Mikä oli ihan ensimmäinen reaktiosi, kun kuulit Presidenttiparin saavan vauvan?
Mä tulin iloiseksi uutisesta. Mutta sitten mietin, että en itse kyllä enää tuossa iässä jaksaisi mitään yöheräilyjä harrastamaan.
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa hienoa, että ihmiset, jotka todella toivovat lasta, sen saavat. MUTTA. Joku raja kuitenkin pitäisi olla sillä, missä iässä lapsia hankitaan. Tämä ihan lapsen edun vuoksi. Vaikka kuinka olisi rakastava ja huolehtiva perhe, ei silti ole lapselle hyväksi, että isä on vanhusiässä ja äitikin jo reippaasti keski-ikäinen. Iäkkäiden vanhempien lapsena tiedän, mistä puhun. Ja isäni oli kuitenkin "vain" 60 kun synnyin.
Täysin samaa mieltä. Ei ollut herkkua käydä parikymppisenä katsomassa yli kasikymppistä isää vanhainkodissa ja kuulla aina kommenttia: "Kiva kun tulit pappaa katsomaan... Ai ei olekaan pappa vaan isä...Miten se on mahdollista... Noin nuori tyttö tuon ikäisellä miehellä..." Ja loputon päivittely asian suhteen. Sääliksi käy tuleva pikku-Niinistö.
Mistä sinä osaat ennustaa, miten Sauli N voi kahdenkymmenen vuoden päästä? Ja eiköpähän tuleva lapsi saa siihenkin asiaan neuvoja ja valmistautumista, kun tuollaisten vierailujen aika koittaa. Arvo Ylppö perusti toisen perheensä yli 60 v ja sai vielä neljä lasta, nuorimman yli 70 vuotiaana. Uskalsikohan kukaan kritisoida Ylpön lisääntymisiä tuohon aikaan.
En sanonut sanaakaan siitä, millainen Niinistö on 20 vuoden päästä. Kerroin vain oman kokemukseni. Niinistö on lapsen syntyessä 8 vuotta vanhempi kuin minun isäni oli minun syntyessäni. Ihan maalaisjärjellä voi päätellä, että 90-vuotias 20-vuotiaan lapsen isä herättää ihmetystä. Saulihan voisi ikänsä puolesta olla jopa lapsen isoisoisä. Kyllä siitä saa varmasti lapsi kuulla eikä sellaiseen auta mitkään ennakkoneuvot ja valmistelut. Edelleen tiedän kokemuksesta mistä puhun. Olin minäkin ajatuksen tasolla valmistautunut pappa-oletuksiin, mutta se ei ollut ollenkaan sama kuin todellisuus. Sitä tunnetta ei voi mitenkään kokea ennakkoon. Mitä tulee Arvo Ylppöön niin kyllä häntä aikanaan kritisoitiin hyvinkin paljon. Silloin vain ei ollut samanlaisia medioita kuin nyt, joten kritiikki ei tullut ns. kaiken kansan silmille.
Eka reaktio: "Eikä! Ei voi olla totta. Luulin, ettei Jenni halua lapsia!"
Myöhemmin autossa ajaessani aloin miettiä miten heillä on ollut vaikeuksia lapsenhankinnassa. Omakohtaisten kokemusten kautta tiedän yhtä ja toista lapsettomuushoidoista ja tutkimuksista. Sen jälkeen mielikuvitus laukkasi vähän liikaa, sain väärän mielikuvan päähän ja yök!! What is wrong with me!!!! Hyvät ihmiset älkää ajatelko kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinistön ikäisen äitini kommentti: Onneksi en ole niin sekaisin, että tässä iässä vielä rupeaisin lapsia pukaamaan.
No tarkalleen ottaen eihän se Sauli sitä lasta teekkään, vaan hänen vaimonsa, joka on huomattavasti nuorempi. Ei Jennikään varmaan enää 70v haluaisi lasta tehdä. Nyt Sauli saa lapsen, mutta ei se sitä "tee".
Sillä nyt ei tässä yhteydessä ole mitään merkitystä tekeekö vai saako lapsen. On kuitenkin sen lapsen vanhempi ja iältään aivan liian vanha vanhempi.
No onhan sillä suuri ero, teetkö itse sen lapsen vai se puoliso. En minäkään olisi halunnut enää 46vuotiaana alkaa kantamaan lasta kohdussa ja sitä synnyttämään, mutta miehelle sopi tulla isäksi siinäkin iässä, koska ei joutunut lasta itse kropassaan kantamaan. Itse olin kuitenkin 6v nuorempi. Kyllä sillä on iso ero, oletko nainen vai mies jos tulet vanhalla iällä vanhemmaksi. Ja ero on nimenomaan se, että nainen sen lapsen kantaa ja synnyttää. Eri juttu on sitten se kannattaako miehen alkaa isäksi vaikkapa 70 vuotiaana, mutta naisen ei sitä tarvitse edes enää miettiä. Luonto on sen homman jo hoitanut.
Onko kukaan kysynyt lapselta , miltä tuntuu vanha isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinistön ikäisen äitini kommentti: Onneksi en ole niin sekaisin, että tässä iässä vielä rupeaisin lapsia pukaamaan.
Ei taitaisi äidiltäsi onnistuakaan. Saman ikäisenä äitinä ja isoäitinä olen vilpittömästi onnellinen presidenttiparin puolesta.
Itse asiassa maailman vanhin synnyttäjä on ollut 70-vuotias. Olisitko yhtä vilpittömän iloinen, jos tuleva äiti olisi saman ikäinen kuin presidentti on nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta, onko tämä pilaa. Sitten huomasin, että se on uutisissa. En olisi ikinä uskonut, olin varma, että heillä on sopimus että ei lapsia.
Sama täällä. Olen jotenkin automaattisesti olettanut että ovat vapaaehtoisesti lapsettomia ja Lennu-koira on sitten se hellittävä vauva.
Näin uutisen ensin täällä ja ajattelin että no jollain on taas välähtänyt, hyvä vitsi. Mutta sitten kun näin sen Iltasanomissakin niin tottahan se oli.
Sitten tulin iloiseksi. Vaikka en itse lapsia halua, olen aina onnellinen kun joku, joka todella lapsen haluaa, sellaisen saa.
Minullekin pari ihmistä on kertonut varmana tietona (muka), että Saulilla ja Jennillä on sopimus: Ei enää lapsia Saulille. Olen aina ajatellut, että onpa Sauli itsekäs, kun ei suo Jennille äitiyden onnea. Mutta nythän he itse kertoivat, että ovat pitkään toivoneet yhteistä lasta. - Ihanaa, nyt ei minun tarvitse ihailla Ruotsin kuninkaallisten vauvoja ja ristiäisiä pelkästään! Tämä on vieläkin parempaa, kun meidän omat "kuninkaalliset" ovat pääroolissa. Tuskin maltan odottaa (vaikken itse enää odotakaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaala kirjoitti:
Se että kummisetä saattaa kummitytön raskaaksi
Mitä ihmettä sinä horiset kummisedästä?
Niinistö on ilmeisesti Haukion kummisetä.
No ei ole, tavanneet kun Jenni Haukio teki haastattelua Niinistöstä johonkin lehteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taitaisi äidiltäsi onnistuakaan. Saman ikäisenä äitinä ja isoäitinä olen vilpittömästi onnellinen presidenttiparin puolesta.
Itse asiassa maailman vanhin synnyttäjä on ollut 70-vuotias. Olisitko yhtä vilpittömän iloinen, jos tuleva äiti olisi saman ikäinen kuin presidentti on nyt?
Ei kyllä luomusti! Lääketieteellistä hoitoa ollut tuollaisessa monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut ilahtua. Kun mies tulee isäksi 70-vuotiaana, hän on 85-vuotias vanhus, kun lapsi on ärhäkkäimmässä murrosiässä. Eikä hän 75-vuotiaanakaan mitenkään voi osallistua lapsen elämään samalla tavalla kuin tavallisessa isäiässä oleva mies.
Itse vähän samoilla linjoilla, mutta kun uskalsin tuoda mielipiteeni julki harrastuspiirissä, niin sain kiukkuisia vastauksia, että "minäkin olen saanut lapsen 42 vuotiaana, enkä ollut liian vanha!". No 42 on hiukan eri, kuin 70v. Ja se 42v on jo ihan tarpeeksi. Itsekin olen lapset tehnyt vanhemmalla iällä, mutta en minä sitä minään erityisenä "hyvänä" asiana nää. Kun tämä lapsi on rippikouluiässä on isä 85v ja sen ikäinen on joka tapauksessa vanhus, vaikka olisi miten nuorekas. Ja kun lapsi täytää 30v on isä 100 vuotias. Mutta kukin tavallaan ja ainahan uusi elämä on kuitenkin iloinen asia.
Niin, pariskuntaha on toivonut lasta jo kauan, mutta ovat kokeneet pettymyksiä. Jenni on äitiyden onnen ansainnut, on varmasti lempeä ja hyvä kasvattaja. Enkä Saulistakaan muuta usko, vanhemmiten luonto jopa pehmenee.
Vierailija kirjoitti:
Kysytäänkö lapselta, miltä tuntuu olla juopon tai narkkarin lapsi? Miltä tuntuu olla avioeroperheen lapsi? Miltä tuntuu olla pahasti persoonallisuushäiriöisen lapsi?
Jos minulta kysyttäisiin, valitsisin tuon vanhan, mutta täyspäisen isän.
Sama ajatus edelleen: eivätkö Niinistön lapset ja lastenlapset sekä mahdolliset kummilapset olisi riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hävetkää te idiootit haukkujat. Hankkikaa elämä. Eiköhän se ole presidettiparin ihan oma asia päättää hankkia lapsi. Ikä ei ole vielä onneksi este ja heillä on varmasti tarjota rakkautta ja huolenpitoa ehkä enemmänkin kuin parikymppisillä , ehkä ei niin varmoilla vanhemmilla.
Parhaimmat Onnittelut tulevan vauvan johdosta Herra Tasavallan Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio.Pata kattilaa soimaa.
Miten lapsen hankkiminen on vain oma asia? Kyllä siinä pitäisi miettiä syntymättömän lapsen elämää ensisijaisesti eikä omia halujaan. Sinustako sillä ei ole mitään merkitystä, että lapsi jää todennäköisesti hyvin nuorena isättömäksi? Ymmärrätkö yhtään mitä se tekee lapselle? Uskon kyllä, että kyseinen pari on asiaa miettinyt, mutta omat tarpeet ovat menneet järjen edelle. Valitettavasti lapsi on lopulta asian maksumies.
Ei kyllä ole mikään hetken päähänpisto, jos ovat vuosia lasta jo yrittäneet. Harva sitä miettii lasta hankkiessaan, että millaisen elämän sitä lapselle tarjoaa. Jos noin tarkkaan pohdittaisiin, moni lapsi olisi jäänyt syntymättä. Lapsia hankitaan ihan itsekkäistä syistä, kun halutaan lapsi. Onnea presidenttiparille, joka varmaan pystyy tarjoamaan hyvät lähtökohdat lapselleen.
Hyvä huomio tuo, että lapsi hankitaan itsekkäistä syistä. Luonto on antanut ihmisille, kuten eläimillekin, suvunjatkamisvietin. Jos olisin ollut epäitsekäs aikanaan, niin olisin luopunut perhehaaveista, ja jättänyt muille enemmän tilaa tälle ylikansoitetulle maapallolle. Mutta niin epäitsekäs en sentään ole! Ja suomalaisten syntyvyys on ennätysmäisen alhaisella tasolla nyt, en minä ainakaan toivo että kansamme häviää olemattomiin. Vain maahanmuuttajilla ja Lestadiolaisilla on täällä isot perheet, harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta.
Olin että whaaaat?? Heidän ikäerostaan en välitä, oma asiansa, mutta lapsi tuon ikäiselle isälle...ei hyvä, ei missään mielessä. Varmasti ovat hyviä vanhempia ja onhan hyvää vanhemmuutta monenlaista, mutta kyllä 70-v on vain yksinkertaisesti liikaa. Ihmettelen ihmisten ajatustenjuoksua, jos tuo on monen mielestä hieno juttu. Tietysti voi nuorempikin sairastua ja kuolla ennenkuin lapsi on aikuinen, mutta onhan se nyt paljon todennäköisempää iän karttuessa. En pidä tuota kyllä millään tavalla järkevänä enkä edes normaalina.
Ajatelkaa muutakin kuin isän ikää...todennäköisesti hän ei tule saamaan sisaruksia, Saulin lapset ovat itsekin jo keski-ikäisiä, eivät mitenkään voi olla samanlaisia sisaruksia kuin samaa ikäpolvea olevat. Saulin vanhemmat ovat kuolleet, eli ei toisia isovanhempia lainkaan. Taitaa olla Jenninkin vanhemmat jo iällä, joten mahdollista, että hekin kuolevat jo lähivuosina. Sedät, tädit, serkut, kaikki paljon vanhempia. Ja eihän Jennikään mikään tyttönen ole.
Mutta tällaistahan nykyaika on: mitä MINÄ tahdon, mikä minusta on kivaa, eikä osata ajatella asioita laajemmin ja pitkälle tulevaisuuteen.
Tottakai tässä tilanteessa kuitenkin minäkin toivotan heille onnea ja kaikkea hyvää, terveyttä ja pitkää ikää!
Vierailija kirjoitti:
On paljon lapsia, joilla ei ole elämässään isää lainkaan. Iäkkään isän lapsi saa elämälle ja maailmankatsomukselle erilaisen pohjan kuin nuorelta isältä, mutta se pohja ei missään nimessä ole huonompi. Tietysti on rankkaa menettää isä nuoressa iässä, mutta niin voi käydä myös perheessä, jossa on nuoret vanhemmat. Mielestäni tärkeintä on vakaa, turvallinen koti ja fiksut vanhemmat.
Ajatus, että ihanaa ja meninkin heti onnittelemaan heitä (netissä). Jotenkin hauska tämä nykyaika. Itse olen mieheni kanssa vapaaehtoisesti lapseton, joten hyvä kun on erilaisia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tarkalleen ottaen eihän se Sauli sitä lasta teekkään, vaan hänen vaimonsa, joka on huomattavasti nuorempi. Ei Jennikään varmaan enää 70v haluaisi lasta tehdä. Nyt Sauli saa lapsen, mutta ei se sitä "tee".
Mistä tiedät ettei ollut osallisena tekemisessä? Kyllä siihen kaksi tarvitaan, jos lapsi luonnollisesti alulle saatetaan. Tässä tapauksessa toki todennäköisesti käytetty keinomenetelmiä, mutta ei se poista isän osuutta, vaikka hän ei teknisesti olisi tekemiseen osallistunutkaan. Isä hän silti lapselle on ja siten osallinen lapsen elämään.
No voi hyvät hyssykät! Se nyt on sama, onko se lapsi laitettu alulle keinoputkella vai sillä luonnon putkella, mutta vissi ero on sillä kannatko sinä itse sen lapsen ja synnytätkö sinä itse sen lapsen. Molemmat näistä olisi aika riski 70 vuotiaalle. Mutta kun lapsen kantaa ja synnyttää nyt hänen 30 vuotta nuorempi vaimonsa, on asia ihan eri. Joo, on isä osallisena lapsen elämään, tottakai, mutta on siinä iso ero, synnytätkö sinä sen lapsen vai se puoliso. En missään nimessä tarkoittanut, etteikö Niinistö olisi itse lasta alulle pannut, mutta ei hän sitä kohdussaan kanna eikä sitä synnytä.
Vierailija kirjoitti:
Esitän vastakysymyksen: - Onko kukaan kysynyt vanhan isän lapselta: Toivoisitko, ettet olisi syntynytkään?
Vierailija kirjoitti:
Luulin järkevämmiksi ihmisiksi, mitä noilla päässä pyörii kun vauvan väkisin hankkivat miehen ollessa toinen jalka haudassa. Oikeasti!
No isä on vanha mutta kyllähän monet naiset hankkivat lapsen ilman isää. Joten mitä väliä Saulin iällä loppujen lopuksi on. Onnea heille.
Mietin, että tekivätkö varatoimenpiteitä jo hyvissä ajoin, josta tuloksena on hyvin alkanut raskaus. Varakkailla olisi varaa esim pakastaa spermaa ja munasoluja pidemmäksikin aikaa, jolloin sukusolut ovat nuorempia kuin ihmiset itse.
Ei ole liian vanha äidiksi. Emme saa tietää, että miten tekivät. Heidän oma asiansa, kertovat tai pitävät yksityisenä tietonaan. Jotain hankaluuksista kertoivat. Olen muuten aina ajatellut, että tuo nainen ei vain tunnu velalta;)
Onnea hyvin paljon!
- Siis JENNI tietenkin.