanut minulle työttömyyden ajalta palkkaa, en katso velvollisuudekseni selitellä mitä olen tehnyt tai ollut tekemättä. Asiat, joista haluan hänen tietävän ovat ansioluettelossani, esim. täydennyskoulutus.
Toki voihan pelata keskimällä pari asiaa kuten itse teen, mutta jos ei töitä ole niin mitä se selittely auttaa. Ymmärrän kyllä pointtisi töiden hakemisen tärkeydestä sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Suolohikäärme kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä aineenopettajia on Suomessa työttömänä useita tuhansia. Työpaikkoja ei ole tarjolla. Porukkaa koulutettu alalle aivan liikaa. Ketuttaa vietävästi, olen nimittäin loistava ope. Mutta ei se auta, tyhjästä on paha nyhjästä.
Tähän piti vastata: eikö opettajan koulutusta voisi hyödyntää missä tahansa koulutus- ja valmennuspalveluissa? Näitä on Suomi pullollaan (erilaisia esimiesvalmennuksia, ohjelmisto- ja IT-koulutuksia, uracoachingia, valmennuskursseja, organisaatiotransformaatioihin liittyviä muutoskoulutuksia, projektinhallintakoulutuksia, eLearning-kurssien tuottamista, tietoauojakoulutuksia jne. jne.)
Opettajan koulutuksella voi myös työllistyä esim. Arabiemiraatteihin tai muihin maihin joihin on peruskouluopetuspalveluiden myyntiä Suomesta.
Opettajan koulutuksella voi työllistyä myös oppikirjojen julkaisutoimintaan.Juolahtaako mieleesi, että pitäisi varmaan olla jonkinlaista pätevyyttä kouluttaa ihmisiä juuri noihin asioihin? Miten helkutissa opettaa pedagogisilla opinnoilla ja kemian opettajan koulutuksella ihmisille projektinhallintaa ja ohjelmistoista, jos ei tiedä noista asioista mitään?
Varmaan sitä opettajankokemusta voi hyödyntää, kaikkea kokemusta voi hyödyntää mutta ei se muun alan osaamista korvaa.
Jotkut eivät hahmota. Minä olen kokenut työelämän englannin opettaja (ja saksan, ruotsin ja suomen), jolle TE-virkailija muutama vuosi sitten oikein hermostui, kun täällä pääkaupunkiseudulla oli yli kolmesataa opettajanpaikkaa vapaana, enkä minä muka löytänyt töitä Hän ei halunnut ymmärtää, että en voisi hakea niitä sataa luokan- ja erityisopettajan paikkaa eikä minun ollut syytä pyrkiä matematiikan, biologian tai arabian opettajaksikaan. "Voi sitä ainakin yrittää", oli TE-ammattilaisen kanta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin yksi tuntemani työtön haisee pskalle.
Eiköhän ne kaikki haisi vähintään päivän parin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kuitin saa vaikka vasta kahden kuukauden päästä, tukea tulee normaalisti siihen asti ilman viivästyksiä, ja päivärahan leikkaus tulee vasta silloin paljon myöhemmin?
Miksi kuittiin menisi kaksi kuukautta? Aika surkea palkanlaskenta jos näin on. Vai venyvätkö lisät, jotka voivat mennä joskus eri tahtiin kuin kuukausipalkka?
Muuten hyvä idea, mutta millä minä selittäisin sen, että olen valmistunut maisteriksi 15-vuotiaana ja toiminut yläasteen lehtorin viransijaisena ollessani itse alakouluiässä?