Tays.sin lääkärin kommentti jäänyt niin kaihertamaan mieltä
Vauvalla nousi tulehdusarvot ja joutui antibiottitippaan osastolle. Minut heitettiin sairaalasta ulos. Vauva ei syönyt pullosta lainkaan ja eipä siinä, minulta ei tullut pumpulla mitään ulos.
Koitin levätä sairaalan käytävillä ja taukohuoneessa, potilashotellilta en jaksanut sairaalalle kävellä parin tunnin välein juuri synnyttäneenä.
Kerroin muutaman päivän jälkeen ettei tästä näin tule oikein mitään ja minunkin pitäisi levätä.
Kotiin minulla matkaa 80 km suunta.
Lääkäri totesi tähän että sinä voit mennä ihan mihin haluat, mutta vauva jää tänne. Kysyin mites syöminen niin totesi että vauvalle laitetaan vaikka nenämahaletku, mutta minua ei tarvita ja käänty kannoillaan ja käveli pois.
Jotenkin todella julmaa...
Kommentit (95)
Missä lapsen isä oli? Miksei kärrännyt sinua pyörätuolilla hotellista osastolle?
Sinä menet kotiin ja vauva jää sairaalaan. Mikä tuossa on ongelma???
Oma vauvani joutui lasten teholle pari vuotta sitten, sepsiksen vuoksi. Ja täytyy todeta ettei mulla käynyt mielessäkään millä lapsi ruokitaan, vaan millä se lääkitään että paranee. Luotin kyllä että siitä ruokailusta pidettiin huolta, kuten siitäkin että äiti lähti yöksi kotiin levähtämään ja keräämään voimia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama kokemus kuin yllä mutta Oysin infektio-osastolta muutaman vuoden takaa. Vauvalla sepsis, imetys oli ehtinyt jo käynnistyä, joten sain imettävänä äitinä yöpyä samassa huoneessa. Tosin pumpata piti taudin alussa kun vauva ei jaksanut silloin imeä. Mutta heti kun alkoi virkistyä niin sain taas varovasti alkaa imettää ja sitä ennen tosiaan annettiin pumpattua maitoa. Lapsi parani hengenvaarallisesta tilanteesta käytännössä täysin. Kyllä minulle hoitohenkilökunta sanoi vaikutusta hyvään toipumiseen varmasti olleen myös sillä että äitinä olin koko ajan paikalla hoitamassa ja imetin. Toki ajoissa aloitettu antibioottihoito tietysti tärkein siinä asiassa.
Minäkin sain olla lapsen kanssa oys:n infektio-osastolla kun 2-vuotias joutui siellä olemaan lähes viikon. Ohjeistus oli silloin, että pitää olla lapsen vierellä koko ajan (ja tietysti halusinkin olla). Sain oman sängyn siihen lapsen pedin viereen.
Syömään pääsin silloin kun hoitaja ehti tulla lapsen vierelle istumaan.
En imettänyt silloin.
Tee se valitus. On siellä hoitajat kirjoittaneet raportteihin, miten olet vaatinut että vain sinun maitosi käy lapselle. Ja lääkäri kirjannut ylös käyttäytymisesi. Saat ylilääkäriltä virallisen vastineen ja sitten muistat, että miten ne asiat OIKEASTI meni.
Löydät netistä lomakkeen. Tule sitten kertomaan mikä vastine oli. 0/5
Vierailija kirjoitti:
En ihan osta tätä tarinaa.
Mä kyllä uskon, valitettavasti. Se on aika karua touhua, jos vauvalla on jotain eikä siinä vanhempia paljoa mietitä.
Vähän sama kokemus minulla muutama vuosi sitten Taysista. Vauva joutui vastasyntyneiden osastolle myös tulehdusarvojen takia parin päivän päästä synnytyksestä. Henkilökunnan käytös oli kylmää alusta saakka. Tuntui että minun vauvani "vaiva" ei ollut heidän mielestään niin vakava, ettei ollut syytä panikoida. Tämä on tietysti totta, olihan siellä teho-osastolla paljon keskosia ja huonommassa kunnossa olevia vauvoja. Olin kuitenkin aivan sekaisin huolesta ja itkin silmät päästäni kun vauva vain vietiin luotani. Koin ettei osastolla ollut kenelläkään aikaa selittää vauvan tilannetta. Kysyin kerran, miltä aamulla otetut tulehdusarvot näyttivät, olivatko laskusuunnassa ja hoitaja töksäytti vain ettei ole ehtinyt katsoa, tämä siis saman päivän iltana? Mitä jos ne olisivatkin olleet nousussa? Vauvan vointihan voi romahtaa nopeastikin.
Imetykseen ei saanut tukea ollenkaan eikä siihen kannustettu vaan ihmeteltiin kun halusin imettää vauvaa päivisin kun olin paikalla. Oli aivan kamalaa jättää vauva osastolle aina illalla ja lähteä kotiin kun osastolle ei voinut jäädä. Vanhemmille oli järjestetty ahtaisiin huoneisiin muutama tuoli joissa piti yrittää niska vinossa imettää.
Olen kuitenkin ikuisesti kiitollinen että vauvani selvisi ja sain hänet viimein kotiin. Toivottavasti Taysiin saadaan joskus paremmat tilat, joissa äiti ja vauva saavat olla koko ajan yhdessä ja henkilökunnalta toivoisi enemmän ymmärrystä siitä kuinka herkässä tilassa juuri synnyttänyt äiti on.
Ap:lle tsemppiä täältä myös!
Siis onko kyse nyt tulehdusarvoista vai biliarvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä lääkärin olisi sinusta kuulunut tuossa tilanteessa sanoa?
Ei luoja minä se sinäki oot??:(
Vaikka että; ymmärrän että tämä on teille hankala ja raskas asia. Tilanne on kuitenkin nyt tämä että teidän lapsenne joutuu jäämään tänne hoitoon, mutta voimme yrittää auttaa teitä imetyksen suhteen. Olisiko teillä joku joka voisi auttaa kulkemisessa?
Ystävällisyyttä, empatiaa, sydämmellisyyttä, kanssaihmisen huomioonottamista?????comprende?! Niiiiiin stnan suomalaista tuo sunkin kommentti. Aarghh..että pistelee vihaksi kaltaisesi ja lääkärin kaltaiset juntit!
Aikaakin tuo kommunikaatiotapa vie yhtä paljon. Ilmeisesti kuitenkin energiaa vie liikaa joiltakuilta.. helpompi olla tympeä kusipää?
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä lääkärin olisi sinusta kuulunut tuossa tilanteessa sanoa?
Hänen olisi kannattanut yhtälailla muistaa, että lapsensa juuri synnyttänyt on myös ihminen, lapsen äiti, jolla tunteet herkässä ymmärrettävästi ja nyt pakotettu olemaan huolien valtaamana erossa rakkaasta lapsestaan.
Mutta tylytyshän on suomalaisittain aina se paras linja, vai kuinka? Aina voi tarjota ratkaisuksi mielialalääkkeitä ystävällisyyden sijaan, kun ensin oikein päästään loukkaamaan ja iskemään herkkään paikkaan. Täytyyhän lääkärinkin purkaa johonkin pahaa oloaan, sitäkö tarkoitit?
Jos olet vastasynnyttänyt niin ilmeisesti vauva on teholla tuossa antibiootti tipassa ja sinä naistenosastolla.
Teholle on vierailu ajat.
Ei imetystä, jos lapsen vointi ei sitä salli. Eli maito on pumpattava.
Vastasyntyneelle tarjotaan luvutettua äidinmaitoa ravinnoksi.
Yleistä on että vauva on samaan aikaan nenämahaletkuissa, kun antibiootti menee.
Jatka pumppaamista, maidon nousu voi kestää.
"Imetyksentukeen" kannattaa tutustua.
Korvikket ovat myös tutkittuja ja turvallisia.
Olin tänä vuonna Tayssissa pariviikkoisen vauvan kanssa ja sain pedin vauvan sängyn viereen ja iltapalaakin tuotiin. Ja muutenkin ystävällisiä koko henkilökunta. Toki oli mahdollisuus mennä kotiinkin yöksi mutta halusin imettää vauvaa ja en halunnut olla erossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vastasynnyttänyt niin ilmeisesti vauva on teholla tuossa antibiootti tipassa ja sinä naistenosastolla.
Teholle on vierailu ajat.
Ei imetystä, jos lapsen vointi ei sitä salli. Eli maito on pumpattava.
Vastasyntyneelle tarjotaan luvutettua äidinmaitoa ravinnoksi.
Yleistä on että vauva on samaan aikaan nenämahaletkuissa, kun antibiootti menee.
Jatka pumppaamista, maidon nousu voi kestää.
"Imetyksentukeen" kannattaa tutustua.
Korvikket ovat myös tutkittuja ja turvallisia.
No ööö, ei.
Vierailija kirjoitti:
Olin tänä vuonna Tayssissa pariviikkoisen vauvan kanssa ja sain pedin vauvan sängyn viereen ja iltapalaakin tuotiin. Ja muutenkin ystävällisiä koko henkilökunta. Toki oli mahdollisuus mennä kotiinkin yöksi mutta halusin imettää vauvaa ja en halunnut olla erossa.
Joo, sama kokemus. Lasten osasto oli ihana kun siellä jouduin erään lapsen kanssa olemaan yön.
Vastasyntyneiden osasto oli kamala siihen verrattuna.
Ja siellähän eritasoiset lapset eri paikassa, muistetaan nyt sekin.
Keskolat ihan erikseen.
En osaa sanoa mitään mutta uskon että raskasta oli.
Ei niitä lääkäreitä kiinnosta kun vaan se potilas.
Sitten äiti haluaa kotiin lepäämään mutta ei uskalla tai ei voi lähteä.
Omani on teinejä ja aina toivoin ettei noin kävisi.
En kestä sitä sairaalassa oloa.
Onneksi ovat jo 13 ja 16vuotta.