Minulle on epäselvää millaisia määriä herkkuja hoikat, tavallisesti syövät ihmiset voivat sisällyttää ruokavalioonsa lihoamatta?
Itsellä ylipainoa 50kg ja makeat herkut maistuu. Tahtoisin löytää tasapainon herkutteluun. Kerro miten useasti ja mitä määriä syöt karkkia,sipsiä,pullaa,jäätelöä,kakkua,hamppareita tms
Kommentit (78)
Ei mitään herkkuja. Ihminen tarvitsee terveellistä ravintoa, eikä mitään herkkuja. Jos ateria ei ole ollut tarpeeksi tasapainoinen jää kaipaamaan herkkuja.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Melkein jokapäivä sokeriherkkuja tulee syötyä. Muuten en sitten syökään ruuan kanssa kastikkeita, perunaa, makaronia. Eli ruoka mulla on aika yksinkertaista, lihaa ja salaattia. En koskaan osta juustoja, smetanaa, kermaa, majoneesia tms.
Siksi oletkin lihava ja kuiva. Et syö rasvaa.
En syö oikeastaan mitään tuollaista säännöllisesti, vaan herkuttelen niillä hyvin harvakseltaan. Hamppareita ja pitsaa en osta oikeastaan juuri koskaan. Teen kyllä kotona itse pitsaa ja lämpöisiä voileipiä/hamppareita silloin tällöin. Mutta mun mielestä se on ihan normaalia ja terveellistä safkaa silloin, koska itse tehdessä pystyy kuitenkin vaikuttamaan kokonaisuuteen valitsemillaan täytteillä.
Jätskiä saatan ostaa joitakin yksittäisiä kesällä, mutta en koskaan osta sitä pakkaseen. Kakkua ja pullaa syön lähinnä kylässä tai jos kavereiden kanssa käy kahvilla. Karkkia en osta lainkaan. Suklaata ostan silloin tällöin. Joskus menee montakin kuukautta, ennen kuin tekee mieli. Sipseihin tulee joskus himo, jolloin ostan niitä (keskikokoisia pusseja+dippiä) ahkeraan, esim. useampana viikonloppuna peräkkäin. Sitten kyllästyn enkä osta taas ollenkaan vähään aikaan. Joskus leivon kotona marjapiirakkaa ja teen esim. pannaria tai muffinsseja makean nälkään. Mitä harvemmin syön herkkuja, niin sitä vähemmän niitä oikeastaan tekee mielikin. Näin siis ainakin minulla. Nyt on taas kulunut useampi kuukausi, kun olen viimeksi herkutellut, koska ei vain ole tehnyt mieli.
BMI 21-22, 35vee. Viikossa menee alkoholia 3-5 annosta vkloppupainotteisesti, palaveripullia 2-3 kpl, Karkkia 100-200g (max 100gkerralla). Olen ollut samassa painossa lähes koko aikuisikäni, mutta nyt pari kiloa tullut vuoden aikana stressistä tai jostain. Ajattelin herkut vähentämällä saada sen pois.
Kerran viikossa pidän yleensä herkkupäivän, jolloin syön yleensä irtokarkkeja. Jos viikkoon sattuu tapahtumia tms saattaa tulla herkuteltua useamminkin. Ruokani on kuitenkin normaalisti terveellistä gluteenitonta kasvisruokaa, jota syön säännöllisesti ja riittävästi. Lisäksi urheilen vähintään 4 kertaa viikossa ja elämäntapani on muutenkin aktiivinen. Kannattaa pitää siis arjen ruokavalio kunnossa ja liikkua, niin jokaista herkuttelua ei tarvitse erikseen laskea :)
Vierailija kirjoitti:
Kerran viikossa pidän yleensä herkkupäivän, jolloin syön yleensä irtokarkkeja. Jos viikkoon sattuu tapahtumia tms saattaa tulla herkuteltua useamminkin. Ruokani on kuitenkin normaalisti terveellistä gluteenitonta kasvisruokaa, jota syön säännöllisesti ja riittävästi. Lisäksi urheilen vähintään 4 kertaa viikossa ja elämäntapani on muutenkin aktiivinen. Kannattaa pitää siis arjen ruokavalio kunnossa ja liikkua, niin jokaista herkuttelua ei tarvitse erikseen laskea :)
Kannattaa pitää ruokavalio kunnossa, niin ei tarvii "herkutella" irtokarkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ylipainoa 50kg ja makeat herkut maistuu. Tahtoisin löytää tasapainon herkutteluun. Kerro miten useasti ja mitä määriä syöt karkkia,sipsiä,pullaa,jäätelöä,kakkua,hamppareita tms
En ole mikään fitness-pimu, mutta kuitenkin hoikka ja pysynyt pitkään samassa painossa. Voi olla, että saat tästä ketjusta myös jotain ihan hyviä ohjeita määristä, mutta luulen, että se suurin työ on oman psyyken kanssa. Esim. itse olen ihminen, joka syö perusterveellisesti, säännöllisesti ja pieniä määriä kerrallaan, mutta se tapahtuu melkein rutiinilla eikä tunnu uhraukselta. "Herkuttelu" ei myöskään ole käsite, jota usein ajattelisin. Syön useita kertoja viikossa pienen määrän esim. karkkia tai jäätelöä, mutta se on lähinnä pieni ilo tai tulee vastaan esim. kyläpaikassa. Suuria määriä ei tee edes mieli. Itsessään "herkuttelu" ei edusta minulle mitään valtavaa nautintoa tai muusta syömisestäni poikkeavaa ihanaa hetkeä, joka näyttelisi suurta roolia elämässäni. Luulen, että tällainen neutraali asenne, jossa juttuun ei lataudu niin paljon intohimoja, on lopulta se, mikä pitää minut hoikkana. Ja tiedän, että se on ihan ansaitsematonta ja voi olla vaikea tavoittaa, jos suhde ruokaan on toisenlainen. En siis sano tätä siksi, että tästä pitää ottaa oppia, vaan siksi, että absoluuttinen määrä ei välttämättä ole se ratkaisu.
Bmi 19. Syön leivonnaisen kerran tai pari kertaa viikossa, yleensä ystävän kanssa kahvillakäynnin yhteydessä tms. Harvoin syön yksin herkkuja ellen leivo. Tykkään enemmän syödä jälkiruuaksi hedelmiä tai vaikka jogurttia ja hilloa, ja laskenkin nuo herkutteluksi. Syön paljon varsinaista ruokaa, niin herkkuja ei tee mieli.
Mä syön lähes päivittäin jonkun pienen herkun, suklaapatukan tms. Kerran pari viikossa sitten vähän enemmän herkkuja esim. iso karkkipussi. Toisinaan lähtee ihan lapasesta esim. joulun ja pääsiäisen aikaan syön viikon putkeen usemman sata grammaa suklaata päivittäin ja leivoksia tms. päälle. Makeat herkut siis ovat "ongelmani", mutta sipsejä tai pitsaa tms. syön harvoin, varmaan muutaman kerran vuodessa. Perusruokavalio on kasvispainotteinen ja terveellinen, lähentelee välimeren ruokavaliota. Harrastan myös liikuntaa päivittäin vähintään hyötyliikunnan muodossa. Mulla on myös raskas urheiluharrastus, jota olen harrastanut normaalisti 2-4 kertaa viikossa. Nyt olen terveyssyistä pitäny puolen vuoden treenitauon, mutta paino ei ole muuttunut, vaikka liikuntaa on vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Sinä et voi syödä yhtään. Sama juttu, kun alkoholisti kyselisi, että paljonko te kohtuukäyttäjät juotte alkoholia.
Höpöhöpö. Todellakin voi herkuttelija oppia kohtuulliseen herkutteluun. :D
Voisko olla mahdollista, että laihemmat liikkuu enempi?
Yleensa aamulla paahtis, juusto, kinkku, kahvi ja lautasellinen pakastemustikoita.
Paivalla useimmiten kahvi ja sampyla.
Illansuussa lammin ruoka (tanaan kasviskeittoa ja ruisleipaa ja voita).
Illalla pari jaatelopuikkoa.
Vetta juon aika paljon pitkin paivaa.
Olen ollut tässä samassa painossa koko aikuisikäni, bmi noin 21 ja ikää 35v.
En erikseen herkuttele, en siis pidä mitään herkkupäiviä niin että silloin mätän kaksin käsin herkkuja.
Pullaa syön jos sitä on tarjolla, en leivo sitä itse muuta kuin vierasvaraksi. Mutta siis joskus voi olla joka päivä ja joskus mennä potkäkin väli. Karkkia syön noin kerran viikossa. Suklaasta en välitä, sitä ei tule ostettua. Sama koskee sipsejä.
Perusruokavalioni koostuu monen kauhistelemista perinteisistä kotiruuista makaronilaatikkoineen ja ruskeine kastikkeineen. Tuhtia eväitä (toki myös kasviksia, hedelmiä, marjoja). Ikinä en ole nälässä. Liikun kyllä aika paljon, lenkkeilen, hiihdän, pyöräilen jne.
Kuten joku aiemminkin kirjoitti, myös minulla toimii sellainen säätelymekanismi. Jos tulee syötyä ähkyyn niin ei kyllä tee mieli syödä mitään ennen kuin vaikka seuraavana päivänä. Muutenkaan en syö orjallisesti kellon mukaan vaan olon mukaan.
Olen pitkä ja hoikka, 3-kymppinen nainen. BMI mulla on noin 20. Oon aina syönyt paljon herkkuja. Sipsejä, karkkeja, suklaata. Näitä saattaa mennä kerralla suuriakin määriä, esim. kokonainen sipsipussi tai suurin osa suklaalevystä. Ja herkuteltua tulee kyllä useampana päivänä, kuin oltua ilman. Toki määrä saattaa olla myös pieni suklaapatukka päivässä, eli joka päivä en sipsipussillista vedä.
Herkuttelusta huolimatta en lihoa. Ilmeisesti kokonaisenergiansaanti pysyy silti asioissa tai päivittäinen vaihtelu tasaa sitä sopivasti. Lisäksi muu ruokani on terveellistä, runsaasti kasviksia ja kalaa sisältävää, ja lihaa en syö lainkaan. Oonkin pitänyt periaatteenani, että niin kauan kuin kasviksia tulee keskimäärin syötyä se puoli kiloa päivässä ja protskuja jne saatua myös, niin en viitsi alkaa tuota herkuttelua rajoittamaankaan. En oikein tiedä, miksi pitäisi. Lisäaineiden pelossako? Rahanmenon? Ylimääräistä kuluttamista? Hampaat kärsii? Onhan noita syitä kun alkaa miettiä, mutta toisaalta monesti herkuista saa juuri sen energiabuustin, minkä sillä hetkellä tarvitsee jaksaakseen töissä, harrastaa ja viettää viikollakin sosiaalista elämää.
Olen ollut pienikokoinen ja hoikka aina. Minulla ja minua pari vuotta vanhemmalla siskollani on täysin samanlainen aineenvaihdunta, siis täysin normaalisti toimiva ja hyvä. Kuitenkin siskoni paino on vuosien saatossa vaihdellut rajustikin, itse olen painanut painavimmillani ehkä nelisen kiloa enemmän kuin mitä tällä hetkellä painan. Mikä meillä on erona? Elämäntavat, kuten se, että siskoni omistaa auton ja käyttää sitä liikkumiseen. Itse taas liikun jalkaisin tai pyörällä. Ruokavalio.. siskoni syö lihaa, minä olen täysin kasvissyöjä. Siskoni poikaystävä on esimerkiksi kovan luokan lihansyöjä, eikä siis voi syödä ateriaakaan ilman lihaa. (esim. kerran järsi oikeasti kuivalihaa tekemäni kasvispastan lisäkkeenä! :D) Tämä vaikuttaa luonnollisesti myös siskoni ruokavalioon jos yhdessä kokkaavat. Poikaystävä on myös kova iltanapostelija, esim. sipsejä ja poppareita kuluu paljon.. ja tokihan jos joku vieressä vetää sipiä niin siinä tulee helposti itsekin sorruttua! Nyt sitten kun asuvat eri kaupungeissa työkuvioiden takia, niin siskoni on tietoisesti ruvennut pitämään kasvisruokapäiviä ja paino on taas tippunut silmissä. On omaksunut terveellisempiä elämäntapoja myös aloittamalla säännöllisemmän liikunnan siihen rinnalle.
Mutta joo, valintoja! Itse tarkkailen tiettyjen ruokien sokerimääriä (jugurtit jne) mutta limpparini vedän sokerilla kun tulee suhteellisen harvoin juotua. Sokerista vierottautuminen on vaikeaa, mutta niin se vaan menee että sokeri itse ruokkii sitä makeannälkää - jos onnistut olemaan muutamankin päivän ilman niin makeanhimo hellittää kyllä. Tämä seuraava kuulostaa vippaskonstilta mutta osta spirulinatabletteja. Minulla ainenkin vähenee ja jopa katoaa jostain syystä makeanhimo jos napsin niitä säännöllisesti. Nehän on siis käytännössä puhdasta proteiinia, eivätkä mitään ravintolisiä. :)
Olen tuon viestin 36 kirjoittaja, ja siis jos tuosta viestistä jäi semmoinen käsitys etten herkuttele lainkaan, niin se ei pidä paikkaansa! Herkuttelen kyllä ja useinkin, mutta sitten kun muu ruokavalio on kunnossa niin ei ne herkut sitä rakennelmaa onneksi vesitä. Kasvisruuat harvoin on hirveän epäterveellisiä, rakastan itse esimerkiksi tomaattia kaikissa muodoissaan. Myöskään vaikkapa kotitekoinen pitsa ei ole kovinkaan syntinen herkku, jos täytteenä on käytännössä vaan kaikkea terveellistä: tomaattia tai aurinkokuivattua tomaattia, punasipulia, artisokkaa, sieniä, chiliä, pinjansiemeniä, pestoa... vaikkapa härkistä jne!
Herkittelen aina viikonloppuisin ja joskus arkisin. Tyypillinen yhden päivän herkkuannos (ei siis joka päivä) on kipollinen marjarahkaa tai puolikas suklaalevy tai pussillinen karkkia tai puoli pussia sipsejä.
Kannattaa katsoa myös muuten mitä syö. Mun lounas: leipälautasellinen kasviksia salaattipöydästä, ei salaatinkastiketta. Pala paistettua kalaa, kaksi perunaa. Jälkiruuaksi musta kahvi. Ei leipää, ruokajuomana vesi.
Ylipainoisen kaverin sama lounas: saman verran kasviksia, reilusti salaatinkastiketta. Puolitoista palaa kalaa, neljä perunaa. Pari palaa leipää. Jälkkäriksi kiisseliä ja maitokahvi. Ruuan kanssa juomana kotikalja.
Mun BMI on 21, kaikki lähisukulaiset ovat ylipainoisia. Mä syön pääasiassa kasvisruokaa, ihan hurjasti vihanneksia menee joka aterialla, ja monesti pääruuat on ihan vegaanisia. Silloin, kun syön lihaa, syön joko ihan skeidaa (BigMacia) tai herkuttelen sisäfileellä.
Syön päivittäin herkkuja, usein töissä tulee haukattua palaveripullaa, kotona saatan syödä pari kourallista karkkia tai sipsiä. Just äsken vetäisin kaksi munkkirinkilää putkeen, ei tunnu missään. Minulle maistuu oikein hyvin ihan luokaton skeida, karkki, sipsit ja mikä vaan. Välillä pidän jotenkin ihan luontaisesti päiviä, jolloin syön yleisesti ottaen vähän. Lisäksi liikun tosi paljon, työmatkat pyöräilen, lisäksi lenkkeilen koiran kanssa pari tuntia päivässä, usein juosten. Koiran liikuttaminen ja treenit vie niin paljon aikaa, etten ehdi olla kotona syömässä. Jos viettäisin enemmän aikaa paikallani kotona, saattaisinkin olla pullea.
Mutta siis keskimäärin tulee syötyä ehkä noin yksi herkku (pulla, pari keksiä, pari kouraa karkkia, lohmaus sipsiä tms) päivässä.
Herkuttelen joka päivä, mutta varmaan määrät on pieniä. Otan kahvin kanssa yhden rivin suklaalevystä enkä vetäise koko levyä kerrallaan kuten pulleampi ystäväni. Jos ostan sipsipussin se kestää mulla viikon, en mitenkään pystyisi syömään koko pussia kerralla kuten jotkut...
Arkisin vältän herkuttelua, mutta illalla otan usein yhden suklaakeksin ja pari palaa lakua. Otan myös tarjotut herkut maltilla vastaan (n. 1-2 pullaa tai muuta vastaavaa viikossa). Viikonloppuna syön yleensä vajaan suklaalevyn, ehkä irtokarkkeja ja vähän sipsejä. Hampurilaisateria noin kerran parissa viikossa. Pitsaa syön hyvin harvoin. Kun pitää säännöllistä ruokarytmiä, ei tee niin mieli herkutella. Aamupala, sitten pari lämmintä ateriaa, (joskus välipala), ja illalla iltapala.