Psykiatrilla lukee lääkärikeskuksen sivuilla: "En uusi bentsodiatsepiinireseptejä."
Mietin vain, että eikö tuo ole vähän ylimielistä? Tiedän kyllä, että tässä kaupungissa on psykiatripula, eli asiakkaita varmasti riittää, mutta kuitenkin.. Eikö nuo nyt ole ihan peruslääkkeitä esim. paniikkihäiriöstä kärsiville? Muutenkin lisääntyneet nuo "ensitäentätä"-rimpsut yksityislääkäreiden kuvauksissa. Ärsyttävä asenne.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat viekkarit ihmisellä, kenellä on ollut säännöllisenä lääkityksenä vuosia esim. opamox. Yhtäkkiä vain lopetetaan, kun lääkäri ei periaatteessa suostu bentsoja kirjoittamaan.
Itse olisin ainakin täysin työkyvytön sen jälkeen. Eristäytyisin pimeään huoneeseen. Työni vaatii julkisia esiintymisiä.
Varmaan löytyy useita korvaavia tekijöitä, jotka voivat sinun työsi tehdä ihan selvnpäin, ilman huumeita.
Ihan lääkärin ohjeen mukaan olen lääkettä käyttänyt viimeiset 30 vuotta - ja käytän vastaisuudessakin.
Lääkäreitä on niin pitkään koulutettu aivan liian vähän että eivät juuri kukaan tee täyttä työpäivää, eivät maksa palkkatulosta veroja vaan laskuttavat firman kautta, eivät mene terveyskeskuksiin töihin, eivät päivystä, eivät tee yötyötä, eivät kirjoita bentsoja, eivät ota vastaan ikäviä asiakkaita, ottavat vastaan vain tarkkaan valittuja asiakasryhmiä yksityisellä puolella. Tämmöistä ylimielisyyttä kun ovat saaneet ensin meidän verorahoilla kustannetun kalliin koulutuksen. Jos olisivat opiskelleet omalla kustannuksellaan niin saisivat nirsoilla ihan niin paljon kuin tykkäävät. Ihan pellejä koko porukka.
Saisivatko paljon yhteydenottoja kyseiseen aiheeseen liittyen? Säästää kaikkien aikaa, jos asia on kerran ehdoton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivat viekkarit ihmisellä, kenellä on ollut säännöllisenä lääkityksenä vuosia esim. opamox. Yhtäkkiä vain lopetetaan, kun lääkäri ei periaatteessa suostu bentsoja kirjoittamaan.
Itse olisin ainakin täysin työkyvytön sen jälkeen. Eristäytyisin pimeään huoneeseen. Työni vaatii julkisia esiintymisiä.
Varmaan löytyy useita korvaavia tekijöitä, jotka voivat sinun työsi tehdä ihan selvnpäin, ilman huumeita.
Ihan lääkärin ohjeen mukaan olen lääkettä käyttänyt viimeiset 30 vuotta - ja käytän vastaisuudessakin.
Ihmekös työelämässä onkin niin omituista porukkaa, jos on joku vakkarilääkitys päällä puolella. Pitäisi uusia työntekijöitä varoittaa tällaisista ylläreistä
Vierailija kirjoitti:
Lääkäreitä on niin pitkään koulutettu aivan liian vähän että eivät juuri kukaan tee täyttä työpäivää, eivät maksa palkkatulosta veroja vaan laskuttavat firman kautta, eivät mene terveyskeskuksiin töihin, eivät päivystä, eivät tee yötyötä, eivät kirjoita bentsoja, eivät ota vastaan ikäviä asiakkaita, ottavat vastaan vain tarkkaan valittuja asiakasryhmiä yksityisellä puolella. Tämmöistä ylimielisyyttä kun ovat saaneet ensin meidän verorahoilla kustannetun kalliin koulutuksen. Jos olisivat opiskelleet omalla kustannuksellaan niin saisivat nirsoilla ihan niin paljon kuin tykkäävät. Ihan pellejä koko porukka.
Mitä ihmettä :D kaikki yksityisyrittäjät saavat itse päättää asiakkaansa ja palkolliset työpaikkansa. Häiriintynyttä ja vainomaista vaatia kaikkia palvelemaan kaikkia
Vierailija kirjoitti:
Mulle on määrännyt tämmönen "en uusi bentsoja" -psykiatri bentsoja :D Taitaa olla lähinnä siitä, ettei sinne sitten hakeudu kaikki mahdolliset narkkiuusijat vaan oikeasti asiakkaat.
Juuri niin. On täysin ymmärrettävää, ettei psykiatri määrää bentsoja kenelle tahansa joka tulee vastaanotolle resepti kourassa ja pyytää sen uusimista. Psykiatri haluaa varmistua, että tarve on todellinen eikä lääkettä käytetä väärin ennen kuin hän kirjoittaa uuden reseptin.
Minulla on Tsopiklooni , siis vaikuttavana aineena ja otan sitä toisinaan puolikkaan. Samoin minulla Alpratzaloomia ja otan sitäkin toisinaan. Trimipramiinia minulla on myös. En halua mistään näistä luopua. Tärkeintä on saada nukutuksi.
On huonoa Suomessa jos tabletteja ei anneta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no lääkärillä on oikeus päättää mitä lääkkeitä määrää ja kenelle. aivan yhtä ylimielistä on lääkeriipuvaisilla potilailla käydä pummaamassa rauhoittavia psykiatrilta. eiköhän kannata säästää ne vähätkin psykiatrin ajat sellaisille jotka oikeasti tarvitsee apua, ei bentsonarkeille.
Kuule on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti tarvitsee rauhoittavan, eivätkä käytä väärin tai ole riippuvaisia. Ei mitkään omahoito-ohjelmat mitään auta.
Millaisissa tilanteissa niitä tarvitset? Ihan jokapäiväisestä konttorityöstä suoriutuaksesi, vai jostain vaativasta? Mikseivät ihmiset valitse työtään sen mukaan, mitä kestävät? Miksi pitää änkeä vaativaan tehtävään ja doupata, esittää jotenkin kovempaa suorittajaa kuin onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on määrännyt tämmönen "en uusi bentsoja" -psykiatri bentsoja :D Taitaa olla lähinnä siitä, ettei sinne sitten hakeudu kaikki mahdolliset narkkiuusijat vaan oikeasti asiakkaat.
Juuri niin. On täysin ymmärrettävää, ettei psykiatri määrää bentsoja kenelle tahansa joka tulee vastaanotolle resepti kourassa ja pyytää sen uusimista. Psykiatri haluaa varmistua, että tarve on todellinen eikä lääkettä käytetä väärin ennen kuin hän kirjoittaa uuden reseptin.
On hemmetti tärkeää saada nukkumiseen tarvittavia tabletteja. On esitettävä, että kärsii kroonisesta unettomuudesta. Muuten on päivät normaaleja ja kotityöt sujuu ja töissä myös.
Krooninen unettomuus on syy.
Tämän vuoksi onkin ensisijaisen tärkeää, että potilaalla on se oma psykiatri (tai omalääkäri - jos se järjestelmä toimisi) jonka luona käy, ei aina vaihtuva uusi lääkäri. Silloin lääkäri tietää paremmin potilaan todellisen tilanteen ja lääkkeiden käytön. Bentsojen (erityisesti suurten määrien) uusiminen potilaalle, jota ei ole ennen nähnyt on aina riskaabelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoituun paniikkihäiriöön saa varmaan tarvittavan lääkityksen reseptin hoitavalta lääkäriltä. Enemmän kai tuo kertoo siitå, että jotkut pitää yksityisiä lääkäreitä jonain kertakäyttöautomaatteina, jotka uusii reseptejä joihin ei ole todistettua tarvetta.
Sika monet lääkärit om myös sitä mieltä, että kenelläkään (edes paniikkihäiriöisillä jne) ei pitäisi olla 2 viikkoa pidempiaikaista tarvetta bentsoille, koska jos ongelma jatkuu noin pitkään, muut lääkkeet on tehokkaampia.
Unohdat sen, ettei kaikki käytä bentsoja jatkuvasti. Käytin itse Tenoxia unilääkkeenä monta vuotta tarvittaessa eli niin, että olin välillä viikkoja ilman ja välillä otin muutaman napin viikossa. Kuten arvata saattaa, en jäänyt missään vaiheessa koukkuun enkä tottunut lääkkeeseen niin että se olisi menettänyt tehoaan. Ja Tenoxiin päädyttiin siksi kun turvallisemmat(?) lääkkeet ei joko toiminut tai niillä oli liikaa sivuvaikutuksia.
Escitalopriinia määrätään myös sisäiseen jännittyneisyyteen. On sellaista toimintojen epäjärjestystä elimistössä, ettei siihen auta muut kuin lääkkeet, joita psykiatri tai kai normaali lääkärikin määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no lääkärillä on oikeus päättää mitä lääkkeitä määrää ja kenelle. aivan yhtä ylimielistä on lääkeriipuvaisilla potilailla käydä pummaamassa rauhoittavia psykiatrilta. eiköhän kannata säästää ne vähätkin psykiatrin ajat sellaisille jotka oikeasti tarvitsee apua, ei bentsonarkeille.
Kuule on olemassa ihmisiä, jotka oikeasti tarvitsee rauhoittavan, eivätkä käytä väärin tai ole riippuvaisia. Ei mitkään omahoito-ohjelmat mitään auta.
Millaisissa tilanteissa niitä tarvitset? Ihan jokapäiväisestä konttorityöstä suoriutuaksesi, vai jostain vaativasta? Mikseivät ihmiset valitse työtään sen mukaan, mitä kestävät? Miksi pitää änkeä vaativaan tehtävään ja doupata, esittää jotenkin kovempaa suorittajaa kuin onkaan?
Ei sitä tiedä mikä kellekin on vaativaa, ennen kuin kokeilee. Pääasia että ihmisiä on työelämässä. Tullee sitten teille eläkeläisille taikaseinästä sitä eläkettä 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi onkin ensisijaisen tärkeää, että potilaalla on se oma psykiatri (tai omalääkäri - jos se järjestelmä toimisi) jonka luona käy, ei aina vaihtuva uusi lääkäri. Silloin lääkäri tietää paremmin potilaan todellisen tilanteen ja lääkkeiden käytön. Bentsojen (erityisesti suurten määrien) uusiminen potilaalle, jota ei ole ennen nähnyt on aina riskaabelia.
Ei pidä lääkäriä ottaa suojelukseen. Lääkäri on ihmistä varten, eikä armoa pyytämässä. Tämä omalääkäri systeemi pitäisi ottaa uudelleen käyttöön. Ja lääkärien pitää olla valmiita lääkäreitä eikä muutaman lukukauden opiskelijoita. Minua kauhistuttaa suomalaisten tilann jos ei saa nukutuksi niin elämä menee pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten tiheään monet psykiatrit vaihtavat työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoituun paniikkihäiriöön saa varmaan tarvittavan lääkityksen reseptin hoitavalta lääkäriltä. Enemmän kai tuo kertoo siitå, että jotkut pitää yksityisiä lääkäreitä jonain kertakäyttöautomaatteina, jotka uusii reseptejä joihin ei ole todistettua tarvetta.
Sika monet lääkärit om myös sitä mieltä, että kenelläkään (edes paniikkihäiriöisillä jne) ei pitäisi olla 2 viikkoa pidempiaikaista tarvetta bentsoille, koska jos ongelma jatkuu noin pitkään, muut lääkkeet on tehokkaampia.
BEntsoja voi käyttää pelkästään tarvittaessa, esimerkiksi ennen esitelmää tai ryhmätilannetta yliopistolla. SSRI-lääkkeitä pitää syödä monta viikkoa ennen kuin lääke alkaa tehota. Veikkaan, että haittavaikutukset ovat vähäisempiä lääkkeellä, jota otetaan vain silloin tällöin, verrattuna lääkkeeseen, jota joutuu syömään päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ITse käytin bentsoja silloin kun opiskelin yliopistossa. Sen jälkeen kun valmistuin ja menin työelämään, lopetin bentsot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla mitään käsitystä siitä, miten tiheään monet psykiatrit vaihtavat työpaikkaa?
Suurimmalla osalla kyllä privaattipraktiikka pysyy yhdessä paikassa. Tai ainakin psykiatri voi ottaa potilaansa mukaan jos vaihtaa paikkaa. Julkisella ei tietenkään toimi yhtä hyvin, siellä pitäisi sen sijaan olla hyvä kontakti poliklinikan ja potilaan välillä. En sano, että näin on, vaan että näin pitäisi olla.
Mulla on vuosien hoitosuhde takana, työterveyslääkäri yksityisellä uusii reseptejä ihan vaan sovellus viestin kautta, ei tarvi käyntiaikaa sen takia varata.