Mikä katse tämä on?
Katse on nauliintunut toiseen (tuntemattomaan esim. kaupungilla/kaupassa), suoraan kasvoihin/silmiin, ei esim. vaatteisiin.
Naama on ilmeetön, siis ei ystävällinen/hymyilevä muttei varsinaisesti epäystävällinenkään.
Katse seuraa toista tämän liikkuessa.
Ihanko sattumalta vain katse osuu jonkun ihmisen naamaan ja ajatuksissaan sitä sitten sitä itse tajuamattaan tuijottelee, vai mikä syy tällaisen käyttäytymisen taustalta todennäköisesti löytyy?
Itse ainakaan en ajatuksissani tuijota tuntemattomia ihmisiä pitkään varsinkaan kasvoihin, vaan muiden ihmisten katsominen on tosi nopeaa "vilkuilua", kassahenkilöä voin katsoa korkeintaan sekunnin silmiin, sen enempi olisi outoa, ellei kyseessä olisi tuttu henkilö tai juttelisimme jotain.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus sitä jää katsomaan toista ihmistä, vaikka vahingossa. Syitä voi olla noin miljoona.
Mitkä niistä miljoonasta syystä ovat todennäköisimpiä?
Millainen ihminen ei tajua, että tiivis suoraan naamaan tiiviisti tuijottaminen on epäkohteliasta? Tai jos tajuaa, niin tekee sitä silti? Tykkää nähdä vaivautuuko toinen? Joku kiva pikku ihmiskoe, jota omaksi huviksi harrastelee?
Hassua loukkaantua tuollaisesta. Ainakin minulle ihmisten katsominen voi tuoda mielihyvää.
? En nyt puhu ihmisten katsomisesta yleisesti vaan tiiviistä naamaan tuijottamisesta. Tuoko se sinulle mielihyvää tai sellaisen katseen kohteena oleminen? Jos, niin miksi? ap.
Tuo mielihyvää. "Jos, niin miksi?" Jaa-a. Miksi joillekin tietynlainen musiikki tuo mielihyvää ja tietynlainen ei tuo? Miksi joillekin taas toistepäin? Miksi joku saa mielihyvää tietyistä ruoista kun taas toinen saa sitä liikunnasta?
Aivan, mitäpä sitä selittämään. Toinen tykkää pullasta ja toinen murhasta. Makuasioita nämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä haittaa, jos toinen huomaa tuijotuksenne?
Itse kyylään ihmisiä vain autosta/bussista ym. kun ne katsoo pois eikä voi mitenkään nähdä mua. Jos ne huomaa katseeni, katson pois eikä ne saa koskaan tietää tuijotuksestani.
Sitten on näitä, jotka haluavat tuijotuksen kohteen tietävän asiasta. Miksi?
ap.
Ei haittaa, koska en koe tuijotusta negatiivisena asiana. Siten en myöskään ajattele, että minun katseeni olisi negatiivinen asia.
Oletatko muutenkin, että kaikki ovat - tai heidän pitäisi olla (ja kohtelu on sen mukaista) - samanlaisia kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta silmiin katsominen on tavallaan kuin kosketus. Tuntuu hyvältä ja rauhoittaa, tuo lähemmäs, antaa huomiota toiselle.
Onko kaikki silmiin katsominen mielestäsi tällaista?
Minusta silmiin katsominen on aina hyvä asia. Jopa liian pitkään katsominen. Saatan katsoa pitkään, jos kaipaan jonkun läsnäoloa tai keskustelua tai hyvää oloa.
Lisäksi analysoin päässäni kaikkea visuaalista, joten katsominen on muutenkin tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta silmiin katsominen on tavallaan kuin kosketus. Tuntuu hyvältä ja rauhoittaa, tuo lähemmäs, antaa huomiota toiselle.
Onpa ihanasti sanottu. Tulen ikkunasi alle tuijottamaan sinua!
Minä katsastan ja väsyneenä silmälasitkaan ei auta katseen kohdistamiseen. Siksi pitää tuijottaa jotta näkee jotain tarkemmin. En tiennyt että se häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä haittaa, jos toinen huomaa tuijotuksenne?
Itse kyylään ihmisiä vain autosta/bussista ym. kun ne katsoo pois eikä voi mitenkään nähdä mua. Jos ne huomaa katseeni, katson pois eikä ne saa koskaan tietää tuijotuksestani.
Sitten on näitä, jotka haluavat tuijotuksen kohteen tietävän asiasta. Miksi?
ap.
Ei haittaa, koska en koe tuijotusta negatiivisena asiana. Siten en myöskään ajattele, että minun katseeni olisi negatiivinen asia.
Oletatko muutenkin, että kaikki ovat - tai heidän pitäisi olla (ja kohtelu on sen mukaista) - samanlaisia kuin sinä?
En tietenkään. Kaikkia ei voi miellyttää. Minun täytyy yrittää miellyttää itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta silmiin katsominen on aina hyvä asia. Jopa liian pitkään katsominen. Saatan katsoa pitkään, jos kaipaan jonkun läsnäoloa tai keskustelua tai hyvää oloa.
Lisäksi analysoin päässäni kaikkea visuaalista, joten katsominen on muutenkin tärkeää.
Aa. Ootki trolli, ok. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihanasti sanottu. Tulen ikkunasi alle tuijottamaan sinua!
Minua saa tuijottaa. Kotirauhan häirintä on eri juttu. :D Ja asun aika korkealla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa. Ootki trolli, ok. :D
No, minulla sattuu olemaan vuosien korkeakoulututkinto visuaaliselta alalta, joten lienee aika normia...
No vaikka siksi, että luulee näkevänsä jonkun tutun. Sitten me heikkonäköiset ei voida olla heti varmoja, onko kyseessä tuttu naama. Kasvot voi näyttää vaikeasti tunnistettavilta esim. siksi, että kasvoihin osuu voimakasta valoa tai voimakasta varjoa. Joskus käy myös niin, että miettii onkohan tuo henkilö joku julkkis, ja sen takia kyylää pidempään. Sinuna ap olisin huolestuneempi, jos vaikkapa ihmiset hyökkäisivät kimppuusi säännöllisesti. Ei katsetta kannata säikähtää.
IL kertoo tänään että nauliintunut katse on merkki saalistamisesta
Saatan tuijottaa ja maalaata päässäni kankaalle jotain ihmistä huomaamattani.
T. Yleensä maalia hupparissa ja käsissä
Vierailija kirjoitti:
IL kertoo tänään että nauliintunut katse on merkki saalistamisesta
Ihmisiä vai? Voi elämän kevät :D