Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vierasperäiset nimet täysin suomalaisella ärsyttävät, mutta

Vierailija
09.10.2017 |

silti ei ärsytä nykyisin suomen kielen valtaavat vierasperäiset sanat, joille on täysin sopiva ilmaisu suomen kielellä. Esimerkiksi "detalji"

Miksi ei ole ok, jos lapsen nimi on Abigail Virtanen, mutta on ok viljellä englanninkielisiä fraaseja suomalaisen puheen joukkoon?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua ärsytä, mutta voin kyllä anonyyminä sanoa että en mä ainakaan haluaisi supisuomalaisena nimeä joka saisi mut kuulostamaan ulkomaalaistaustaiselta tai esim. suomenruotsalaiselta vaikken osaa ruotsia yhtään

Ei aina ole nimestäkään kiinni. Minulla ihan supisuomalainen nimi, etunimeäni esiintyy kuitenkin lähes kaikissa maissa joillain versioilla. Ulkomaalaisia ei ole suvussa, mutta silti näytän ulkomaalaiselta, hyvin tummat hiukset ja kulmat luonnostaan, ruskeat silmät.. Aika usein on kysytty, että puhunko suomea tai tuttavilta kyselty olenko suomalainen. Meni ohi aiheen, mutta kuitenkin.

Vierailija
22/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi ihmettelen, että missä pullossa valtaosa ihmisistä tällä palstallakin kasvaa? Oletteko lainkaan tekemisissä ns. koulutettujen/uralla edenneiden ihmisten kanssa? Jos olisitte, niin olisitte ehkä huomanneet, että Suomi on pullollaan Ann-Marie Korhosia ja Valter Ryhäsiä, jotka ovat erittäin merkittävissä yhteiskunnallisissa asemissa lääkäreinä, diplomaatteina ym. Ei se nimi naista/miestä pahenna. Jos selaatte vaikka jonkin koulun erityisluokan opettajien nimilistaa, niin eiköhän sieltäkin löydy 1-2 varsin harvinaista nimeä.

Oikeasti diplomaattiperheiden lapsilla on ihan systemaattisesti hyvin perinteiset suomalaiset nimet. Lähetystöjen lasten tapaamiset ovat lähes koomisia siinä, että Seitsemän veljestä kohtaa Tuntemattoman sotilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis toihan on ihan tutkittu juttu että ns köyhät antaa lapsilleen erikoisempia nimiä jotta ne kuulostais rikkaammilta tjsp.. en tajua mitä väitätte ja näköjään vedätte kunnon kilareitakin täällä että korkeesti koulutetut antais erikoisia nimiä, ihan tavallisia niillä on enimmäkseen ellei oo ruotsalainen sukunimikin

Vierailija
24/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää poiketko aiheesta. Kysymys oli, miksi tämä nimiasia ärsyttää tiettyjä ihmisiä, vaikka nykyisin englanninkieli alkaa korvaamaan suomea ihan näillä samoilla ihmisillä.

Vierailija
25/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden kielten opettajan, joka vihaa noita lainasanoja, jos suomenkielinen vastine on olemassa. 

No vautsi, itse olen huomattavasti korkeammin koulutettu kuin kielten opettaja ja minulla ei ole mitään kansainvälisiä nimiä vastaan. Ehkä pientä karrikointia sinulta esittää esimerkkejä "Alexanra Jurvanen", kun nimet harvoin noin yksioikoisia ovat. Nimi voi olla vaikka Aurelia Leino ja se on täällä sinulle "ongelma". Herrajumala, aikuinen ihminen. Jos olisit koulutettu ihminen, niin kehottaisin sinua pohtimaan sitä, miksi sinulla on niin vahva tarve sosiaalisesti normittaa suomalaista yhteiskuntaa? Miksi et hyväksy muiden valintoja sellaisinaan, vaan sinulla on tarve puuttua niihin ja normittaa niitä vääriksi? Mutta, koska huomaan, että et ole koulutettu, niin tämä varmaan olisi sinulle hivenen haasteellista.

Korkeastikoulutettu ja lukutaidoton? Lainasana on eri asia kuin nimi. 

Vierailija
26/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis toihan on ihan tutkittu juttu että ns köyhät antaa lapsilleen erikoisempia nimiä jotta ne kuulostais rikkaammilta tjsp.. en tajua mitä väitätte ja näköjään vedätte kunnon kilareitakin täällä että korkeesti koulutetut antais erikoisia nimiä, ihan tavallisia niillä on enimmäkseen ellei oo ruotsalainen sukunimikin

Mutta jos sellaisia nimiä on vain köyhemmillä, eiväthän nämä nimet silloin tuo mitään mielikuvaa rikkaudesta. Ja mitä jos hyvätuloinen antaa vierasperäisen nimen? Ei ärsytä niin paljon vai? Mikseivät englanninkieliset fraasit puheessa ärsytä?

Vierailija
27/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos sellaisia nimiä on vain köyhemmillä, eiväthän nämä nimet silloin tuo mitään mielikuvaa rikkaudesta. Ja mitä jos hyvätuloinen antaa vierasperäisen nimen? Ei ärsytä niin paljon vai? Mikseivät englanninkieliset fraasit puheessa ärsytä?

Eipä taida paljoa olla sellaisia ihmisiä, joita ärsyttäisi ulkomaiset nimet, mutta ei vieraskieliset fraasit suomen seassa. Että turhaan yrität nyhtää vastauksia, kun ei täällä ole ketään sellaista sinulle vastaamaan. Yleensä varmaan joko ärsyttää kaikki englannin kieli suomen seassa tai sitten ei ärsytä kumpikaan.

Näköjään kuitenkin nimiasia kiinnostaa ihan sellaisenaan huomattavasti enemmän, joten ihmiset ovat kommentoineet sitä hieman aiheen vierestä.

Vierailija
28/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää siksi, että se kertoo väheksynnästä omaa kieltä ja kulttuuria kohtaan. Lainasanoja on ollut aina, koko kieli on sekoitus lainoja, mutta se, että luulee olevan ’hienompaa’, että lapsen nimi kirjoitetaan ruotsalaisittain, on rasistista ajattelua, mistä pitäisi päästä eroon. Ruotsi ei ole yhtään sen kansainvälisempi kieli kuin suomikaan, ja suomenkielinen nimi sopii mainiosti ulkomailla edustamiseen.

Vierailija
29/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

“Mutta jos sellaisia nimiä on vain köyhemmillä, eiväthän nämä nimet silloin tuo mitään mielikuvaa rikkaudesta.”

Ei niin, hyvin oivallettu. Tätä eivät alemman sosiaaliluokan ihmiset ole vielä tajunneet. Eikä tämä itseäni ainakaan ärsytä, naurattaa lähinnä.

”Ja mitä jos hyvätuloinen antaa vierasperäisen nimen? Ei ärsytä niin paljon vai?”

Harvemmin antaa. Jos antaa, niin yleensä sukunimi sopii etunimen kanssa yhteen (ovat esim. ruotsinkielisiä molemmat). Eikä ärsytä kenenkään nimi, miksi ärsyttäisi? Kommentoin itse tätä nimiasiaa yleisellä tasolla, koska se on ilmiönä kiinnostava. Sori nyt vaan, ettei kiinnostanut pysyä täysin aiheessa.

”Mikseivät englanninkieliset fraasit puheessa ärsytä?”

Ärsyttää. Suomi on kaunista enkä tykkää yhtään suomen kielen sanojen korvaamisesta englannilla. Itse haluan puhua omaa äidinkieltäni ja toivon, ettei se kuole pois. Kieli on vahvasti osa identiteettiäni, joten harmittaa ajatus kielen köyhtymisestä. Ärsyttää huonon kielen käyttäminen muutenkin, mitä esim. toimittajat nykyään tekevät paljonkin. 

Vierailija
30/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää poiketko aiheesta. Kysymys oli, miksi tämä nimiasia ärsyttää tiettyjä ihmisiä, vaikka nykyisin englanninkieli alkaa korvaamaan suomea ihan näillä samoilla ihmisillä.

Keksitköhän nyt omasta päästäsi tuon, että samat ihmiset ärsyyntyisivät toisten nimistä ja viljelisivät englantia puheessaan? En itse tunne ilmiötä ollenkaan. Ja huomasit varmaan, että ihmisten on vaikeaa pysyä aiheessa, koska kukaan muukaan ei osaa siihen samaistua. 

Vierailija
31/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden kielten opettajan, joka vihaa noita lainasanoja, jos suomenkielinen vastine on olemassa. 

No vautsi, itse olen huomattavasti korkeammin koulutettu kuin kielten opettaja ja minulla ei ole mitään kansainvälisiä nimiä vastaan. Ehkä pientä karrikointia sinulta esittää esimerkkejä "Alexanra Jurvanen", kun nimet harvoin noin yksioikoisia ovat. Nimi voi olla vaikka Aurelia Leino ja se on täällä sinulle "ongelma". Herrajumala, aikuinen ihminen. Jos olisit koulutettu ihminen, niin kehottaisin sinua pohtimaan sitä, miksi sinulla on niin vahva tarve sosiaalisesti normittaa suomalaista yhteiskuntaa? Miksi et hyväksy muiden valintoja sellaisinaan, vaan sinulla on tarve puuttua niihin ja normittaa niitä vääriksi? Mutta, koska huomaan, että et ole koulutettu, niin tämä varmaan olisi sinulle hivenen haasteellista.

Lainasitkohan nyt väärää henkilöä? Minä annoin tuon esimerkin "Alexandra Jessica Mutikainen", mutta en kyllä kirjoittanut viestissäni sanallakaan mistään kielten opettajista. Etkä edes lainannut minun viestiäni. 

En viestissäni arvostellut tai lokeroinut ketään. Tuo yhteiskuntaluokka-asia on ihan tutkittua tietoa, löytyy tästä ketjusta linkki uutiseenkin. Siihen tietoon viittasin, en vain tajunnut linkittää uutista samaan viestiin.

Huvittavaa asiassa on se, että ihmisillä itsellään on tarve lokeroida ja normittaa omia lapsiaan nimen avulla. Ja sitten se lokerointi menee kaiken lisäksi pieleen, kun haettiin yläluokkaista nimeä ja päädyttiinkin köyhälistön suosikkiin. Onhan se ironista. 

Jännä' muuten, että sinä olet tässä se, jolla oli tarve arvioida minunkin koulutustaustaani. Itse en koe tarpeelliseksi mainostaa koulutustani anonyymilla keskustelupalstalla, mutta korjaan nyt kuitenkin tuon arvauksesi ja kerron, että minulta löytyy ylempi korkeakoulututkinto. Ala tosin on tekninen, joten sen syvällisempää asiantuntemusta tämän nimiaiheen tiimoilta minulla ei ole. Mutta jos luet uudelleen ensin minun viestini ja sitten omasi, voit hieman miettiä, kumpi meistä lokeroi toisia ja käyttäytyy ikävästi kanssaihmisiä kohtaan. 

Vierailija
32/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä luku- ja kirjoitustaitosi perusteella et vaikuta järin korkeasti koulutetulta. Ettet nyt vain olisi kuitenkin ihan vaan hoitsu-Pirjo Kouvolasta ja lastesi nimet Nico ja Jennica?

33/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nimiasiahan on nyt ihan tutkimuksella selvitetty. Mitä enemmäm lähiöasukas niin sitä enemmän nimissä kirjaimia jotka eivät esiinny normaaleissa suomenkielisissä nimissä esim. X ja z. Toiveena ns. yhteiskunnallinen nousu. Onhan se arvokasta, että toivoo lapselleen parempaa tulevaisuutta. Eli siskot hyvät - ei naureta enää Nax, Nix ja Jax Janatuisille.

T. Kyllikki

Vierailija
34/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla huomattavasti koulutetumpi kuin kieltenopettaja? Kaikki ovat väh maistereita, jotkut lisensiaatteja tai tohtoreita (korkein meillä annettava tutkinto). Miten tästä pääsee huomattavasti korkeammalle?

Vierailija
35/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainasitkohan nyt väärää henkilöä? Minä annoin tuon esimerkin "Alexandra Jessica Mutikainen", mutta en kyllä kirjoittanut viestissäni sanallakaan mistään kielten opettajista. Etkä edes lainannut minun viestiäni. 

En viestissäni arvostellut tai lokeroinut ketään. Tuo yhteiskuntaluokka-asia on ihan tutkittua tietoa, löytyy tästä ketjusta linkki uutiseenkin. Siihen tietoon viittasin, en vain tajunnut linkittää uutista samaan viestiin.

Huvittavaa asiassa on se, että ihmisillä itsellään on tarve lokeroida ja normittaa omia lapsiaan nimen avulla. Ja sitten se lokerointi menee kaiken lisäksi pieleen, kun haettiin yläluokkaista nimeä ja päädyttiinkin köyhälistön suosikkiin. Onhan se ironista. 

Jännä' muuten, että sinä olet tässä se, jolla oli tarve arvioida minunkin koulutustaustaani. Itse en koe tarpeelliseksi mainostaa koulutustani anonyymilla keskustelupalstalla, mutta korjaan nyt kuitenkin tuon arvauksesi ja kerron, että minulta löytyy ylempi korkeakoulututkinto. Ala tosin on tekninen, joten sen syvällisempää asiantuntemusta tämän nimiaiheen tiimoilta minulla ei ole. Mutta jos luet uudelleen ensin minun viestini ja sitten omasi, voit hieman miettiä, kumpi meistä lokeroi toisia ja käyttäytyy ikävästi kanssaihmisiä kohtaan. 

Mistä sinä tiedät, mitä suomalainen ihminen hakee nimenannollaan? Et tiedä, ja siinä se. Sinä et tiedä sitä, miksi joku antaa vaikka sen Aurelian lapsensa nimeksi. Aiheesta ei ole tutkimusta ja kyse tuskin on mistään "luokkanousun" havittelemisesta, vaan kivan nimen valitsemisesta. Sekin on ihan naurettava väite, että hyvin koulutetut ihmiset antaisivat aina perisuomalaisia nimiä. Miten selität vaikka sen, että lääkäreistä 1/3 on aika erikoinen nimi? Lääkäriys on suvussa vahvasti periytyvää. Samaten yliopistolla on vaikka kuinka harvinaisia nimiä ihmisillä. Googlaapa vaikka suomalaisia tutkijoita, niin etköhän heti löydä harvinaisia nimiä. Kyse on omista ennakkoluuloistasi.

Vierailija
36/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, miksi suomalaisen sukunimen kanssa ei saa olla "hienoa ulkomaalaista" etunimeä, mutta sitten taas "hienon ulkomaalaisen" sukunimen pariksi kelpaa kyllä suomalainen tavisetunimikin.

Siis miksi Abigail Virtanen = erikoisuudentavoittelua mutta Pirjo-Päivikki Fitzgerald = hienoa?

Vierailija
37/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla huomattavasti koulutetumpi kuin kieltenopettaja? Kaikki ovat väh maistereita, jotkut lisensiaatteja tai tohtoreita (korkein meillä annettava tutkinto). Miten tästä pääsee huomattavasti korkeammalle?

Perus kielten opettaja on maisteri + pedagogiset opinnot. Eiköhän ihmisillä ole vaikkapa useita maisterin tutkintoja ja tohtorin tutkinto, plus se opettajan pätevyys. ;) Ja tyttären nimeksi olen valinnut ei niin perinteisen suomalaisen nimen. Sillä pidin siitä. Sillä en pidä mistään Mateista ja Maijosta.

Vierailija
38/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Suomen rikkaimmat naiset:

Jane Erkko

Rafaela Seppälä

Margit Mechelin

Maria Hisinger

Ann-Helene von Rettig

Heidi Rapila

Koivisto Rose-Marie

Valtavan monta perisuomalaista nimeä näillä perijättärillä. ;) Googlaa seuraavaksi vaikka HUS:in ylimmän johdon nimet ja hämmästy.

Vierailija
39/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7627 kirjoitti:

Tuo nimiasiahan on nyt ihan tutkimuksella selvitetty. Mitä enemmäm lähiöasukas niin sitä enemmän nimissä kirjaimia jotka eivät esiinny normaaleissa suomenkielisissä nimissä esim. X ja z. Toiveena ns. yhteiskunnallinen nousu. Onhan se arvokasta, että toivoo lapselleen parempaa tulevaisuutta. Eli siskot hyvät - ei naureta enää Nax, Nix ja Jax Janatuisille.

T. Kyllikki

Tässä ei puhuttu noista c,x -nimistä, vaan täällä ihmiset jankkaavat että lapsella pitää olla perisuomalainen nimi. 

Vierailija
40/57 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä tiedät, mitä suomalainen ihminen hakee nimenannollaan? Et tiedä, ja siinä se. Sinä et tiedä sitä, miksi joku antaa vaikka sen Aurelian lapsensa nimeksi. Aiheesta ei ole tutkimusta ja kyse tuskin on mistään "luokkanousun" havittelemisesta, vaan kivan nimen valitsemisesta. Sekin on ihan naurettava väite, että hyvin koulutetut ihmiset antaisivat aina perisuomalaisia nimiä. Miten selität vaikka sen, että lääkäreistä 1/3 on aika erikoinen nimi? Lääkäriys on suvussa vahvasti periytyvää. Samaten yliopistolla on vaikka kuinka harvinaisia nimiä ihmisillä. Googlaapa vaikka suomalaisia tutkijoita, niin etköhän heti löydä harvinaisia nimiä. Kyse on omista ennakkoluuloistasi.

Kyse ei ole minun ennakkoluuloistani, vaan tuosta jo kertaalleen linkatussa jutussa mainitusta havainnosta. Siis siitä, että alempi sosiaaliluokka todellakin valitsee lapsilleen ei-niin-perinteisiä, ulkomaalaiselta kuulostavia nimiä. En oikein jaksaisi toistella itseäni. Mietin vain, että miksi sinulla on niin suuri tarve mennä henkilökohtaisuuksiin?

Ei minulla itselläni ole edes asiasta erityisiä omakohtaisia havaintoja, kun harvoin olen kiinnittänyt ihmisten nimiin tuolla tavoin huomiota. Ihmisen tavatessa käytän kaiken energiani nimen muistamiseen, huonolla nimimuistilla kun olen siunattu. Ilmiönä tuo lapsen nimen valinta sosiaaliluokka mielessä pitäen on minusta kuitenkin mielenkiintoinen.

Oma nimimakuni on sellainen, että etu- ja sukunimen olisi hyvä sopia yhteen. Siis jos sukunimi on ruotsinkielinen, niin valitsisin etunimeksikin jonkun ruotsinkielisen nimen. Jos taas perisuomalainen sukunimi, niin sille pariksi suomalainen etunimi. Kukin nimetköön lapsensa miten haluaa. Itse nyt vaan toimisin näin, koska pidän yhteen sopivista etu- ja sukunimistä.

Jos sukunimi myöhemmin esim. naimisiinmenon muuta vaihtuu, niin siinä vaiheessa tuskin asialla on enää juuri merkitystä. Tärkeintä lienee silloin saada puolison kanssa sama nimi ihan riippumatta siitä, mikä se oma etunimi sattuu olemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi