Mikä oli ihan ensimmäinen reaktiosi, kun kuulit Presidenttiparin saavan vauvan?
Mä tulin iloiseksi uutisesta. Mutta sitten mietin, että en itse kyllä enää tuossa iässä jaksaisi mitään yöheräilyjä harrastamaan.
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Olen Jennin puolesta onnellinen. Kyllä he varmasti fiksuina ihmisinä tajuavat Saulin iän tuomat ongelmat ja ovat asiasta keskustelleet.
Fiksujen ihmisten keskustelun lopputulos on reilusti eläkeikäinen isi ja nelikymppinen ensisynnyttäjä-äiti?
Vierailija kirjoitti:
Olin että whaaaat?? Heidän ikäerostaan en välitä, oma asiansa, mutta lapsi tuon ikäiselle isälle...ei hyvä, ei missään mielessä. Varmasti ovat hyviä vanhempia ja onhan hyvää vanhemmuutta monenlaista, mutta kyllä 70-v on vain yksinkertaisesti liikaa. Ihmettelen ihmisten ajatustenjuoksua, jos tuo on monen mielestä hieno juttu. Tietysti voi nuorempikin sairastua ja kuolla ennenkuin lapsi on aikuinen, mutta onhan se nyt paljon todennäköisempää iän karttuessa. En pidä tuota kyllä millään tavalla järkevänä enkä edes normaalina.
Ajatelkaa muutakin kuin isän ikää...todennäköisesti hän ei tule saamaan sisaruksia, Saulin lapset ovat itsekin jo keski-ikäisiä, eivät mitenkään voi olla samanlaisia sisaruksia kuin samaa ikäpolvea olevat. Saulin vanhemmat ovat kuolleet, eli ei toisia isovanhempia lainkaan. Taitaa olla Jenninkin vanhemmat jo iällä, joten mahdollista, että hekin kuolevat jo lähivuosina. Sedät, tädit, serkut, kaikki paljon vanhempia. Ja eihän Jennikään mikään tyttönen ole.
No on tämä nyt ihme taivastelua. Taitaa ne Jennin vanhemmat olla Saulia nuorempia.
Mutta tällaistahan nykyaika on: mitä MINÄ tahdon, mikä minusta on kivaa, eikä osata ajatella asioita laajemmin ja pitkälle tulevaisuuteen.
Tottakai tässä tilanteessa kuitenkin minäkin toivotan heille onnea ja kaikkea hyvää, terveyttä ja pitkää ikää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahinkovauva olisi ollut ok mutta tämä ilmeisesti tekemällä tehty. En voi kun ihmetellä. Olen itse Jennin ikäinen ja en enää haluaisi lapsia (tosin kaksi jo on) ja jos haluaisin niin jonkun muun kuin appiukkoni ikäisen kanssa.
Se että lapsi on ilmeisesti todella toivottu tekee tästä projektista todella itsekkään, ymmärrän Jenniä mutta ehkä hanskat olisi voinut heittää tiskiin kun ei parin ekan vuoden aikana natsannut.
Ai Jennin raskaus on jotenkin enemmän itsekkäämpää kuin sinun pari lastasi?
No on itsekästä hankkia lapsia kovin vanhana, jopa niin vanhana että riski lapsen sairauksills suurentuneet ja lisäksi altistaa lapsen ennenaikaiselle ainakin toisen vanhemman menetykselle kuten tässä casessa. Minun lapseni ovat jo yli 10v. molemmat ja heitä 2kpl. Oltiin alle 30-v. kun saatiin lapset ja miehelläkään ei ole kuin nämä kaksi. Joo, lapsensaanti on aina itsekästä mutta koen että minulla vähemmän itsekäs taviskuvio, sori sulle siitä.
Mutta kaikki nyt ei vaan tapaa sitä elämänsä miestä alle 30 -vuotiaana.
Ja mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin järkevämmiksi ihmisiksi, mitä noilla päässä pyörii kun vauvan väkisin hankkivat miehen ollessa toinen jalka haudassa. Oikeasti!
No isä on vanha mutta kyllähän monet naiset hankkivat lapsen ilman isää. Joten mitä väliä Saulin iällä loppujen lopuksi on. Onnea heille.
Ja me ollaan valitsemassa häntä Tasavallan ykköspaikalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitimuts kirjoitti:
Olin tosi iloinen. Toki tuleva isä on iäkäs, mutta äiti vielä suhteellisen nuori. Ja kaksi isoveljeäkin läheisinä miehenmalleina. Ei kukaan meistä voi sanoa varmasti näkevänsä edes huomista päivää. Minusta Sauli nimenomaan on epäitsekäs, kun antaa myös puolisonsa kokea vanhemmuuden.
Nelikymppinen nainen ei kyllä ole enää edes suhteellisen nuori.
Onhan hän (40v ) vielä työelämässäkin lähes 30 vuotta ja eläkevuosikymmenet päälle. 70-luvulla syntyneet naiset elävät hyvinkin reippaasti yli 90 vuotiaiksi.
Ja mitä sitten? Nelikymppinen ei silti ole nuori nainen vaan keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitimuts kirjoitti:
Olin tosi iloinen. Toki tuleva isä on iäkäs, mutta äiti vielä suhteellisen nuori. Ja kaksi isoveljeäkin läheisinä miehenmalleina. Ei kukaan meistä voi sanoa varmasti näkevänsä edes huomista päivää. Minusta Sauli nimenomaan on epäitsekäs, kun antaa myös puolisonsa kokea vanhemmuuden.
Onhan hän (40v ) vielä työelämässäkin lähes 30 vuotta ja eläkevuosikymmenet päälle. 70-luvulla syntyneet naiset elävät hyvinkin reippaasti yli 90 vuotiaiksi.
No onko lapsenteko vain nuorten naisten etuoikeus?
Vierailija kirjoitti:
Tasavallan Presidentti vaihtaa kohta vaippoja.
Kannattaisiko luopua seuraavasta kaudesta?
En äänestä enää Saulia. Lapset ensin.
En äänestä minäkään, koska noin vastuuntunnoton ja itsekäs ihminen ei minusta ole siihen työhön oikea ihminen. Itseasiassa ensimmäinen ajatus olikin, että Sauli se ei sitten halunnutkaan toista kautta eikä ainakaan voittoa ekalla kierroksella.
Tämä uutinen on pitkä miinus jatkokausi-haaveille.
Vierailija kirjoitti:
Olin että whaaaat?? Heidän ikäerostaan en välitä, oma asiansa, mutta lapsi tuon ikäiselle isälle...ei hyvä, ei missään mielessä. Varmasti ovat hyviä vanhempia ja onhan hyvää vanhemmuutta monenlaista, mutta kyllä 70-v on vain yksinkertaisesti liikaa. Ihmettelen ihmisten ajatustenjuoksua, jos tuo on monen mielestä hieno juttu. Tietysti voi nuorempikin sairastua ja kuolla ennenkuin lapsi on aikuinen, mutta onhan se nyt paljon todennäköisempää iän karttuessa. En pidä tuota kyllä millään tavalla järkevänä enkä edes normaalina.
Ajatelkaa muutakin kuin isän ikää...todennäköisesti hän ei tule saamaan sisaruksia, Saulin lapset ovat itsekin jo keski-ikäisiä, eivät mitenkään voi olla samanlaisia sisaruksia kuin samaa ikäpolvea olevat. Saulin vanhemmat ovat kuolleet, eli ei toisia isovanhempia lainkaan. Taitaa olla Jenninkin vanhemmat jo iällä, joten mahdollista, että hekin kuolevat jo lähivuosina. Sedät, tädit, serkut, kaikki paljon vanhempia. Ja eihän Jennikään mikään tyttönen ole.
Mutta tällaistahan nykyaika on: mitä MINÄ tahdon, mikä minusta on kivaa, eikä osata ajatella asioita laajemmin ja pitkälle tulevaisuuteen.
Tottakai tässä tilanteessa kuitenkin minäkin toivotan heille onnea ja kaikkea hyvää, terveyttä ja pitkää ikää!
Jennin vanhemmat ovat Saulia nuorempia. Hyvin ehtivät olla vielä tyttärensä tukena.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikana perheet ovat niin pieniä, ettei niitä sisaruksia muutenkaan välttämättä ole. Eikä niitä tätejä tai setiä. Ja ne isovanhemmatkin voi asua niin kaukana, ettei heistä kunnollisia muistoja lapsille jää. Vaikka minulla oli paljon sekä setiä, että tätejä, isovanhemmat, serkuista puhumattakaan, asui meidän perhe heistä kaukana, emme me lapset oppineet heitä tuntemaan. Sen kerran kun harvakseltaan nähtii, ei pahemmin ehtinyt tutustua. Onhan se tavallaan puute, mutta ei mikään elämää suurempi vastus kuitenkaan. Hyvin on elämä näinkin mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti
Osaatko perustella vai kiroilla pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Olin peltikattoa asentamassa ja joku huikkasi tiedon:(
Tipahdin katolta ja jalka niksahti sen verran että lääkäriin ja 2 viikkoa sairauslomaa nyt alkuun:(
Voi ei. Taisi uutinen järkyttää aika pahasti. Paranemisia sinne päin ja toivottavasti pääset jossain vaiheessa taas työn makuun! 👍🏼 Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitimuts kirjoitti:
No onko lapsenteko vain nuorten naisten etuoikeus?
Etuoikeudesta en tiedä, mutta kyllä keski-ikäisenä odotetaan enää lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti
Osaatko perustella vai kiroilla pelkästään.
Hyvä esimerkki kokoomuslaisesta patriarkaalisesta unelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennin vanhemmat ovat Saulia nuorempia. Hyvin ehtivät olla vielä tyttärensä tukena.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vävypoika on siis appiukkoa iäkkäämpi?
Vierailija kirjoitti:
Oho. Mikäpä siinä, hienoa heille!
Olin ymmärtänyt, että Jenni Haukio ei ole kokenut äitiyttä omaksi jutukseen, mutta voihan mieli muuttua.Heillä vaikuttaisi olevan hyvä parisuhde ja rakkautta. Hyvin se menee.
Kyllä mulle tulee ihan luonnollinen mielikuva siitä, että Jenni on äiti ja hellittelee ja ihastelee sylissään olevaa vauvaa. Luonnollinen mielikuva hymyilevästä äidistä vauva sylissään. Jenni on aika nuorekkaan näköinen nelikymppiseksi.
Sauli taas, no mieleen tulee vanha pappa kiikkustuolissa piippu suun pielessä (tai ehkä ei) ja reinot jalassa ja lapsenlapsen ikäinen vauva sylissä. Tulee ihan vaari-lapsenlapsi-asetelma mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin peltikattoa asentamassa ja joku huikkasi tiedon:(
Tipahdin katolta ja jalka niksahti sen verran että lääkäriin ja 2 viikkoa sairauslomaa nyt alkuun:(
Voi ei. Taisi uutinen järkyttää aika pahasti. Paranemisia sinne päin ja toivottavasti pääset jossain vaiheessa taas työn makuun! 👍🏼 Ap
Eikun eläkepaperit vain vetämään. Kerrot tilanteen, missä putosit niin saat valtion eläkkeen.
En näe asiassa mitään hyvää, vaikkakin minusta lapsi on aina iloinen asia sinänsä ja olisi hyvä saada täälläkin syntyvyys nousuun. Jenni on vielä ihan ok-iässä saamaan lapsi ja vaikka vielä toinenkin, mutta Sauli on oikeasti yksinkertaisesti liian vanha pienen lapsen isäksi. Mikä teitä vaivaa, joiden mielestä tämä on hienoa? Olisitte itsekin valmis hankkimaan lapsen seitsemänkymppisen miehen kanssa?
Nämä perustelut siitä että, voihan nuori isäkin kuolla ja voihan isä kuin isä olla huono isä jne. ei ole yhtään sen järkevämpiä. Katsokaa tilastoja, katsokaa ympärillenne. Aniharva 80-vuotias mies on siinä kunnossa, että voisi olla alakoululaiselle osallistuva isä. Tietysti isä voi rakastaa ja henkisesti tukea lastaan, vaikka olisi kuinka vanha ja sairas, ei siinä mitään. Mutta esim. vammainen pyörätuolissaan on ihan eri asia, kuin vaikkapa alzheimerin tautia sairastava vanhus. Sen sairauden piinaaman ihmisen seuraaminen on rankkaa aikuisellekin, saatika jos olisi lapsi tai teini-ikäinen. Iän myöstä kaikkien sairauksien riski kasvaa. Eräs miespuolinen vasta vähän yli 70-v tuttava sairastui alsiin, se vasta rankka sairaus onkin, läheisille myös tuskaa. Eturauhassyöpä on vanhoilla miehillä hyvin yleinen ja tietysti kaikki muutkin yleistyvät vanhuksilla.
Omat vanhempani olivat minun syntyessäsi yli 40-v, isäni oli terve kuin pukki, kunnes seitsemänkymppisenä sai aivoinfarktin ja hänestä tuli täysin hoidettava. Naapurilla, 73 v, todettiin juuri haimasyöpä, mitään ei ole tehtävissä. Esimerkkejä riittää, mutta mitäpä niitä luettelemaan, kaikki näkee niitä jatkuvasti. Hyvällä onnellä tietysti voi pysyä pitkäänkin kohtuullisessa kunnossa ja olla pitkäikäinen, toivotaan, että näin käy Niinistön kohdalla. Mutta järkeä tuossa ei nyt ole pisaraakaan.
Minä olen vanhojen vanhempien lapsi ja vaikka se joskus oli kurjaa,( kun oli nuorempi ja vähän hävetti, )kun vanhemmat oli niin vanhoja, niin silti olen saanut pitää vanhempani pitempään, kuin näiden nuorien vanhempien lapset omat vanhempansa. Olen jo 57v ja isäni elää edelleen. Äitini menetin 46vuotiaana, mutta tiedän monia, joilla on ollut lähes 20v nuoremmat vanhemmat kuin minulla ja silti he ovat jo menettäneet molemmat vanhempansa jo paljon aikaisemmin.