Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatrilla lukee lääkärikeskuksen sivuilla: "En uusi bentsodiatsepiinireseptejä."

Vierailija
11.10.2017 |

Mietin vain, että eikö tuo ole vähän ylimielistä? Tiedän kyllä, että tässä kaupungissa on psykiatripula, eli asiakkaita varmasti riittää, mutta kuitenkin.. Eikö nuo nyt ole ihan peruslääkkeitä esim. paniikkihäiriöstä kärsiville? Muutenkin lisääntyneet nuo "ensitäentätä"-rimpsut yksityislääkäreiden kuvauksissa. Ärsyttävä asenne.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utfgh kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan perusteltua mainita, muutoin ajan varauksia tekee pilvinpimeim nappikauppiaat joiden ainoa tarkoitus on saada nappeja katukauppaa. Todellisessa tarpeessa reseptit uusitaan omassa tk:ssä.

Nykyäänhän bentsoja saa vain sähköisellä reseptillä, eli ei kai niitä kukaan myyntiin asti saa pummattua. Eihän niistä edes ihmeitä kukaan maksa, kun joskus luin aiheesta.

Ap

Menet lääkärille uusimaan vanhan bentsorespan, haet ne apteekista ja myyt 100% voitolla eteenpäin. Tienesti muutamia kymppejä, mutta kyllä sillä seuraavan annoksen jotain muuta saa. Tämä siis olettaen ettet enää itse käytä bentsoja.

Vierailija
62/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen ihmisestä, jos käyttää bentsoja. Silmissä on tietynlainen kiilto. Ilme on välillä jotenkin juonikkaan näköinen, sisäänpäin hymyilevä.

Oletko valmis todistamaan tämän? Jos laitetaan vaikka 20 ihmistä riviin, osaatko varmasti sanoa, kuka käyttää bentsoja vai käyttääkö kukaan.

No, et osaa.

En ehkä pientä annosta mutta kunnon riippuvaisen näen kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä on vaan hyvä että lekuri ilmoittaa jo kuvauksessa jos on jotain mitä ei tee tai hallitse. Ei tarvi mennä vastaanotolle sitä totemaan. Rauhoittavien osalta moni lääkäri pelkää joutuvansa vastuuseen jos potilas väärinkäyttää tai koukuttuu niihin, joten eivät määrää lainkaan. On kuulemma hyvin yleistä.

Vierailija
64/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkeissä lääkärit ja psykiatrit määräävät bentsoja ahdistuneisuus ja paniikkihäiriöön, koska on todettu että ne ovat ainoita jotka siihen auttavat, aiheuttamatta mitään pahoja sivuoireita ja elimistövaurioita.

Suomessa lääkärit ja psykiatrit määräävät masennuslääkkeitä ahdistus- ja paniikkihäiriöpotilaille. Nehän aiheuttavat tunnetusti vaan lisää ahdistusta ja paniikkia, sekä painajaisia. Lisäksi lihottavat. Huomaa että Suomen lääketiede on noin 10 vuotta muun maailman lääketiedettä jäljessä.

terv. puoliksi suomalainen ja puoliksi amerikkalainen

Vierailija
65/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa esim. monen merkin triptaanit ovat vapaasti apteekin hyllyssä, olleet siellä toista kymmentä vuotta jotta migreenistä kärsivät voivat niitä ostella.

Suomessa myydään samoja lääkkeitä mutta saat niitä vain reseptillä ja niihin on vielä lykätty kolmion kuva kylkeen :DDD Naurettavaa!

Vierailija
66/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei ole tuollaisia ongelmia. Itse saan reseptin rauhoittaviin yksinkertaisesti soittamalla tutulle lääkärille. Nuohan nyt kuuluu normaaliin kotiapteekkiin kuten buranat.

Näin muissa maissa, mutta täällä metsäläiskansamaassa eli Suomessa pelätään että vain väärinkäyttäjät ostaa niitä.

Suomi taitaa enää olla ainoa Pohjoismaa jossa ei saa viinejä ruokakaupasta?

Vierailija
67/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa samassa vaivassa käydä samalla taholla hoidattamassa ellei sitten tieten tahtoen halua saada eri mielipidettä. Toinen mielipide voi hyvinkin olla erilainen.

Vierailija
68/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa bentsodiatsepiinien käyttäjistä ei ole mitään narkkareita, ihan idioottimaista edes kuvitella mitään tuollaista. Ne viihdekäyttäjät ovat pienen pieni marginaaliryhmä kaikista bentsojen käyttäjistä. Älkää viitsikö puhua asioista, joista ette tiedä mitään ja joita ette kykene ymmärtämään.

Itselleni ne ovat elinehto, en saa unta ilman niitä. Kaikenlaisia unilääkkeitä on kokeiltu vuosien aikana, kaikki ovat osoittautuneet tehottomiksi. Jopa neuroleptisiä myrkkyjä on määrätty, Ketipinoria ja Zeldoxia käytinkin jonkin aikaa ja lihoin niillä ihan muodottomaksi ja olin kuin zombi, suupielistäni valui kuolaa ja silmät seisoivat päässä. Onko tuollainen yhtään sen parempi vaihtoehto?

Bentsot eivät aiheuta ikäviä sivuoireita kuten muut lääkkeet. Jos riippuvuutta aiheuttavista lääkkeistä puhutaan, niin esimerkiksi SSRI-lääkkeiden on tutkittu aiheuttavan fyysistä riippuvuutta, eli vaikka potilas haluaisi lopettaa lääkkeen, keho laittaa vastaan. Jos lääkkeen jättää ottamatta yhtenäkin päivänä, iskee hirvittävät ja tuskanomaiset vieroitusoireet mm. voimakkaan päänsäryn, heikotuksen, pahoinvoinnin ja sähköiskumaisten tuntemusten muodossa. 

Ymmärrän sinua enkä puutu terveydelliseen tilaasi, mutta olen yleisesti ottaen vähän eri mieltä tuosta ”narkkariksi” luokittelemisesta. Jos puhutaan bentsojen päivittäisestä käytöstä vuosien ajan, on suurin osa käyttäjistä jonkinlaisessa koukussa. Se on silloin päihderiippuvuutta, narkkari-sanaa käyttäkööt kuka haluaa.

Tiedän lisäksesi muutaman muunkin päivittäin bentsoja univaikeuksiin käyttävän ihmisen, jotka eivät tunnista riippuvuutta ja hyvä niin. En puutu siihenkään, en voi muuta kuin uskoa heitä, sitä että joillain homma pysyy hanskassa eivätkä määrät kasva ym. lieveilmiöitä.

Mutta kyllä taas bentsoja oikeasti riippuvuuteensa käyttävä ihminen on narkkari (edelleenkin sanavalintaa voi vaihtaa) vaikkei sitä ulkoapäin uskoisi. Oma äitini esimerkiksi oli vuosikymmenet narkkari koska ajautui haluamaltaan bentsokoukkuun, vaikka ulkonäöstä ei olisi koskaan uskonut. Hän pukeutui hyvin ja kävi töissä josta maksettiin kivasti. Nyt hän on tosin ollut jokusen vuoden raittiina ja käy esim. NA-ryhmissä.

Jaaritteluni pointti oli siis se, että päihderiippuvuus on riippuvuutta myös lääkkeeseen, joka vaikuttaa keskushermostoon. Se ei tee heistä yhtään parempia narkkareita riippuvuuteensa osalta, vaan riippuvuus vaatii samanlaista hoitoa kuin kenen tahansa narkin päihderiippuvuus.

Kaikilla suomalaisilla nyt ei vaan satu olemaan sitä RIIPPUVUUSGEENIÄ, joka tuon aiheuttaa!

Vierailija
69/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako lääkäri siis itse päättää mitä tekee ja ei tee? Saako vaikka kieltäytyä diagnosoimasta masennusta jos ei usko siihen, määräämästä insuliinia jos potilas on aiheuttanut lääkärin mielestä sairauden omilla elintavoillaan jne?

Lääkärillä on kyllä oikeus kieltäytyä uusimasta reseptiä, jos potilas ei lääkettä tarvi. Nämä bentsouusijathan on nistejä.

Vierailija
70/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää, miksi bentsojen lääkinnällinen käyttö aiheuttaa näin paljon negatiivisia reaktioita. Mielestäni tässä ketjussa on ollut muutama täysin asiallinen, bentsojen lääkinnällistä käyttöä puoltava kommentti, mutta ne ovat saaneet enemmän ala- kuin yläpeukkuja. Joillekin bentsot oikeasti ovat tehokas apu todelliseen vaivaan - miksi leimata kaikki käyttäjät narkkareiksi/väärinkäyttäjiksi?

Itselläni on paha sosiaalisten tilanteiden pelko. Monet työpaikat ovat menneisyydessä menneet sivu suun, koska en vain ole yksinkertaisesti uskaltanut vastata puhelimeen silloin, kun työpaikasta on tullut soitto. En ole uskaltanut avata myöskään opinnoissa suutani tai pitää esitelmiä, minkä vuoksi opinnot ovat myöhästyneet paljon. Kavereita ei vapaa-ajalla ole ollut, koska pelkkä ihmisten tapaaminen saa aikaan monen viikon erittäin henkisesti ja fyysisesti kuluttavan jännittämisen ennen ja jälkeen tapaamisen.

No, bentsojen avulla kykenen hoitamaan kaikkein pahimmat tilanteet (esim. työhaastattelut, esitelmät) ja jotenkuten etenemään elämässäni. Joka päivä en lääkettä käytä, vaikka kivuliaita tilanteita on myös arjessa paljon. Jokapäiväisessä käytössä ei lienisi edes järkeä, koska teho lakkaisi niin nopeasti. Bentso-reseptit on uusittu ihan "kiltisti" jopa ilman omaa pyyntöäni.

Pitäisikö tämän olla jotenkin aivan mahdoton yhtälö? Miksi en ole bentsonarkkari? Miksi bentsoja jää aina monia laattoja yli, koska en todellakaan käytä niitä edes niin paljoa kuin mitä reseptit mahdollistaisivat? Miksi pystyn pitämään toisinaan vuodenkin taukoja lääkkeestä, kun elämäntilanne on tasaisempi eikä suuria sosiaalisia "suorituksia" ole tiedossa? Miksen ole aivan aivokuollut, kun bentsot kerta ovat niin kammottava lääke?

Vierailija
71/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
72/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen ihmisestä, jos käyttää bentsoja. Silmissä on tietynlainen kiilto. Ilme on välillä jotenkin juonikkaan näköinen, sisäänpäin hymyilevä.

Oletko valmis todistamaan tämän? Jos laitetaan vaikka 20 ihmistä riviin, osaatko varmasti sanoa, kuka käyttää bentsoja vai käyttääkö kukaan.

No, et osaa.

En ehkä pientä annosta mutta kunnon riippuvaisen näen kyllä.

Eli erotat kiiluvat silmät, jotka on aikaansaatu bentsoilla eikä jollain muulla aineella? No, olen minäkin luullut joskus ihmistä päihtyneeksi, vaikka kyse on ollut jostain sairaudesta.

Vierailija
73/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Utfgh kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan perusteltua mainita, muutoin ajan varauksia tekee pilvinpimeim nappikauppiaat joiden ainoa tarkoitus on saada nappeja katukauppaa. Todellisessa tarpeessa reseptit uusitaan omassa tk:ssä.

Ei uusita terveysasemalla. Pitää ottaa yhteyttä psyk.sairaanhoitajaan ensin. Tämä siis mielialahäiriöpoliklinikalla ihan eri paikassa. Eläkkeellä olen psyykkisistä

syistä, nyt juoksutetaan sairaanhoitajalle, jos vaikka pääsisi psykiatrille. Näin ainakin Espoossa.

Minä olen uusinut Opamox-reseptin monta vuotta terveyskeskuksessa, ihan yleislääkäri on sen uusinut.

Jatkuva pelkohon siinä oli, koska puolivillainen tk-lääkäri voi saada yhtäkkiä napoleon-kohtauksen ja kieltäytyä mielivaltaisesti, "periaatteesta" kirjoittamasta potilaalle tämän oloa helpottavaa lääkettä.

Psykiatri aikanaan määräsi minulle Opamoxia ahdistukseen ja paniikkiin, 30mg, 3 päivässä.

Annostelin niitä alusta lähtien yksi tai puolikas tabletti kerrallaan aamuisin, kun oli menoa,

sekä vielä puolikas iltapäivällä, jos oli tärkeä tapaaminen tai sosiaalisia velvoitteita. Joka viikko minulla on aina pari välipäivää, joskus pidän viikon tauon lääkkeessä. Yksi vuodenkin tauko on.

Hain vuosikausia 100kpl:n Opamox-purkin joka kuukausi, joten niitä on kertynyt kaappiin jonkin verran.

Onneksi olen kerännyt, lääkäri rupesi viisastelemaan viime keväänä, että "olen katsonut että voisit vähentää annosmäärää, tästälähin saat uusintareseptin 6 viikon välein". Röyhkimys!

Pelästyin, kun ylimielinen yleislääkärijäte jostain terveyskeskuksesta alkoi mestaroimaan minua. Hän epäili ilmeisesti minua väärinkäyttäjäksi.

Olen kyllä puhunut hänelle realiteetteja: en ole riippuvainen lääkkeistä, en käytä bentsodiatsepiineja joka päivä,

olen erittäin terveystietoinen ja kartan riippuvuuksia. Ei. Hänen piti alkaa neuvoa minua.

Onhan se hullua, kun vaikeasti ylipainoinen, sairaan- ja väsyneennäköinen lääkäri neuvoo terveysasioissa minua, hyväryhtistä ja hoikkaa urheilijarouvaa...

Luojan kiitos en ole hänen oikkujensa varassa, hänhän saattaa päättää lopettaa lääkitykseni koska vain! Lääkevarastoni on edelleen niin suuri, että olen heittänyt vanhimpia purkkeja apteekin roskiin. Silti vatsanpohjassa muljahti, kun tk-lääkäri näytti vähän valtaansa. Lopetin nimittäin reseptien hakemisen kokonaan.

nimim. Seuraavaksi yksityispsykiatrille Espanjassa tai Portugalissa 15 vuoden päästä.

Vierailija
74/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset puhuu täällä kahdesta ihan eri asiasta. Bentsojen asianmukaisesta käytöstä mikä tarkoittaa satunnaista, tarvittaessa tapahtuvaa käyttöä mihin nämä lääkkeet sopii oikein hyvin eivätkä aiheuta juuri haittoja. Aivan toinen tilanne on jatkuva päivittäinen käyttö, jossa ei ole mitään järkeä koska toleranssi kasvaa nopeasti mutta samaa tahtia myös riippuvuus. Ja ne haittavaikutukset. Kyseinen psykiatrikin todennäköisesti määrää bentsoja jos katsoo sen aiheelliseksi ja potilaan tilanteen sellaiseksi että bentsoja on järkevää käyttää, mutta ei halua toimia bentsoreseptien uusinta-automaatteina niille jotka käyttävät niitä väärin. Ja bentsojen väärinkäyttö ei ole mikään narkkarien ongelma, kyllä suurin osa väärinkäyttäjistä on ihan normaaleita mummoja ja pappoja jotka on käyttänyt bentsoja unilääkkeenä jo jopa kymmeniä vuosia. Ilman lääkettä on mahdoton nukkua ja sitten kun ikää tulee niin myös haittavaikutukset esim muistiin tulevat esiin.

Vierailija
75/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ensin miettiä, määrääkö lääkettä liian heppoisin perustein ja vasta sitten sitä, voiko kieltäytyä uusimasta reseptiä.

Vierailija
76/151 |
11.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset puhuu täällä kahdesta ihan eri asiasta. Bentsojen asianmukaisesta käytöstä mikä tarkoittaa satunnaista, tarvittaessa tapahtuvaa käyttöä mihin nämä lääkkeet sopii oikein hyvin eivätkä aiheuta juuri haittoja. Aivan toinen tilanne on jatkuva päivittäinen käyttö, jossa ei ole mitään järkeä koska toleranssi kasvaa nopeasti mutta samaa tahtia myös riippuvuus. Ja ne haittavaikutukset. Kyseinen psykiatrikin todennäköisesti määrää bentsoja jos katsoo sen aiheelliseksi ja potilaan tilanteen sellaiseksi että bentsoja on järkevää käyttää, mutta ei halua toimia bentsoreseptien uusinta-automaatteina niille jotka käyttävät niitä väärin. Ja bentsojen väärinkäyttö ei ole mikään narkkarien ongelma, kyllä suurin osa väärinkäyttäjistä on ihan normaaleita mummoja ja pappoja jotka on käyttänyt bentsoja unilääkkeenä jo jopa kymmeniä vuosia. Ilman lääkettä on mahdoton nukkua ja sitten kun ikää tulee niin myös haittavaikutukset esim muistiin tulevat esiin.

Eli annat mieluummin vanhusten valvoa? Ja valvominenko ei haittaa eikä vaikuta esimerkiksi muistiin? Itse en ymmärrä, mikä ongelma siinä on, jos ihan normaali vanhus on riippuvainen tuollaisista halvoista lääkkeistä.

Vierailija
77/151 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen veikkaus on, että lääkekirjoitusoikeus on mennyt ja kertoo asian heti kättelyssä ennen vastaanottoaikaa. Noita tapauksia on koko ajan enemmän lisää.

Vierailija
78/151 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pamipirkot yhteen ääneen todistavat ettei bentsojen popsiminen ole laisinkaan riippuvuutta ja muutenkin he ovat yhteiskunnan tukipylväitä ja päläpälä.

Vittu opetelkaa kohtaamaan elämä ilman nappeja niinkuin iaoäitinnekin tekivät.

Osa niistä isoäideistä käytti huomattavasti nykyistä vahvempia aineita. Silloin ei niin tiedostettu vaaroja. Piti jaksaa lapsilauma, ryyppäävä ja hakkaava mies, avioeroon ei ollut mahdollisuutta tai omaan elatukseen aina, elämä köyhää ja toivotonta.

Vierailija
79/151 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli annat mieluummin vanhusten valvoa? Ja valvominenko ei haittaa eikä vaikuta esimerkiksi muistiin? Itse en ymmärrä, mikä ongelma siinä on, jos ihan normaali vanhus on riippuvainen tuollaisista halvoista lääkkeistä.

Vanhusten lonkkamurtumien yleisin syy on lääkepäissään kaatuminen, kun herää uniltaan yöllä lääketokkurassa. Siinä on riski jäädä loppuelämäksi sängyn pohjalle siltä sairaalareissulta. Bentsot heikentää unen laatua ja dementoi pitkäaikaisessa käytössä. Ei ole järkevää suosia bentsojen pitkäaikaiskäyttöä, kun selkeästi lisäävät sängyn pohjalla makaavien muistisairaiden määrää. Parempi vaihtoehto on melatoniini, jonka puutteesta vanhusten univaikeudet usein johtuu, kun sen luontainen tuotanto vähenee iän myötä.

Vierailija
80/151 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa lääkäreistä on varmasti päteviä, ja heillä on ammattietiikka kohdallaan. Työssäni valitettavasti törmään kuitenkin toistuvasti tilanteisiin, joissa asiakkaat kertovat avoimesti, miten tietyiltä lääkäreiltä saa juuri ne lääkkeet mitä menee hakemaan. Potilas siis määrittelee lääkityksensä. Työskentelen päihderiippuvaisten kanssa.

Oikein käytettynä kaikki lääkkeet on ok. Ilahduttavaa kuitenkin huomata, että osa lääkäreistä kieltäytyy avoimesti olemasta lääkeautomaatteja.

Lääkärit ovat edelleenkin lääkeautomaatteja, ei mitään muuta. Auliisti määräävät jopa ala-ikäisille mm. tätä uusinta muotilääkettä, Ketipinoria, joka on siis tällainen uudemman polven voimakas antipsykoottinen lääke. He määräävät myös anti-depressanttisia lääkkeitä kaiken ikäisille, eli heidän pilleriautomaatin statuksensa ei ole poissuljettu ollenkaan. 

Juurikin näin, Big Pharma on julmaa rahantekobisnestä, ei sen kummempaa. Ei globaalissa ja kapitalistisessa markkinataloudessa ihmisten terveydellä tai hengellä ole mitään merkitystä mutta osa vielä kuvittelee että lääkeyhtiöitä kiinnostaa heidän vointinsa. Psykiatrit tekevät työtään rahasta, harva heistä oikeasti välittää potilaistaan. Etenkin julkisella puolella hoidon laatu on surkeaa ja avunsaanti takkuilee. 

Harmi, että olet kohdannut vain ammattitaidottomia lääkäreitä. Mä olen kohdannut toistuvasti lääkäreitä, jotka aidosti arvioivat lääkityksen sopivuutta ja tarpeellisuutta, sairaudesta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan