Minulle on epäselvää millaisia määriä herkkuja hoikat, tavallisesti syövät ihmiset voivat sisällyttää ruokavalioonsa lihoamatta?
Itsellä ylipainoa 50kg ja makeat herkut maistuu. Tahtoisin löytää tasapainon herkutteluun. Kerro miten useasti ja mitä määriä syöt karkkia,sipsiä,pullaa,jäätelöä,kakkua,hamppareita tms
Kommentit (78)
Lihomatta. Ei lihoamatta.
Ja mitä itse kysymykseen tulee, niin alle 40-vuotiaana pystyin itse syömään ihan mitä tahansa. Nyt, yli 50-vuotiaana, olen täysin sokerittomalla ja "mässyttömällä", en syö uppopaistettuja ruokia, en lihaa, en kermaa jne, mutta paino pyrkii koko ajan nousemaan. Liikuntaa harrastan monipuolisesti (ratsastus, tanssi, sulkis, kuntosali, uinti, kävely) vähintään viitenä päivänä viikossa.
Aineenvaihdunta on se ratkaiseva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli muuten mieleen, että eikö laihoilla vähän syövillä mene paljon ruokaa roskikseen? Koska eihän se ruoka siellä jääkaapissa avattuna viikkoja säily vai syöttekö sitä samaa pizzaa tai laatikkoruokaa koko viikon? Vai ostatte pieniä ja kalliita pakkauksia eli käytätte ruokaan saman verran rahaa kuin verrokki, mutta syötte sitten vähemmän?
"Avattu ruoka"? Syötkö vain eineksiä?
Pakastinkin on keksitty, sinne voi säilöä ruoanjämät.
Ei se valmiskaan ruoka tai raaka-aineet jääkaapissa ikuisuuksia säily.
No sinä heität roskiin tai säilöt pakastimeen. Muita toimintamalleja?
Herkuttelen vain kerran viikossa, lauantaina. Silloin menee suklaata, jäätelöä, pizzaa ym. Viikolla syön hyvin vähän, makeaksi riittää yksi pala suklaata.
Itse asiassa en jaksa lauantainakaan syödä niin paljon kuin haluaisin. Vatsalaukku on kutistunut aika pieneksi.
Olen normaalipainoinen nainen. Syön aamupalan , usein puuroa ym. Kaksi lämmintä ruokaa/pv sekä pari välipalaa/iltapala näiden lisäksi.
Herkkuja syön seuraavasti:
-limsaa. En koskaan osta kotiin. Jos käyn hampurilaisella, sen aterian yhteydessä.
-jäätelö. Lähinnä kesäisin. Tuolloin ehkä 1 tuutti/vk. Muuten joskus lasten juhlissa tms.
-karkki. Ehkä kerran viikossa tai vähemmin. Enintään 1 karkkipussi.
- pulla ym. leivonnaiset. Juhlissa. Anoppilassa käydessä. Joskus töissä kahvin kanssa. Kotiin ostan todella harvoin, lähinnä joskus vklp. Leivon todella harvoin kotona.
- perunalastut. Ehkä 2 kertaa/vuosi.
-hampurilaiset. En osta kaupasta. Hampurilaisateria ehkä 5 kertaa vuodessa. Lähinnä lasten takia.
-Pizza. Teen kotona n. 3 kertaa vuodessa. Pizzaa syön ravintolassa 2 kertaa vuodessa. Valmispizzan kaupasta ostan kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuli muuten mieleen, että eikö laihoilla vähän syövillä mene paljon ruokaa roskikseen? Koska eihän se ruoka siellä jääkaapissa avattuna viikkoja säily vai syöttekö sitä samaa pizzaa tai laatikkoruokaa koko viikon? Vai ostatte pieniä ja kalliita pakkauksia eli käytätte ruokaan saman verran rahaa kuin verrokki, mutta syötte sitten vähemmän?
Pakastin on onneksi keksitty. Yhdistettynä mikroaaltouuniin se pelastaa turhalta ruokahävikiltä aika hyvin.
No juu, en syö herkkuja niin kuin suurin osa ne näkee. En syö prosessoitua ruokaa ollenkaan vaan herkuttelen pähkinöillä ja hedelmillä. Sokeri. Maitotuotteet. Jauhot. Ei.
Joka päivä syön jotain herkkua. Tänään esim söin 2 riviä suklaata ja 2 kanelipullaa.
Muut syömiset oli makaronilaatikkoa ja iso satsi salaattia sekä illalla kaurapuuroa mustaherukka survoksella.
En mätä ikinä herkkuja mitään älyttömiä määriä.
Olen viestin 34 kirjoittaja ja yhden tärkeimmistä unohdin: Riittävä uni.
Huomaan itsestänikin, että jos nukun liian vähän niin kummasti tekee mieli syödä koko ajan. Elimistö tulkitsee väsymyksen toisenlaiseksi energiavajeeksi -> ruokaa.
Toisekseen nukkuminen vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan ja ns. stressihormonien määrään edullisesti.
Syön joka päivä joitain paloja suklaata, pari kertaa viikossa neljäsosan sipsipussista. Noin neljästi viikossa pullon olutta. Kerran viikossa puolikkaan viinipullon. Nuo ovat herkkujani.
Töissä syön terveellisiä lounaita, viikonloppuisin syön usein pitsaa tai muuten raskaammin. Juoksen joka viikko muutaman 7 km - 10 km lenkin. Paino pysynyt aina samana, normaalina. Olen 39 vuotias. 165 cm ja 58 kg.
Olen normaalipainoinen, en hoikka. Jos haluan herkutella, niin todellakaan ahmi tai edes syö nälkääni mitään mainitsemistasi. Todennäköisesti sana herkutella tarkoittaa minulle aivan eri asiaa kuin sinulle. Ok, jäätelö ja pulla ja kakut ovat minullekin herkkuja. Syön niitä, jos tarjotaan tai tarjoan itse kotona vieraille. Jälkiruoka kuuluu juhlapäiviin, karkkia en osta, mutta töissä tai kyläpaikassa otan myös, jos tarjotaan. Kesällä saatan ostaa jäätelöä, koska se jotenkin vaan kuuluu kesään. Tykkään hyvästä ruoasta ja mielelläni herkuttelen sillä, mutta en ahmi ja syö itseäni ähkyyn.
Suklaa ja jäätelö on mulle herkkuja, nuo muut mainitut ei niinkään. Suklaata syön lähes joka päivä (arviolta ehkä 5 päivänä viikossa, eli joskus jää väliin), suklaalevystä riittää yksi rivi kerrallaan, tai sitten yksi normaalikokoinen suklaapatukka. Jäätelöä syön yleensä kerran viikossa, poikaystävän kanssa tyypillisesti syödään yksi Ben'n'Jerry's-purkki puoliksi tai vastaava määrä muuta jäätelöä.
Irtokarkkeja saatan ostaa joskus mutta en pysty syömään paljon kerralla, tulee helposti paha olo. Yksi kourallinen karkkeja on sopivasti.
Leivonnaisia syön satunnaisesti jos jossan kylässä tai työpaikalla on tarjolla, mutta saatan hyvin jättää väliinkin jos ei näytä erityisen herkulliselta. Esim. tavalliset pullat ja keksit jätän yleensä väliin, mutta juustokakkua tai suklaaleivonnaisia syön silloin tällöin. Valmistavaraa en koskaan osta kotiin, enkä itse leivo. Poikaystävä joskus innostuu leipomaan ja silloin toki syön itsekin. Eli leivonnaisia menee ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa yhteensä.
Sipseistä en tykkää enkä koskaan osta kotiin. Joskus kylässä saatan maistaa muutaman ja muistan sitten aina, että ainiin, ei nämä kovin hyviä ole.
Hampurilaisella tai muissa pikaruokaloissa tulee käytyä harvoin, lähinnä jos on joku poikkeustilanne (reissu tms.) Silloin syön kyllä hyvällä mielellä vaikka mega-aterian ja colan. Tapahtuu muutaman kerran vuodessa. Eineskamaa en syö, ehkä parin kuukauden välein tulee kotona itse tehtyä pizzaa tai hampurilaisia.
1-2 kertaa viikossa syö jotain roskaruokaa, muuten säännöllinen 5 terveellistä ateriaa päivässä. Paljo salia ja liikuntaa. Eikai siinä sen kummempaa, vatsalihakset näkyvissä koko vuoden.
En tiedä, koska en tarkkaile syömisiäni. En edes ajattele asiaa, koska en vain liho.
Vierailija kirjoitti:
Kalorimäärät ja geenit vaikuttavat. Jälkimmäinen vaikuttaa siihen miten tehokkaasti rasva varastoituu kehoon ja miten tehokkaasti kylläisyyden sääntely toimii.
Seurasin joskus normaalipainoisten työkavereideni syömistä lounaalla kun yritin korjata syömistäni. Olen siis itse reilusti ylipainoinen. Totesin todella monen syövän saman verran kuin minä eli runsaan lounaan, mistä päättelin kaloreita arvioiden etteivät he kotona enää syö juuri mitään. Aamupalana todennäköisesti kahvi ja iltapalana tee ja joku kuiva leivänkäntty. Luultavasti tekevät perheelle päivällisen, mutta eivät sitä itse syö tai muutaman lusikallisen lounaasta vielä ähkynä. Vastaavasti joskus kun oltiin firman porukalla koulutuksissa ym. niin joku tarkkailuryhmästä saattoi syödä herkkuja ihan kunnolla, mutta sitten joko tietoisesti tai tiedostamata käytännössä paastosivat seuraavan päivän kaloriylijäämän tasatakseen.
Itse syön aamiaisen (leipää ja leikkele tai muroja), runsaan lounaan, päivällisen ja iltapalan (leipää ja leikkele). Iltaisin tulee vielä usein herkuteltua, joten ymmärrän kyllä mistä ylipaino tulee. Olenkin yrittänyt selvittää miten muut pitävät painonsa hallinnassa eli tasaavat kalomäärien saannin. Minulle ainakin tulee todella kova nälkä ja paha olo jos yritän samanlaisia "paastoja" kuin moni työkaveri. Tiedä onko perinnöllistä ja syy vai seuraus. Pitäisi varmaan pitää jääkaapissa jatkuvasti porkkana- ja kurkkupaloja niiden hetkien varalle kun tekee mieli herkutella...ja noudattaa ruokamäärissä tiukasti lautasmallia ja -määrää. Suuri ongelma ovat myös välipalat...osahan ei niitä syö ollenkaan, mutta mikä olisi hyvä ja vähäkalorinen välipala tai iltapala?
Liikunta on sekin tärkeää, mutta voi helposti laskea, että kalorien polttamiseen vaaditaan melko suuret määrät liikuntaa, joten laihtuminen on käytännössä tehtävä syömistä vähentämällä.
Muiden normaalipaino ei johdu siitä, että he syövät vain lounaalla hyvin ja muuten paastoavat, vaan sinun ylipainosi johtuu siitä, että sinä syöt liikaa iltaisin. Eli he noudattavat samanlaisia ruokailutottumuksia myös silloin, kun sinä et ole tarkkailemassa, kun taas sinä aloitat iltaisin omien sanojesi mukaan herkuttelun.
Normaalipainoiset syövät yleensä terveellistä normaalia ruokaa pitkin päivää ja ihan kunnon annoksia, mitkä pitävät kylläisenä seuraavaan ruokailuhetkeen. Silloin ei tarvitse paastota eikä sorru ylenmääräiseen herkutteluunkaan.
Mä syön yleensä herkkuja vaan 1-2 päivänä viikossa. Mutta olenkin sellainen melko normaalipainoinen, ja yritän tässä hienosäätää kroppaani hieman rasvattomaksi ja pudottaa pari kiloa painoa. Olen tässä kolmessa kuukaudessa laihduttanut 3kg, ja samalla syönyt herkkuja 1-2 päivänä viikossa. Käytännössä yleensä lauantaisin syönyt siis reilusti ihan terveellistä ruokaa, ja siihen päälle sitten jälkiruuan ja esimerkiksi hieman karkkeja (100-150g), jäätelön tms. Joinain viikkoina saattanu syödä perjantainakin herkkuja hieman. Muutoin syön kohtuullisen kokoisen lounaan ja päivällisen, en herkkuja, juon vain vettä ja kahvia. Lisäksi tietysti harrastan liikuntaa suunnilleen 2-4h viikossa.
Eli painonpudotus ja herkkujen syönti eivät ole toisiaan poissulkevia asioita :) Vaikka tämä nyt ei ollutkaan aivan suoraan ketjun aihe.
Olen hoikka, hyväkuntoinen. Treenaan myös paljon, mutta syömisistä kun ol puhe niin hamppareita ja pitsoja syön lähinnä itsetekeminä eli en käy ns. roskaruokapaikoissa. Kotipizzassa käyn silloin tällöin, sepä oikeastaan ainoa. Herkkuja syön 1 tai 2 päivänä viikossa, yhteensä näihin herkkupäiviin menee noin 3dl sipsiä, karkkia 100g. En syö pullia enkä muita leivonnaisia arkena enkä edes kylässä, omien lasten synttäreillä kun itse saa leipoa niin sitten syön palan kakkua tai piirakkaa. Sen verran vähäsokerinen ruokavalio on ollut, että minulle ei yksinkertaisesti maistu muiden leipomukset, kun ovat "ällömakeita". Tosin kyllä minunkin usein nälkäisenä tekee mieli herkkuja, mutta en anna itselleni lupaa niitä syödä muutein kun juuri tuon määrän mitä yllä oon maininnu.
kerran viikossa yksi suklaapatukka
"Avattu ruoka"? Syötkö vain eineksiä?
Pakastinkin on keksitty, sinne voi säilöä ruoanjämät.