Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle on epäselvää millaisia määriä herkkuja hoikat, tavallisesti syövät ihmiset voivat sisällyttää ruokavalioonsa lihoamatta?

Vierailija
10.10.2017 |

Itsellä ylipainoa 50kg ja makeat herkut maistuu. Tahtoisin löytää tasapainon herkutteluun. Kerro miten useasti ja mitä määriä syöt karkkia,sipsiä,pullaa,jäätelöä,kakkua,hamppareita tms

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle parhaiten on toiminut monipuolinen ravinto jolloin lähes joka aterialla syön perus lämpimiäruokia ja -kasviksia. Enkä todellakaan tee aina salaattia sivuun, vaan saatan napata palan kurkkua ja tomaatin jääkaapista lautaselleni.

Tärkeää on myös syödä eri rasvoja, itsessäni huomaan oikein kaipaavani kaloriherkkuja illasta, jos päivällä syömäni ruoka on ns. laihduttavaa tai vähärasvaista. Kun taas syön päivällä ruokaa jossa normi rasvoja, niin illalla rupeankin himoitsemaan kurkkuja tai porkkanoita joilla herkutella.

Pizzaa ja hampurilaisia syön noin neljästi kuukaudessa. Tosin hampurilaisaterioita nyt vähentänyt, sillä en erityisemmin pidä ranskalaisista enään ja koko ateria jättää jotenkin tyhjäksi ellei paria ylimäärästä hampurilaista ota viereen.

Paras keino mielestäni on olla liikaa miettimättä, sitä saako nyt tämän kakun tai karkia syödä, ja sen sijaan panostaa ruokailuunsa muuten, jolloin saattaakin tämänkaltainen herkuttelu automaattisesti vähentyä, kun keho tuntee olavansa tyydytetty.

Olen yli kolmekymppinen nainen jolla pituutta 164cm ja painoa 51kg.

Vierailija
42/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ylipainoa 50kg ja makeat herkut maistuu. Tahtoisin löytää tasapainon herkutteluun. Kerro miten useasti ja mitä määriä syöt karkkia,sipsiä,pullaa,jäätelöä,kakkua,hamppareita tms

Lopeta se itsellesi valehteleminen. Herkkuja syödään vain harvoin ja silloinkin pieniä määriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsejä n. 2-3 kertaa vuodessa

Tummaa suklaata n.1/4 levy viikossa

Viikonloppuisin leivon itse herkkuja perheelle/perheen kanssa. Tällöin tiedän hyvin kuinka paljon rasvaa/suklaata/sokeria kuluu.

Jos on esim.250 g karkkipussi, niin se jaetaan neljään osaan (koko perheelle). Tosin karkkia on aika harvoin, ehkä kerran kuukaudessa tai parissa.

Viikolla syön paljon hedelmiä makeanhimoon, myös maustetut yrttijuomat (kofeiinittomat teet) ja maustettu hiilihapollinen vesi toimii makean korvaajana.

Mutta tosiaan tuo, että makeaa syödään viikonloppuisin (ja silloinkin kohtuudella) vaikuttaa. Ja kun leipoo, niin silloinkin tulee mietittyä, että mitä tulee syötyä.

Vierailija
44/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorimäärät ja geenit vaikuttavat. Jälkimmäinen vaikuttaa siihen miten tehokkaasti rasva varastoituu kehoon ja miten tehokkaasti kylläisyyden sääntely toimii.

Seurasin joskus normaalipainoisten työkavereideni syömistä lounaalla kun yritin korjata syömistäni. Olen siis itse reilusti ylipainoinen. Totesin todella monen syövän saman verran kuin minä eli runsaan lounaan, mistä päättelin kaloreita arvioiden etteivät he kotona enää syö juuri mitään. Aamupalana todennäköisesti kahvi ja iltapalana tee ja joku kuiva leivänkäntty. Luultavasti tekevät perheelle päivällisen, mutta eivät sitä itse syö tai muutaman lusikallisen lounaasta vielä ähkynä. Vastaavasti joskus kun oltiin firman porukalla koulutuksissa ym. niin joku tarkkailuryhmästä saattoi syödä herkkuja ihan kunnolla, mutta sitten joko tietoisesti tai tiedostamata käytännössä paastosivat seuraavan päivän kaloriylijäämän tasatakseen.

Itse syön aamiaisen (leipää ja leikkele tai muroja), runsaan lounaan, päivällisen ja iltapalan (leipää ja leikkele). Iltaisin tulee vielä usein herkuteltua, joten ymmärrän kyllä mistä ylipaino tulee. Olenkin yrittänyt selvittää miten muut pitävät painonsa hallinnassa eli tasaavat kalomäärien saannin. Minulle ainakin tulee todella kova nälkä ja paha olo jos yritän samanlaisia "paastoja" kuin moni työkaveri. Tiedä onko perinnöllistä ja syy vai seuraus. Pitäisi varmaan pitää jääkaapissa jatkuvasti porkkana- ja kurkkupaloja niiden hetkien varalle kun tekee mieli herkutella...ja noudattaa ruokamäärissä tiukasti lautasmallia ja -määrää. Suuri ongelma ovat myös välipalat...osahan ei niitä syö ollenkaan, mutta mikä olisi hyvä ja vähäkalorinen välipala tai iltapala?

Liikunta on sekin tärkeää, mutta voi helposti laskea, että kalorien polttamiseen vaaditaan melko suuret määrät liikuntaa, joten laihtuminen on käytännössä tehtävä syömistä vähentämällä.

Vierailija
45/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipsiä syön pari kertaa vuodessa n 100g. Hampparin tai pizzan kerran kuukaudessa. Lauantaisin max 150g irtokarkkeja tai 1 suklaalevy 2 päiväksi.

Kakut ja jäätelö on mun herkkua. 1 pkt jäätelöä riittää 4-6 päiväksi, ostan ehkä kerran kk. Kakkua syön ison palan mutta ei sitäkään viikoittain. Kekseistä en pidä.

Mulle herkkua on hyvä itsetehty ruoka ja syön aina jälkkärin jos tarjotaan. Annoskoot on pieniä ja juhlien jälkeen pidän palautuspäivän

Olen normaalipainoinen

Vierailija
46/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 riviä suklaata päivässä. Viikonloppuna myös sipsiä, ehkä pieni koura namuja tai jätskiä.

Vierailija
47/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin, n. 5-6 vuotta sitten olin jo hieman ylipainoinen BMI 27 ja suklaata, vaaleaa kahvileipää yms. kului päivittäin n. 300-600 kcal. Aloin laihduttamaan, suklaat ja herkut jäi pariin kertaan kuukaudessa ja kertamääräkin vaihtui silloin n. 200-300kcal herkkuja päivässä (siis silloin noina parina päivinä kuukaudessa). Jo kahden viimeisen vuoden ajan olen pitänyt BMI:n alle 20, seuraelämä on vilkastunut kovastikin. Alkoholin kulutus on hieman noussut (riskirajan huonommalle puolelle, käyttö on sosiaalista), mutta sekään ei ole tuonut kiloja takaisin.

Vierailija
48/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön viikossa litran jäätelöä ja noin puoli litraa suklaavanukasta tai levyn suklaata. Muita herkkuja ei tee mieli, en jaksa leipoa itse tms. Päivittäin nautiskelen tuoretta leipää ja rasvaisia juustoja. Voita ja kermaa kuluu ruuanlaitossa. Olen keski-ikäinen eli lihomisiässä, mutta en ole lihonut. En tiedä miksi, koska en edes urheile enkä lenkkeile. Kävelen melko hitaasti, portaat kuitenkin kävelen. Luultavasti verisuonet ovat kohta tukossa, vaikka hoikka olenkin.

Vierailija
49/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo riippuu ihan kokonaisuudesta ja tietyllä tapaa tavoitteistakin. Itse harrastan melko tavoitteellisesti urheilua, joten pyrin saamaan ruoasta mahdollisimman paljon ravinteita jaksamiseen ja kehittymiseen, jolloin turhalle energialle ei jää paljonkaan tilaa. Toisaalta runsas liikunta mahdollistaa sen, että silloin tällöin voi hyvin herkutella ilman turhaa stressiä.

Yleensä en syö herkkuja arkena, paitsi jos töihin joku on tuonut esim. syntymäpäiväkakkua kahville tai muuta herkkua. Tällöin otan kyllä osani. Näitä on ehkä 1-2 kertaa kuussa. Viikonloppuisin syön usein lounaan jälkeen jotain hyvää - pienen leivoksen, pullan tai suklaata. Noin kerran kuussa tai harvemmin tulee käytyä kavereiden kanssa ulkona tai kyläilemässä tai mökkireissulla, jolloin herkkuja menee runsaammin. Todella harvoin ostan itse karkkia tai muutakaan herkkua, mutta tummaa suklaata on aina kotona - jos hyvää tekee mieli, syön palan tai kaksi sitä. Mutta tätäkin tapahtuu niin harvoin, että juuri hetki sitten jouduin heittämään vanhentuneita suklaita roskiin.

Vierailija
50/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka ja syön 4-5 krt/pv, vähintään 1 lämmin ateria, useimmiten 2. Syön aina säännöllisesti, enkä koskaan skippaisi aterioita välistä.

Syön usein herkkuja (karkki, jäätelötuutti, munkki, tms.). Annoskoot luultavasti pienempiä kuin painavemmilla eli en syö koko pizzaa tai karkkipussia kerralla. Kuuntelen kehoa ja syön kunnes olen kylläinen. Herkkujen syömistä en mieti eli suhtautuminen niihin on neutraalia.

Aivot kuluttavat paljon energiaa. Lisäksi olen varmaan piiloisesti aktiivinen, koska en kauheasti tietoisesti liiku, mutta kiloja ei silti tule. (Eli nousen vaikka huomaamatta useammin ylös)

Vierailija
51/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko olla mahdollista, että laihemmat liikkuu enempi?

Ei ainakaan omalla kohdallani. T. Vannoutunut lukutoukka, bmi alle 19, ikää 33 ja herkut maistuu

Vierailija
52/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria en syö ollenkaan, paitsi hedelmien muodossa. Viikonlopulla valitsen yleensä juustoa tai sipsipussin. Sen lisäksi sitten muutama lasi viiniä ja ehkä kolme olutta. Mutta viikolla syön sitten tosi terveellisesti. Nyt kun kolmeakymppiä on alkanut lähestyä on ollut pakko alkaa harrastaa liikuntaakin. Ennen pysyin laihana vaikka en harrastanut MITÄÄN. Tunti reipasta kävelyä n. 6krt viikko. En varmaan viitsisi tuotakaan jos ei olisi koiraa tai muuta lenkkiseuraa. Suosittelen sinullekin että alat kävelemään! :) Kun ylipainoa on 50 kg saisit varmasti karistettua tuosta osan helpostikin pois. Aloita pienistä muutoksista. Ja koita jättää herkut viikonlopulle.

Vierailija
53/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viesti 39: hauska tuo "lohmaus sipsejä". Mikä on lohmaus? Kourallinen?

Vierailija
54/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se itsellesi valehteleminen. Herkkuja syödään vain harvoin ja silloinkin pieniä määriä.

Miksi hän mielestäsi valehtelee?

Etkö ymmärtänyt hänen kysymystään?

Vierailija
55/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin entisenä lihavana sanoa, että vertailu normaalisti syövän ihmisen kanssa on aika turhaa, se potkaisee korkeintaan eteenpäin kun miettii omia käyttäytymismallejaan ja suunnittelee pienistä muutoksista lähtevää elämäntaparemonttia. Lihavan ajatusmalli on yleensä vain niin erilainen.

Vertaan itseäni päihderiippuvaiseen, ruoka oli mulle riippuvuus. Itse olin reilun vuoden syömättä herkkuja ihan tarkoituksella, opettelin syömään tavallista ruokaa tarpeeksi ja vasta sitten kokeilin herkuttelua. Ei tuntunut enää miltään, joten kuvittelin selättäneeni herkut. Joku pettymys sisälläni jylläsi, kun vähitellen ne hiipivät takaisin elämääni ja kehä oli taas valmis. Keho tarvitsee herkkuja sairaalloisia määriä kun mieli huutaa niitä. Lisäksi on kai jonkinlaista näyttöä fyysisestä sokeririippuvuudesta, itse ainakin sain fyysisen koukun poikki viikossa parissa.

Opettelin vähitellen syömään niin etten kiellä itseltäni mitään, syön vain hyvin ja voin hyvin. Se ei ole näin yksinkertaista yksin, sain ammattiapua ja valmennusta sekä selätin ruokariippuvuuteni ja monta lapsuuden traumaa. Enää keho ei huuda mitään millä tuhoaisi itseäni.

Mutta voin myös vastata kysymykseesi. Normaalipainoisista ihmisistä suurin osa syö hyvin hyvin paljon vähemmän kuin lihavat, myös herkkuja. Itse syön kakkupalan kerran pari kuussa, suolaisia houkutuksia sitten on sitäkin enemmän.

Vierailija
56/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 25-vuotias, mitat 163/48.

Tavallinen päivä:

- Aamupala: leipä ja lasi maitoa, ehkä joku keksi tai karkki vielä

- Terveellinen lounas työpaikalla, ei jälkkäreitä eikä välipaloja töissä, en juo edes kahvia tms.

- Kotona päivällinen, esim. kanaa ja riisiä. Jälkkäriksi suklaapatukka

- Iltapala: leipä/viili/muroja tms., joskus popparia tai muuta herkkua, jos katson leffaa/sarjaa

Vierailija
57/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle parhaiten on toiminut monipuolinen ravinto jolloin lähes joka aterialla syön perus lämpimiäruokia ja -kasviksia. Enkä todellakaan tee aina salaattia sivuun, vaan saatan napata palan kurkkua ja tomaatin jääkaapista lautaselleni.

Tärkeää on myös syödä eri rasvoja, itsessäni huomaan oikein kaipaavani kaloriherkkuja illasta, jos päivällä syömäni ruoka on ns. laihduttavaa tai vähärasvaista. Kun taas syön päivällä ruokaa jossa normi rasvoja, niin illalla rupeankin himoitsemaan kurkkuja tai porkkanoita joilla herkutella.

Pizzaa ja hampurilaisia syön noin neljästi kuukaudessa. Tosin hampurilaisaterioita nyt vähentänyt, sillä en erityisemmin pidä ranskalaisista enään ja koko ateria jättää jotenkin tyhjäksi ellei paria ylimäärästä hampurilaista ota viereen.

Paras keino mielestäni on olla liikaa miettimättä, sitä saako nyt tämän kakun tai karkia syödä, ja sen sijaan panostaa ruokailuunsa muuten, jolloin saattaakin tämänkaltainen herkuttelu automaattisesti vähentyä, kun keho tuntee olavansa tyydytetty.

Olen yli kolmekymppinen nainen jolla pituutta 164cm ja painoa 51kg.

Olen 30v 163/53 ja ylläoleva voisi olla kirjoittamani, paitsi hampurilaista en välitä vaan pizzaa tai kebabia syön niiden sijaan satunnaisesti.

Vierailija
58/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorimäärät ja geenit vaikuttavat. Jälkimmäinen vaikuttaa siihen miten tehokkaasti rasva varastoituu kehoon ja miten tehokkaasti kylläisyyden sääntely toimii.

Seurasin joskus normaalipainoisten työkavereideni syömistä lounaalla kun yritin korjata syömistäni. Olen siis itse reilusti ylipainoinen. Totesin todella monen syövän saman verran kuin minä eli runsaan lounaan, mistä päättelin kaloreita arvioiden etteivät he kotona enää syö juuri mitään. Aamupalana todennäköisesti kahvi ja iltapalana tee ja joku kuiva leivänkäntty. Luultavasti tekevät perheelle päivällisen, mutta eivät sitä itse syö tai muutaman lusikallisen lounaasta vielä ähkynä. Vastaavasti joskus kun oltiin firman porukalla koulutuksissa ym. niin joku tarkkailuryhmästä saattoi syödä herkkuja ihan kunnolla, mutta sitten joko tietoisesti tai tiedostamata käytännössä paastosivat seuraavan päivän kaloriylijäämän tasatakseen.

Itse syön aamiaisen (leipää ja leikkele tai muroja), runsaan lounaan, päivällisen ja iltapalan (leipää ja leikkele). Iltaisin tulee vielä usein herkuteltua, joten ymmärrän kyllä mistä ylipaino tulee. Olenkin yrittänyt selvittää miten muut pitävät painonsa hallinnassa eli tasaavat kalomäärien saannin. Minulle ainakin tulee todella kova nälkä ja paha olo jos yritän samanlaisia "paastoja" kuin moni työkaveri. Tiedä onko perinnöllistä ja syy vai seuraus. Pitäisi varmaan pitää jääkaapissa jatkuvasti porkkana- ja kurkkupaloja niiden hetkien varalle kun tekee mieli herkutella...ja noudattaa ruokamäärissä tiukasti lautasmallia ja -määrää. Suuri ongelma ovat myös välipalat...osahan ei niitä syö ollenkaan, mutta mikä olisi hyvä ja vähäkalorinen välipala tai iltapala?

Liikunta on sekin tärkeää, mutta voi helposti laskea, että kalorien polttamiseen vaaditaan melko suuret määrät liikuntaa, joten laihtuminen on käytännössä tehtävä syömistä vähentämällä.

Olen itse samanlainen kuin sinä, en pysty pitkiin ruokailuvälihin enkä jaksaisi kasvissosekeitoilla taimuulla kevyellä ruoalla. Mulla avainsana normaalipainossa pysymiseen on ruokarytmi. Joka päivä pitää syödä aamiainen, lounas, välipala ja päivällinen, iltapalaa saatan syödä jos urheilen illalla ja on vielä nälkä mutta iltapala ei kuulu joka iltaan. Välipalan kuuluu antaa energiaa, vähäkalorinen välipala on ihan turha :) hyvä välipala on vaikka skyr-rahka ja vähän kasviksia. Tai pala leipää ja kasviksia tms. Muutoin syön lautasmallin mukaan ihan tavallista kotiruokaa.

Jos lipsun tästä ruokarytmistä tai jätän aterioita väliin, niin illalla on helvetti irti ja voisin syödä kaapit tyhjäksi.

Vierailija
59/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten mieleen, että eikö laihoilla vähän syövillä mene paljon ruokaa roskikseen? Koska eihän se ruoka siellä jääkaapissa avattuna viikkoja säily vai syöttekö sitä samaa pizzaa tai laatikkoruokaa koko viikon? Vai ostatte pieniä ja kalliita pakkauksia eli käytätte ruokaan saman verran rahaa kuin verrokki, mutta syötte sitten vähemmän?

Vierailija
60/78 |
10.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli hoikka (suorastaan laiha) miespuolinen työkaveri, joka popsi pari viineriä tuosta noin vain. Ja usein. Suklaapatukoita näkyi menevän myös.

Mutta ihmiset on erilaisia. Ei se, että hän saattoi niin tehdä, tarkoita että sinä voisit. (Ja sitten toisaalta minä pysyn lihavana vaikka en syö ns. herkkuja, sillä se onnistuu ihan tavallisella ruoallakin, kun syö tarpeeksi paljon.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme